rajua vaeltelua siis havaittavissa moottoritie nopeuksissa,alustana m-sport ja renkaina nokian hakkapeliitta 4 205/55/16 käyttöohjekirjan mukaisilla paineilla...mistä lähteä hakemaan ratkaisua ensimmäisenä??? tätäkin ongelmaa varmaa jollain on ollut???
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 530d vaeltaa -99 116tkm.
Collapse
X
-
Helpointa olis varmaan kokeilla vakiokokoisilla kumeilla, eli 225/55-16. Noi 205:t on alamittaiset e39:iin.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by e39tds View PostLisää painetta, kokeile aluksi 25% nostoa. Talvikummit sevverran vetelät, että ohjekirjan suosituspaineet jäävät aina alhaisiksi.F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
Originally posted by Marko.K View Postrajua vaeltelua siis havaittavissa moottoritie nopeuksissa,alustana m-sport ja renkaina nokian hakkapeliitta 4 205/55/16 käyttöohjekirjan mukaisilla paineilla...mistä lähteä hakemaan ratkaisua ensimmäisenä??? tätäkin ongelmaa varmaa jollain on ollut???Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
SISUSTAT modaukset
Comment
-
-
Originally posted by touring39 View PostHelpointa olis varmaan kokeilla vakiokokoisilla kumeilla, eli 225/55-16. Noi 205:t on alamittaiset e39:iin.
Alkoiko ongelmat talvirenkailla? Oletko varma renkaiden tasapainosta? Vetelyä aiheuttaa myös herkästi, jos painetta on liian vähän. Nyt siitä ei pitäisi olla kyse, mutta lisää kumminkin vähän ja kokeile.
Comment
-
-
Originally posted by Dandy View PostEn nyt tuotakaan allekirjoittaisi. Oli pari talvea sitten e39:ssä 205/60-15 rengastus ja toimi todella hyvin. Ei mitään vetelyä tai täristystä.
Alkoiko ongelmat talvirenkailla? Oletko varma renkaiden tasapainosta? Vetelyä aiheuttaa myös herkästi, jos painetta on liian vähän. Nyt siitä ei pitäisi olla kyse, mutta lisää kumminkin vähän ja kokeile.F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
Originally posted by Marko.K View Postkyllä alkoivat, 235 leveillä ei vaeltanut...tasapainotuksesta en tiedä ku ratti ei kuitenkaan tärise, täytyypi kokeilla laittaa hieman lisää ilmaa, ja sitten varmaan enstalveksi leveämmät renkaat jos se nyt siitä johtuu...ja mikäköhän sitten voisi olla oikea selitys sille että miksi vaeltelee jos on kapeammat renkaat
Comment
-
-
Muutamaan otteeseen olen täällä todennut, että omassa 525d touringissa koko 205/60/16 on toiminut kaikilta osin mainiosti. Renkaina siis VW 1:t
Koko on normaalista poikkeava, mutta toimivat loistavasti. Ei siis turhan leveät, joita 225:t mielestäni ovat. Vertailin niitä kaverin autoon (520 E39) ja selvästi huonompi fiilis sohjossa ja lumessa.
Comment
-
-
Originally posted by Keimo View PostMuutamaan otteeseen olen täällä todennut, että omassa 525d touringissa koko 205/60/16 on toiminut kaikilta osin mainiosti. Renkaina siis VW 1:t
Comment
-
-
Originally posted by Dandy View PostMinulla renkaina tuossa 205/60-15 setissä oli Michelinin Ivalot.
Originally posted by Dandy View Post225 levyinen rengas on mielestäni liian leveä talvirenkaaksi. Turhan uraherkkä.Sohjossa tai paksussa lumessa tuo leveys ei varmastikaan ole etu, mutta muuten menee vakaasti.
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Hakkis 4
Omassani huomasin, että kaikenlainen vaeltelu loppui, kun alle sain 235/45R17 -kokoiset Hakkapeliitta 4:set, jotka ovat vielä vahvistettua XL-mallia. Alusta on M-sporttiakin jäykempi versio, ja kulku on noilla todella vakaata ja vetelemätöntä. Tekisi mieli sanoa, että ajettavuudeltaan parhaat renkaat tämän E39:n alla melua lukuuottamatta. Siihenkin tottui, kun melu ei todellisuudessa nouse millään rengastuksella tässä automallissa häiritseväksi. Eli tällä kertaa voi Nokialaista suositella, kerrankin.
Comment
-
-
Minulla on 205/65R15 Nokian HP4 testivoittajat... Ja niillä ajaminen tosiaan oli välillä jo pelottavaa, mutta eipä ole enää kun autossa on uudet iskarit ja etupään nivelet. Toki ne on hiukan epämääräiset kesärenkaisiin verrattuna, mutta nyt käytös on ennakoitavissa eikä auton perä tunnu tekevän ihmeellisiä asioita kaistanvaihdossa. Ennen remonttia kokeilin tietysti rengaspaineiden lisäämistä, mutta se ei auttanut yhtään noihin ongelmiin, oikeastaan auto muuttui vielä huonommaksi (vaellusta ja luistoneston valo paloi herkemmin) kun paineita lisäsi. Sen huomasin, että bensatankki täynnä auto oli selvästi parempi ajaa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post. .....Poikkeuksia toki on jonkin verran suuntaan jos toiseenkin, mutta pahimmillaan orggis 205/65-15" nykytalvirengas on e39:n alla oikeasti hengenvaarallinen. 16":kin on vielä kompromissi.....
-EN kirjoittanut että KAIKKI 205/65-15" talvirenkaat olisivat e39:ssä hengenvaarallisia...vaan:..."mutta pahimmillaan orggis 205/65-15" nykytalvirengas on e39:n alla oikeasti hengenvaarallinen.
Tällä viittasin KAHTEEN eri pääseikkaan. Eli ensiksi sitä, että markkinoilla on joitain ja pääsääntöisesti tämän viimeisimmän evoluution malleja tästä koosta, jotka eivät ajokäytöksen suhteen toimi 50/50 painosuhteen e39:n takapäässä lainkaan.
Toisekseen, tarkoitin sitä että jos nämä sitten saadaan toimimaan vasta 3.0-3.5bar:in painetasolla, ollaan aika kaukana niistä perusominaisuuksista jotka kyseiseen renkaaseen on rakennettu.
-En myöskään kirjoittanut että tämä välttämättä tarkoittaisi matalampia 205/60-15" tai 205/55/60-16" profiilisuhteita, vaan nimenomaan korkeata 205/65-15" antavaa kylkikorkeutta.
-KIRJOITIN että tässä suhteessa 16" vannehalkaisija on vielä kompromissi, koska viimeisimmän kehityskaaren 16":sta löytyy jo jokunen malli joka sekin on selvästi ainakin vakiopaineisena e39:n takapäähän liian pehmeä. Se että tässäkin mennään perse edellä puuhun ja laitetaan painetta +3.0bar painetta, ei tee renkaan perusominaisuuksista e39:n alle hyväksyttävää tuotetta...minun mielestäni.
Eli siis tarkoitin että tuosta 17" vannehalkaisijasta voi ottaa alle käytännössä minkä tahansa merkin/mallin myös e39:n alle ilman pelkoa tuosta ajokäytöksen romuttumisesta ja niin että tämä myös saavutetaan tehtaan antamalla vakiopainetasolla.
Comment
-
Comment