Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring ovenlasien irrotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    E39 Touring ovenlasien irrotus

    Ryhdyn tänään purkamaan laseja ovista kun tilalle olisi tuplalasit ja niiden vaatimat oheisosat (ohjauskumit/muovit, sisälistat jne).

    Ovipahvien kanssa pelaamiseen ja sisäpuolen metallilistojen irrotukseen löysin ohjeet mutta itse lasin irrottaminen on vielä arvoitus.

    1. Voiko airbagin jättää kiinni oven runkoon lasin irrotuksen ajaksi, eli joudunko irrottamaan akunkengän?
    2. Mihinköhän korkeuteen lasi pitää jättää jos otan akusta kengän irti?
    3. Mitenköhän muoviset/kumiset ohjurit ovat ovien karmeissa kiinni, liimalla?
    4. Pitääköhän ulkopuolinen "shadowline"-listoitus purkaa? Jos kyllä, niin miten irtoavat ehjinä?
    ---
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Ohjurit ovat vaan puristuksissa karmeissa, näköjään. Tyhmyyksissäni aloitin irrottamalla puulistaa ovesta vaikka sitähän ei tarvitse etuovipahvista irrottaa. Tietenkin keskelle tuli yksi pystyhalkeama..

    En ole vielä irrottanut bagia mutta pakko kai se on jotta saan mekanismit näkyviin.

    Pitääkö ulkopuolinen listoitus purkaa? Miten peilikolmio ulkopuolelta lähtee irti (M-peilit)?? Sisäpuolelta avasin jo kaksi ruuvia mutta melko tiukassa istuu. Irrotin peilinlasinkin jo.

    Eikö kukaan ole purkanut/vaihtanut E39 lasia?
    ---

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Eikös ovesta kuitenkin pidä purkaa se suojamuovi kokonaan pois joten airbag pitää poistaa.

      Peili on diskantin takaa kolmella pultilla kiinni eli peilin lasin irroitus on turhaa.

      Ulkoinen shadowline-lista lähtee ylöspäin nostamalla takareunasta alkaen, varovaisesti tietysti ettei se taivu. Muistaakseni se piti poistaa jotta lasin saa pois.
      E39 528iA

      Comment

      • Johnny
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 420
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by -Tapi View Post
        1. Voiko airbagin jättää kiinni oven runkoon lasin irrotuksen ajaksi, eli joudunko irrottamaan akunkengän?
        Ite otin vaan bägin töpselin irti ja ne 4 pulttia. Ei tullu silmille

        ei syttyny bagin valo vaikka oli akku kiinni. valo syttyy ku laittaa virrat päälle eli toimii niinku pitää.
        Last edited by Johnny; 02-02-2007, 21:57. Reason: tarkennus

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by Johnny View Post
          Ite otin vaan bägin töpselin irti ja ne 4 pulttia. Ei tullu silmille
          Juu ei ne silmille tule tai sitten saa käsitellä tosi kovakouraisesti, tosin akku kannattaa irroittaa lähinnä sen vuoksi ettei bagivalo jää loistamaan muuten onnistuneen asennuksen jälkeen.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Originally posted by Johnny View Post
            Ite otin vaan bägin töpselin irti ja ne 4 pulttia. Ei tullu silmille
            Juu en minä sitä.. Vaan yritän välttää töpselireissun, eli bägivalon syttymisen.

            Shadowline-listoista yläosat on irti, alareunoja en ole vielä irrottanut. Samalla irrotin muoviosat ikkunan sisäkarmeista ja vertailin niitä saamiini tuplalasimalleihin. En oikein löytänyt eroa. Joko ero on todella pieni tai sitten E39Teilecenter kusetti tässä(kin).

            Vaihdan samalla kaiuttimet (diskantti ja 5,25":nen). Kaiuttimeen menee kahdet johdot vaikka luulin ettei puhelin olisi enää tässä vuosimallissa erillisillä johdoilla (05/2001). Mitäs pitää tehdä jos haluaa tulavaisuudessakin handsfreen toimivan?
            ---

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Shadowline-listoista yläosat on irti, alareunoja en ole vielä irrottanut. Samalla irrotin muoviosat ikkunan sisäkarmeista ja vertailin niitä saamiini tuplalasimalleihin. En oikein löytänyt eroa. Joko ero on todella pieni tai sitten E39Teilecenter kusetti tässä(kin).

              Vaihdan samalla kaiuttimet (diskantti ja 5,25":nen). Kaiuttimeen menee kahdet johdot vaikka luulin ettei puhelin olisi enää tässä vuosimallissa erillisillä johdoilla (05/2001). Mitäs pitää tehdä jos haluaa tulavaisuudessakin handsfreen toimivan?
              Mitkä yläosat? Oven yläreunan lista? Ei niitä ikkunan irroitusta varten tarvitse poistaa mutta vaatiiko se lasin kehyksen vaihto tuon?

              Ei etulasien muoviosissa pitänytkään olla eroa, takana niissä on eroa.

              Handsfree on ihme juttu, onko sinulla kuitenkin uudemmalla liittimellä varustettu radio vai välimalli = BM54 back?
              E39 528iA

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Ai niin, ne etumuovilistat pitikin olla samanlaiset. Unohdin jo.

                Ikkunan sisempi alalista (shadowline high gloss sekin) on erilainen kuin ohutlasisessa. Tai oikeastaan metalliosa näyttää samanlaiselta mutta kumi on tuplalasisessa yksihuulinen kun taas ohutlasisessa on kaksi peräkkäistä huulta.

                Ikkuna on nyt irti ja uutta voisi sovittaa sijalle mutta jätän sen huomiseen. Ylälistoja ei ehkä olisikaan tarvinnut purkaa mutta tulipahan tehtyä. Kokeilen toisella puolella, josko tiivisteen/guide railin saisi vaihdettua ilman listojen irrotusta. Bagiakaan en irrottanut, vaan ruuvasin sen vaan irti ovesta ja pujotin äänieristeen toiselle puolelle ilman liittimen irrotusta.

                En osaa sanoa radiosta, olen elänyt käsityksessä että minulla olisi lattaliittiminen malli mutta pitänee huomenna tarkistella. Vanhemman kanssako ei enää tulisi handsfree toimimaan? (siinä tapauksessa laittaisin erillissarjasta vain diskantin paikalleen, ehkä..)
                ---

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  ..Tai mitä jos minulla on se vanhempi mankka ja vaihdan sen tulevaisuudessa uudempaan, jätänkö siinä tapauksessa nuo puhelimen piuhat irti ja uudella mankalla puhelin kuuluisi radion piuhoja pitkin?

                  Vanhan mankan puolesta puhuu se, ettei avainmuistiin jää edellisen ajokerran radiokanava ja äänenvoimakkuuus/muut säädöt vaikka kaikkeen muualle ne tuntuvat jäävän.
                  ---

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    En osaa sanoa radiosta, olen elänyt käsityksessä että minulla olisi lattaliittiminen malli mutta pitänee huomenna tarkistella. Vanhemman kanssako ei enää tulisi handsfree toimimaan? (siinä tapauksessa laittaisin erillissarjasta vain diskantin paikalleen, ehkä..)
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    ..Tai mitä jos minulla on se vanhempi mankka ja vaihdan sen tulevaisuudessa uudempaan, jätänkö siinä tapauksessa nuo puhelimen piuhat irti ja uudella mankalla puhelin kuuluisi radion piuhoja pitkin?
                    Jos ne piuhat tosiaan on käytössä, niin eipä se handfree enää toimisi uusilla elementeillä ellet sitten virittele puhelimelle omaa kaiutinta esim. jalkatilaan.

                    Uudella radiolla puhelimen ääni kytketään radion kautta, joten silloin nuo piuhat voisi jättää irti. Mutta pelkkä uuden radion vaihto ei riitä vaan puhelinmodulin äänijohtojen kytkentää pitää vähän muuttaa.

                    WDS on sekava tuon osalta, siinä on joitain kytkentöjä joissa on puhelimen kaiuttimet 9/2002 asti, mutta sitten toisessa kohdassa 9/2001 alkaen radioon kuitenkin menee puhelimen ääni sisään.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #11
                      Siis tähän väliin pakko huudella että mahtuuko muka toi tuplalasi tavan karmiin? Voin olla ihan pihalla, mutta kertokaa minullekkin, niin tulen takaisin kartalle...
                      ...

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Taidan vaihtaa kaiuttimet ja tehdä handsfreelle erillisen kaiuttimen myöhemmin.

                        Tuplalasit sopivat kaikkiin E39:ien oviin kun vaihtaa myös ohjuriosat ja listoja.

                        Joku jenkki näytti maksaneen omasta satsistaan $1600-1700 pelkistä osista uusina. Taisi tosissaan haluta ko. varusteen..
                        ---

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Oikean etuoven osalta homma hoidettu! Lasi nousee kaikkien tiivisteiden asentamisen jälkeen loppumatkan melko vaivalloisesti. Toivottavasti se johtuu uusista tiivisteistä eikä lasin linjauksesta..

                          Nyt kuskin oven kimppuun. Kokeilen ilman ulkolistojen irrotusta. Peilikolmion ja peilin irrotus auttaa uuden tiivisteen asennuksessa jonkin verran. Vaikeaa (voimaa vaativaa) se on kuitenkin. Vaihdoin "karvaisen kumihuulen" ikkunan alareunan sisäpuolen listasta omaan listaani, ettei tarvinnut maalailla shadowline-listaa kiiltävän mustalla mattapintaisesta.
                          ---

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Oikean etuoven osalta homma hoidettu! Lasi nousee kaikkien tiivisteiden asentamisen jälkeen loppumatkan melko vaivalloisesti. Toivottavasti se johtuu uusista tiivisteistä eikä lasin linjauksesta.
                            Onko lasi linjattu BMW:n ohjeiden/mittojen mukaan vai ihan vaan fiilispohjalta? Voin lähettää pdf:nä linjausohjeet.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Fiilispohjalta.. Lähetä vaan ohjeet, jälkiviisastelen sitten Kuskin oven lasinvaihdossa ei mennytkään kuin reilu tunti kun homma oli tuttua. Kokeilin lasin nousua ja laskua moneen kertaan kasauksen varrella ja huomasin että peilin paikalleenkiristys aiheutti melkein koko jäykistymisen. Outoa, kun siinä kohdassa on uusi liukupinta, joka on tuplalaseille tarkoitettu.

                              Takaovet ovatkin sitten hankalammat. Listojen purkaminen oli melkoinen savotta ja pikkuikkunan irtisahaaminen tolkuttoman hidasta ja hikistä puuhaa. Tein ensin pienen reiän rautalangalle, joka kestikin vain 10 sekuntia kunnes katkesi. Naru teki saman. Rautasahanterällä sain etupuolen pystyosan irti mutta loput piti nysvätä puukolla. Nyt on uudet lasit liimauksessa yön yli ja huomenna ihmettelen miten muovilistat eroavat. Ainakin aurinkoverhon pystyosan rungosta pitää hioa milli-pari pois.

                              Ai niin: lisää tuhoja tuli takaovien ikkunoiden alapuolella ulkopuolella olevien listojen irrotuksessa. Käytin teippiä maalipinnan suojana, rättiä meisselin kärjessä ja puukkoa poikittain meisselin alla ja kaikesta huolimatta lista ei ole enää suora vaan siinä näkyy jokainen meisselin kohta peilauksena.

                              EDIT 2: Takaoven ulkopuolinen alareunan lista on realoem:n mukaan n. 20 € arvoinen shadowlinena mutta oma kun on high gloss shadowline, niin hinta onkin yli 100€/kpl! Kiva kiva.. Jospa ostaisi nuo halvemmat ja maalaisi ne kiiltäviksi(?)
                              Last edited by -Tapi; 05-02-2007, 11:47.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎