Olisikos kellään faktatietoa, kuinka pitkään jarrujen alipainetehostajan pitäisi pitää alipaineet tallessa auton sammuttamisen jälkeen? Kun olen selvittänyt tuota kylmäkäynnistykseen liittyvää koneen humppaamista, niin on tullut samalla kiinnitettyä huomiota jarrupolkimen tuntumaan aamun "kylmälähdöissä". Jarrupoljin on yleensä aivan kova ja ns. pinnassa, ja käynnistyksen yhteydessä painuu luonnollisesti syvemmälle. Samalla olen huomannut, että näinä aamuina kun poljin on piukka, niin kone tekee muutaman humppaamisen käynnistymisen jälkeen, joka johtuu ilmeisesti siitä, että imusarja imee tehostajaan alipaineen, eikä ilmaa hetkellisesti riitä koneelle. Aivan kuten jarrua polkisi tiuhaan auton käydessä, niin kierroksethan notkahtaa hetkellisen "imuvuodon" vuoksi.
Muutamana (harvana) aamuna poljin on kuitenkin tuntunut "normaalilta", ja silloin tuota kierrosten humppaamista ei näyttäisi esiintyvän. Nämä onnistuneet lähdöt ovat poikkeuksetta olleet sellaisia, jolloin auto on ollut paikallan lämpimässä tilassa. Eli jokin fuskaa, mutta mikä ja mistä? Eihän tehostajan paineet saa yhdessä yössä täysin paeta? Vai miten on teillä muilla?
Ajattelin aloittaa homman huomenna laittamalla tehostajan ja imusarjan väliin toimivan takaiskuventtiilin. Tehostajan letkuhan menee johonkin T-kappaleeseen (takaiskuventtiilikö?), josta lähtee yksi haara imusarjan taakse, ja toinen haara moottorin etupuolelle johonkin Y-kappaleeseen, ja siitä imuputkistoon...Hämärä seitti näyttäisi olevan. Antakee vinkkejä..
Muutamana (harvana) aamuna poljin on kuitenkin tuntunut "normaalilta", ja silloin tuota kierrosten humppaamista ei näyttäisi esiintyvän. Nämä onnistuneet lähdöt ovat poikkeuksetta olleet sellaisia, jolloin auto on ollut paikallan lämpimässä tilassa. Eli jokin fuskaa, mutta mikä ja mistä? Eihän tehostajan paineet saa yhdessä yössä täysin paeta? Vai miten on teillä muilla?
Ajattelin aloittaa homman huomenna laittamalla tehostajan ja imusarjan väliin toimivan takaiskuventtiilin. Tehostajan letkuhan menee johonkin T-kappaleeseen (takaiskuventtiilikö?), josta lähtee yksi haara imusarjan taakse, ja toinen haara moottorin etupuolelle johonkin Y-kappaleeseen, ja siitä imuputkistoon...Hämärä seitti näyttäisi olevan. Antakee vinkkejä..
Comment