Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da Touring jarrut jäätyy

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    e39 530da Touring jarrut jäätyy

    Käytinpäs sitten auton konepesussa maahantuonnin jälkeen ja heti alkoi pakkaset. Jarrut seuraavana aamuna täysin jäässä, sulatettiin ja ajettiin lämpimään talliin neljäksi päiväksi, jonka jälkeen Oulun Wetterille, missä kaikki nesteet vaihdettiin (jääh.,öljy,jarrunesteet), auto toimi ok, jopa viikonlopun -15C:n pakkaset, mutta nyt oli aamulla -20C ja jarrut jäässä.

    Tehostimen vedenpoistoreikä oli tukossa, avattiin ja sieltä saatiin nesteet veks ennen tuota hallilämmitystä, mutta mikä siinä voi nyt sitten jäätyä? Poljin on täyttä terästä, ei liikahdakaan.

    -Kähmy
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring
  • Kähmy
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 422
    • Kempele

    #2
    Wetterin mielestä tehostimeen on päässyt vettä, koska poljin ei liiku ja jarrut alkaa toimimaan kunhan tuota tehostinta lämmittää. Tuntuu loogiselta, tehostimen hinta on niillä 460e, onko jossain Oulun lähistöllä halvemmalla...?

    -Kähmy
    e46 325xi
    Yamaha FZR 1000 EXUP
    ex-e39 530i Touring

    Comment

    • kakepro
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 96
      • Suomen persreikä.

      #3
      Originally posted by Kähmy View Post
      Wetterin mielestä tehostimeen on päässyt vettä, koska poljin ei liiku ja jarrut alkaa toimimaan kunhan tuota tehostinta lämmittää. Tuntuu loogiselta, tehostimen hinta on niillä 460e, onko jossain Oulun lähistöllä halvemmalla...?

      -Kähmy
      Voi pitää paikkansakkin että tehostimessa on vettä. Itse törmänny kerran sellaiseen ongelmaan kun oli pääsylinterin tiivisteet falskannu ja vuotanut tehostimen sisälle aikas paljon nestettä. Nesteen katoamis ongelmaa oli silloin. Vielä kun moottorin tuottama alipaine oli ikäänkuin tehostanut sitä hommaa imemällä nestettä tehostimen sisuksiin. Sillä jarrunesteellä kun on ominaista kerätä kosteutta joka sitten alentaa nesteen kiehumis pistettä ja neste myöskin jäätyy helpommin. Glykolia kun on. Jotenka eräs kaunis talviaamu j-poljin kuin hitsattu kiinni, ei liikkunut mihinkään.
      Pääsylinterin uusinta ja tehostimen pesu ja perusteellinen kuivaus, uunia +40 astetta käyttäen vian korjasin

      Yleensä ei tehostimen sisälle kosteutta/vettä pitäisi runsaasti päästäkkään. Muuten on tehostin sökö ja sen pitäisi jo huomata koneen käynnistäkin. Runsas imuvuoto.
      Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

      Ex kaarat:
      Volvo 240 -84 x2
      Toyota corolla -86
      Bmw e30 320i -89

      Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

      Comment

      • Pepe58
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 23

        #4
        Originally posted by Kähmy View Post
        Tehostimen vedenpoistoreikä oli tukossa, avattiin ja sieltä saatiin nesteet veks ennen tuota hallilämmitystä, mutta mikä siinä voi nyt sitten jäätyä? Poljin on täyttä terästä, ei liikahdakaan.

        -Kähmy

        Missäs tuo vedenpoistoreikä sijaitsee?

        Itse olen tapellut tämän talvea jäätyvien jarrujen kanssa.

        Omassa 530 DA -99 Farkussa oli tehostajan alapuolella sijaitsevassa pellissä oleva vesireikä tukossa, eli koko tehostajan alaosa ui vedessä. No, avasin reijän ja otin vielä tehostajan putken irti ja imin sisältä varmaan 0,5 litraa likaista vettä, mutta ei toimi jarrut vieläkään täysin moitteettomasti. Epäilen, että jokin huohotinreikä voipi olla vielä tukossa ja kalvon toisella puolella voi olla vielä vettä.

        Comment

        • Pepe58
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 23

          #5
          Vettä kertyy

          Originally posted by kakepro View Post
          Yleensä ei tehostimen sisälle kosteutta/vettä pitäisi runsaasti päästäkkään. Muuten on tehostin sökö ja sen pitäisi jo huomata koneen käynnistäkin. Runsas imuvuoto.
          Kyllä sinne vaan kertyy kondenssivettä, aivan samoin kuin mihin tahansa suljettuun tilaan. Koneen käyntiin tehostajan kunnolla ei ainakaan dieselissä ole mitään vaikutusta, koska vakuumi tuotetaan erillisellä pumpulla.

          Comment

          • jjv
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 92
            • Oulu

            #6
            heh - 100 sama vika oli omassa 2v sitten ja ei siinä auttanut muuta kuin tehostaja vaihtoon. Helppo ja nopea oli vaihtaa jopa ensikertalaiselle. Silloin soittelin läpi suomen maan ja Tuusulasta löytyi samanlainen tehostaja joten tuuri kävi, muutoin tuo 500e olisi lähtenyt.
            Nyt vanha on asunut takapihalla odottaen josko sais vielä aikaiseksi aukaista ja ihmeteltyä. Vielä viime kesänä vesi hölkysi joten ei se sieltä poiskaan helpolla tule.

            Ja mikä parasta Hki seudulta varaosat tulee n. 12 h toimituksella kun linjabiili kulkee ja osa on aamulla 7 jälkeen haettavissa.

            Niin tuo syy oli sama kuin muillakin eli pohjareikä tukossa ja kaukalo täys vettä. No miten se vesi sinne on sitten päässyt? Omassa oli ilmansuodattimen ja sen vesikourujen muovit ladottu väärinpäin ja sen jälkeen vesi meni suoraan monttuun tunnetuin seurauksin - tyypillinen virhe kun kotelo käytetään irti -> kannattaa tarkistaa aina kun muilla käyttää huollossa noilta osin.

            Comment

            • kakepro
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 96
              • Suomen persreikä.

              #7
              Voi p...

              Originally posted by Pepe58 View Post
              Kyllä sinne vaan kertyy kondenssivettä, aivan samoin kuin mihin tahansa suljettuun tilaan. Koneen käyntiin tehostajan kunnolla ei ainakaan dieselissä ole mitään vaikutusta, koska vakuumi tuotetaan erillisellä pumpulla.
              Sori, tää olikin riisseli En muistanu enää kun kirjottelin
              Juu riiseleissä tehdään alipaine erillisellä pumpulla.
              Nii...ne autot vetää edestä, vai mitenkä...

              Ex kaarat:
              Volvo 240 -84 x2
              Toyota corolla -86
              Bmw e30 320i -89

              Rahalla saa ja Hondalla pääsee.

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Tämän projektin tiimoilta taidettiin jo aiemmin tuojan toimesta turista?

                Suurella todennäköisyydellä tehostin edelleen oireilee. Siellä on varmasti vieläkin kosteutta, joka jäätyessään aiheuttaa jarrupolkimen jämähtämisen. Tuli mieleen villi ajatus, jolla tehostinta voisi yrittää elvyttää ennen mahdollista uusimista.

                Tehostimen alipaineletku irti. Tehostimen sisään isopropanolia (esim. PA-jäänesto). Märkäimurilla imetään liittimen kohdalta ja samalla painellaan jarrupoljinta. Tuon huuhtelun voisi tehdä pariin kertaan. Tämän jälkeen tehostimelle reippaasti lämpöä, jotta jämät vielä haihtuisivat. Isopropanoli sitoo veden ja mahdollinen jäljelle jäänyt liuos ei jäädy niin helposti. Jos ajatus on perustellusti täysin järjetön, saa ampua vapaasti alas.

                Jos tehostin menee vaihtoon, purkuosana näytti hinta olevan 150€ luokkaa. TIS:in ohjeissa vaihto-operaatio ei vaikuttanut mahdottomalta.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Pepe58
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 23

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Tämän projektin tiimoilta taidettiin jo aiemmin tuojan toimesta turista?

                  Suurella todennäköisyydellä tehostin edelleen oireilee. Siellä on varmasti vieläkin kosteutta, joka jäätyessään aiheuttaa jarrupolkimen jämähtämisen. Tuli mieleen villi ajatus, jolla tehostinta voisi yrittää elvyttää ennen mahdollista uusimista.

                  Tehostimen alipaineletku irti. Tehostimen sisään isopropanolia (esim. PA-jäänesto). Märkäimurilla imetään liittimen kohdalta ja samalla painellaan jarrupoljinta. Tuon huuhtelun voisi tehdä pariin kertaan. Tämän jälkeen tehostimelle reippaasti lämpöä, jotta jämät vielä haihtuisivat. Isopropanoli sitoo veden ja mahdollinen jäljelle jäänyt liuos ei jäädy niin helposti. Jos ajatus on perustellusti täysin järjetön, saa ampua vapaasti alas.

                  Jos tehostin menee vaihtoon, purkuosana näytti hinta olevan 150€ luokkaa. TIS:in ohjeissa vaihto-operaatio ei vaikuttanut mahdottomalta.
                  Juu, mutta kun vettä on todennököisesti molemmilla puolilla kalvoa, niin tehostaja pitäisi irroittaa, että pääsee puhdistamaan molemmat puolet.

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Pepe58 View Post
                    Juu, mutta kun vettä on todennököisesti molemmilla puolilla kalvoa, niin tehostaja pitäisi irroittaa, että pääsee puhdistamaan molemmat puolet.
                    Mietiskelin kyllä tuota. Eikös kalvon "takapuolelle" avaudu venttiili, kun jarrua painetaan? Mitenköhän toimisi, jos alipaineliitokseen liittää letkun ja lappoamalla täyttää tehostimen isopropanolilla ja samalla painelee jarrua. Eikös se tavara kulkeudu noin myös sinne kalvon toiselle puolelle?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Kähmy
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 422
                      • Kempele

                      #11
                      Kiitoksia vastanneille, en ole onneksi ole yksin ton ongelman kanssa! Mulla oli tuo poistoreikä tukossa kanssa (siellä oli jotain skeijaa ja pari puun lehteä) ja se putsattiin. Tehostinta lämmittämällä saa jarrut pelaamaan, joten siellä sen vesi sitten piilee.

                      Tilasin eilen tehostimen wetteriltä, koska nopealla katsannolla ei varaosaliikkeistä semmoista löytynyt. W:n hinta tehostimelle oli 460e. Toivottavasti tämän jälkeen ongelma on historiaa...:think

                      Pikkaisen harmittaa tuo ropleema, kun tuo auto on niin sikamaisen hyvä ajaa ja tehostimen vaihto on vasta 12.2...

                      -Kähmy
                      e46 325xi
                      Yamaha FZR 1000 EXUP
                      ex-e39 530i Touring

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        No niin, jääty tehostin. Ei ihan kokonaan umpijäähän, mutta niin ettei tehostus toimi ennenkuin sulaa.

                        Tehostimen alipaineletkun reiästä ei tullut imemällä mitään, eli vesi varmaan toisella puolella? Kaadoin sisään tenua puolilitraa ja imin pois. Mietin, jospa kaataisi glykolia sisään pari desiä ja jättäisi sinne. Suojaisi ruostumiselta ja sekoittuisi siellä veteen eikä jäätyisi?

                        Comment

                        • exautisti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1267
                          • oulu

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          No niin, jääty tehostin. Ei ihan kokonaan umpijäähän, mutta niin ettei tehostus toimi ennenkuin sulaa.

                          Tehostimen alipaineletkun reiästä ei tullut imemällä mitään, eli vesi varmaan toisella puolella? Kaadoin sisään tenua puolilitraa ja imin pois. Mietin, jospa kaataisi glykolia sisään pari desiä ja jättäisi sinne. Suojaisi ruostumiselta ja sekoittuisi siellä veteen eikä jäätyisi?
                          Mulla on tuossa purku pelissä uutta vastaava tehostin jos jollekkin tulee tarvetta.
                          Muistaakseni se uus oli marmorilla ihan sikakallis,oisko ollu jotain 600€ luokkaa.
                          -99 punane passatti

                          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                          Tuikun softat
                          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                          www.mcars.fi

                          Kysy 041-5056506

                          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Mietin, jospa kaataisi glykolia sisään pari desiä ja jättäisi sinne. Suojaisi ruostumiselta ja sekoittuisi siellä veteen eikä jäätyisi?
                            Ei taida alipainepumppu hirveästi tykätä, jos glykolia pääsee kulkeutumaan sinnekin.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Samppae39
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2009
                              • 1648
                              • Vähäkyrö

                              #15
                              Pari talves sitten itsekin taistelin saman ongelman kanssa. Imin tehostimesta vettä niin paljon, ku vaan sain ja sitten kaadoin ilmajarrujen jäänestoainetta imin pois kaadoin uudestaan ja jätin sinne päiväksi ja taas imin pois. Ei auttanut. Kun sitten autosta katosi vedot ja alko kuulostamaan vanhalta mersulta, niin auto seisontaan ja vaihtotehostajaa hankkimaan. Tehostaja läytyi takuupurkaamolta 120€ hintaan. Vanhan tehostimen purin ja vettä oli vielä aika paljon kalvojen välissä, joten kaikkea ei saa imemällä pois.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎