Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ohjaustehostin ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • habaracing
    BTCF Member
    • Dec 2002
    • 1043
    • Vantaa

    e39 ohjaustehostin ongelma

    Pakkasten aikaan on seuraavan laista ongelmaa alkanut esiintyä e39:ssä:

    Kun lähtee kylmällä autolla liikenteeseen niin ohjaus muuttuu välillä jäykäksi -> tehostus ikään kuin katoaa hetkeksi. Ongelma poistuu, kun moottori lämpeää.

    Kesällä tai lämpimästä tallista lähdettäessä ongelmaa ei esiinny.

    Öljyt vaihdettu pariin otteeseen -> ei huomattavaa vaikutusta.

    Pumppu ei pidä mitään ylimääräistä ääntä, eikä muistaakseni ihmeempiä vuotojakaan ollut havaittavissa (täytyy vielä varmistaa auton omistajalta).

    Onko kukaan törmännyt vastaavaan vikaan??? Mistähän mahtaa johtua??? pumppu menossa???

    Auto: E39 523i -97 ajettu n. 160tkm

    Searchilla selailin, mutta ihan vastaavaa ongelmaa tai ratkaisua siihen en löytynyt:think
    EX Bimmers: e30 318, e30 316i, e36 325i coupe,
    e30 325i Touring, e30 316i bavaria, e30 316i, e30 318i, e30 320i, e34 520i, e36 M3, e36 325i Xtreme, e36 325i "xtreme"/jäärata, e91 325d, f31 320d msport

    https://www.facebook.com/carbonracingteam/
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 972
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    #2
    jos autosi on tuonti auto niin ensin epäilisin liian jäykkiä öljyjä. itse hain suomen oloihin sopivat öljyt bmw:n merkkiliikkeestä, mutta jos olet jo öljyjä vaihdellu, niin sitten kuulostaa oudolta.
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2171
      • Himas

      #3
      Itellä ei myöskään pitänyt pumppu mielestäni erikoisempaa ääntä (vähän honotti), ja oli käynnistäessä ohjaus jäykkä, joka sitten lämmetessä keveni. Rupesi lopulta jäykistymään lämpimänäkin.

      Se mikä itseä ihmetytti, oli se, että miksi jäykistyi aina välillä ja välillä tuntu toimivan vähän pidempääkin ok, eikä pumppu pitänyt juurikaan ääntä.

      Pumpun kun vaihto, on toiminut niinkuin pitää ja hävisi sellainen honottava ääni, minkä epäilinkin tulleen pumpusta. Sieltä pumpusta kuluu se pumpun pesä pykälille, kallis pumppu uutena, Laakkoselta sai muistaakseni vähän halvemmalla jos vei vanhan vaihdossa. Jos tietäisi alkup. pumpun pesän mitat ja sen pesän muodon, olisi tosi helppo koneistaa uusi.
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #4
        Tämäkin ohjaustehostimen pumppu on todennäköisesti sliding-vane -tyyppinen. Tuollaisen ajoittaisen toimimattomuuden (matalat paineet) syynä voivat olla jumittavat lamellit, jotka eivät aina jaksa liukua ulkokehälle. Erillisiä osia pumppuun ei varmaankaan löydy. Kätevä kaveri voi tietysti hiomalla/kiillottamalla saada herkisteltyä pumpun sisuskalut.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          Ebayssä näytti löytyvän lähtöhintaan 1 euro uusia pumppuja...

          Comment

          • mikron
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2171
            • Himas

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Tämäkin ohjaustehostimen pumppu on todennäköisesti sliding-vane -tyyppinen. Tuollaisen ajoittaisen toimimattomuuden (matalat paineet) syynä voivat olla jumittavat lamellit, jotka eivät aina jaksa liukua ulkokehälle. Erillisiä osia pumppuun ei varmaankaan löydy. Kätevä kaveri voi tietysti hiomalla/kiillottamalla saada herkisteltyä pumpun sisuskalut.
            Pitää paikkansa. Lamellit ei itsellä varsinaisesti jumittanut, mutta ne urat missä ne liikkui, oli vähän kulunut pykälille. Isompana vikana pidin pesän kuluneisuutta. Kun saisi aikaiseksi, niin tekisin uuden pesän ja kokeilisin miten pelittää.
            F11 530dA xDrive M-sport -13
            Ex:E39 525i Touring M-sport -03
            Ex: E38 740iA -98
            Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
            Ex: E39 523i -96
            Ex: E34 520i -89

            Comment

            • SledgeHammer82
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1651
              • Pk-seutu

              #7
              Originally posted by tero_v View Post
              jos autosi on tuonti auto niin ensin epäilisin liian jäykkiä öljyjä. itse hain suomen oloihin sopivat öljyt bmw:n merkkiliikkeestä, mutta jos olet jo öljyjä vaihdellu, niin sitten kuulostaa oudolta.
              Kyllä ne Saksan myyntimalleista löytyvät ATF-öljyt toimivat hyvin Suomessakin. Omia kokemuksia on malleista e30, e36, e34 ja e39. Kaikissa ATF 220 öljyt, eikä mitään ongelmia ohjaustehostuksen kanssa kovillakaan pakkasilla, eli nyt haukut väärää puuta. Saahan sinne vaihtaa ATF:ien tilalle yli kolme kertaa kalliimmat CHF:t jos mieltä rauhottaa. Tosin vuotoriski kasvaa kun tiivisteet ovat tottuneet ATF:iin.

              PS. Esim. Mobil ATF 220 -öljyn jähmepiste on -42 astetta..

              Comment

              • tero_v
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 972
                • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                #8
                no eihän nuo öljyt paljoa maksanu. vaihdoin vain samalla ku auto oli palasina ja merkkiliikkeessä suositeltiin ne vaihtamaan, kuulemma joillain tiivisteet pettäny kovilla pakkasilla. en sitten alkanu väittään vastaan, ku hommaan meni tallilla 15min. ja öljyt makso 25€ ja jäikin vielä öljyä
                E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                650hp/850nm 1.8bar
                1/4m 11.48s/208km/h
                100-150km/h 2.01s
                100-200km/h 6.99s


                EX jatkeet:
                e39 528 M-Sport -99
                e36 318is "M-sport" -92

                Comment

                • Aboul
                  Newbiemmer
                  • Jun 2006
                  • 12
                  • Oulu

                  #9
                  Itselläni syyskuussa alkoi ohjauksen symmetrinen takkuileminen. Muutaman kerran ohjaus toimi moitteettomasti, kun kone lämpeni tarpeeksi, mutta ei aikaakaan, kun ongelmasta tuli pysyvä. -> viallinen ohjausvaihde diagnosoitiin

                  Suosittelisin tarkistamaan mahdolliset öljyvuodot kumisuojien alta. Jos on öljyä, niin ei muutakuin ohjausvaihde tilaukseen.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎