Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d VNT turbon toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MFreek
    Newbiemmer
    • Oct 2006
    • 12

    e39 530d VNT turbon toiminta

    Osaisikohan joku kertoa millaisia ahtoja VNT turbosta pitäisi eri tilanteissa tulla?

    Asensin ahtopainemittarin tuohon 530d:hen, kun aloin epäilemään, että tehoja olisi hukassa alakierroksilla.

    Nyt jonkin aikaa seurattuani, näyttää että kovaa kiihdyttäessä paineet voivat nousta yli 1.5 barin. Tasakaasulla ajettaessa paineet eivät juuri yli 0.1 baarin nouse. Esim moottoritiellä 120kmh vauhdissa (kierrokset noin 2200 rpm) mittari näyttää noin 0.3 bar.

    Onko tuo normaalia VNT turbon toimintaa, että paineet eivät niinkään riipu kierrosluvusta, vaan enemmänkin moottorin kuormituksesta?

    P.S. Ei tuo nyt ihan laiskalta silti tunnu, mutta kun en uutena ostanut niin en ehkä paremmasta tiedä...
    325iA e90
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    #2
    .
    Noin se toimii.

    Tietyn kierrosluvun jälkeen, kun ilma riittää ahtimen toimintaan, niin ahtopaineen määrä riippuu ainoastan kaasupolkimen asennosta.
    Eli käytännössä ~1500rpm->.

    Tämä käytännön "laaja-alaisuus" on vnt- ahtimen parhaita puolia.

    Täyskaasulla ahtojen kuuluukin "piikittää" hiukan.
    Yleensä pienemmillä vaihteilla "järjestelmä" ennakoi tulevaa piikkiä aikaisemmin, aukaisemalla säätösiipiä hiukan "ennakkoon", eikä ahdot silloin nouse juuri normaalin yläpuolelle.
    Suuremmilla vaihteilla sallitaan muutamia sekuntteja sitten sitä "ylipainettakin".
    Mikäli tämä paineennousu kestää liian kauan, niin seurauksena on vikatila.

    Tasakaasulla ajettaessa "tavallisimpia" nopeuksia, on kierrätysilman määrä maksimissaan, tyypillisesti 40-70%, kokonaisilmamäärästä, siis moottoriin menevästä.
    Kun kierrätyksen määrä on niin huomattava, niin "puhdasta" ilmaa tarvitaan sekaan enää kovin vähän.
    Siksi ei tarvita ahtopainettakaan.

    Vaikka ahtopaineen määrä olisikkin alhainen, niin tyypillisesti pakopaineet kuitenkin heiluu välillä 1-2bar.
    Sieltä se kierrätyksen käyttövoima saadaan.

    Täyskaasulla kierrätyksen määrä on nolla, tai hyvin lähellä sitä.

    Toivottavasti selvensi asiaa.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • MakeJ
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 323
      • Hml

      #3
      Ahtopaine

      Hyvin samankaltaisia ahtopaine arvoja antaa munkin auto joten ahtopaineiden osalta kaikki ok. Omassa autossa täyskaasu kiihdytyksessä välillä ahdot jää vain noin 1 baariin ja taas joskus paineet nousee 1.2 baariin mikä lienee maksimi (hetkellisesti käy noin 1.5 baarissa). Tämä tietenkin tuntuu myös kulkupuolessa. Mikähän tälläistä vois aiheuttaa?
      E60 535dA LCI -07 M-sport
      E39 530dAT -99 "M-sport"

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #4
        Onkos nämä esitetyt paineet vakio-ohjelmalla?
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • Aksa P
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2006
          • 394
          • Sawo

          #5
          Omassa 530d:ssä vakio-ohjelmalla ahdot heilui kuormituksessa 1.1-1.2bar. Piikki oli 1.3bar kiihdytyksessä. kun ahto ekaakertaa nousee. Nyt virisoftalla 1.3bar +/- ja maksimit karvan yli 1.5bar.

          Ahtojen heilumiseen ja näyttämään vaikuttaa varmaan ahtomittarin laatu ja minkälaista kuristinta ennen mittaria käytetään.
          "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

          Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
          E21 M50B20
          E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
          E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
          E34 10/1990 520i
          Honda Prelude EX vm.-83 1.8

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎