Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d, Turbo ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Salttu
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 11

    E39 530d, Turbo ongelma

    Eli kyseisessä tapauksessa turbo on vislannut varsinkin kylmänä melko lujaa jo jonkin aikaa, joka on vähentynyt kunhan lämmöt ovat nousseet normaalille tasolle. Nyt kuitenkin ääni on voimistunut. Otin äsken ahto letkun irti (metallinen kiemura ennen välijäähdytintä) ja putkessa oli öljyä + metalli hiukkasia. Kysymykseni onkin, että onko tuo öljy+metalli hiukkaset normaalista turbon kulumisesta johtuvaa? Auto on -2002 ja ajettu 140 000 km. Viimeisen huollon jälkeen ajettu n. 5000 km ja nyt öljyn taso hieman yli puolen välin ylä- ja alamerkkiä. Sen tiedän, että kaikki ei ole kunnossa, koska esim 0-100 km/h n.12 sek.

    Kiitos kommenteistanne.
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Tästä aiheesta saattaa olla hyötyä..
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6325
      • P-Pohjanmaa

      #3
      Haisee kenties turbovialta,ja samalta kohta haisee omakin vika pari pykälää alempana..
      Mites ahtaa esim 1-3 :lla tuossa 0-100 kiihdytyksessä,tuntuuko että että ahdot ei nouse ?
      Mulla tekee juuri noin ja taas 4-5:lla menee kivasti ,mullakin siis automaatti
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        #4
        Hienoinen määrä öljyä ahtoputkessa on normaalia... Siis niin, että putken seinämät on kosteat, mutta ei mitään lammikoita putkenmutkissa.

        Nuo metallihiukkaset taasen eivät kuulosta ollenkaan hyvältä. Onko varmasti metallia? Milloin on vaihdettu ilmanputsari? Jos on metallia, niin tod. näk lähde on turbon kompuran siivet.

        Ota ilmamäärämittarilta turbolle menevä putki pois, niin näet miltä turbon kompressorin siivet näyttää. Voit sitten pyörittää turboa käsin ja kokeilla tuntuuko väljää tai hankausta. Jos turbo on IHAN finaalissa, niin noi tsekit yleensä jotain kertoo.

        Toinen vaihtoehto (mielestäni epätodennäköinen), mistä metallia sinne ahtoputkiin voi tulla, on moottorista huohottimen kautta. Eli Moottori huohottaa ilmaputkeen juuri ennen turboa. Sieltä huohottimesta tulee juurikin toi öljy, mitä siellä kanavissa on. Jos moottori huohottaa paljon -> öljyä paljon ahtoputkissa, niin eihän se moottorin kannalta hyvältä kuulosta.

        Öljyä voi tihkua myös turbon laakereilta, kun sinnekkin tulee paineella öljyä moottorin öljynkierrosta. Kovasti vuotavat turbon laakerit kertovat taasen turbon olevan huollon tarpeessa.
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • Salttu
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 11

          #5
          Kiitos Stone linkistä, yritin kyllä itekki ettiä juttua tästä mutta tota en löytäny.

          Veku: Mulla on manuaali ja siinä on juurikin onglemana 2:lla ja 3:lla tehon puute (vähä niinku vaparilla ajelis) ja kuten mainitsit niin 4-5:lla vääntää kyllä ihan ok mut kuitenki jotain puuttuu. Ahtojen mittaukset varmaan kertois tässäkin tapauksessa jotain.

          Comment

          • Salttu
            Newbiemmer
            • Mar 2007
            • 11

            #6
            Originally posted by Aksa P View Post
            Hienoinen määrä öljyä ahtoputkessa on normaalia... Siis niin, että putken seinämät on kosteat, mutta ei mitään lammikoita putkenmutkissa.

            Nuo metallihiukkaset taasen eivät kuulosta ollenkaan hyvältä. Onko varmasti metallia? Milloin on vaihdettu ilmanputsari? Jos on metallia, niin tod. näk lähde on turbon kompuran siivet.

            Ota ilmamäärämittarilta turbolle menevä putki pois, niin näet miltä turbon kompressorin siivet näyttää. Voit sitten pyörittää turboa käsin ja kokeilla tuntuuko väljää tai hankausta. Jos turbo on IHAN finaalissa, niin noi tsekit yleensä jotain kertoo.

            Toinen vaihtoehto (mielestäni epätodennäköinen), mistä metallia sinne ahtoputkiin voi tulla, on moottorista huohottimen kautta. Eli Moottori huohottaa ilmaputkeen juuri ennen turboa. Sieltä huohottimesta tulee juurikin toi öljy, mitä siellä kanavissa on. Jos moottori huohottaa paljon -> öljyä paljon ahtoputkissa, niin eihän se moottorin kannalta hyvältä kuulosta.

            Öljyä voi tihkua myös turbon laakereilta, kun sinnekkin tulee paineella öljyä moottorin öljynkierrosta. Kovasti vuotavat turbon laakerit kertovat taasen turbon olevan huollon tarpeessa.
            Ilman putsarin vaihdoin pariviikkoa sitten kun ajattelin, että se ääni voisi johtua siitäkin mikäli todella tukossa. Kyseisessä putkessa on glemmareita varten syvennykset ja nämä syvennykset olivat täynnä öljyä + metalli hilettä. Huomenissa tutkiskelen vähän tarkemmin.

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6325
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Mites täällä,joko auto pelaa ?
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • Salttu
                Newbiemmer
                • Mar 2007
                • 11

                #8
                Originally posted by veku View Post
                Mites täällä,joko auto pelaa ?
                Keskiviikkona tod. näköisesti enemmän kerrottavaa kun saa uuden mutikan paikoilleen...

                Comment

                • Salttu
                  Newbiemmer
                  • Mar 2007
                  • 11

                  #9
                  Originally posted by veku View Post
                  Mites täällä,joko auto pelaa ?
                  Ei oo viäkää kerrottavaa #%¤&###na, liike teki oharit. Tilasin ajan kaks viikko sitte ja käskin laittaan tilaukseen niin tänään soittelivat et kyl se vaihtokunnos olis et tilataanko voi ¤&#¤&/#& niin että tilataanko! ku sen piti siä jo olla sen takiahan se aika oli varattu. Liikkeen edustaja vain tuumas et "tämä on elämää"

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    otappas odotellessa ilmamäärämittrain piuha pois,vetää paremmin ?!
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • Salttu
                      Newbiemmer
                      • Mar 2007
                      • 11

                      #11
                      Vinkumiset / ulinat loppu

                      Eli nyt on uus mutka paikallaan ja ulinat/vinkumiset loppu. Muutenki tuntuu toimivan niin kuin pitäis. En toki oo sen kummemmin vielä rääkänny kait pitää jonkin lainen sisäänajo suorittaa. Mutta kaikki ok. Sitä en tiedä kuinka kauan vanhalla föönillä olis vielä ajellu mutta nyt ei ainakaa vituta kuunnella joka aamu sitä korvia hivelää ulinaa/vinkunaa.

                      Comment

                      • dhr
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 207

                        #12
                        Turbo hajosi

                        Lainataan topiccia. Turbo levisi totaalisesti kesken ajon (E39, 530Da -01). Uusi on jo Fin-Turbolta hommattuna (tuli muuten nopeasti, 1210 e)

                        Mihin muuhun pitää varautua kuin itse turbon ja tiivistesarjan vaihtoon? Autoa ei ole purettu eikä vikaa analysoitu vielä tarkemmin. En ole oikein näihin turbovehkeisiin vielä perehtynyt, mutta öljyä se on puskenut läpi raakasti. Suhina kuului pakoputkesta vielä pitkään sammutuksen jälkeen.

                        Käsitykseni mukaan ainakin välijäähdyttimen puhdistamiseen on varauduttava, onko muuta huomioon otettavaa?

                        Comment

                        • exautisti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 1267
                          • oulu

                          #13
                          Originally posted by dhr View Post
                          Lainataan topiccia. Turbo levisi totaalisesti kesken ajon (E39, 530Da -01). Uusi on jo Fin-Turbolta hommattuna (tuli muuten nopeasti, 1210 e)

                          Mihin muuhun pitää varautua kuin itse turbon ja tiivistesarjan vaihtoon? Autoa ei ole purettu eikä vikaa analysoitu vielä tarkemmin. En ole oikein näihin turbovehkeisiin vielä perehtynyt, mutta öljyä se on puskenut läpi raakasti. Suhina kuului pakoputkesta vielä pitkään sammutuksen jälkeen.

                          Käsitykseni mukaan ainakin välijäähdyttimen puhdistamiseen on varauduttava, onko muuta huomioon otettavaa?
                          kyseisen toimenpiteen suorittaneena vois sanoa että hommaa ainakin pakoputken jousto-osat piilteemasta kun ne kuitenkin on jonkin asteisesti sököt ja oikeanlainen avain turbon pulteille.itse hakkasin myös katit hajalle.
                          -99 punane passatti

                          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                          Tuikun softat
                          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                          www.mcars.fi

                          Kysy 041-5056506

                          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                          Comment

                          • kaltsu-
                            Newbiemmer
                            • Nov 2011
                            • 16
                            • Tampere

                            #14
                            Nyt alkoi ongelmat...

                            Kiihdyttäessä kuuluu voimakas puhallus ja pakoputkesta törräyttää tuprauksen mustaa savua. Puhallus kuullostaa lähes tulkoon siltä ääneltä kuin laittaisi ilmastoinnista tuulilasinpuhalluksen täysille, mutta se kuuluu konepellin alta. Aluksi luulin että ilmastointilaite sekoilee, koska kulkupuoli tuntui olevan kunnossa. Vika tuli aivan yllättäen. Matalimmilla kierroksilla puhallus ei kuulu eikä usvaa tule, mutta kovemmilla kierroksilla ääni tulee ja loppuu siihen kun automaatti vaihtaa vaihdetta.

                            Kulkupuoli tuntui olevan jotenkuten tallessa, kuitenkin 80 km/h vauhdissa tuntui hieman laiskalta, ja kierrokset hiukan seilasivat tasakaasulla. Sen lujempaa en viitsinyt kokeillakaan. En päättänyt testata sen enempää ja ajoin auton talliin kun ongelma alkoi kuitenkin melkein kotipihassa. Huomenna tarkoitus ajaa huoltoon.

                            Veikkauksia?

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9158
                              • Oulu

                              #15
                              Ahtovuodolta kovasti kuulostaa. Joku ahtoletkuista irti/löysällä, halki tai imusarjan plenumissa halkeama (murtuu yleensä siitä öljytikun kohdilta).
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎