Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Mistä selviää automaattilaatikon malli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taksari84
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 88
    • Loviisa

    E39 Mistä selviää automaattilaatikon malli?

    Terve!

    Eli 523iA 10/97 Suomi-auto kyseessä... Löydänkö automaattilaatikon mallia pelkää konepeltiä nostamalla vai onko se katsottava auton alta laatikon kyljestä? Selviääkö esim. testerillä? Luulen, että se on A5S 310Z eli ZF 5HP18 (5 vaiht. Steptronic). Näin RealOem sen listasi. Olen päättänyt vaihdattaa laatikkoon uudet öljyt sekä suodattimen ja ois hyvä tietää etukäteen, että osaa viedä oikeat osat korjaajalle. Entä pystyykö "tavallinen" montakymmentä vuotta autojen kanssa häärinyt korjaaja vaihtamaan öljyt + suodattimen kyseiseen automaattiin vai onko vietävä esim Autosalpaan? Mistä tiedän mitä öljyä laatikossa nyt on ja millaista öljyä suosittelette? Laatikolla ajettu reilu 255tkm enkä usko että öljyjä automaattilaatikkoon on aikaisemmin vaihdettu.

    Kiitän ja kumarran vastauksista!
    F07 530dA -10, E38 735iA -97
    Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    #2
    Olet tätä varmastikin jo pohtinut mutta kysyn nyt kumminkin: Onko tuohon öljynvaihtoon joku syy? Nyt jos laatikolla on ajettu ~260tkm ilman vaihtoja, ja sitten yhtäkkiä sinne nakataan tuoreet öljyt -> paskat liikkeelle ja laatikko kappaleiksi. Tietysti öljyjä voi vaihtaa oikein tai sitten vain vaihtaa, mutta etenkin tässä tapauksessa on varmasti hyvä etsiä oikeasti ammattilainen asialle jos öljyt vaihdatat.
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

    Comment

    • Taksari84
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 88
      • Loviisa

      #3
      Näinhän se on...

      Joo, olen itse siis ajanut autolla vain n 5tkm ja ajattelin, että ois varmaan fiksumpi vaihtaa sinne laatikkoon uudet öljyt, jotta varmasti kestäisi vielä n 100 tkm. Laatikko vaihtaa suht pehmeästi, mutta tietynlaista nykimistä/"epävarmuutta" olen joskus vaihtamisessa huomannut. Enpä ole mikään ekspertti autojen suhteen, joten en tullut ajatelleeksi että öljyn ja suodattimen vaihto tässä tapauksessa saattaisi pahentaa laatikon toimintaa.
      F07 530dA -10, E38 735iA -97
      Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08

      Comment

      • fastandfurious
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1731
        • Tampesteri

        #4
        Haulla löytyy tästä aiheesta todella paljon tarinaa ja kokemuksia. Kannattaa lukea rauhassa läpi, ja sitten miettiä lähteekö tuohon puuhaan.
        ---------------------------------------------------
        E91 325d M-Sport
        ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
        E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

        Comment

        • Tomppa111
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 92

          #5
          Originally posted by Moonshine View Post
          Olet tätä varmastikin jo pohtinut mutta kysyn nyt kumminkin: Onko tuohon öljynvaihtoon joku syy? Nyt jos laatikolla on ajettu ~260tkm ilman vaihtoja, ja sitten yhtäkkiä sinne nakataan tuoreet öljyt -> paskat liikkeelle ja laatikko kappaleiksi. Tietysti öljyjä voi vaihtaa oikein tai sitten vain vaihtaa, mutta etenkin tässä tapauksessa on varmasti hyvä etsiä oikeasti ammattilainen asialle jos öljyt vaihdatat.
          Löytyykö tästä jotain faktatietoa ? Mulla oli vähän aikaa sitten 280tkm ajettu steppi auki ja oli sisältä todella puhdas. "Paskat" tulee levyjen, laakereiden kulumisesta sekä öljyn palamisesta. Paskanhan pitäisi valua suoraan öljypohjaan, jos se sieltä vielä jonnekkin haluaa lähteä, niin sen joutuu kulkemaan öljynsuodattimen läpi (minne se sitten viimeistään jää).

          Mihin sitä ammattilaista tarvitaan öljyn vaihdossa ? Näihin tomaatteihin öljy vaihdetaan samalla tavalla kuin muihinkin tomaatteihin, pinnan tarkistus ja lisäys vaan hankalampaa. Öljyt pihalle ja uutta tilalle, öljymäärän tarkistus käydessä ja öljyt lämpöisenä, sitten vähän vaihteiden vaihtamista ja öljyä menee vielä hieman lisää. Vähän aikaa käyttää ja tekee saman uudelleen niin vanhaa öljyä ei ole paljoa jäljellä (tai vaikka kolmannenkin).

          Kukin saa tehdä niinkuin itse haluaa, mutta kyllähän se on tosiasia, että ei ne 200tkm ajetun öljyn ominaisuudet ole enää samat kuin uuden öljyn.

          Comment

          • M535iM
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 60
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by fastandfurious View Post
            Haulla löytyy tästä aiheesta todella paljon tarinaa ja kokemuksia. Kannattaa lukea rauhassa läpi, ja sitten miettiä lähteekö tuohon puuhaan.
            Jep, olen itse lueskellut hulluuteen asti noita laatikon öljynvaihtoja, hain muutama viikko sitten sakuista -01 528 automaatin, ajettu tasan 100 t. nyt. Oma "hovihuoltajani" 20 vuoden ajalta (Rollen Tähtihuolto, jos se nyt kellekkään mitään sanoo!?, on muuten enemmän mersu miehiä, mutta tietää mun mielestä aika lujasti autoista!) sanoi että hän kyllä vaihtaisi/vaihdatuttaisi, pitää vain vaihtaa oikeaoppisesti, sanoi että tarkinta on se että saa oikean määrän öljyä laatikkoon takaisin!!, mutta mutta:think , jotenkin uskon eniten tuon "hemin" juttuihin eniten vaikka en koko heppua tunnekkaan ja taidan ajella niin pitkään kuin toimii laatikko noilla "kurilla"

            Kävin tänä aamuna muuten hertsikan laakkosella kysymässä asiaa ja siellä oltiin myös edelleen sitä mieltä että ei vaihdeta ja edelleenkään niillä ei ole ohjeissa että vaihdettaisiin kyseisiin malleihin öljyjä, ei kuulemma ole tullut tehtaalta tai zf:ltä ohjeita että nykyisinkään vaihdettaisi esim 60 tai 120 t. välein näihin "välimalleihin"!!

            Eli, ajelin edellisellä autolla 20 wee, siispä mä teen nyt kestotestin tällä nykyisellä pelillä ja katselen kuinka kauan pelittää laatikko ilman öljynvaihtoa! Toivottavasti menee pitkkään ennen kuin joudun laatikkoa korjuuttaa!!
            316 -77 (1982->1986)
            325 -86 (1986->1987)
            m535i -86 (1987->2007)
            528it -01 (2007->

            Comment

            • hoge
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 172
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by M535iM View Post
              Kävin tänä aamuna muuten hertsikan laakkosella kysymässä asiaa ja siellä oltiin myös edelleen sitä mieltä että ei vaihdeta ja edelleenkään niillä ei ole ohjeissa että vaihdettaisiin kyseisiin malleihin öljyjä, ei kuulemma ole tullut tehtaalta tai zf:ltä ohjeita että nykyisinkään vaihdettaisi esim 60 tai 120 t. välein näihin "välimalleihin"!!!
              Samaa sanottiin mulle olarinluoman laakkoselta kun kysyin että mites kannattaako nyt uuteen laatikkoon vaihdella öljyjä? Vastaus oli silti vähän ympäripyöreä, "toinen tykkää äidistä ja toinen...". 50tkm välein muistaakseni ameerikan lootin on vaihtoväli, ainakin vanhempiin. Meinasin jos auto niin kauan mulla on että vois vaihdella kuitenkin 50 kympin välein, turhaa tai ei.
              5k€ saa sitten muuten 2 vuoden takuulodjun. Melko kallista.

              Comment

              • M535iM
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 60
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by hoge View Post
                Samaa sanottiin mulle olarinluoman laakkoselta kun kysyin että mites kannattaako nyt uuteen laatikkoon vaihdella öljyjä? Vastaus oli silti vähän ympäripyöreä, "toinen tykkää äidistä ja toinen...". 50tkm välein muistaakseni ameerikan lootin on vaihtoväli, ainakin vanhempiin. Meinasin jos auto niin kauan mulla on että vois vaihdella kuitenkin 50 kympin välein, turhaa tai ei.
                5k€ saa sitten muuten 2 vuoden takuulodjun. Melko kallista.
                Voi olla multa "erkki" pätös olla vaihatamatta öljyt, mutta sit sen näkee joskus.
                se vaihto ei ole muuten siitä kiinni että olisin niin "skotti", vaan mulle on jäänyt ne kirjoittelut mieleen kuinka uudet öljyt laittaa sen skeidan siellä laatikossa liikkeelle, oli miten oli mutta näin mennään mun biilillä enkä jaksa enää kiusata omaa kuuppaa moisen homman takia.
                316 -77 (1982->1986)
                325 -86 (1986->1987)
                m535i -86 (1987->2007)
                528it -01 (2007->

                Comment

                • hoge
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2003
                  • 172
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by M535iM View Post
                  Voi olla multa "erkki" pätös olla vaihatamatta öljyt, mutta sit sen näkee joskus.
                  se vaihto ei ole muuten siitä kiinni että olisin niin "skotti", vaan mulle on jäänyt ne kirjoittelut mieleen kuinka uudet öljyt laittaa sen skeidan siellä laatikossa liikkeelle, oli miten oli mutta näin mennään mun biilillä enkä jaksa enää kiusata omaa kuuppaa moisen homman takia.
                  Juu turhaan noita miettimään. Selvennykseksi että omaan vaihdettiin vissiin kahteen kertaan öljyt, siis putkeen, mittarissa 180tkm (luoja tietää paljonko oikeesti veivattu) ja syy miks temppuili oli yksi v##¤n solenoidi. Ei vissiin llity noihin öljyihin juurikaan, eikä öljyjen vaihdossa huomattu mitään erikoista. Ei muuta kun kovaa ajoa jos toimii niinkuin pitää. Itse jahkailin kanssa auton ostoa kun oli automaatti kyseessä, ilman takuuta olis jääny ostamatta. Hieno askihan se on kun toimii.
                  Edit: Menny taas ehkä vähän offtopiciks joten alkuperäiseen kysymykseen: MINUN mielestä ei kannata vaihtaa jos on veivattu 260tkm samoilla öljyillä tähän mennessä. Sitten kun rupeaa pykimään , toivottavasti helvetin pitkän ajan päästä, niin unohtaa ne ensiavut ja rupeaa vaihtelemaan öljyjä siinä toivossa että pelaa kuin uusi, vaan joko korjauttaa koko kirstun tai hankkii ehjän, uuden tai käytetyn vaihtolodjun. Varmaan rupeaa olemaan noitakin purettuna pikkuhiljaa sen verran että tarjonta kasvaa. Nimimerkillä 3 automaattia menny hajalle, enemmän tai vähemmän.
                  Last edited by hoge; 21-05-2007, 19:16.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎