Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d vaeltaa -99 116tkm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marko.K
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1193
    • Helsinki

    e39 530d vaeltaa -99 116tkm.

    rajua vaeltelua siis havaittavissa moottoritie nopeuksissa,alustana m-sport ja renkaina nokian hakkapeliitta 4 205/55/16 käyttöohjekirjan mukaisilla paineilla...mistä lähteä hakemaan ratkaisua ensimmäisenä??? tätäkin ongelmaa varmaa jollain on ollut???
    F11 535d -11 367hv/728nm
    E39 M5 -99 Alpine White II
    E65 730da -02
    E60 530da -03
    E39 530da -03 240hv/600nm
    E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
    E38 740iaL -95
    E39 530d -99 245hv/528nm
  • e39tds
    Newbiemmer
    • Mar 2006
    • 19
    • Helsinki

    #2
    Lisää painetta, kokeile aluksi 25% nostoa. Talvikummit sevverran vetelät, että ohjekirjan suosituspaineet jäävät aina alhaisiksi.
    e39tdsA, ex e28td, e34tdA

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #3
      Helpointa olis varmaan kokeilla vakiokokoisilla kumeilla, eli 225/55-16. Noi 205:t on alamittaiset e39:iin.
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by e39tds View Post
        Lisää painetta, kokeile aluksi 25% nostoa. Talvikummit sevverran vetelät, että ohjekirjan suosituspaineet jäävät aina alhaisiksi.
        muistaakseni eteen suositeltiin 2.4 ja taakse 2.8, mielestäni 3 ja 3.5 tuntuvat hurjan kovilta paineilta, mutta voihan sitä aina kokeilla
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by Marko.K View Post
          rajua vaeltelua siis havaittavissa moottoritie nopeuksissa,alustana m-sport ja renkaina nokian hakkapeliitta 4 205/55/16 käyttöohjekirjan mukaisilla paineilla...mistä lähteä hakemaan ratkaisua ensimmäisenä??? tätäkin ongelmaa varmaa jollain on ollut???
          väärän kokoiset renkaat, niin kuin jo touring39 aikaisemmin totesi
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • Dandy
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 1438
            • ....

            #6
            Originally posted by touring39 View Post
            Helpointa olis varmaan kokeilla vakiokokoisilla kumeilla, eli 225/55-16. Noi 205:t on alamittaiset e39:iin.
            En nyt tuotakaan allekirjoittaisi. Oli pari talvea sitten e39:ssä 205/60-15 rengastus ja toimi todella hyvin. Ei mitään vetelyä tai täristystä.

            Alkoiko ongelmat talvirenkailla? Oletko varma renkaiden tasapainosta? Vetelyä aiheuttaa myös herkästi, jos painetta on liian vähän. Nyt siitä ei pitäisi olla kyse, mutta lisää kumminkin vähän ja kokeile.

            Comment

            • Marko.K
              BTCF Member
              • Jul 2006
              • 1193
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Dandy View Post
              En nyt tuotakaan allekirjoittaisi. Oli pari talvea sitten e39:ssä 205/60-15 rengastus ja toimi todella hyvin. Ei mitään vetelyä tai täristystä.

              Alkoiko ongelmat talvirenkailla? Oletko varma renkaiden tasapainosta? Vetelyä aiheuttaa myös herkästi, jos painetta on liian vähän. Nyt siitä ei pitäisi olla kyse, mutta lisää kumminkin vähän ja kokeile.
              kyllä alkoivat, 235 leveillä ei vaeltanut...tasapainotuksesta en tiedä ku ratti ei kuitenkaan tärise, täytyypi kokeilla laittaa hieman lisää ilmaa, ja sitten varmaan enstalveksi leveämmät renkaat jos se nyt siitä johtuu...ja mikäköhän sitten voisi olla oikea selitys sille että miksi vaeltelee jos on kapeammat renkaat
              F11 535d -11 367hv/728nm
              E39 M5 -99 Alpine White II
              E65 730da -02
              E60 530da -03
              E39 530da -03 240hv/600nm
              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
              E38 740iaL -95
              E39 530d -99 245hv/528nm

              Comment

              • jantsu
                Bimmer Rookie
                • May 2004
                • 168
                • siilinjärvi

                #8
                Olen kuullut, että nokialaiset eivät toimi pemarin alla,varsinkaan raskaan auton alla.michelin tai continental on parasta BMW:lle.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Marko.K View Post
                  kyllä alkoivat, 235 leveillä ei vaeltanut...tasapainotuksesta en tiedä ku ratti ei kuitenkaan tärise, täytyypi kokeilla laittaa hieman lisää ilmaa, ja sitten varmaan enstalveksi leveämmät renkaat jos se nyt siitä johtuu...ja mikäköhän sitten voisi olla oikea selitys sille että miksi vaeltelee jos on kapeammat renkaat
                  Siis nykyiset talvirenkaat ovat joka suhteessa pehmeämmät/vetelämmät kuin ne renkaat joille e39:iin vuosina-94/95 luotiin. Nykyisin vastaavan sivujäykkyyden renkaat löytyy joko kesärunkoihin pinnatuista tai sitten vasta n.17":n vannehalkaisijasta. Poikkeuksia toki on jonkin verran suuntaan jos toiseenkin, mutta pahimmillaan orggis 205/65-15" nykytalvirengas on e39:n alla oikeasti hengenvaarallinen. 16":kin on vielä kompromissi.

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Muutamaan otteeseen olen täällä todennut, että omassa 525d touringissa koko 205/60/16 on toiminut kaikilta osin mainiosti. Renkaina siis VW 1:t

                    Koko on normaalista poikkeava, mutta toimivat loistavasti. Ei siis turhan leveät, joita 225:t mielestäni ovat. Vertailin niitä kaverin autoon (520 E39) ja selvästi huonompi fiilis sohjossa ja lumessa.

                    Comment

                    • Dandy
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2003
                      • 1438
                      • ....

                      #11
                      Originally posted by Keimo View Post
                      Muutamaan otteeseen olen täällä todennut, että omassa 525d touringissa koko 205/60/16 on toiminut kaikilta osin mainiosti. Renkaina siis VW 1:t
                      Minulla renkaina tuossa 205/60-15 setissä oli Michelinin Ivalot. Täytyy kyllä kumota tuo Hemin väite vaarallisuudesta. Pito oli todella hyvä, eikä mitään ongelmia. 225 levyinen rengas on mielestäni liian leveä talvirenkaaksi. Turhan uraherkkä.

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7455
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Dandy View Post
                        Minulla renkaina tuossa 205/60-15 setissä oli Michelinin Ivalot.
                        Eiköhän ne lötköimmät rungot olekin muissa kuin Michelineissä.

                        Originally posted by Dandy View Post
                        225 levyinen rengas on mielestäni liian leveä talvirenkaaksi. Turhan uraherkkä.
                        Itse en ole havainnut minkäänlaista uraherkkyttä 225/50-17 Contin WV2:lla. Ja urien puuttesta se ei ainakaan johdu. Sohjossa tai paksussa lumessa tuo leveys ei varmastikaan ole etu, mutta muuten menee vakaasti.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2328
                          • Uusimaa

                          #13
                          Hakkis 4

                          Omassani huomasin, että kaikenlainen vaeltelu loppui, kun alle sain 235/45R17 -kokoiset Hakkapeliitta 4:set, jotka ovat vielä vahvistettua XL-mallia. Alusta on M-sporttiakin jäykempi versio, ja kulku on noilla todella vakaata ja vetelemätöntä. Tekisi mieli sanoa, että ajettavuudeltaan parhaat renkaat tämän E39:n alla melua lukuuottamatta. Siihenkin tottui, kun melu ei todellisuudessa nouse millään rengastuksella tässä automallissa häiritseväksi. Eli tällä kertaa voi Nokialaista suositella, kerrankin.
                          BMW G30 545e M-Sport

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Minulla on 205/65R15 Nokian HP4 testivoittajat... Ja niillä ajaminen tosiaan oli välillä jo pelottavaa, mutta eipä ole enää kun autossa on uudet iskarit ja etupään nivelet. Toki ne on hiukan epämääräiset kesärenkaisiin verrattuna, mutta nyt käytös on ennakoitavissa eikä auton perä tunnu tekevän ihmeellisiä asioita kaistanvaihdossa. Ennen remonttia kokeilin tietysti rengaspaineiden lisäämistä, mutta se ei auttanut yhtään noihin ongelmiin, oikeastaan auto muuttui vielä huonommaksi (vaellusta ja luistoneston valo paloi herkemmin) kun paineita lisäsi. Sen huomasin, että bensatankki täynnä auto oli selvästi parempi ajaa.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              . .....Poikkeuksia toki on jonkin verran suuntaan jos toiseenkin, mutta pahimmillaan orggis 205/65-15" nykytalvirengas on e39:n alla oikeasti hengenvaarallinen. 16":kin on vielä kompromissi.....
                              Lainaan itseäni, jotta nähdään mitä nyt oikeastaan taas kerran kirjoitinkaan.
                              -EN kirjoittanut että KAIKKI 205/65-15" talvirenkaat olisivat e39:ssä hengenvaarallisia...vaan:..."mutta pahimmillaan orggis 205/65-15" nykytalvirengas on e39:n alla oikeasti hengenvaarallinen.
                              Tällä viittasin KAHTEEN eri pääseikkaan. Eli ensiksi sitä, että markkinoilla on joitain ja pääsääntöisesti tämän viimeisimmän evoluution malleja tästä koosta, jotka eivät ajokäytöksen suhteen toimi 50/50 painosuhteen e39:n takapäässä lainkaan.
                              Toisekseen, tarkoitin sitä että jos nämä sitten saadaan toimimaan vasta 3.0-3.5bar:in painetasolla, ollaan aika kaukana niistä perusominaisuuksista jotka kyseiseen renkaaseen on rakennettu.
                              -En myöskään kirjoittanut että tämä välttämättä tarkoittaisi matalampia 205/60-15" tai 205/55/60-16" profiilisuhteita, vaan nimenomaan korkeata 205/65-15" antavaa kylkikorkeutta.
                              -KIRJOITIN että tässä suhteessa 16" vannehalkaisija on vielä kompromissi, koska viimeisimmän kehityskaaren 16":sta löytyy jo jokunen malli joka sekin on selvästi ainakin vakiopaineisena e39:n takapäähän liian pehmeä. Se että tässäkin mennään perse edellä puuhun ja laitetaan painetta +3.0bar painetta, ei tee renkaan perusominaisuuksista e39:n alle hyväksyttävää tuotetta...minun mielestäni.
                              Eli siis tarkoitin että tuosta 17" vannehalkaisijasta voi ottaa alle käytännössä minkä tahansa merkin/mallin myös e39:n alle ilman pelkoa tuosta ajokäytöksen romuttumisesta ja niin että tämä myös saavutetaan tehtaan antamalla vakiopainetasolla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎