Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etupään kolina/napsaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PARONI
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 319
    • Lieto

    E39 etupään kolina/napsaus

    Tässä on selattu ja lueskeltu foorumia E39:en tärinöistä ja kolinoista, mutta mikään threadh ei oikein vastaa meikän onkelmia.

    Kyseessä on e39 530 D Touring -02 ajettu 130 tkm. Elikkä etuoikealta kuuluu kolahdus/napsaus liikkeelle lähdettäessä ja pysähdyttäessä. kolahdus/napsaus kuuluu myös hitailla vauhdeilla käännöksiä tehdessä..

    Kokeiltiin tossa heilutella etupäätä ja tuntuis, että raidetangossa voisi olla jotain pientä väljystä sivuttaissuunnassa, mutta mene ja tiedä..

    Saksalainen merkkiliikkeen huolto ei löytänyt mitään (todellakin..paikan päällä käy huollossa ) vaihtoivat vain kesäkumit alle ja sanoivat että ääni lähti? mutta kun ei niin ei.

    Onkos kellään ollut samantapaisia ongelmia tai tietoa mikä voisi olla vialla?

    kyseessä ei ole minun nissani, vaan kaverini jygin auto

    btw. Terveisiä Saksasta, halpaa ja hyvää olutta on ja lämmintä 29C
    Last edited by PARONI; 28-04-2007, 21:09. Reason: paska otsikko ?
    I wanna drive my '58 chevy, but I can't find my fucking legs! - John Rambo.
    ___________________________________________
    Audi A4 Avant 1.9TDI -05
  • Garfield
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 53
    • Hesa/Vanda

    #2
    Katos piruttain kalistuksen vakaajan kumit mitkä on rungossa? mulla oli eri merkisessä autossa samanlainen ongelma. Vaihdoin kumit kolinat hävis. :think
    voi hyvä tavaton

    Comment

    • jazma
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1115
      • Oulu

      #3
      En tiedä päteekö tämä sun mainitsemaan caseen, mutta kun e30:stä kiristi hammastankoa (tehostamaton), niin kaikki etupään lonksahdukset hävisi. Mulla kolisi etupää kuoppien yli ajaessa ja myös rattia heilutettaessa kuului ikävä napsahdus.
      Kannattaa ehkä kokeilla jos tuntuu ettei muu auta. Se on sitten toinen juttu että onko tuo kiristys sovellettavissa e39:iin..
      Niin joo, huollossa sanottiin ettei mitään voi tehdä. Niinpä niin.
      Last edited by jazma; 28-04-2007, 21:39.
      e30 318i

      Comment

      • PARONI
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 319
        • Lieto

        #4
        Rattikin on vinossa

        Niin, unohtui tosta ensimmäisestä viestistä laitaa, että ratti on "kääntynyt" pikkasen oikealle, ei paljoa, mutta kumminkin.
        I wanna drive my '58 chevy, but I can't find my fucking legs! - John Rambo.
        ___________________________________________
        Audi A4 Avant 1.9TDI -05

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          Itsellä raidetangon sisempi nivel väljä ... napsuu rattia hitaasti kääntäen ja hiljaisella vauhdilla... samaten liikkeelle lähdettäessä. Kolisee myös mukulakivellä koiranluiden tavoin, eli sinne vaan katsomaan... tai joku pitää raidetangoista kiinni ja itse lenksutat rattia sisällä.

          Comment

          • Jygi
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 57
            • Tampere

            #6
            Juu. Sitä raidetangonpään sisempää niveltä me vähän arvuuteltiinkin. Vanhaan e39:iin tulikin jo kertaalleen tuo kyseinen kikkare vaihdettua ja melko helppo hommahan tuo tuntui olevan. Tällä hetkellä on vain puutetta tiloista missä pääsis askartelemaan paskartelemaan.

            Täytynee kysästä paikalliselta korjaamolta, mitä homma maksaa ohjauskulmien säätöjen kera.
            E61 535D M-Sport -05
            E91 320D -06

            Comment

            • Jygi
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 57
              • Tampere

              #7
              Vielä hieman jatkoa tähän kolina onkelmaan.

              Raidetankoihin en ole vielä kajonnut. Uutena seikkana on nyt ilmennyt, kun ajelen hiljaisilla nopeuksilla tasakaasulla tai kevyesti kiihdyttäen ja nostan jalan pois kaasulta, niin auto ei jatka nätistä rullausta vaan alkuun tulee pieni "pykällys" ja jälleen kuuluu kolaus etupäästä. Tällä kertaa ääni enemmän kolaus kuin napsaus.

              Voisiko tällä olla mitään tekemistä aikaisempien napsausten kanssa vai alkaako tässä kuulemaan jo omiaan?
              Last edited by Jygi; 02-05-2007, 13:38.
              E61 535D M-Sport -05
              E91 320D -06

              Comment

              • PARONI
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 319
                • Lieto

                #8
                Originally posted by Jygi View Post
                Vielä hieman jatkoa tähän kolina onkelmaan.

                Raidetankoihin en ole vielä kajonnut. Uutena seikkana on nyt ilmennyt, kun ajelen hiljaisilla nopeuksilla tasakaasulla tai kevyesti kiihdyttäen ja nostan jalan pois kaasulta, niin auto ei jatka nätistä rullausta vaan alkuun tulee pieni "pykällys" ja jälleen kuuluu kolaus etupäästä. Tällä kertaa ääni enemmän kolaus kuin napsaus.

                Voisiko tällä olla mitään tekemistä aikaisempien napsausten kanssa vai alkaako tässä kuulemaan jo omiaan?

                Saksan tiet on niin huonossa kunnossa, et kolinaa kuuluu joka puolelta
                btw. joko se toimii?
                I wanna drive my '58 chevy, but I can't find my fucking legs! - John Rambo.
                ___________________________________________
                Audi A4 Avant 1.9TDI -05

                Comment

                • Jygi
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 57
                  • Tampere

                  #9
                  Taas pelittää ja kolinat kadonneet. Eikä vian korjaamiseen tarvittu kuin kolme käyntiä saksalaisessa Bemarin merkkikorjaamossa. Onneksi auton mukana tuli vuoden Europlus-takuu, niin ei tarvinut itse köyhtyä kuin muutama hassu kymppi.

                  Kolinan/napsauksen aiheuttaja oli siis repsikan puoleisen reaktiotangon rikkoutunut kumipusla. Molemmat reaktiotangot vaihdettiin kokonaisuudessaan. Autolla oli ajettu noin 130 tkm, kun nää kolinat alkoi. Seuraavaksi vaihtoon menee varmaan iskarit, kun tuntuis olevan jo melko elottomat.
                  E61 535D M-Sport -05
                  E91 320D -06

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎