e39 523 täristää 40-50km\h välillä kiihdyttäessä. Tärisi vähän joten Kardaanin tukilaakeri vaihdettiin ja alkoi täristämään paljon enemmän ja erillälailla. Rauta rautaa vasten kuulostais et tärisee. Tosi sievästi kiihdyttäessä ei tärise. Mikä vois olla vikana?
e39 täristää 40-50km/h välillä kiihdyttäessä
Collapse
X
-
Originally posted by gransbi View Poste39 523 täristää 40-50km\h välillä kiihdyttäessä. Tärisi vähän joten Kardaanin tukilaakeri vaihdettiin ja alkoi täristämään paljon enemmän ja erillälailla. Rauta rautaa vasten kuulostais et tärisee. Tosi sievästi kiihdyttäessä ei tärise. Mikä vois olla vikana?
Mulla siitä oli rasvat kuivanut niin vedättäessä vapisi.
Uudet rasvat niin vapinat loppui.
-
-
Mielenkiintoista, itsellä juurikin sama ongelma (auto tosin E39 528). Nosturilla vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan kiertämään kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin keskikannake vaan antaa periksi. Tasaisella ajolla menee ihan ok, mutta vähänkin reilumpi kaasunpoljenta saa kardaanin jyrisemään todella kovasti.
Keskikannatin on vaihdettu ja sen jälkeen muuttui hieman erilaiseksi, muttei kuitenkaan ongelmaa poistanut. Voisikohan vika olla juurikin tossa kardaanin takapäässä olevassa "vakionopeusnivelessä" = constant velocity joint
osa numero 16
Mitään sen suurempia rutinoita taikka muitakaan ääniä se ei kyllä pidä. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että se tavallaan jumittaa ja saa kardaanin tollaisen outoon kiertoliikkeeseen. Onko ton osan kuntoa mahdollisuus tarkastaa mitenkään?
Onko kellään mitään ideoita, että mikä muu ton kiertoliikkeen kardaanissa voisi aiheuttaa?E39 528i -96
Comment
-
-
Originally posted by tumppis View PostMielenkiintoista, itsellä juurikin sama ongelma (auto tosin E39 528). Nosturilla vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan kiertämään kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin keskikannake vaan antaa periksi. Tasaisella ajolla menee ihan ok, mutta vähänkin reilumpi kaasunpoljenta saa kardaanin jyrisemään todella kovasti.
Keskikannatin on vaihdettu ja sen jälkeen muuttui hieman erilaiseksi, muttei kuitenkaan ongelmaa poistanut. Voisikohan vika olla juurikin tossa kardaanin takapäässä olevassa "vakionopeusnivelessä" = constant velocity joint
osa numero 16
Mitään sen suurempia rutinoita taikka muitakaan ääniä se ei kyllä pidä. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että se tavallaan jumittaa ja saa kardaanin tollaisen outoon kiertoliikkeeseen. Onko ton osan kuntoa mahdollisuus tarkastaa mitenkään?
Onko kellään mitään ideoita, että mikä muu ton kiertoliikkeen kardaanissa voisi aiheuttaa?
Mulla venkuili talvella ihan huolella.
Nim. Venkutus loppui rasvalla...
Comment
-
-
Originally posted by Rubu View PostSen kiertoliikkeen aiheuttaa saletissa se vakionopeusnivelen jumiminen.
Mulla venkuili talvella ihan huolella.
Nim. Venkutus loppui rasvalla...E39 528i -96
Comment
-
-
Originally posted by gransbi View Poste39 523 täristää 40-50km\h välillä kiihdyttäessä. Tärisi vähän joten Kardaanin tukilaakeri vaihdettiin ja alkoi täristämään paljon enemmän ja erillälailla. Rauta rautaa vasten kuulostais et tärisee. Tosi sievästi kiihdyttäessä ei tärise. Mikä vois olla vikana?Nyk: GSX1300R -00
Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
---------------------------------------------
-Official member of BTCF-Sauna Team-
---------------------------------------------
Comment
-
-
Eipä auttanut rasvauskaan. Eli nyt se nivel ei ainakaan ole jumissa. Väljää siitä tosin löytyy, mutta vaikuttaisikohan se nyt tuohon kardaanin kiertämisongelmaan. Eipä taida olla mikään yleinen vika tollaisessa autossa, mutta apuja tarvittais.
Eli ongelmana siis, että vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan normaalin pyörimisensä lisäksi "kiertämään" kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin vaan keskilaakeri antaa periksi. Siitä johtuen tärinä on melkoinen ja autolla ei siis käytännössä voi kiihdyttää kunnolla. Tarkistettu on kuminen eturätti, vaihdettu kannatinkumi+laakeri, rasvattu kunnolla takapään "vakionopeusnivel". Mikä siis avuksi?E39 528i -96
Comment
-
-
Originally posted by tumppis View PostEipä auttanut rasvauskaan. Eli nyt se nivel ei ainakaan ole jumissa. Väljää siitä tosin löytyy, mutta vaikuttaisikohan se nyt tuohon kardaanin kiertämisongelmaan. Eipä taida olla mikään yleinen vika tollaisessa autossa, mutta apuja tarvittais.
Eli ongelmana siis, että vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan normaalin pyörimisensä lisäksi "kiertämään" kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin vaan keskilaakeri antaa periksi. Siitä johtuen tärinä on melkoinen ja autolla ei siis käytännössä voi kiihdyttää kunnolla. Tarkistettu on kuminen eturätti, vaihdettu kannatinkumi+laakeri, rasvattu kunnolla takapään "vakionopeusnivel". Mikä siis avuksi?Nyk: GSX1300R -00
Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
---------------------------------------------
-Official member of BTCF-Sauna Team-
---------------------------------------------
Comment
-
-
Originally posted by tumppis View PostEli ongelmana siis, että vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan normaalin pyörimisensä lisäksi "kiertämään" kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin vaan keskilaakeri antaa periksi. Siitä johtuen tärinä on melkoinen ja autolla ei siis käytännössä voi kiihdyttää kunnolla. Tarkistettu on kuminen eturätti, vaihdettu kannatinkumi+laakeri, rasvattu kunnolla takapään "vakionopeusnivel". Mikä siis avuksi?e61 535d
Comment
-
-
Originally posted by Jusaus View PostUusi vakionopeusnivel, jos sieltä väljää löytyi.
Koneen kumityynyt kannattaa tarkistaa ja se ristikko.
Ei siellä enää paljon muita vaihtoehtoja ole.
Comment
-
-
Käytin tuon kiihdytyksessä 40-50 välilä tuntuvan tärinän takia auton korjaamola. Tampereella sillä saksalaisela bmw korjaajalla. Vaihto sen kardaanin tukilaakerin ja paheni tärinä vain. Sit vein uudestaan niin tutki ja meinas että kardaani kierossa ja pitää vaihtaa. No sen kardaanin vaihdon jälkeen tärinät loppu.
Comment
-
-
Hupsista...
Rättinivel paskana jos kerran kovalla vedolla jurnuttaa kardaani runkoon.
Tai pakoputken kiinnikkeet osittain rikki ja putki alkaa koskemaan runkoon veto päällä...
Mutta sekoitetaan vielä soppaa sillä jos ravistus tms. ongelma toistuu vain tietyssä nopeudessa niin poikkeuksetta vika renkaissa, yleensä kudosvyö vaurioitunut.
Vispaa niin kuin Elvis tietyissä biiseissä.Last edited by soldia; 20-06-2007, 21:23.
Comment
-
Comment