E39 ja Trans. Failsafe Prog virheilmo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dum
    Newbiemmer
    • May 2006
    • 16

    E39 ja Trans. Failsafe Prog virheilmo

    Moi,

    Tänään moottoritiellä ajellessa ilmestyi ajotietokoneeseen otsikossa mainittu Trans. Failsafe Prog ilmoitus. Ilmoitus on tullut kerran aikaisemminkin vuosi sitten, mutta silloin sammutus ja tupakkitauko poistivat ilmon. Nyt kumminkin ilmoitus poistuu kun koneen sammuttaa, mutta ilmestyy uudestaan ajaessa. Piuhan päähänhän autoa ei saa kuin vasta maanantaina aikaisintaan, joten kysymys olisikin teille onko kenelläkään kokemusta moisesta viasta ja kuinka kallis mahdollisesti korjaus on ? Kävin jo katselemassa lontoon murteella olevia kysymyksiä ja vastauksia, mutta niissä yleensä vika oli akun virran vähyydessä, jonka en itse usko olevan ongelma, koska akku on alle vuoden vanha ja kumminkin ilmoitus tuli moottoritiellä kun ajoa oli jo jonkin verran takana.

    Ai niin autona on E39 2001 steptronikilla

    - Timo
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Jos lootan käytös ei muutu virheilmon myötä niin en paskoisi housuun.
    Itsellä diagnoosi sanoi "ASC monitoring. Verify the cable on pin 19 of the EGS control unit. ASC operation detected while shift lever in park- or neutral position. Or EGS control unit detected an anomalous ASC signal." Suomeksi: bitti poikittain.
    En ole tehnyt tuolle mitään ja taitaa olla taas muutama kuukausi kun vikavalo syttyi viimeksi (ei tekstiä koska pieni ajotietokone), sammunut aina uudelleen käynnistyksessä.
    Mutta voihan tuo sulla olla vaikka mitä ja esimerkiksi öljyn vähyyttä joten kannattaa tehdä diagnoosi.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • dum
      Newbiemmer
      • May 2006
      • 16

      #3
      En ainakaan huomannut laatikon käytöksessä mitään eroa, mutta pientä tuskan väristystä tuommoiset ilmoitukset aina aiheuttavat. No pitää maanantaina koittaa saada auto johdon nokkaan ja lukea mitä olisi vikana..

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Kysehän oli siis ilmeisesti dieselistä?
        Muuttuuko laatikon toiminta virheilmon ilmeentyessä? Miten laatikko muuten toimii? Syttyykö valo laatikon lämmettyä? Onko öljyjä vaihdeltu tai lisätty jossain vaiheessa?

        Comment

        • dum
          Newbiemmer
          • May 2006
          • 16

          #5
          Kyllä kyse on dieselistä, en ainakaan huomannut mitään muutosta laatikon toiminnassa ilmoituksen jälkeen. Hyvin toiminut laatikko muuten, ei kyllä ole ollut mitään huomautettavaa toiminnassa. Ilmoitus tulee kun on ajettu noin 10km ja ainakin eilen toistui vaikka auton sammutti ja lähti uudelleen ajelemaan.
          Öljyjä ei ole vaihdettu ainakaan minun aikanani, eikä kyllä huoltokirjassakaan ole merkintää moisesta. Lisäystä ei ainakaan minun tiedon mukaan ole tehty, autossa kilometrejä on 105tkm joten ei ole käynyt nuo laatikon öljyt mielessäkään . Pitää tänään viedä auto lämpimään talliin ja käydä uudestaan kokeilemassa tuleeko ilmoitusta ja tarkkailla olisiko laatikon toiminnassa muutosta aikaisempaan. Mutta edelleen jos jollakin on edes epäilyjä mikä voisi olla vikana niin kiinnostuneena kyllä otan vastaan

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Viittaisi öljynlämpöihin tai väärin tulkittuihin lämpöihin, eli käy nyt luettamassa ne vikakoodit pikaisesti ennen pidempiä pohjoisen hiihtolomareissuja.

            Comment

            • dum
              Newbiemmer
              • May 2006
              • 16

              #7
              Noniin auto kävi letkun nokassa ja syylliseksi epäilevät solenoidiventtiiliä tai koko vaihdelaatikon uusimista (joka kyllä kuulostaa todella ihmeelliseltä). Onkos tietoa kuinka iso/kallis remontti tuommoisen solenoidiventtiilin uusiminen on ?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Siis sinne vaihdetaan koko venttiili/solenoidikoneisto (unit.) Itse en kuitenkaan tekisi vielä mitään muuta kuin lisäisin hieman uutta öljyä tai liruttaisin osan pois jotta saisi lisättyä n.3L uutta pesevää öljyä.
                Jos kyse on öljynvaihdon tai lisäyksen aiheuttamasta "jumista", se voi usein myös poistua huuhtomalla lisää venttiilikoneistoa uudella öljyllä. Tosin se suodatinkin pitäisi ensin tsekata, ettei ole tukossa?
                Tuossa venttiilikoneisto joka ei siis ole ihan halpa...:

                Comment

                • dum
                  Newbiemmer
                  • May 2006
                  • 16

                  #9
                  Pelkän solenoidin vaihdosta puhuivat kun kävin hakemassa auton, hintaa osalla olisi 45e + öljyt, suodatin, tiiviste ja työ. Olivat kurkanneet samalla minkälaiset öljyt laatikossa on ja sanoi, että hyvännäköiset olivat eivät olleet mustuneet eivätkä haisseet palaneellekkaan. Tiedä sitten mitä tuon osan vaihdon kanssa tekisi..

                  Comment

                  • soldia
                    Banned
                    • Feb 2006
                    • 725
                    • Planet X

                    #10
                    Originally posted by dum View Post
                    Noniin auto kävi letkun nokassa ja syylliseksi epäilevät solenoidiventtiiliä tai koko vaihdelaatikon uusimista (joka kyllä kuulostaa todella ihmeelliseltä). Onkos tietoa kuinka iso/kallis remontti tuommoisen solenoidiventtiilin uusiminen on ?
                    Näin olen asiaa ymmärtänyt...

                    Venttiili-koneiston uusiminen töineen n.2500€.

                    Ja jos ei tulekaan kuntoon niin..

                    Sähköjen uusiminen vielä töineen samat n.2500€.

                    Eli laatikon irroitus työt ym. joutuu maksamaan tuplasti.

                    Mutta uusi vaihteisto asennettuna n.4500€.

                    Eli helpompi/ riskittömämpi on vaihtaa uusi laatikko jos siellä oikeasti vikaa niin ei tarvitse kiistellä kuka maksaa sen ensimmäisen väärän osan vaihdon.

                    Mutta niinkuin Hemi totesi, usein noissa steptronic-laatikoiden toimintahäiriöissä on kyse huonoista öljyistä yms.

                    Ensin vaihtaisin uudet öljyt ja suodattimen sinne laatikkoon ja laittaisin forten automaatti-vaihteiston hoito-aineet (jota myös Bmw ja Mb käyttää) mukaan puhdistamaan sitä ja siitä sitten etiäpäin.

                    Ps. Merkkihuollot kyllä myy mielellään uutta osaa sillä niissä katteet ovat hyvät ja näissä tapauksissa tietenkin siksi, ettei tule noita mahdollisia väärien osien vaihtokustannusten jako-riitoja.

                    Mutta niinkuin sanoin, näin olen asiaa ymmärtänyt...
                    Last edited by soldia; 23-01-2007, 20:02.

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by dum View Post
                      Noniin auto kävi letkun nokassa ja syylliseksi epäilevät solenoidiventtiiliä tai koko vaihdelaatikon uusimista (joka kyllä kuulostaa todella ihmeelliseltä). Onkos tietoa kuinka iso/kallis remontti tuommoisen solenoidiventtiilin uusiminen on ?
                      Olisipa mielenkiintoista kuulla mikä se vikakoodi oli.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      Working...
                      X