e39 - kallistuksenvakaaja + koiranluut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • finnbiker
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 103

    e39 - kallistuksenvakaaja + koiranluut

    Teere!
    Oisko jollakulla tietoa, että onko msport- alustaisessa autossa jytkymmät koiranluut, kuin perusalustassa. Meinaan viimekesänä tuotettuun 530d touringvessaan vaihtaa alustasarjan ja vakaimet, kun toi perusalusta makuuni hieman löysä, toki jo hieman johtuu kilometreistäkin (160t).

    Mitään megamatalaa en meinaa laittaa (ei järkeä), vaan eibach:n vakainsatsin ja sachs iskarisarjan jossa mukana tulee eibach:n pro kit jouset.
    Sacsn tuotenro on 118 354... (madallus n. -20 - -30mm)

    Btw. saksan nettikaupasta oon tän satsin löytän halvimmillaan 787€. Suomessa huudetaan moisesta 1000 - 1200€. Ja eibach:n vastaava satsi (sachs:n iskareilla eli täsm. sama) vielä tyyriimpi.

    Vakaajasatsikin lähtee sakuista alle 400€ kun täällä hinnat pyörii 600€ +- n€.

    eikä lähetyskulut oo luokkaa ku 20-40€, painosta riippuen.

    Mut ekan kappaleen kysäriin vastausta kaipailen.
    - nykymeno tekee meistä löysiä - :think
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    M-Sportissa vakaajat paksummat/jämäkämmät. "Koiranluut" vaikuttavat olevan samat kautta linjan.

    Etuvakaaja
    Takavakaaja
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      juuri noin kun clavurion sanoi, mutta saahan niitä vakajia muiltakin valmistajilta esim eibach. Hinnoista ei ole tietoe, mutta google..

      Ed. tätä imeisesti juuri tarkoitit itsekin...
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • finnbiker
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 103

        #4
        Originally posted by Stone View Post
        juuri noin kun clavurion sanoi, mutta saahan niitä vakajia muiltakin valmistajilta esim eibach. Hinnoista ei ole tietoe, mutta google..

        Ed. tätä imeisesti juuri tarkoitit itsekin...


        hehheh
        juu eibach:n vakaajien verkkokauppahintaa hyvinkin tarkoitin sakuissa
        - nykymeno tekee meistä löysiä - :think

        Comment

        • Mad_Mike
          BTCF Member
          • Apr 2009
          • 177
          • Oulun seutu

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          M-Sportissa vakaajat paksummat/jämäkämmät. "Koiranluut" vaikuttavat olevan samat kautta linjan.

          Etuvakaaja
          Takavakaaja
          tuon takavakaajan osa nro. 6 pitäs itellä vaihtaa mut sen alempi mutteri on melko v#maisessa paikassa(vetoakseli ym edessä) oisko kellää mitään kikkakolmosta miten se kannattaa vaihtaa? ei oikeen räikkä tai räikkälista mahu väliin ja ku sitä pitäs vielä kuuskulma avaimellaki pitää yhtä aikaa kiinni...:think
          530XD LCI M-Sport

          ex E39 530iA M-Sport
          ex E39 530dAT

          Comment

          • Simpel
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 405

            #6
            pistän nyt tähän kun liittyy alustaan ja autoon..


            Osa nr. 4, minkä merkkinen kannattaa hankkia ..ihan tavallisesta varaosaliikkeestä...ettei tule kakkaa ostettu?

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Simpel View Post
              pistän nyt tähän kun liittyy alustaan ja autoon..


              Osa nr. 4, minkä merkkinen kannattaa hankkia ..ihan tavallisesta varaosaliikkeestä...ettei tule kakkaa ostettu?
              Lemförder.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Mad_Mike View Post
                tuon takavakaajan osa nro. 6 pitäs itellä vaihtaa mut sen alempi mutteri on melko v#maisessa paikassa(vetoakseli ym edessä) oisko kellää mitään kikkakolmosta miten se kannattaa vaihtaa? ei oikeen räikkä tai räikkälista mahu väliin ja ku sitä pitäs vielä kuuskulma avaimellaki pitää yhtä aikaa kiinni...:think
                Kikkakolmosena mulla oli vaan kärsivällisyys. Minä vaihdoin ensimmäistä 4,5 tuntia ja toista sitten "vain" 2 tuntia. Muutaman asteen kääntöjä kerrallaan 10 mm lenkkiavaimella pelkästään sormenpäillä avainta kääntäen. Sitä vastapuolta voi pitää paikallaan myös 10 mm lenkillä. Eli 10 mm lenkkiavaimet molemmin puolin kallistuksenvakaajan lenkkiä. Nosta koko perä kerralla ilmaan, ja jos autossasi on automaattinen tasonsäätö, niin ota akun miinusnapa irti ja laske ilmapusseista ilmat ulos. Viimeksi mainittu onnistuu kontin lattian alta löysäämällä samalla 10 mm lenkkiavaimella sinisen ja punaisen letkun liittimiä sen verran, että sieltä alkaa suhina kuulumaan. Kun lasket auton takaisin alas, niin laske varovasti. Jää luultavasti tunkkien varaan. Sitten auto käyntiin, niin perä nousee taas ja saat tunkin/t pois. Ja ne tasonsäädöt ilmaletkujen liittimet on muistettu sitte kiristää takaisin kiinni ennen kuin auton laskee alas.
                E61 525d LCI

                Comment

                • O.K.
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4856
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Lemförder.
                  Täältäkin ääni Lemfördereille. Sellaiset siellä on alla ollut tehtaalta tullessaankin. Mulla 3 kpl vielä alkuperäisiä ja kaikissa Lemförderin leima pöllö kolmion sisällä (näyttää valuosassa neliöltä kolmion sisässä).

                  Hintaa kannattaa kysellä eri liikkeistä. Ainakin poikittaistukivarsissa (osa nro 11) oli kahden eri liikeen välillä Lemfördereissä eroa 55 euroa (135€ vs. 190€). En soitellut enää useampaan paikkaan, vaan otin halvemmasta (Fixus).

                  Sanoivat myös, että tällä hetkellä löytyy tavarantoimittajalta osaa 4 vain vasemmalle puolelle. Mutta itse vaihdan noihin rekatiotankoihin vain puslat, joten en kysellyt sen tarkemmin mahdollisista tukivarsivaraston täydennysajoista.
                  Last edited by O.K.; 10-07-2009, 13:50.
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  • Mad_Mike
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 177
                    • Oulun seutu

                    #10
                    Originally posted by Ha2 View Post
                    Kikkakolmosena mulla oli vaan kärsivällisyys. Minä vaihdoin ensimmäistä 4,5 tuntia ja toista sitten "vain" 2 tuntia. Muutaman asteen kääntöjä kerrallaan 10 mm lenkkiavaimella pelkästään sormenpäillä avainta kääntäen. Sitä vastapuolta voi pitää paikallaan myös 10 mm lenkillä. Eli 10 mm lenkkiavaimet molemmin puolin kallistuksenvakaajan lenkkiä. Nosta koko perä kerralla ilmaan, ja jos autossasi on automaattinen tasonsäätö, niin ota akun miinusnapa irti ja laske ilmapusseista ilmat ulos. Viimeksi mainittu onnistuu kontin lattian alta löysäämällä samalla 10 mm lenkkiavaimella sinisen ja punaisen letkun liittimiä sen verran, että sieltä alkaa suhina kuulumaan. Kun lasket auton takaisin alas, niin laske varovasti. Jää luultavasti tunkkien varaan. Sitten auto käyntiin, niin perä nousee taas ja saat tunkin/t pois. Ja ne tasonsäädöt ilmaletkujen liittimet on muistettu sitte kiristää takaisin kiinni ennen kuin auton laskee alas.
                    jep eli se on semmonen näpertely vittu mitä aattelinki, noh pittää joku pv ku muuten on rauhallista nii pilata päivä sen vaihtamisella. tänks vinkeistä kuitenkin.
                    530XD LCI M-Sport

                    ex E39 530iA M-Sport
                    ex E39 530dAT

                    Comment

                    • Rubu
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 809
                      • Kuopio

                      #11
                      Minä olen todennut asiakkaiden romuja rassatessa tuon takalinnunluun vaihdon onnistuvan helpoiten:

                      -Nosturilla auto ilmaan
                      -Pyörä pois
                      -Keventäjällä alatukivarresta nostoa niin paljon, että auto rupeaa nousemaan
                      -Keskikoko räikkä (3/8") ja pitkäjatko nivelellä ja hylsy päähän. Räikkä romuineen mahduu menemään juuri ja juuri vetoakselin ja alatukivarren välistä.
                      -Ohuella lenkkiavaimella kiinni linnunluusta toiselta puolen ja vemputusta räikällä.(Paineilmaräikkä on tässä vaiheessa bueno)
                      -Ylempi pultti lähtee vaikka räikkälenkillä.
                      -Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.

                      Keventäjän voi korvata esim. tunkilla kun tuskin kaikilla on korjaamonosturia.:think
                      Varoo vaan ettei pääse tunkin kanssa hengestään.

                      Aikaa menee vaihtoon noin 1/2 tuntia eikä tarvii pitää edes kiirettä sopivilla vehkeillä.

                      Suosittelen itsekin käyttämään Lemförderiä koska ne on alkuperäisosia ja kestäviä.
                      Last edited by Rubu; 11-07-2009, 11:57.

                      Comment

                      • Jalamari
                        Newbiemmer
                        • Nov 2005
                        • 7

                        #12
                        Oisko jollain e39n takapään koiranluut hyllyssä tai auto pukilla ja viittis mitata kuinka pitkät nuo on. Eli pultista pulttiin? Nuo on vissiin M10 mutterilla? Kiitos ja anteeksi.

                        Comment

                        • O.K.
                          Moderator
                          • Nov 2003
                          • 4856
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Rubu View Post
                          Minä olen todennut asiakkaiden romuja rassatessa tuon takalinnunluun vaihdon onnistuvan helpoiten:

                          -Nosturilla auto ilmaan
                          -Pyörä pois
                          -Keventäjällä alatukivarresta nostoa niin paljon, että auto rupeaa nousemaan
                          -Keskikoko räikkä (3/8") ja pitkäjatko nivelellä ja hylsy päähän. Räikkä romuineen mahduu menemään juuri ja juuri vetoakselin ja alatukivarren välistä.
                          -Ohuella lenkkiavaimella kiinni linnunluusta toiselta puolen ja vemputusta räikällä.(Paineilmaräikkä on tässä vaiheessa bueno)
                          -Ylempi pultti lähtee vaikka räikkälenkillä.
                          -Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.

                          Keventäjän voi korvata esim. tunkilla kun tuskin kaikilla on korjaamonosturia.:think
                          Varoo vaan ettei pääse tunkin kanssa hengestään.

                          Aikaa menee vaihtoon noin 1/2 tuntia eikä tarvii pitää edes kiirettä sopivilla vehkeillä.

                          Suosittelen itsekin käyttämään Lemförderiä koska ne on alkuperäisosia ja kestäviä.
                          Tämä ohje auttoi paljon, meni tosiaan jälkimmäisen vaihto alle puolessa tunnissa. Ensimmäisen kohdalla tuhraantui aikaa hiukan enemmän, kunnes totesin, että on helpompi ensin irrottaa tuo ylempi mutteri molempien puolten ollessa vapaasti ilmassa. Muuten vain toista napaa nostettaessa kallistuksenvakaaja kääntää alempaa kierretankoa vinoon mutteria löysätessä.

                          Työkaluna oli tällainen yhdistelmä: 16mm 1/2" hylsy, 1/2"->3/8" adapteri, 3/8" nivel, 3/8" jatkovarsi, 3/8" räikkä (2 räikkää, toisessa nivelletty varsi ja toinen normaal räikkä).

                          Originally posted by Jalamari View Post
                          Oisko jollain e39n takapään koiranluut hyllyssä tai auto pukilla ja viittis mitata kuinka pitkät nuo on. Eli pultista pulttiin? Nuo on vissiin M10 mutterilla? Kiitos ja anteeksi.
                          Pituus suunilleen ~67mm. M10 kierre, 16mm avain/hylsy.
                          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                          E34 525i

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Kiintoavaimen pitää tosiaan ollut ohut (ja mielellään myös lyhyt), että mahtuu sinne väliin. Irrotuksessa voi tehdä niin, että ensin irrottaa helpomman pään ja vääntää tangon irti toisen pään pallosta. Sitten siitä pallon puolelta saa kiinni sopivaksi katsomallaan työkalulla.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • jep-698
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 223
                              • jyväs

                              #15
                              Kannattaako samalla uusia noi Kallistuksenvakaajan nivelet eteen ja taakse ku laittaa paksummmat vakaajat entäs tarviiko muuta?

                              Kallistuksenvakaajan nivel TAAKSE noissahan ei ole mitään oikea ja vasen eli käy kummallekki puolelle sama nivel?
                              Last edited by jep-698; 01-05-2015, 12:09.
                              ex e39 530d

                              Comment

                              Working...
                              X