Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530D nykii pahasti kiihdyttäessä ja käyntiongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DieselM
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 15

    e39 530D nykii pahasti kiihdyttäessä ja käyntiongelmia

    Elikkäs kyseessä 530Da m-sport 2001 aj.230tkm.

    Ongelmat alkoivat pari kuukautta sitten. Kiihdyttäessä kaasu pohjassa riippumatta onko sport, D, vai tip tronic alkaa moottori ikäänkuin "hakkaamaan" rajoittimelle huippukierroksilla eikä vaihdakkaan isommalle.. Auton nylkyttää ja nykii huomattavasti!

    Kunnes kaasua höllää vaihtaa nätisti isommalle ja taas mennään.. vika ilmenee ilman kick downia ja sen kanssa. Myöskään luistoesto ei vaikuta asiaan. Auto oli kyseisestä viasta tutkittavana karhulan merkkiliikkeessä mutta vikaa ei pystytty selvittämään. Luultiin että lootassa on vikaa.

    Nyt sitten tällä viikolla on alkanut oireilemaan enemmän.. Auto ei lähtenytkään käyntiin heti vaan joutui starttailemaan useaan otteeseen, kunnes se normaalisti hörähti käyntiin. Ja nykimistä esiintyi pariin otteeseen kiihdytyksessä jo 3000rpm kohdalla, yhdessä vedossa teki niin että kierrokset pysähtyivät reilun 3000rpm tienoille ja löpönkulutusmittari laski kun lehmän häntä ja seuraavat 10 km meni sitten himmaillen.. pienikin polkaisu ja nykiminen alkoi jo alhaisilla kierroksilla.

    Toisinaan se taas toimii niin että nykästelee vain täyskiihdytyksessä.. vähän vaihtelevaa oireilua. Tehotkaan eivät tunnu olevan hukassa ja imm vaihdettu 20tkm sitten..

    Olisiko siirtopumpussa mahdollisesti vikaa?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #2
    Kyllä tuo aika tutulta kuulostaa, siirtopumppukeissi.

    Asian tynkää myös ainakin näissä topikeissa:
    Vedot hukassa 530d
    E39 530d -00 tyhjäkäynti ontuu ja nykii pintakaasulla
    e39 530dA sammuu (täyskaasu)kiihdytyksessä!!!
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • DieselM
      Newbiemmer
      • Nov 2005
      • 15

      #3
      Noniin.. Lähdettiin tuossa lauantaina käymään reissussa pohjoisessa ja tuossa matkan varrella ajettuani n.200km nykiminen alkoi lisääntymään ja sitä esiintyi yhä alemmilla kierrosluvuilla. Lopuksi auto ei enää ottanut kierroksia kuin 2000rpm ja meno oli todella tuskaista, joutui ajamaan pakkovaihteilla että sai kiihdytettyä sallittuun nopeuteen.

      Soitin samantien iisalmen bemariliikkeeseen, joilta sattuikin löytymään hyllystä siirtopumppu. Hain pumpun ja vaihdoin sen iisalmessa kaverin tallilla.. 20 min vaihtohomma. Auto rupesi pelaamaan täydellisesti vaihdon jälkeen

      Kiitoksia taas vinkeistä!

      Comment

      • fastandfurious
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1731
        • Tampesteri

        #4
        Originally posted by DieselM View Post
        Auto oli kyseisestä viasta tutkittavana karhulan merkkiliikkeessä mutta vikaa ei pystytty selvittämään. Luultiin että lootassa on vikaa.
        Tää ei mee mun jakeluun!! Mikä hitto on nykyään, kun nää "merkkiliikkeet" ei osaa korjata näitä vehkeitä!! Täälläkin törmätään usein siihen, että on ihmetelty vikaa merkkiliikkeessä, ja sitten porukka ratkoo sen täällä, kun siellä ei osattu?!

        Hienoa kuitenkin, että pirssi tuli kuntoon!
        ---------------------------------------------------
        E91 325d M-Sport
        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

        Comment

        • Aspoi
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 222
          • Ylöjärvi

          #5
          Nostellaas vanhaa. Omassa autossa samanmoista ongelmaa, kuin topicin aloittajan autossa, Mutta antaa myös vikakoodin ---> Syöttöpumpun ohjainlaite. Juuri kävin ajelemassa työkaverin kanssa, ja läppäri antoi tietoa, että railpaine pysyi tasaisesti 1300barissa kiihdytettäessä, muuten noin 500bar tasakaasulla. ahtopaine nousee täyskaasulla 2,2-2,3bar ja pysyy korkealla koko vetoalueen. Ja autona siis E39 530dA -02 aj. 242tkm. Ei tietoa että onko vaihdettu siirtopumppua, mutta vika tuli ihan yllättäen. Ennen ei mitään ongelmaa, mutta eilen aamulla ekassa kiihdytyksessä nykiminen alkoi.
          Last edited by Aspoi; 12-08-2008, 17:33. Reason: edit
          Nyt: E36 323i M-Sport
          Ex: 1x E30,E31,E61 2xE46 3xE32 6xE34 6xE36 8xE39

          Comment

          • tero_v
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 972
            • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

            #6
            täälä olisi samat ongelmat, kuin topicin aloittajalla. -03 e39 530d ja automaatti. emäntä valitanut, että ei meinaa kiihtyä. no kavin ajelemassa sillä ja polkaisin paikaltaan kaasun pohjaan, 80km/h kiihty normaalisti ja sitten alkoi pätkimään niinkuin rajoittaja olisi tullut vastaan, eikä vaihtanut isompaa. pieni kaasun helläys ja vaihtoi isommalle, sitten painoin taas kaasun pohjaan ja se kiihtyi 180km/h välillä pätkien ja sitten pysähdyin ja taas kiihdytin niin 100km/h veti normaalisti ja taas lakkasi meno ja alkoi pätkimään.

            lisäksi tyhjäkäynti on heitellyt jo hetken aikaa ja joskus pölläyttää oikein kunnolla mustaa, kun kiihdyttää kaasupohjassa.

            lähenkö tilaamaan sitä sirtopummpua heti suosiolla, ettei emäntä taas hauku tuota merkkiä alimpaan helvettiin, ku jää tien päälle.

            edit: niin ja katsoin vika koodit niin löyty sellainen kuin 4704 pre-supply pressure monitoring. itellä on INPA niin pitäskö jotain muita arvoja tutkia. itse en tuolla osaa katsoa kuin vika koodit, mutta niistä ajon aikaisista mittareiden arvoista en osaa lukea mitään vikoja

            edit2: niin ja aikaisemmin oli koodi 199 tank-hebelgeber_1 mutta se ei palannut kun poistin sen.
            Last edited by tero_v; 12-07-2011, 21:29.
            E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
            650hp/850nm 1.8bar
            1/4m 11.48s/208km/h
            100-150km/h 2.01s
            100-200km/h 6.99s


            EX jatkeet:
            e39 528 M-Sport -99
            e36 318is "M-sport" -92

            Comment

            • JHo
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 297
              • Vihanti

              #7
              Kannattaa myös tarkistaa railpaine anturin liitin, imusarjan alla koneen takana. Siirtopumppukin olis ihan hyvä vaihtaa jos siihen ei ole vielä aikaisemmin koskettu. Se just aiheuttaa kans tuommoisia ongelmia. Inpalla vois katsoa livedataa että mikä on railpaine ja esipaine.
              F87&E28

              Comment

              • tero_v
                BTCF Member
                • Sep 2006
                • 972
                • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                #8
                Originally posted by JHo View Post
                Kannattaa myös tarkistaa railpaine anturin liitin, imusarjan alla koneen takana. Siirtopumppukin olis ihan hyvä vaihtaa jos siihen ei ole vielä aikaisemmin koskettu. Se just aiheuttaa kans tuommoisia ongelmia. Inpalla vois katsoa livedataa että mikä on railpaine ja esipaine.
                joo kävin tutkailemassa noita paineita:

                pre-supply pressure:
                virrat päällä 3.13-3.20
                tyhjäkäynti 3.35
                1500rpm 3.05

                rail-pressure:
                tyhjäkäynti 348 tasainen. välillä kun tyhjäkäynti aaltoilee, niin paine heittelee 307-388 välillä
                1500rpm 311-330

                täyskaasu kiihdytyksessä 1200-1300 välillä ja kun meno tyssää ja rupeaa pätkimään kuin rajoittajalla, niin railpaine tippuu 600-700 välille.

                oliko tästä apua diagnoosiin?
                E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                650hp/850nm 1.8bar
                1/4m 11.48s/208km/h
                100-150km/h 2.01s
                100-200km/h 6.99s


                EX jatkeet:
                e39 528 M-Sport -99
                e36 318is "M-sport" -92

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9158
                  • Oulu

                  #9
                  Pre-supply pressure = siirtopaine. Tuo 3,35 bar on normaalia matalampi jo tyhjäkäynnillä. Jos seuraat sitä ajon aikana, niin todennäköisesti tippuu reilusti alle 3 barin ja alkaa silloin nykiä, kun alkaa vaikuttamaan jo rail-paineeseenkin. Eli suurella todennäköisyydellä siirtopumppu oireiden aiheuttaja.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • kyläjarru
                    Newbiemmer
                    • Jul 2011
                    • 7
                    • suomi

                    #10
                    noilla oireilla läks 320d:stä imusarjan läpät
                    eli jos ne on paikallaan ni lähtisin poistattamaan

                    Comment

                    • tero_v
                      BTCF Member
                      • Sep 2006
                      • 972
                      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                      #11
                      Originally posted by kyläjarru View Post
                      noilla oireilla läks 320d:stä imusarjan läpät
                      eli jos ne on paikallaan ni lähtisin poistattamaan
                      heitin niillä vesilintua jo vuosi sitten.
                      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                      650hp/850nm 1.8bar
                      1/4m 11.48s/208km/h
                      100-150km/h 2.01s
                      100-200km/h 6.99s


                      EX jatkeet:
                      e39 528 M-Sport -99
                      e36 318is "M-sport" -92

                      Comment

                      • dutch79
                        Newbiemmer
                        • Jun 2011
                        • 18
                        • jyväskylä

                        #12
                        kappas kummaa

                        Täällä kans oireilee autona on '98 530da, tekee sellasta että kun polkasee kaasun pohjaan (ei kickdownille asti) niin kiihtyy hetken hyvin ja sit hyytyy, sillon laskee kulutusviisari muutaman litran alaspäin) ja sitte alkaa taas vetämään muttei kuitenkaa ihan niin hyvin ku vois olettaa.

                        Vikakoodeja herjas parisen viikko sitte että imuilman lämpötila-anturi on olis rikki ja nyt on se eli ilmamassamittari vaihdettu mutta eipä auttanu tähän nykäsyyn.

                        Sain vihdoin kaapelin ja inpan tulille niin ajon aikana railipaine nousee hyvin pian yli 1100 bar ja maksimit on reilu 1300, tyhjäkäynnillä 280-290 bar.
                        Siirtopaine on tyhjäkäynnillä 3.8 bar mutta kun railipaine nousee tuonne päälle tuhannen niin siirtopaine tippuu 3.5 bar tai alle. Siirtopumppu kyllä surisee senverran isosti että kuuluu sisälle asti kun laittaa virrat päälle, en oo päässyt kokeileen että onko se normaalia.

                        Suuttimien korjausarvotki on haarukassa, pahimmillaan on kolmospytyllä plussaa 1,15 ja nelosella miinusta 0.94.

                        Vituttaa ohitella ku pitää ennakoida ensin turboviive ja sitte tuo ihmehyytyminen x)

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎