Announcement

Collapse
No announcement yet.

Q: E39 jarrupoljin pinkeänä aamulla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    Q: E39 jarrupoljin pinkeänä aamulla?

    Olisikos kellään faktatietoa, kuinka pitkään jarrujen alipainetehostajan pitäisi pitää alipaineet tallessa auton sammuttamisen jälkeen? Kun olen selvittänyt tuota kylmäkäynnistykseen liittyvää koneen humppaamista, niin on tullut samalla kiinnitettyä huomiota jarrupolkimen tuntumaan aamun "kylmälähdöissä". Jarrupoljin on yleensä aivan kova ja ns. pinnassa, ja käynnistyksen yhteydessä painuu luonnollisesti syvemmälle. Samalla olen huomannut, että näinä aamuina kun poljin on piukka, niin kone tekee muutaman humppaamisen käynnistymisen jälkeen, joka johtuu ilmeisesti siitä, että imusarja imee tehostajaan alipaineen, eikä ilmaa hetkellisesti riitä koneelle. Aivan kuten jarrua polkisi tiuhaan auton käydessä, niin kierroksethan notkahtaa hetkellisen "imuvuodon" vuoksi.

    Muutamana (harvana) aamuna poljin on kuitenkin tuntunut "normaalilta", ja silloin tuota kierrosten humppaamista ei näyttäisi esiintyvän. Nämä onnistuneet lähdöt ovat poikkeuksetta olleet sellaisia, jolloin auto on ollut paikallan lämpimässä tilassa. Eli jokin fuskaa, mutta mikä ja mistä? Eihän tehostajan paineet saa yhdessä yössä täysin paeta? Vai miten on teillä muilla?

    Ajattelin aloittaa homman huomenna laittamalla tehostajan ja imusarjan väliin toimivan takaiskuventtiilin. Tehostajan letkuhan menee johonkin T-kappaleeseen (takaiskuventtiilikö?), josta lähtee yksi haara imusarjan taakse, ja toinen haara moottorin etupuolelle johonkin Y-kappaleeseen, ja siitä imuputkistoon...Hämärä seitti näyttäisi olevan. Antakee vinkkejä..
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • LeWe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 168

    #2
    Alipaine pysyy siellä jossei jarruun kosketa lähes ikuisesti. Joskus ollut kuulemma ongelmaa vedestä tehostajassa. Raitisilmasuotimen alla olevassa tilassa mennyt poistoreijät tukkoon lehdistä ja tehostaja imenyt vettä "altaasta" sisäänsä. Talvella seurauksena tietty jäätyminen ja jarrujen "poissaolo". Rikkonut kuulemma myös koneita, kun vettä imeytynyt alipainneen mukana koneeseen. Ei siis faktaa, vaan kuultua.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Ja mikäli ongelma on revenneessä tehostinkalvossa eikä takaiskussa, niin minulta löytynee edullisia tehostimia.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎