Just tuota lientä!
Pohjassa on tyhjennysproppu ja oikeassa kyljessä samanlainen täyttöaukko. Olikohan tuo nyt 17mm hylsyllä aukaistava.. Lientä saa menemään 1,3-1,4 litraa. Sen verran että alkaa täyttöaukosta valumaan.. 1,3l virallinen vetoisuus..
Itelläkin aavistuksen verran tuntuu vaihteet välillä takertelevan 96- 523:ssa. Ja aattelin et vois kokeilla kanssa tota MTL:ää, ku kerran niin kehutaa. Mistä tonne vaihteistoo yleensä ois tarkotus laittaa öljyä...eli onks se "täyttöproppu" missä päin laatikkoa? ja onks REDLINEN MTL 70W80 API GL-4 nimenomaa se oikea mtl-öljy, josta puhutaan...ja paljon tota öljyä kuuluikaan laittaa(oon töissä eikä o nyt tota listaa noista tilavuuksista tässä käsillä) ja mitä maksaa?
Just tuota lientä!
Pohjassa on tyhjennysproppu ja oikeassa kyljessä samanlainen täyttöaukko. Olikohan tuo nyt 17mm hylsyllä aukaistava.. Lientä saa menemään 1,3-1,4 litraa. Sen verran että alkaa täyttöaukosta valumaan.. 1,3l virallinen vetoisuus..
Nyt on Redlinen MTL ölpät vaihdettu lootaan vuoden vanhojen Castrol TransmaxZ tilalle ja kyllä auttoi. Vaihteet menee todellakin paremmin päälle. Suosittelen kaikille! Lootan kyljessä oli ATF lappu, mutta laitoin kuitenkin tuohon MTL:n paremman synkronoinnin vuoksi ja se kannatti!
-Samppa
Itelläkin aavistuksen verran tuntuu vaihteet välillä takertelevan 96- 523:ssa. Ja aattelin et vois kokeilla kanssa tota MTL:ää, ku kerran niin kehutaa. Mistä tonne vaihteistoo yleensä ois tarkotus laittaa öljyä...eli onks se "täyttöproppu" missä päin laatikkoa? ja onks REDLINEN MTL 70W80 API GL-4 nimenomaa se oikea mtl-öljy, josta puhutaan...ja paljon tota öljyä kuuluikaan laittaa(oon töissä eikä o nyt tota listaa noista tilavuuksista tässä käsillä) ja mitä maksaa?
Nyt on Redlinen MTL ölpät vaihdettu lootaan vuoden vanhojen Castrol TransmaxZ tilalle ja kyllä auttoi. Vaihteet menee todellakin paremmin päälle. Suosittelen kaikille! Lootan kyljessä oli ATF lappu, mutta laitoin kuitenkin tuohon MTL:n paremman synkronoinnin vuoksi ja se kannatti!
No alkaahan se selvitä, eli eka kerran pysäköin lievään mäkeen ja seuraavan kerran lähtiessäni ensin kytkin pohjaan, ja vaihde pois ykköseltä vapaalle - mutta kepissä oli vastusta ja siirto vapaalle nytkäytti autoa käsijarrun varaan.
Joten kytkin ei irroita kuten pitäisi, onko sitten kyse hydrauliikasta vai itse levyn pykimisestä. "kaze" joka mainitsi nesteistä; aika sattuvasti syttyi kojelaudassa jarrunesteiden merkkivalo - tuo pieni kello, joka ehdottaa nesteiden vaihtoa kahden vuoden välein. Noo, vaihdetaan ensin nesteet ja sitten kytkinremppaan.
Niin, nesteet on vaihtorajoilla, eli minimi kiehumisraja on käyttökelpoiselle nesteelle on 155 astetta, mulla on nyt 174, kun vaihtoa suositellaan 190 asteen kohdalla. Uudella nesteellä menee yli 260 astetta...
Mutta voisiko olla kytkimen irroituksesta kyse ?
Tuskin, onhan tässä tullut suhattua aika paljon, joten luulisin tunnistavani irrotusprobleemin. Outoa. No ainahan sitä uutta oppii !
Last edited by backinbmw; 01-05-2007, 20:10.
Reason: lisäys
Täällä olisi juuri Suomeen tullut 328i /-97 / 136 tkm, jossa hankalasti kytkeytyvä ykkösvaihde, ja kakkonenkin paikoillaan ollessa. Kytkin irrottaa ok. Seuraan tulevia viestejä mielenkiinnolla.
Niin, ja hyvää kevättä kaikille uudelta jäseneltä !
Jarrunesteet ainakin kannattaa vaihtaa ja ilmata huolella (hydraulinen kytkin käyttää samoja nesteitä), omassa 328 coupessa auttoi (E36 '95).
Vähän sama homma kuin siinä jumivassa vitoslinjakeississä, euron osa bugittaa - mutta sen vaihtoon vaadittavan työn osuus nostaa kustannukset korkeiksi
Täällä olisi juuri Suomeen tullut 328i /-97 / 136 tkm, jossa hankalasti kytkeytyvä ykkösvaihde, ja kakkonenkin paikoillaan ollessa. Kytkin irrottaa ok. Seuraan tulevia viestejä mielenkiinnolla.
Niin, ja hyvää kevättä kaikille uudelta jäseneltä !
Mullakin on vuoden vanhat atf:t laatikossa. Onko jollakin lisää tietoa tosta siirtohaarukasta, kuinka vittumainen vaihtaa?
Näyttäis siirtelevän just noita 1 ja 2 vaihteita sama haarukka, eli vika vois hyvinkin olla siinä:think
Mutta ei se sammuta konetta tai tee muuta kuin vaatii muutaman edes takaisen nytkytyksen tai kerralla enemmän voimaa, että mene pesään..
Tarkoitin sitä että lompsahtaako se ykkönen saman tien silmän kun sammuttaa itse moottorin siinä jumittavassa tilanteessa. BMW:llä on tästä aiheesta TSB, kun vaan muistaisi mistäpäin intternettiä sen nyt löytäisi.
Last edited by HC91; 01-05-2007, 06:54.
Reason: TSB, ei TSI...
Mitäs tapahtuu kun yrittää laittaa ykköstä silmään ja jos/kun ei mene suosiolla -> pitää saman staattisen voiman, mutta sammuttaa moottorin?
Jotenkin kuulostaisi että se kytkinlevy jumittaa akselilla?
Kylmänä pahempi, muttei häviä lämpimänäkään. Pahin juuri liikennevaloissa, kun vapaalta tai isommalta vaihteelta laittaa ykköstä pesään.. Kytkin on vaihdettu reilu vuosis sitten ja se remppa meni ihan vitux, kiitos Kempeleen autohuollon!!! = Kytkin täristää ja luistaa äkäseen lähettäessä.. Mutta ei se sammuta konetta tai tee muuta kuin vaatii muutaman edes takaisen nytkytyksen tai kerralla enemmän voimaa, että mene pesään.. Uus kytkin tulossa lähiaikoina kevyen kovan vauhtipyörän kera..
Leave a comment: