Originally posted by Clavurion
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 + Ctek + Webasto (mittauksia)
Collapse
X
-
e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
-
-
Originally posted by vexu524tdic View PostWeba ei pysy näillä -30 pakkasilla 6A laturin avustuksellakaan päällä kuin minuutin. Kokeilin jopa kahta 6A laturia yhtäaikaa, ei juuri vaikuta. Eilen oli -24 ja pysyi laturin kanssa n. 20 min. Akussa riittää kyllä potkua, pakko ollu sahata käyntiin joka aamu.
Mutta auttaisko asiaan jos kokeilis ottaa sisäpuhaltimen kokonaan pois? Tai vaikka toinen puhallin kokonaan pois ja toinen pienelle tehollle. Eihän sulla ole lämppärinpaneli automaatti asennossa?
Ei tullut seiskassa koskaan kokeiltua. Mutta aika paljon taitaa auton puhaltimet napata virtaa. Kuitenkin kaks puhallinta pyörii.
Työpakussa ei ole koskaan loppunut virta. Pidän joka aamu 45 minuuttia päällä.
Comment
-
-
Nyt oli aikaa kokeilla niin laitoin lämpöpuhaltimen anturin alle ja webaa päälle. Anturi reagoi todella hitaasti ja kun huijattu lämpötila oli -10 asteen paikkeilla pysyy weba päällä. Pakkasta -31 ja yön yli laturissa.
Kokeilin puhallintakin säätää, tässä se on vakionopeudella kun virrat ei ole päällä (karvalakkimalli) virtojen ollessa päällä sitä voi säädellä. Ei vaikutusta vaikka laittaa kokonaan kiinni.
Lopputulos: Joko lämmitin anturille tai huijausvastus. Laturissa se on kuitenkin näillä pakkasilla yöt.e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
Comment
-
-
Kukas osais/kehtais kertoa että miten toi huijausvastus toteutetaan kun itsellä kans toi weba ongelma pakkasella jos kerta sillä vastuksella saisi ton weban toimimaan paremmin.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostEi liene BMW tuo työpakusi.. Webaston omalla jännitevahdilla ja BMW:n sovelluksella kun ei ikävä kyllä ole paljoakaan yhteistä.
Nyt tässä illalla virkumpana.
Aamulla mietein, että miksi bemarit haukkaa virtaa enenmän kuin muut, kun on Webasto/Eberi päällä. Tai ainakin tuntuu siltä.
Kolmessa pakussa ollut, ja velipojan audista kokemuksia. Näistä ei koskaan ole ole loppunut virta. Mutta bemareissa lähes järkijään. Vuosi sitten omassa e38 samat ongelmat.
Eli kuinka paljon itse auto haukkaa kaikenkaikiaan virtaa. Siis "herääkö" bemari muiltakin osin kuin vaan sisäpuhallin. e39/e38 malleissa on esim. navit, vahvarit, radiot, ajotietokoneet, ohjainboxit jne.
Eli siis, jos webasto herättää lämppärin panelin niin herääkö auto muutenkin.
Ja se olisi syy miksei aamulla ole virtaa.
Tämä ei tosin liity Vexun lämpötila anturiin. Mutta tällänen jutska ollut mielessä muutaman vuoden. Itse ei vaan tullut tutkittua. Ja nyt ei enään ole seiskaa.
Comment
-
-
Ei se haukkaa juuri sen enempää virtaa kuin muutkaan merkit. Se vaan on olevinaan niin h*lvetin älykäs.
Eli se jänniteraja joka normiWebastossa on jotain 11 V pintaan, on BMW:n tehdasasennusWebastoissa riippuvainen ulkolämpötilasta. Mitä kylmempää ulkona on, sitä korkeampi jännite pitää akusta löytyä Webaston käytön aikana. Se toimii hienosti vaikka 40 asteen pakkasessa, kunhan akussa on ihan p*rkeleesti jännitettä..
Tuo akun jännite kun tuntuu vaan korreloivan aika huonosti sen oikean kylmäkäynnistyskapasiteetin kanssa, tai oikeastaan tuo BMW:n jännite/pakkanen-käyrä kulkee liian korkealla. Webasto sammuu ehjällä täydellä akulla jo kauan ennen akun varauksen tippumista sille tasolle että käynnistyminen olisi vaivalloista. Alunperinhan tuo koko 'viisaus' on tehty vaan käynnistysvirran varmistamiseksi kovillakin pakkasilla.
EDIT: Tuo ominaisuus on siis kierrettävissä joko ohjelmoimalla tuo jännitekäyrä uusiksi tai huijaamalla ulkolämpötilaa vastuksella lämpimämmäksi Webaston käynnin aikana. Ensinmainittu tuskin onnistuu keneltäkään muulta kuin Baijerin jo kenkää saaneilta nörteiltä mutta jälkimmäinen onnistuu useimmilta harrastajiltakin. Mitä lämpimämpää ulkona muka on, sitä alemmas akun jännite saa laskea lämmityksen aikana.Last edited by -Tapi; 24-02-2011, 22:25.---
Comment
-
-
Voisiko joku kertoa miten käytännössä tapahtuu tuo vastuksen rakentaminen tohon ulkolämpötila anturiin? Ei taas naurattanut kun äsken heräsi niin ekana sai mennä auton luo ja laitoin kaapeleilla toisen akun kiinni ja siihen vielä 12A laturin kaveriksi niin sain weban pysymään päällä... prkl...näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Oliskos yksi vaihtoehto asentaa webaston oma kello ja käyttää sen kautta?
Silloinhan auton oma ohjaus on pois pelistä???
Eihän tuo vastuksen asennus ole kummoinenkaan homma, kokeilemalla tai mittaamalla selviää sopiva vastus ja vaihtokatkaisimella määrätään meneekö signaali lisävastuksen kautta vai suoraan.Last edited by vexu524tdic; 25-02-2011, 07:32.e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
Comment
-
-
Originally posted by vexu524tdic View PostOliskos yksi vaihtoehto asentaa webaston oma kello ja käyttää sen kautta?
Silloinhan auton oma ohjaus on pois pelistä???
Jos webaston oma jänniteraja on johonkin vehkeeseen liian alhaalla, suosittelen vaihtamaan akun. Meillä pöhisee joka aamu kaksi diesel-Webastoa pihassa, toinen BMW ja toinen VW. Volkkarin Webasto käy aina kovimmillakin pakkasilla täyden ajan ja lähtee nöyrästi käyntiin. BMW:n Webasto sammuu muutaman minuutin käytön jälkeen kovimmilla pakkasilla mutta lähtee sekin nöyrästi käyntiin. Virtaa siis riittää vaikka jaettavaksi mutta jännitettä ei BMW:n mukaan. Mittailin tuon tarvittavan vastuksen ulkolämpöanturille vuosia sitten mutta olen jo ehtinyt unohtaa moisen kun pakkasilla ei viitsi eikä kesäisin huvita..---
Comment
-
-
Elikkäs... katkastaanko johto mikä lähtee lämpöanturilta ja siihen väliin laitetaan x kokoinen vastus niin pakkaslukema näytöllä pienenee? (Silloinhan mittari näyttäisi aina väärin) Vai laitetaanko lämpöanturiin jokin pieni lämmitysvastus ja kabiiniin katkaisia että milloin laitetaan päälle ja sit se vastus lämmittää anturia huijaten lukemaa?näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostElikkäs... katkastaanko johto mikä lähtee lämpöanturilta ja siihen väliin laitetaan x kokoinen vastus niin pakkaslukema näytöllä pienenee? (Silloinhan mittari näyttäisi aina väärin) Vai laitetaanko lämpöanturiin jokin pieni lämmitysvastus ja kabiiniin katkaisia että milloin laitetaan päälle ja sit se vastus lämmittää anturia huijaten lukemaa?
Tuossa miinuspuolena tulee ajonaikainen Webaston käyttö joka saisi mittarin näyttämään väärin.
Yksi vaihtoehto on laittaa releen ohjaus siten että se vetää päälle lämpöanturitiedon aina kun virrat on päällä. Muulloin se lukisi sitä vastusta.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostLaita mieluiten rele joka vaihtaa sen vastuksen ja todellisen lämpöanturin välillä. Releelle ohjaus Webastolta. Eli kun Webasto on päällä niin lämpöanturi näyttäisi esim vakiota -15 astetta.
Tuossa miinuspuolena tulee ajonaikainen Webaston käyttö joka saisi mittarin näyttämään väärin.
Yksi vaihtoehto on laittaa releen ohjaus siten että se vetää päälle lämpöanturitiedon aina kun virrat on päällä. Muulloin se lukisi sitä vastusta.e70 X5 3.0sd -08
f30 320i xdrive -16
e30 325i Cabriolet -88 M52b28
e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
e30 316 -88 2,2TIC M10
e21 323i -81 ruostekasa...
Comment
-
Comment