Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 535 painetta jäähdytysjärjestelmässä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vehkis
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 1441
    • Turku

    E39 535 painetta jäähdytysjärjestelmässä.

    Eli huomasin tuossa lauantaina että vesipumpun ja syylärin välinen letku oli turvunnut aika rajusti,paineet kuitenkin lähtivät pois ku vähä aukaisi syylärin korkkia.
    Itse epäilen että vesipumppu ois rikki koska tässä malissa on vissiin vähä tyyppivika tuo vesipumppu ja käyn vaihdattaan sen torstaina.
    Jos jollain ois tietoa mikä muu vois olla vikana,niin olisin kiitollinen vinkeistä..
    vuosimalli on 2/97
    Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
    ex E39 535iA -97
    sekä x määrä riisikippoja


    Kesäautona toimii vw kupla -65
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Termostaatti samalla vaihtoon! Niitä on jumittanut myös jonkin verran.

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      Voi se letkukin olla aika elämää nähnyt. Tiedoksi että kyllä siellä painetta kuuluukin olla, ja jos on liikaa niin korkki päästää liiat ulos, jos ei ole rikki kuten minulla ja syyläri räjähti
      ...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Siis jos se vesipumppu olisi rikki, olisi lömmöt tapissa ja vedet pihalla ennen kuin ehdit "kissan" sanoa. Järjestelmässä on ja kuuluukin olla varsin kova paine, joten tästä en ottaisi mitään huolta niin kauan kun kaikki pysyy korkin takana ja lämpömittarin neula vakioasennossa.

        Comment

        • oilhand
          Bimmer Rookie
          • Dec 2006
          • 31
          • ruovesi

          #5
          mulla hajos ekas termarin kotelo, sit kiertovesipumppuhässäkkä ja nyt syylärin kulmassa tippoja. nyt korkki vähän löysällä ja ei mittään ongelmia. taitaa olla aikas yleistä et korkki ei päästele paineita ulos. ainhan vähän saa/pitää olla mut ei talvella haitaa vaikka korkki löysällä. sen oon huomannu et nestettä ei saa lisätä lähellekkään ylämerkkiä tai jotain hajoo kun korkki ei "laukee".
          vesipumppu alkaa yleensä vuotaan pikkuhiljaa(valkosta kuivanutta nestettä alla) ja joskus pitää sillon jo ääntäkin, en ole törmännyt tapaukseen jossa kerrasta kaikki pihalle.
          Last edited by oilhand; 23-01-2007, 07:48.
          exät. n.50kpl joista
          kymmenkunta mersua ja 4 bemaria.
          nyt toyota 4runner
          vikakoodinluvut ja syvemmätkin tutkiskelut onnistuu
          useimpiin autoihin!

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            OT: Miksi jäähdytysjärjestelmässä on painetta? Mitä hyötyä siitä on? Vuotaa helpommin ja letkut hajoaa...

            Comment

            • oilhand
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 31
              • ruovesi

              #7
              painetta on lähinnä sen takia et kesällä olis enemmän varaa lämmitä. kiehumispiste nousee paineen alla lähemmäks 110 astetta. (NORM. 100)
              kaippa niitä muitakin syitä voi olla esim. kiertoon vaikuttavia...
              exät. n.50kpl joista
              kymmenkunta mersua ja 4 bemaria.
              nyt toyota 4runner
              vikakoodinluvut ja syvemmätkin tutkiskelut onnistuu
              useimpiin autoihin!

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by oilhand View Post
                painetta on lähinnä sen takia et kesällä olis enemmän varaa lämmitä. kiehumispiste nousee paineen alla lähemmäks 110 astetta. (NORM. 100)
                kaippa niitä muitakin syitä voi olla esim. kiertoon vaikuttavia...
                Eiköhän tuollainen vesi-glykoli seos ole valmiiksi n.110-120C kiehumispisteessä? Ja mitä iloa on siitä, että auto keittää vasta 120 asteessa, kun se kone on mennyt ihan vituiksi jo ajat sitten.

                Comment

                • Vehkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1441
                  • Turku

                  #9
                  Tuskin siellä niin paljoa painetta kuitenkaan kuluu olla että ylävesiletku turpoaa melkein kaksinkertaiseksi..
                  Jos vika korkissa,niin miten sen voi tarkistaa??
                  Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                  ex E39 535iA -97
                  sekä x määrä riisikippoja


                  Kesäautona toimii vw kupla -65

                  Comment

                  • kooma
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2004
                    • 1020
                    • Pikis

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Eiköhän tuollainen vesi-glykoli seos ole valmiiksi n.110-120C kiehumispisteessä? Ja mitä iloa on siitä, että auto keittää vasta 120 asteessa, kun se kone on mennyt ihan vituiksi jo ajat sitten.
                    Vesi-glykoli seoksen kiehumispiste on alle 110 astetta. Paineistettuna päästään yli 120 asteen, ja kun systeemi on suljettu niin mitä lämpimämpää sitä kovempi paine (koska neste laajenee). Ei kone siitä lämmöstä vielä mihinkään hajoa, siihen se kärvähtää kun neste alkaa kiehua ja menettää kykynsä johtaa lämmön pois koneesta.
                    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by kooma View Post
                      Ei kone siitä lämmöstä vielä mihinkään hajoa, siihen se kärvähtää kun neste alkaa kiehua ja menettää kykynsä johtaa lämmön pois koneesta.
                      No kyllä ne vaan poikii jo ennen keittoa, yli sata alkaa rassaamaan konetta aikalailla.

                      Comment

                      • ROne
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 468
                        • 90850

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        No kyllä ne vaan poikii jo ennen keittoa, yli sata alkaa rassaamaan konetta aikalailla.
                        höpö höpö
                        sigpic
                        e24 635csi

                        Ex e39 530i touring
                        Ex e36 325i coupe ratalelu
                        Ex e21 "323i" M50B2X with HOLSET
                        Ex e39 528i
                        Ex e36 320i
                        Ex e36 "328i" cab Individual
                        Ex e46 330xi

                        Comment

                        • jarkkil
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 264

                          #13
                          e39 540 normaalilämpö on jotai 106-108 välillä jolloin termostaatti aukee, ja mielestäni muissakin 39:ssä on likimain samat lämmöt ihan suunnitellusti. Tosin olen kanssa ihmetellyt sitä painetta mikä noissa putkissä on:think .

                          Comment

                          • Behemoth
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 562

                            #14
                            Neste kuin neste on lähes kokoonpuristumatonta eli oli paine mikä tahansa, ei nesteen tilavuus muutu. Lämpötilan muutoksissa sitten tulee se seinä vastaan, että missä lämpötilassa neste lopulta höyrystyy sitä vauhtia, että sen on päästävä myös laajenemaan, koska järjestelmä ei painetta enää kestä. Isä-ukon E39 535 poksautti paisuntasäiliön kahtia. Vittumainen tyyppivika!
                            E66 730Ld LCI

                            ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                            Comment

                            • kooma
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 1020
                              • Pikis

                              #15
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              No kyllä ne vaan poikii jo ennen keittoa, yli sata alkaa rassaamaan konetta aikalailla.
                              Kaipa semmoisiakin koneita on olemassa, ei kyllä mun tallissa. Kaksipyöräisessäni on digitaalimittari ja kesällä kaupungissa normaalilämpö toista sataa. Flekti menee päälle 104 ja varoitusvalo 122 asteen kohdalla.
                              Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎