Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 automaatti-ilmastointi ei toimi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luotsi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 47

    E39 automaatti-ilmastointi ei toimi?

    Automaatti-ilmastointi ei ala pelaamaan vaikka järjestelmä huollettu vasta. Jonko verran oli kylmäaine vajausta, mutta vuotoja ei löytynyt.

    Jostain syystä järjestelmä ei ohjaa kompuraa päälle. Mistä löytyy tuo ohjainrele kompuralle, se olis varmaan hyvä tarkistaa? Ja eikös siellä keulassa olevassa onkos se lauhdutin vai mikä syylärin näköinen vempele paineantureita, jotka katkasee kompuran ohjauksen, jos yli- tai alipainetta?

    Auto siis -97 525 tdsa
  • Luotsi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 47

    #2
    Siis oonko minä ainut, jolla on ongelmia ollut E39 ilmastoinnin kanssa?

    Sais vaan tietoon, onko tuo kompuran rele pelkääjän puolen raitisilmasuodattimen alla ja mikä niistä?

    Sitten ne paineanturit, pitääkö keula purkaa, jotta niitä pääsee mittomaan?

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Luotsi View Post
      Siis oonko minä ainut, jolla on ongelmia ollut E39 ilmastoinnin kanssa?
      Et ole... Muut ilmastointiongelmaiset kirjoittaa täällä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=96171

      Kompuran ohjausvirta menee tuossa mallissa painekytkimen läpi ja painekytkin on kuivaimen kannessa, valoumpion takana. Vain tuo valoumpio tarvitsee poistaa jotta kytkimen voi vaihtaa, järjestelmä tietysti on tyhjennettävä.
      E39 528iA

      Comment

      • Luotsi
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 47

        #4
        Pitääpä alkaa mittomaan tuota painekytkintä. Onko kellään tietoa siitä kompuran releestä? Missäpäin autoa se majailee E39:ssä?

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Ei ole relettä, kompuran solenoidin ohjaus tulee ilmastoinnin säätöyksiköstä. Painekytkimen 1. nasta tulee säätöyksiköstä, 4. menee kompuralle joten niiden väli pitäisi olla ehjä jotta toimii. 2. on maa ja 3. on lisätuulettimen 2. nopeuden releen ohjaus.

          Mutta jos täytössä on mokattu ja laitettu liikaa ainetta, niin painekytkin voikin olla sen takia pois päältä. Joten kannattaa olla tarkkana. Sinun moottori on kai M51 ja siinä pitäisi olla 1210g ainetta tai 1300g jos auto on uudempi kuin 12/97. Jotta kytkin toimii pitää painetta olla yli 2.8bar ja alle 23bar. Tarkista myös ilmastointiyksikön sulakkeet.
          E39 528iA

          Comment

          • Luotsi
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 47

            #6
            Moottori on M51. Tarkistin painekytkimen ja 1 ja 4 nastalla oli vastusta vain vajaa ohmi, joten se pitäs olla kunnossa.

            Eli taitaa vika mennä siihen kompuran magneettikytkimeen. Eikös siinä ollut joku välys, joka piti olla kohillaan, että toimii oikein? Kun kompuran kiekkoa pyörittää, siis sitä hihnapyörän sisällä olevaa, ei tunnu minkäänlaista vastusta, pitäsikö tuntua?

            Pienen eron huomaa tyhjäkäynnissä, kun painaa ilmastoinnin päälle. Kierrokset nousee hieman ja kun pois päältä laskee kierrokset.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Luotsi View Post
              Moottori on M51. Tarkistin painekytkimen ja 1 ja 4 nastalla oli vastusta vain vajaa ohmi, joten se pitäs olla kunnossa.

              Eli taitaa vika mennä siihen kompuran magneettikytkimeen. Eikös siinä ollut joku välys, joka piti olla kohillaan, että toimii oikein? Kun kompuran kiekkoa pyörittää, siis sitä hihnapyörän sisällä olevaa, ei tunnu minkäänlaista vastusta, pitäsikö tuntua?

              Pienen eron huomaa tyhjäkäynnissä, kun painaa ilmastoinnin päälle. Kierrokset nousee hieman ja kun pois päältä laskee kierrokset.
              Mittasitko tuleeko noihin 1 ja 4 nastaan jännite kun ilmastoinnin painaa päälle? Systeemissä on pari muutakin anturia jotka voi estää ilmastoinnin kytkeytymisen. Kojelaudassa olevassa kennossa ja jäähdytysnesteessä. Lähinnä siis tuo kennon (höyrystimen) anturi: jos se antaa tietoa, että kennon lämpötila on alle 2 astetta, niin kompura ei käynnisty. Toisaalta jos kierrokset kuitenkin nousee, niin ilmeisesti ilmastointi yrittää lähteä päälle.

              Muistaakseni kompuran kiekko pyöri herkästi minullakin.
              E39 528iA

              Comment

              • Luotsi
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 47

                #8
                Kyllä se pukkas n. 14 volttia, kun kytki ilmastoinnin päälle.

                Taitaa mennä helpommaksi, jos sais luettua vikakoodit. Oiskohan jollain laitteet Oulussa päin, niin ei tarvis sponsoroida Wetteriä?

                Comment

                • Luotsi
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 47

                  #9
                  Luin tuolta jostain treadista, että kun antaa koneelle vähän enemmän kierroksia 1000-1500 ja kytkee ilmastoinnin päälle, pitäs kierrokset nousta että huomaa. Ja näin näyttää tekevän, eli ilmeisesti kompura lähtee päälle?

                  Mutta kylmää vaan ei tule. Miten tarkistetaan se välys kompuran hihnapyörän ja keskiön välistä? Näin jostain kuvan, mutta ei ihan valjennut, miten se mitataan?

                  525 tdsa -97

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Kokeilin tuota kompuran kiekkoa eikä se nyt ihan herkästi pyöri, siis jonkinlaista vastusta siinä tuntuu.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • ongelmalapsi
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1063
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      katoppa kun ilmastointi on päällä pyöriikö se kompuran keskiosa hihnapyörän mukana, jos pyörii pitäisi pelata jos kaikki muu on kunnossa
                      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                      GMC Topkick C6500 rollback -95
                      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                      E46 330xiA -02
                      Chrysler neon -99

                      Comment

                      • Luotsi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 47

                        #12
                        Ei se pyöri, eikä tunnu juuri vastusta kun pyörittää käsin sitä keskiosaa. Älkää vaan sanoko, että kompura menny paskaksi...

                        Ja sellanen ihme kahnuutus kuuluu yhdessä kohtaa, kun keskiötä pyörittää. Voiko olla, että magneettikytkin olis jotenki irronnut tms?

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Originally posted by Luotsi View Post
                          Automaatti-ilmastointi ei ala pelaamaan vaikka järjestelmä huollettu vasta. Jonko verran oli kylmäaine vajausta, mutta vuotoja ei löytynyt.
                          Mitä tarkoittaa huollettu vasta? Siis toimiko se huollon jälkeen? Tehtiinkö työ liikkeessä? Vai onko sille tapahtunut jotain huollon jälkeen? Vie takaisin liikkeeseen, jos teetit itse..?

                          Kompressorin kytkeytyminen kuormittaa moottoria, eikä suinkaan nosta niitä kierroksia. Kierrokset nousevat sen ilmastoinnin ohjainlaitteen pyynnöstä. Eli jos kierrokset nousevat, kertoo se vain, että ohjainpuoli on kunnossa. Kompuran toiminnasta se ei vältämättä kerro vielä mitään. Ja jos kyseessä on mekaaninen vika, ei vikakoodien luvustakaan juuri apua ole.

                          Pääsetkö käsiksi kompressorilta lähtevään johtoon? Oletko mitannut sieltä, tuleeko syöttö sinne asti? Käämin resistanssin voit mitata myös. Jos nämä molemmat ovat kunnossa, mutta kompura ei siltikään pyöri, on kompurassa tai magneettikytkimessä jotain vikaa.

                          Se kytkinpinta on hihnapyörän etupäädyssä, vastinpinta on siinä keskiosassa, joka siis on se magneettikytkin. Hihnapyörän kohdalla sisäpuolella on käämi, joka vetää sen keskiosan kiinni hihnapyörään, kompuran akselin suunnassa. Välys on uudessa kompurassa jotain muutaman kympän luokkaa. Paljonko siinä on? edit. bemarin kompurat näyttävät eroavat jonkun verran noista "yleis"-malleista, en ole varma, voiko juuri sinun autosi magneettikytkimen välystä mitata suoraan...

                          Originally posted by Luotsi
                          Ja sellanen ihme kahnuutus kuuluu yhdessä kohtaa, kun keskiötä pyörittää. Voiko olla, että magneettikytkin olis jotenki irronnut tms?
                          Siis pyöriikö se täysin vapaasti muuten, paitsi tuossa yhdessä kohdassa?

                          Magneettikytkimen ja kompressorin akselin välillä voi olla joko boorit tai kartio ja kiila, molempia käytetään. Worst case: Jos kompura on leipassut kiinni järjestelmän käydessä, on tuo liitos voinut pettää, kun pyörität keskiosaa, magneettikytkin pyörii, mutta akseli ei... Mutta en mä nyt vielä tähänkään lähtisi, tässäkin tapauksessa sen keskiosan pitäisi lähteä pyörimään hihnapyörän mukana, ellei kytkinpinta ole aivan lopussa? Mittaa nyt nuo perusjutut vielä kerran...
                          Last edited by Erich; 13-06-2007, 15:20.
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Luotsi
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2006
                            • 47

                            #14
                            Järjestelmä siis huollettiin sen takia koska ei toiminut, eikä toimi näköjään sen jälkeenkään.

                            Mittasin ohjausvirran ja kompuran johtoon tulee 14 volttia, kun ilmastointi kytketty päälle. Ja kun pyörittelin sitä kompuraa, kyllä siinä jonku verran vastusta tuntuu. Eli vika lienee siinä magneettikytkimessä? Pystyykö sen purkaan, ilman että koko kompuraa irrottaa.

                            Jos kompuran irrottaa, joutuu vissiin järjestelmän tyhjentään? Niin ja se välys pitäs tarkastaa, kun tietäs mistä...

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Originally posted by Luotsi View Post
                              Järjestelmä siis huollettiin sen takia koska ei toiminut, eikä toimi näköjään sen jälkeenkään.
                              Periaatteen ihminen veisi sen takaisin huoltoon...

                              Mutta jos kiinnostusta setvimiseen riittää, niin jatketaan!

                              Tee näin: Mittaa magneettikytkimen käämin vastus. Sen pitäisi olla muutaman ohmin luokkaa (3-5 ohm tjsp). Mittaa kompuran runkoa vasten tai käytä moottoria toisena napana, toisena siis sitä, mistä syöttö menee*. Jos tämä on kunnossa, niin syötä sitä auton paikallaan ollessa (ja moottori sammuneena...) ulkopuolisesta jännitelähteestä, tai nappaa syöttö autosta. Katso, tapahtuuko kytkimellä mitään, tai kokeile tarraako se keskiosa nyt hihnapyörään kiinni. Jos ei tarraa, niin kokeile vaikka ruuvimeisselillä koskettaa sitä hihnapyörää, niin keskeltä kuin mahdollista: sen pitäisi olla nyt magnetisoitunut. Vaikutus on pyörän reunalla hyvin heikko, mutta sen pitäisi vielä tuntua. Jos pyörä magnetisoituu, mutta kytkin ei ota kiinni, on välys luultavasti liian suuri. Voit myös kokeilla painaa kytkimen keskiosaa kompuraan päin ja kokeilla, tarttuuko se nyt?

                              edit: uudemmissa vehkeissä kompura on pultattu usein suoraan moottorin lohkoon kiinni, mutta vanhemmissa tapaa ratkaisua, joissa kompressori on ripustettu kumihelojen varaan. Tällöin kompressorilta menee erillinen maadoitusjohto moottorin kylkeen. Muista tarkistaa myös kompressorin maadoituksen jatkuvuus!

                              Originally posted by Luotsi View Post
                              Mittasin ohjausvirran ja kompuran johtoon tulee 14 volttia, kun ilmastointi kytketty päälle.
                              Mikäli edellisessä kohdassa päädyit toteamaan, että kytkin tarraa sittenkin, ei vika välttämättä olekaan magneettikytkimessä, vaan sittenkin ohjauksessa. Jännitemittaus ei nimittäin kerro tässä asiassa koko totuutta. Kun kuormitus on pieni (yleismittarin jännitealueen kuorma ~kymmenen kilo ohm...) voi jännite olla hyvinkin se 14 V, mutta kuormaa vasten se notkahtaakin muutamaan volttiin, koska virtaa ei tule tarpeeksi. Tällöin vika voi olla huonossa kontaktissa jossain matkalla ohjaimelta kompressorille, vaikkapa siinä painekytkimessä. Tämänkin voi testata, mittaamalla jännitteen kuormaa vasten, vaikkapa kompressori kytkettynä. Jos kuorma päällä jännite on edelleen 14 V, niin sitten se puoli on varmasti kunnossa.

                              Originally posted by Luotsi View Post
                              Eli vika lienee siinä magneettikytkimessä? Pystyykö sen purkaan, ilman että koko kompuraa irrottaa.
                              Pystyy purkamaan, tosin saattaa tarvita ulosvetäjää.

                              Originally posted by Luotsi View Post
                              Jos kompuran irrottaa, joutuu vissiin järjestelmän tyhjentään? Niin ja se välys pitäs tarkastaa, kun tietäs mistä...
                              Kyllä, järjestelmä pitäisi tyhjentää asianmukaisesti ennen letkujen avaamista.

                              TIS antoi jollekin vanhemmalle kompressorityypille magneettikytkimen välykseksi 0.3-0.6 mm, tuo lienee ihan suositeltava hehtaari...

                              Liitteeksi muutama kuva, kun nyt yksi tuollainen kompura sattui kontissa pyörimään. Nämä ovat siis yhden tyypin kompurasta, ei BMW:stä, en tiedä, kuinka paljon sinun autosi kompura eroaa tästä? Mutta toimintaperiaate lienee kaikissa kytkimissä sama... Edessä saattaa olla pölysuojana jotain muovikuppia tai vastaavaa.

                              Kuva käämistä, ilman hihnapyörää ja kytkintä:



                              Hihnapyörän kanssa:



                              Välys mitataan kytkimen ja hihnapyörän välistä:

                              Last edited by Erich; 20-06-2007, 12:30. Reason: viilausta...
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎