Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 bensasteppi. Millä kierroksilla isompaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kosmik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 167
    • Tampere

    e39 bensasteppi. Millä kierroksilla isompaa?

    Jep eli sellasta kyselisin, että millä kierroksilla porukalla vaihtaa toi bensasteppi isompaa kun kyseessä on täyskaasukiihdytys KD koko ajan pohjassa? Mulla ainakin kipuaa 6500rpm asti eli lähes rajoittimelle vissiin.
    Kuuluukohan sen noin tehdä? Saavutetaanko paras kiihtyvyys niin, että kiihdytetään rajoittimelle asti ennen vaihtoa? Kyseessä oli siis 2 vaihteella kiihdytys kun ei näillä suomen rajoituksilla paljoa 3:lla enää vedetä 6500rpm.

    En sitten tiedä vaihtaako aemmin jos vain käyttää KD:n pohjassa aluksi ja pitää sitten kaasun pojassa mutta niin, että KD nappi ei kuitenkaan ole pohjassa. Tohon tarvii kyllä vähän herkistyttää nilkan lihaksia kun vanhana manuaalimiehenä aina menty nilkka suorana

    Mites kokeneemmat tekee noi kiihdytykset, kun ei aina viittis rajottimellekaan huudattaa? esim. kiihdytät kakkosella sinne ~5800rpm ja sitten pitäisi saada isompaa ja jatkaa kiihdyttämistä kolmosella...
    ---------------
    e39 528iA
    ex: e36 325TDS
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Mikäs vuosimalli oli kyseessä?

    Comment

    • kosmik
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 167
      • Tampere

      #3
      Juu eli 97, ei TU-kone.
      ---------------
      e39 528iA
      ex: e36 325TDS

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #4
        Muistaakseni -96 528 steppi vaihtoi isompaa silmään siinä 6300 (+-100) tienoilla ja nykyinen 530iA vaihtaa about samalla tavalla. Rajoitin on tietääkseni 6500. Kaasuläppä on täysin auki kun painat poljinta kickdown nappulaa vasten. Sillä lopulla ei ole muuta merkitystä kuin se kick down eli vaihtaa samalla tavalla punarajalla molemmilla tavoilla. Ja jos haluat stepillä vaihtaa itse niin pidät sen polkimen pohjassa mutta ei kick downia niin voit vaihtaa esim. siinä 5800 kohdalla. Jos kickdown on pohjassa niin vaihto tapahtuu vasta punarajalla.

        Toi 528 ei enää kiskonut kovin hyvin 5500 jälkeen ja vaihdot ois saanu mielestäni tapahtua aiemmin.

        Comment

        • jakusa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2004
          • 515
          • Lempäälä

          #5
          Parhaan vaihtokohdan kiihtyvyyden kannalta voi laskea kun käytössä on moottorin vääntökäyrä, vaihteiston välitykset ja kokonaisvälitys. Jos autoa eteenpäin työntävä voima on suuremmalla vaihteella suurempi, kuin pienemmällä vaihteella ennen punarajaa, kannattaa vaihtaa siis ennnen rajoitinta.
          -after all is said and done more is said than done-


          Comment

          • kosmik
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 167
            • Tampere

            #6
            No, ilmeisesti toi omakin toimii siis niin kuin se on suunniteltukin toimivan. Kiihtyvyyden kannaltakin saattaa olla jopa parempi, että vaihtaa vasta tuolla 6300+ kiekoilla 2->3, mutta silti kaipaisin kolmosta jo hieman aiemmin. Stepillä ei jaksa aina vaihtaa ja jalan nosto kaasulta kiihdytyksessä tuntuu jotenkin epäloogiseltä

            Saisi olla vaikka niin, että D:llä talla pohjassa vaihtaisi jo 5800rpm ja S:llä sitten nykyiseen tapaan. Voikohan tota jotenkin ohjelmoida tekemään noin?
            ---------------
            e39 528iA
            ex: e36 325TDS

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎