Mittailin Eberin (5kW diesel) ja auton sisäpuhalluksen virrankulutusta virrankulutusta. Kytkin virtaa mittaavan yleismittarin akun miinusnavan sekä rungon väliin. Lisäksi mittasin jännitettä akun plusnavan ja rungon välillä eli sitä jännitettä minkä autokin kokee. Aluksi ongelmia aiheutti virtamittarin sarjaresistanssi, mikä johti Eberin kokeman jännitteen tippumiseen alle 10,5V lämmittimen käynnistysvaiheessa. Tämä sammutti lämmittimen. Kytkemällä akun Ctekin laturiin, sai jännitteen pysymään aina tarpeeksi korkealla. Mittausten aikana jännite vaihteli 10,6-13V välillä. Mittaustuloksia kirjasin avatun takaluukun lasin kautta. Etuovi oli mittausten aikana auki ja avain ei ollut virtalukossa.
Sisävalojen palaessa virrankulutus oli 5,2A. Odottelun jälkeen valot sammuivat ja virta tippui 0,7A:in. Eberin käynnistymisvaihe näkyi n. 11A virrankulutuksena. Käynnistysvaiheen (n. 1 min.) jälkeen eberi lämmitti täydellä teholla ja virrankulutus oli 4,3A (12,3V) eli n. 53W. Tässä siis mukana myös auton perustilan virrankulutus 0,7A. Sisäpuhalluksen ohjaus käynnistyi veden lämmettyä tarpeeksi mikä aiheutti 6,4A kulutuksen. Puhallus oli siis vielä kokonaan pois päältä mutta auton sisäpuhallin sai herätevirtansa. Tässä kokonaisvirrankulutus eri puhallusnopeuksilla. Autossa siis autom. ilmastointi digitaalisella puhalluksenohjauksella, mihin lisäsin pykäliä. Puhalluksen ollessa päällä jännite vaihteli 11,1V-10,6V välillä virrankulutuksen mukaan.
1-nopeus 11,1A
2-nopeus 11,4A
3-nopeus 11,7A
4-nopeus 12,3A
5-nopeus 12,7A
6-nopeus 13,4A
7-nopeus 14,1A
8-nopeus 14,7A
Lisäksi huomasin jälkiasennetun Eberini asennuksessa virheitä (itse asennettu). Jäähdytysvesi ei ala kunnolla kiertämään putkistossa, vaikka Eberin vesipumppu toimii, ennen kuin sisäpuhallin käynnistyy. Puhaltimen herätevirtakaan ei auta vaan ainakin 1-pykälä täytyy näkyä laitteessa. Tämä aiheuttaa sen, että Eberi kokee veden 60-asteiseksi jo muutaman minuutin kuluttua Eberin käynnistyttyä, mikä käynnistää sisäpuhalluksen ja suuren virrankulutuksen liian aikaisin. Sisäpuhalluksen käynnistyessä ajotietokoneesta katsottu veden lämpötila oli 20 astetta. Jos sisäpuhalluksen vähensi kokonaan pois päältä, Eberi sammutti hetikohta itsensä lämpötilan takia. Voisiko joku laittaa ajotietokoneesta jäähdytysvedenlämpötilan näkyville (testi 7) ja tutkia, missä lämpötilassa sisäpuhallus käynnistyy.
Sisävalojen palaessa virrankulutus oli 5,2A. Odottelun jälkeen valot sammuivat ja virta tippui 0,7A:in. Eberin käynnistymisvaihe näkyi n. 11A virrankulutuksena. Käynnistysvaiheen (n. 1 min.) jälkeen eberi lämmitti täydellä teholla ja virrankulutus oli 4,3A (12,3V) eli n. 53W. Tässä siis mukana myös auton perustilan virrankulutus 0,7A. Sisäpuhalluksen ohjaus käynnistyi veden lämmettyä tarpeeksi mikä aiheutti 6,4A kulutuksen. Puhallus oli siis vielä kokonaan pois päältä mutta auton sisäpuhallin sai herätevirtansa. Tässä kokonaisvirrankulutus eri puhallusnopeuksilla. Autossa siis autom. ilmastointi digitaalisella puhalluksenohjauksella, mihin lisäsin pykäliä. Puhalluksen ollessa päällä jännite vaihteli 11,1V-10,6V välillä virrankulutuksen mukaan.
1-nopeus 11,1A
2-nopeus 11,4A
3-nopeus 11,7A
4-nopeus 12,3A
5-nopeus 12,7A
6-nopeus 13,4A
7-nopeus 14,1A
8-nopeus 14,7A
Lisäksi huomasin jälkiasennetun Eberini asennuksessa virheitä (itse asennettu). Jäähdytysvesi ei ala kunnolla kiertämään putkistossa, vaikka Eberin vesipumppu toimii, ennen kuin sisäpuhallin käynnistyy. Puhaltimen herätevirtakaan ei auta vaan ainakin 1-pykälä täytyy näkyä laitteessa. Tämä aiheuttaa sen, että Eberi kokee veden 60-asteiseksi jo muutaman minuutin kuluttua Eberin käynnistyttyä, mikä käynnistää sisäpuhalluksen ja suuren virrankulutuksen liian aikaisin. Sisäpuhalluksen käynnistyessä ajotietokoneesta katsottu veden lämpötila oli 20 astetta. Jos sisäpuhalluksen vähensi kokonaan pois päältä, Eberi sammutti hetikohta itsensä lämpötilan takia. Voisiko joku laittaa ajotietokoneesta jäähdytysvedenlämpötilan näkyville (testi 7) ja tutkia, missä lämpötilassa sisäpuhallus käynnistyy.