Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39 528 vs. 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • safari
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 3

    E 39 528 vs. 530d

    Morjensta. Lähtisin kyseleen raatilaisten mielipiteitä.
    On tarkoitus ostaa farkku e 39 ... mutta mielipiteitä siitä ostaakko 530d vaikko 528 , vuosimallina olisi muutama hyvinkin varteenotettava 528 (suuren pamauksen jälkeiset) elikkä -99 ja -00. Toisaalta kiinnostaisi 530d.
    Kokemuksia on aikaisemmista Bemareista Tourinki 528 vm. 97 ja sedan vm.97´, joista ei ole kuin hyviä kokemuksia, mutta ilmeisesti 8/98 jälkeiset mallit olisi monelta kantilta parempia.
    Antakaahan kokemuksia näistä , kilometrejä kertyy vuoden mittaan 20-30tkm. Sen tiedän että pitkässä juoksussa 530 D tulisi polttoaineiltaan pitkässä juoksussa edullisemmaksi, mutta tämä asia ei ole kovinkaan painava seikka autohankinnassa. Siis kokonaisuutena kysynkin näitten mallien hyvät ja huonot puolet, onko 530D yhtä luotettava kuin 528. Olen aina ajatellut että Diesel on työkoneita ja traktoreita varten , mutta mutta mitenkä lienee. Kertokaapa mielipiteitä kuumeiselle miettijälle niin pääsisi kauppoja tekemään.
  • Jarse
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 96

    #2
    Ajelin pari vuotta 530dA -00 Touringilla ja tykkäsin ku hullu puurosta.
    Ennen kaikkea pidin moottorin väännöstä, 528:ssa ja 530D:ssä on melkein samat tehot mutta yli 100 Nm eroa väännöissä, toki moottorien luonteetkin on erilaiset, kulkeehan se bensakin kun käyttää kierroksia. Tuossa kokoluokassa pidän kuitenkin enemmän dieselistä. Kulutus 8-10 L/100 km kesä/talvi kaupunki/lähiö painotteisessa ajossa.

    Vikoja: ilmamassamittari, polttoaineletku, kallistuksenvakaajan tukitanko. Eipä tainnu muuta olla.
    X5 4.6is -02
    sigpic
    #530dA Touring -00
    #525iA -91

    Comment

    • Bemarnisti
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 244
      • Vihti

      #3
      mulla oli vähän aikaa sitten samankaltainen pohdinta käynnissä, tosin mulla oli diisseliä vastassa 540, johon sitten päädyinkin. mulle ainakin muodostui sellainen käsitys että noi alkupään 530d:t on tekniikaltaan hivenen epävarmempia kun vastaavat bensat. tiedä sitten. no jokatapauksessa en ole katunut tota bensakasin valintaa

      Comment

      • teepee
        Bimmer Rookie
        • Jul 2003
        • 149
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by safari View Post
        Morjensta. Lähtisin kyseleen raatilaisten mielipiteitä.
        On tarkoitus ostaa farkku e 39 ... mutta mielipiteitä siitä ostaakko 530d vaikko 528
        Mulla on ollut molemmat, tosin 528 sedanina.

        Ei niillä ajotuntumassa ole suurtakaan eroa, eikä pitäisikään. Tuo bensakone on selvästi hiljaisempi, mutta diesel vääntää senkin edestä. Maantiellä 530d:n tasainen vääntökäyrä on nannaa, erityisesti ohituksissa. Huippunopeudessa 530d jää selvästi (pari kymppiä) 528:lle, mutta eiköhän molemmilla ehdi ihan riittävästi. Tuossa dieselissäkin on huippunopeus tehtaan mukaan vakiona 225-230 km/h.

        Jos meinaat vetää kärryä tai muuten kuljettaa isoja kuormia, niin tarvitset enemmän vääntöä kuin jos pääasiallinen käyttötarkoitus on paikasta A paikkaan B siirtyminen.

        Itse valitsisin 530d:n, mutta hyviä pelejä ovat molemmat.
        E39 530dA Touring '01
        http://www.peltonen.com/

        Comment

        • Tontsa
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 201
          • Uusimaa

          #5
          Itseäni häiritsee juuri tuo ääni,mielestäni bemarin yksi perusominaisuus on hiljaisuus.
          Omat vaihtoehdot olivat 540 & 530d,oikean valitsin mielestäni.
          Tosin nyt jos olisin valitsemassa,olisi M5 vs 530d

          Reilun vuoden sisään on mennyt n.1200€ huoltoihin ja korjauksiin(osasin varautua näillä kilometreillä).

          edit: Ettei ihan offtopiciksi jää,niin saattaisin valita 528:in,toisaalta jäisin kaipaamaan harvoja ja halpoja tankkauskertoja.
          Vaikea valinta
          Last edited by Tontsa; 08-04-2007, 23:15.
          Audi S3 -07

          Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
          Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
          Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
          BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
          BMW 530dA -00, Audi S3 -07

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            #6
            Itse valitsin samoista ehdokkaista 530d:n, enkä ole katunut. Toi traktorin ääni ei tietenkään korvia hivele varsinkaan tyhjäkäynnillä, mutta muut plussat korvaa tuon "vian"..

            Aikanaan koeajellessa molempia, tykästyin dieselissä nimenomaan ajamisen helppouteen 60-160km/h nopeuksilla. Tuolla nopeusalueella toi 528i oli mielestäni "mopo" verrattuna 530d. Tuota eroa kun saa vielä kasvatettua aika lailla lastuttamalla. Noilla kilometrimäärillä (20-30tkm) toi dieseli on selkeesti edullisempi polttoaine kustannuksiltaan, mutta se ei minunkaan mielestäni ole se oleellisin tai edes toiseksi oleellisin juttu.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • thejuha
              Bimmer Rookie
              • Jun 2006
              • 45

              #7
              Itse puntaroin reilu vuosi sitten 530d ja 530i välillä, tosin samaan aikaan tuli puntaroitua myös vuosimallien välisiä eroja. Koneiden luonteet oli todella erilaiset, kun niitä pääsi pariin otteeseen kokeilemaan. Toi pensalaite oli oikeasti vikkelä ja tuntui lähtevän todella hyvin. Lopulta nokivaihtoehto voitti, mutta tehopuutteen takia se oli chipattava. Ei siitä rakettia tullut, mutta kyllä se jotenkin liikahtaa. Toi yli 500 Nm vääntö on ihan kiva juttu, varsinkin vetotehtävissä.

              Ajan mittaan vaihtoehto tuntunut oikealta. Saisihan tuo hiljaisempi olla, mutta muuten sen verran mukava laite, että omaksi se on jäänyt (vaikka sen piti olla lyhytaikainen tuttavuus). Ei sitä ole siis raaskinut myydä pois.

              Comment

              • AkiV
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 329

                #8
                tuosta kiisselin äänestä vaan tuli mieleen...ajelin eilen ekan kerran passatin naftapadalla... se vasta nakuttaa..kunnon traktori, hui!

                530d:ssä mielestäni hyvä ääni... kutoskone peittää vähän turhia nakutuksia
                740d taas ei kuulosta kiisseliltä yhtään...
                E39 530dA Touring -00

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Joo, Jopa 06-passat TDI on kyllä melkonen jyrä kuutoskoneiseen bemarin dieseliin nähden. Kyllähän se kohtuu siedettävä maantiellä on, mutta ei sitä huudattaa kärsi.

                  Comment

                  • thejuha
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 45

                    #10
                    En ehkä muutenkaan vertaisi noita V koneita suoraan kuutoseen. Siinä oli se suurin syy bemarin valitaan, kun tuli kyllästyminen V mallisiin. Noi V diiselit on paljon pahemmaan äänen pitäviä kuin biimerin kutonen. Varsinkin kiihdyttäessä biimeri erottautuu edukseen. Vaan kyllä se bemarin diiseli raksuttaa isommasti kuin vastaava pensakone.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7438
                      • Oulu

                      #11
                      Näinhän ne äänet menee. Joskus seisoin kadunvarressa jalkakäytävällä kun parkissa ollut 530d lähti rivakasti liikkelle. Erittäin hienot äänet siinä oli ulospäin, mutta tyhjäkäynnillä tosiaan raksuttaa vähän.

                      Nelosdieseleistä ilmeisesti Honda Accord on kaikkein sivistynein ääniltään. Pahimpia taas on noi VAG:n pumppusuutinvehkeet.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • juster
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 624

                        #12
                        Itse taas päädyin 530I malliin juurikin thejuha:n kertomilla perusteilla. Bensa moottorilla on sivistynyt käyntiääni läpi kierrosalueen ja kulku on riittävän ripeää. Samaten dieselissä esiintyvä nokkapainoisuus verrattuna bensaversioon häiritsee.

                        Ajamani kilometrit vuodessa on sen verran vähäiset (20 000 km) ettei suurta säästöä dieselillä ole saavutettavissa. Ja on muutama arvokas vikakohde vähemmän, joten arvelin myös sen kompensoivan käyttökuluja bensan hyväksi.

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          #13
                          Joo, 528i/530i vs. 530d on vähän kaksijakoinen juttu. Vikoja on kaikissa, mutta vaikea on kiistää etteikö alkupään 530d:t olisi siinä suhteessa vaikeampia tapauksia. Ja onhan niillä jo keretty ajamaankin paljon. Toisaalta 530i on kyllä tehojen puolesta kertaluokkaa parempi, 530d ei missään tapauksessa ole mikään tykki vaikka niin usein kuvitellaankin. Eikä tuo äänimaailma mikään häävi ole vapari-bensaan verrattuna. Semmoinen pöhinä-humina siitä lähtee, voimaa uhkuvalta se kenties voi kuullostaa, mutta ei erityisen kauniilta.

                          Kilometrien, pörssin kestävyyden ja oman maun mukaan tässä pitää mennä.

                          Yksi asia mikä pitäisi selvittää lisäksi on esim. TotalBMW:ssä esitetyt väitteet M54B30 koneen öljynsyönnistä. Lehdessähän väitetään että juuri tuo kone olisi varsin perso öljylle, jota palaa pahimmillaan 1 l/1000 km kohti. Tämä on tehtaan mukaan normaalia. Onko tämä ongelma vain Brittien oma(kuten Nicasil-ongelmat), vai onko tät esiintynyt muuallakin?

                          Comment

                          • Laxa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1363
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by pmv View Post
                            Toisaalta 530i on kyllä tehojen puolesta kertaluokkaa parempi, 530d ei missään tapauksessa ole mikään tykki vaikka niin usein kuvitellaankin. Eikä tuo äänimaailma mikään häävi ole vapari-bensaan verrattuna. Semmoinen pöhinä-humina siitä lähtee, voimaa uhkuvalta se kenties voi kuullostaa, mutta ei erityisen kauniilta.
                            Se on tuo tehokin sellanen asia että se on vähän mihin sitä vertaa.
                            Kuten mainitsit mikään "tykki" 530d ei ole, mutta dieseliä polttoaineena käyttäväksi ja kulutukseensa nähden niin kyllä siinä saa bensamoottorisessa olla toistasataa hevosta pitkästi että perässä pysyy tai karkuun lähtee. Ainakin allekirjoittaneelle saa tulla näyttämään dieselmoottorilla varustettuja autoja, pumppusuutin folkkareita yms. ilman "3 k€" ahdin viritelmiä että miten ne kulkee.

                            Ääni taas bensoissa on huomattavasti parempi, diesel kyllä murisee sisälle kivasti kiihdytyksissä, mutta ulospäin karhea tyhjäkäynnillä. Onneksi ei kuitenkaan niin pahasti kuin erään konsernin tekeleet.

                            Ps. Ääni ei tee yhtään nopeammaksi, sekun kulkee aina sen 344 m/s ilmassa 20 asteen lämpötilassa kesäkelillä...

                            Oma valintani näistä 530d, kunhan kilometrejä tulee vuodessa edes 25 tkm.
                            Last edited by Laxa; 04-05-2007, 13:42.
                            Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                            E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                            EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                            EX: E61 530xdAT -07
                            EX: E60 520dA Sedan -08
                            EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                            EX: E39 530dAT -02
                            EX: E36 320iA -91
                            EX: R1150RT -03

                            Comment

                            • Valkman
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 712
                              • Helsinki

                              #15
                              Noh, sattuipa mahdollisuus ajella 2001 vuoden 530d sedania (mittarissa 230 tkm) viime viikonloppuna ja kieltämättä verrattuna omaan -97 528 sedaniin (167 tkm) en katunut ainakaan silloin valintaani. Eli karkea käyntiääni kantautui tehokkaasti sisään, kaasua joutui jotenkin "painaan pohjaan", että sai sen kulkemaan (johtui ehkä harhatunteesta, koska laatikkona oli automaatti ja oma on manuaali) ja yllätys oli suuri, kun näin keskikulutuksen ajotietokoneesta joltain matkalta, joka näytti olevan 9,2 l/100 km. Kaveri on myös tukenut näitä kulutuslukemia omalla dieselillä... kuulemma maantielläkään ei oikein pääse mataliin lukemiin.

                              Miten paljon näillä kulutuksilla saakaan E39:ä ajaa vuodessa, mikäli haluaa päästä "voitolle" bensanhinta vs. dieselhinta/vero? // Tulipahan jo edellisessä vastaus //

                              Toki kyseinen koeajoyksilö ei ollut niitä parhaimpia... nafta haisi sisälle saakka, yksi suutin piti meteliä ja jotain outoa rohinaa kuului sisälle korkeammilla kierroksilla. Ja tietenkin se pelko korkeapainepumpun leviämisestä... Ehkäpä tämä latisti niitä fiiliksiä dieseleistä. Faceliftinä toki siistimpi ulkonäkö.

                              Jos itse dieselin joskus hankin, joutuu varmaan kakkosautoks ostamaan toisen "vähän laaduttomamman" saksalaisen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎