Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 automaatti-ilmastointi ei tunnu oikein pelaavan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero_v
    BTCF Member
    • Sep 2006
    • 970
    • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

    e39 automaatti-ilmastointi ei tunnu oikein pelaavan

    syksyllä ilmastointi pelasi, mutta nyt talven jälkeen kun auto asennolla painoin ilmastoinnin päälle niin flekti ei ruvennut pyörimään. ja kun aikani räppäsin ilmastointia päälle ja pois, niin sitten flekti rupesi pyörimään n.20 sek sitten pysähtyi. sisällä taas puhaltaa tuulilasille ja jalkoihin lämmintä ja keskisuulakkeista kylmää, mutta ei tunnu auto jäähtyvän. missä vika?
    E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
    650hp/850nm 1.8bar
    1/4m 11.48s/208km/h
    100-150km/h 2.01s
    100-200km/h 6.99s


    EX jatkeet:
    e39 528 M-Sport -99
    e36 318is "M-sport" -92
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10045
    • KVLA

    #2
    Oletko talvella lämpimässä välillä käytellyt ilmastointia?Jos et,niin voipi olla kylmäaineet vaikka paenneet.

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 970
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      #3
      en ole käytellyt, mutta tuntuu niin kummalta ku puhaltaa lämmintä lasille ja jalkoihin kokoajan...

      EDIT: tunnin searchia räpättyäni löysin jutun jossa meinattiin, että reistaileva vesiventtiili voi aiheuttaa tuota yllä mainittua, mites sen toimivuus testataan/korjataan ja missä se on e39:s
      Last edited by tero_v; 22-04-2007, 21:44.
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • jns77
        Newbiemmer
        • Jul 2006
        • 16

        #4
        En tiedä onko vika vai ominaisuus, mutta omassa autossa olen huomannut, että jos ulkolämpötila on noin 6 tai alle (suunnilleen)ja webasto alkaa toimia lisälämmittimenä silloin jalkatilaan ja lasiin tulee lämmintä ilmaa ja keskikonsolista viileää.(auto asennossa)

        Kun webasto ei päällä viilenee myös jalkatilat automaattiasennossa.

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #5
          Yksi vaihtoehto: Jos olet säätänyt keskikonsolin räppänät keskelle, alas ja täysin kylmälle, niin tämä kylmä ilma menee suoraan ilmastointipaneelin antureihin -> järjestelmä kuvittelee sisälämmön huomattavasti kylmemmäksi ja yrittää säätää lämpöjä kuumemmaksi.

          Kokeileppas seuraavaa: puhallus vain jalkoihin, tehoa reilusti ja sitten räpläät lämpöjä täysille ja takaisin +16C. Jos lämpötila EI muutu, niin sitten on vesiventtiilissä vikaa.
          ------
          G31 530d

          Comment

          • jns77
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 16

            #6
            "Kokeileppas seuraavaa: puhallus vain jalkoihin, tehoa reilusti ja sitten räpläät lämpöjä täysille ja takaisin +16C. Jos lämpötila EI muutu, niin sitten on vesiventtiilissä vikaa."


            Kokeilin aamutuimaan kuinka käyttäytyy kyseisellä menetelmällä ja lämpötila muuttui ,,, eli varmaankin on sitten se ominaisuus.

            Comment

            • suffeli
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 559
              • JKL

              #7
              Olen 100% varma, että bemarin insinöörit on miettinyt aika v*tun tarkkaan, että kuinka tuo ilmastointi toimii, MUTTA minä en oikein tajua sitä keskikonsolissa olevaa säädintä. Miten sitä oikein pitäisi käyttää?!? Just muutamia päiviä sitten ihmettelin, että miks ihmeessä mulla on jalat ihan soijassa ja naamaa palelee; noh, keskeltä puhalsi kylmää (nappula oli jäänyt kaikkein kylmimpään asentoon) ja jalkoihin todella kuumaa.

              Normaalisti ihmiset varmaan tykkää kun jalat on lämpöisessä ja naamalle tulee vähän raikkaampaa ilmaa. Mun jalat hikoilee ihan törkeen herkästi, joten ite tykkäisin jos jaloille voisi puhaltaa kylmää ja muualta kuumaa. Se ei noilla vehkeillä onnistu. Talvisin mulla onkin puhallus keskelle ja ylös, kesällä pidän yleensä autolla.
              ------
              G31 530d

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Originally posted by suffeli View Post
                Olen 100% varma, että bemarin insinöörit on miettinyt aika v*tun tarkkaan, että kuinka tuo ilmastointi toimii, MUTTA minä en oikein tajua sitä keskikonsolissa olevaa säädintä. Miten sitä oikein pitäisi käyttää?!? Just muutamia päiviä sitten ihmettelin, että miks ihmeessä mulla on jalat ihan soijassa ja naamaa palelee; noh, keskeltä puhalsi kylmää (nappula oli jäänyt kaikkein kylmimpään asentoon) ja jalkoihin todella kuumaa.

                Normaalisti ihmiset varmaan tykkää kun jalat on lämpöisessä ja naamalle tulee vähän raikkaampaa ilmaa. Mun jalat hikoilee ihan törkeen herkästi, joten ite tykkäisin jos jaloille voisi puhaltaa kylmää ja muualta kuumaa. Se ei noilla vehkeillä onnistu. Talvisin mulla onkin puhallus keskelle ja ylös, kesällä pidän yleensä autolla.
                Olen antanut itseni ymmärtää, että tuolla keskisuulakkeiden säädöllä voidaan esim. kuskin kasvoille ohjata tarvittaessa muuta järjestelmää viileämpää ilmaa, jotta kuski pysyisi paremmin virkeänä. Ainakin toistaiseksi talven yli olen pitänyt säätöpyörän punaisella ja antanut automatiikan hoitaa tehtävänsä. Pääsääntöisesti ilmastointiin ei ole tarvinnut kiinnittää mitään huomiota.

                Jos tuo keskisuuttimien säätö on max sinisellä, lämpötilaero muun järjestelmän kanssa voi olla suuri. Ongelmana tästä voi seurata juuri tuo raskaamman kylmän ilman valuminen suoraan keskusyksikön lämpötila-anturille. Tämä tietysti johtaa muun järjestelmän osalta lämpötilan nousuun. Eli todennäköisesti keskisäädön neutraalilla tai hieman punaisella alueella ongelmaa säädön pumppaamisen kanssa ei pitäisi tulla.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • suffeli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 559
                  • JKL

                  #9
                  Täytyypäs oikein testata joskus, että tuleeko sieltä keskeltä kylmää, kuumaa vai saman lämpöistä kuin ylhäältä ja alhaalta, riippuen sen säätimen asennosta. Vai onko jollain tietoa asiasta?
                  ------
                  G31 530d

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    #10
                    Originally posted by suffeli View Post
                    Täytyypäs oikein testata joskus, että tuleeko sieltä keskeltä kylmää, kuumaa vai saman lämpöistä kuin ylhäältä ja alhaalta, riippuen sen säätimen asennosta. Vai onko jollain tietoa asiasta?
                    Satuin kokeilemaan tänään E34:ssä tuota keskisuuttimien kylmä / kuuma asentoa. Jos on kuumalla, ei ilmastoinnillakaan puhalla viileää ja toisinpäin, eli jos on kylmällä ei puhalla lämmintä vaikka olisi lämmöt tapissa. Automatiikalla oli muuten laitteet. Eli mielestäni tuo vaikuttaa ohittaen jossain määrin lämmönsäätimien asetukset.

                    Tuo keskisuutinten kylmä/kuuma säädin muuten vaikuttaa ainakin E34:ssä myös noihin etusivuikkunoiden tuuletusaukkoihin. Mukavasti ja nopeasti saa raikasta ilmaa kuumalla, kun pistää ilmastoinnin päälle ja tuon kylmä asentoon.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • tero_v
                      BTCF Member
                      • Sep 2006
                      • 970
                      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                      #11
                      oli ilmeisesti vesiventtiili pikkusen jumissa... laitoin puhalluksen jaloille ja kun monta kertaa räppäsin lämpöä +32 - +16 väliä niin viimein rupesi tulemaan viileää jaloille...

                      onko tosiaan niin että nuo keskisuuttimet ei olisi yhteydessä auto ohjauseen.... nehän saa sitten olla kiinni koko ajan jos noin on...
                      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                      650hp/850nm 1.8bar
                      1/4m 11.48s/208km/h
                      100-150km/h 2.01s
                      100-200km/h 6.99s


                      EX jatkeet:
                      e39 528 M-Sport -99
                      e36 318is "M-sport" -92

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #12
                        Originally posted by tero_v View Post
                        onko tosiaan niin että nuo keskisuuttimet ei olisi yhteydessä auto ohjauseen.... nehän saa sitten olla kiinni koko ajan jos noin on...
                        Kai ne jossain määrin on, mutta niillä siis käsittääkseni saa rukattua sitä viileää / kuumaa myös ohi automatiikan ja muun lämmönohjauksen.

                        Ja a) tämä on mutua pikku testien perusteella b) testaukset tehty E34:llä...
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎