Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528.. Miten kevyt vauhtipyörä vaikuttaa arkiajoon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    E39 528.. Miten kevyt vauhtipyörä vaikuttaa arkiajoon?

    Vauhtipyörä kaipaa uusimista ja Ebaysta tuli tällainen satsi eteen. Fidanzan alumiininen kaksoismassa vauhtipyörä ja Sachs kytkinpaketti ~507€+ kulut: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eB..._promot_widget

    Meneekö tuo auto (528i touring) "pilalle" tuollaisen kevyen vauhtipyörän (5.9kg) kanssa vai kannattaako ennemmin laittaa setti, jossa orkkis (11,5kg) LUK vauhtipyörä ja kytkipaketti ~450€+ kulut: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eB..._promot_widget
    Miten vaikuttaa arkiajoon? Autoa ei ole sen kummemmin viritetty, mutta imusarja modi ja läppärungon sorvaus siintää edelleen mielessä...

    Noissahan ei jää kuin rapiat 50€ hintaeroa...

    Miten tuo jenkkilästä tilaaminen? Tuleeko pahasti tullia tuollaisille osille. Saksan ebaysta en löytänyt vastaavia paketteja? Yksittäisiä osia kylläkin. Osa käytettyjä..

    -S
    Last edited by Samppasika; 05-04-2007, 18:58.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2979
    • Uusimaa

    #2
    Kevyempi vauhtipyörähän tekee moottorista tietysti herkemmän:
    Ottaa herkemmin kierroksia ja herkemmin putoaa alas.
    Eli ajosta tulee nykivämpää, saa olla kaasujalan kanssa tarkempana.
    Teoriassa kiihtyvyys paranee, koska kiihdytettäviä massoja on vähemmän, tuossa vielä pyörimässä. Miten käytännössä tässä tapauksessa, ei hajua. Samoin moottorijarrutus tulee tehokkaammaksi.
    Itse en näe mitään järkeä tuossa, mutta sopivasti myydessä ostaja voi saada hyvät vibat, kun esittelet kuitit ja vakuuttelet miten kiihtyy...kunnes huomaa totuuden
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Yleensä tulli on max 5 prosenttia (autonosissa) osan+rahtihinnan päälle. Sitten vielä alv-vero. Nyt en muista lasketaanko tulli "osa+rahti+alv" tai "osa+rahti" summasta.

      Tullin sivuilla on homma selvitetty ja tarkan tulliprosentin saat kysymällä tullista.

      Comment

      • Martti.Kaij
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 356
        • Oulu

        #4
        Jos nyt ilmaisen oman mielipiteeni niin jätä se kevyempi laittamatta. Sulla on 500 sarjan BMW eli ei oo mikää rata-auto tyyppinen ratkaisu vaan enemmänkin kruisailuun loistava auto ja loistava ajettava. Pilaat vaan sen auton jos laitat sen kevyemmän vauhtipyörän, ja kun toi sun auto on muutenkin vakio niin jätä tekemättä. Tietenkin laittaa saa jos haluaa mutta itse en laittaisi, pilaa vaan ajettavuutta tuon luokan autosta. Eikä siitä loppuen lopuksi oo siinä kiihtyvyydessäkää hyötyä juuri senkään vertaa. Mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä loppupeleissä:think Mut toi on mun oma mielipide, jokainen tekee niinkuin haluaa
        E46 328i

        REDLINE OILS
        UUC Motorwerks

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          #5
          Olisiko kenelläkään omakohtaista kokemusta tuollaisesta vauhtipyörästä M52B28 koneen perässä? Ainakin joku näytti tilanneen sellaisen jossain kimppatilauksessa taannoin.. Joutuuko konetta kierrättämään liikkeelle lähtiessä jne.. Minusta tuossa laskee kiekat turhan hitaasti leikkiessä Tuostahan sitten vois olla apua, jos kone reagoisi herkemmin, niin ois kivempi ajella sladissa tiukemmissa mutkissa
          -S
          Last edited by Samppasika; 04-04-2007, 18:54.
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • Vehkis
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 1441
            • Turku

            #6
            Originally posted by Martti.Kaij View Post
            Jos nyt ilmaisen oman mielipiteeni niin jätä se kevyempi laittamatta. Sulla on 500 sarjan BMW eli ei oo mikää rata-auto tyyppinen ratkaisu vaan enemmänkin kruisailuun loistava auto ja loistava ajettava. Pilaat vaan sen auton jos laitat sen kevyemmän vauhtipyörän, ja kun toi sun auto on muutenkin vakio niin jätä tekemättä. Tietenkin laittaa saa jos haluaa mutta itse en laittaisi, pilaa vaan ajettavuutta tuon luokan autosta. Eikä siitä loppuen lopuksi oo siinä kiihtyvyydessäkää hyötyä juuri senkään vertaa. Mielestäni enemmän haittaa kuin hyötyä loppupeleissä:think Mut toi on mun oma mielipide, jokainen tekee niinkuin haluaa
            Kyllä täysin samaa mieltä.
            Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
            ex E39 535iA -97
            sekä x määrä riisikippoja


            Kesäautona toimii vw kupla -65

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              #7
              Sopiiko uudemman mallin SAC kytkin, jos vaihdetaan myös vauhtipyörä?

              No jos aletaan laittamaan vakio kytkintä ja vauhtipyörää, niin sitten pitää saada selvyys seuraavaan asiaan:
              M52 kytkin muuttui 9/97 itsestään säätyväksi. Moottori vaihtui vasta 9/98 M52B28TU:ksi. Oma autoni on siis 6/97, eli vanhalla kytkimellä.
              Jos nyt joudutaan vaihtamaan vauhtipyörää myöten kaikki kytkimen hilut, miksei saman tien laitettasi uudempaa SAC (self adjusting clutch) kytkintä? Onko mitään estettä tuolle modifikaatiolle? Kampirauta ainakin pysyy samana 9/98 asti. Ilmeisesti laatikon tyyppi muuttuu THMU -> THMW, mutta onko tuossa ulkoisesti mitään eroa?
              Aikanaan merkkiliike ei osannut sanoa varmaa kantaa asiaan...

              -S
              Last edited by Samppasika; 05-04-2007, 18:09.
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7456
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Samppasika View Post
                Minusta tuossa laskee kiekat turhan hitaasti leikkiessä
                Ei kokemusta mistään tällä alueella, mutta aivan samaa mieltä, eli kyllä minustakin pieni lisäherkkyys tässä suhteessa ois vain eduksi. Ja onhan tuo 2.5 konekin jo melkoinen "diisseli" liikkeellelähdön suhteen (vaikka toki sen sammumaankin saa), eli ei luulis ongemia tästä tulevan.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Jos kone muuten on vakio ja pysyy vakiona, niin todennäköisesti suorituskyky hieman laskee, kierrosherkkyys hieman paranee, maksimiteho kasvaa 3-5hv ja käytännön ajettavuus kärsii. Jos tehollinen kierrosnopeus ei toista kautta nouse tai autoa muuten ei kevennetä, niin ainakaan itse en näe mitään järkeä ko."virityksessä".

                  Comment

                  • Samppasika
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 769
                    • Kempele

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Jos kone muuten on vakio ja pysyy vakiona, niin todennäköisesti suorituskyky hieman laskee, kierrosherkkyys hieman paranee, maksimiteho kasvaa 3-5hv ja käytännön ajettavuus kärsii. Jos tehollinen kierrosnopeus ei toista kautta nouse tai autoa muuten ei kevennetä, niin ainakaan itse en näe mitään järkeä ko."virityksessä".
                    Yksi pointti tuossa on mukana tuleva M3 kytkin.. En ole koskaan ajanut autoa kevyellä vauhtipyörällä ja kiinnostaisi kyllä päästä kokeilemaan, jos sellainen jollain on 2,8 konen perässä. Epäilyttää, tulisiko tuosta kuitenkaan hankala ajettava. Lähinnä liikkeellelähdöt.. Kuitenkin koneessa kuutioita sen verran?

                    Osaatko sanoa mitään tuohon ylempänä olevaan SAC- kytkin asiaan...
                    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                    E61 530d M-sport -08
                    E39 528i Touring -97

                    Yhteydenotot: [email protected] !!

                    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                    Comment

                    • Freak
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 2562
                      • .

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      maksimiteho kasvaa 3-5hv
                      :think :think :think :think :think :think
                      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                      Vanha Uuden liiton mies...

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17797
                        • Jämsä

                        #12
                        Originally posted by Samppasika View Post
                        Yksi pointti tuossa on mukana tuleva M3 kytkin.. En ole koskaan ajanut autoa kevyellä vauhtipyörällä ja kiinnostaisi kyllä päästä kokeilemaan, jos sellainen jollain on 2,8 konen perässä. Epäilyttää, tulisiko tuosta kuitenkaan hankala ajettava. Lähinnä liikkeellelähdöt.. Kuitenkin koneessa kuutioita sen verran?

                        Osaatko sanoa mitään tuohon ylempänä olevaan SAC- kytkin asiaan...
                        kevyemmässä kopassa voisi toimia hyvin yhdessä imusarja muutoksen kanssa, mutta E39 on jo niin raskas, että vääntöjen huonontaminen tuskin kannattaa :think tämä siis mun mielipide muutaman 528i:n ja 328i:n pohjalta...
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • kuukankorpi
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 634

                          #13
                          Itse jouduin muutama vuosi sitten kytkinrempan yhteydessä vaihtaan vauhtipyörän.Oli purkaamolta hankittu kaksoismassapyörä joka ei sitten ollutkaan samallainen kuin vanha,mutta saatiin sorvarin kanssa sopiin.Muistelisin että olis noin 3-5kg kevyempi ollut kuin alkuperäinen.Autosta tuli omasta mielestä paljon mukavamman tuntuinen ja kiertävämpi.Moottori oli kylläkin M50B20

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Vauhtipyörän massa ei vaikuta moottorin vääntömomenttiin MITENKÄÄN. Piste. Vauhtipyörän massa vaikuttaa pyörivien massojen aiheuttamaan massan hitauteen, eli vauhtipyörän liike-energiaan ja siten siihen kohdistuvaan kiihtyvyyteen tarvittavaan voimaan.

                            Tämä näkyy ajossa siten, että kevyemmällä vauhtipyörällä varustettu moottori muuttaa kierroslukuaan pienemmällä voimalla samassa ajassa, eli mikäli joku jauholakki normaaliajossa lähtee aina paukauttamalla kytkimen kerrasta ylös, niin sammuuhan se auto helpommin. Sen sijaan kiihdyttäessä kevyempi vauhtipyörä ilmenee pyörille välittyvänä suurempana vääntömomenttina, kun koneen voimaa kuluu vähemmän vauhtipyörän kiihdyttämiseen.

                            Joskus vauhtipyörät painoivat helposti jopa 15kg ja silloinkin oltiin kauhuissaan vauhtipyörän keventämisestä kun "kaikki vääntö häviää!!111". Nyt kun vauhtipyörät ovat jopa 10kg paikkeilla, kukaan ei pidä niitä huonompina kuin nuo vanhat mutta edelleen "kaikki vääntö häviää jos kevennät!!!11". Tiukkaan tuntuvat iskostuvan nuokin harhaluulot.

                            Tasaisempaa vetoa kaksoismassa tarjoaa aivan pienimmillä kierroksilla koska joustaa jousitettua kytkinlevyä enemmän, mutta jälleen, kuka häiriintyy siitä jos auto ei vedä puhtaasti nelosella 1200rpm täyskaasulla?

                            Kuten ehkä kirjoituksesta näkee, olen itse kaikkea muuta kuin kaksoismassapyörien kannattaja vaikka omassakin M3:n vastaava käikäle pyöriikin
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Samppasika
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 769
                              • Kempele

                              #15
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              kevyemmässä kopassa voisi toimia hyvin yhdessä imusarja muutoksen kanssa, mutta E39 on jo niin raskas, että vääntöjen huonontaminen tuskin kannattaa :think tämä siis mun mielipide muutaman 528i:n ja 328i:n pohjalta...
                              Oliko noissa sun kapineissa kevyt kaksoismassa vauhtipyörä, vai onko tämäkin mutua?

                              Originally posted by Cell View Post
                              Vauhtipyörän massa ei vaikuta moottorin vääntömomenttiin MITENKÄÄN. Piste. Vauhtipyörän massa vaikuttaa pyörivien massojen aiheuttamaan massan hitauteen, eli vauhtipyörän liike-energiaan ja siten siihen kohdistuvaan kiihtyvyyteen tarvittavaan voimaan.

                              Tämä näkyy ajossa siten, että kevyemmällä vauhtipyörällä varustettu moottori muuttaa kierroslukuaan pienemmällä voimalla samassa ajassa, eli mikäli joku jauholakki normaaliajossa lähtee aina paukauttamalla kytkimen kerrasta ylös, niin sammuuhan se auto helpommin. Sen sijaan kiihdyttäessä kevyempi vauhtipyörä ilmenee pyörille välittyvänä suurempana vääntömomenttina, kun koneen voimaa kuluu vähemmän vauhtipyörän kiihdyttämiseen.

                              Joskus vauhtipyörät painoivat helposti jopa 15kg ja silloinkin oltiin kauhuissaan vauhtipyörän keventämisestä kun "kaikki vääntö häviää!!111". Nyt kun vauhtipyörät ovat jopa 10kg paikkeilla, kukaan ei pidä niitä huonompina kuin nuo vanhat mutta edelleen "kaikki vääntö häviää jos kevennät!!!11". Tiukkaan tuntuvat iskostuvan nuokin harhaluulot.

                              Tasaisempaa vetoa kaksoismassa tarjoaa aivan pienimmillä kierroksilla koska joustaa jousitettua kytkinlevyä enemmän, mutta jälleen, kuka häiriintyy siitä jos auto ei vedä puhtaasti nelosella 1200rpm täyskaasulla?

                              Kuten ehkä kirjoituksesta näkee, olen itse kaikkea muuta kuin kaksoismassapyörien kannattaja vaikka omassakin M3:n vastaava käikäle pyöriikin
                              Kaiken lukemani jälkeen alan kallistua Fidanzan alumiini vauhtipyörän puoleen, joka on muuten kaksoismassa, eli saattaa siltä osin helpottaa liikkeellelähtöjä...

                              -S
                              Last edited by Samppasika; 06-04-2007, 13:28.
                              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                              E61 530d M-sport -08
                              E39 528i Touring -97

                              Yhteydenotot: [email protected] !!

                              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎