e39 täristää 40-50km/h välillä kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gransbi
    Newbiemmer
    • Jun 2007
    • 8

    e39 täristää 40-50km/h välillä kiihdyttäessä

    e39 523 täristää 40-50km\h välillä kiihdyttäessä. Tärisi vähän joten Kardaanin tukilaakeri vaihdettiin ja alkoi täristämään paljon enemmän ja erillälailla. Rauta rautaa vasten kuulostais et tärisee. Tosi sievästi kiihdyttäessä ei tärise. Mikä vois olla vikana?
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by gransbi View Post
    e39 523 täristää 40-50km\h välillä kiihdyttäessä. Tärisi vähän joten Kardaanin tukilaakeri vaihdettiin ja alkoi täristämään paljon enemmän ja erillälailla. Rauta rautaa vasten kuulostais et tärisee. Tosi sievästi kiihdyttäessä ei tärise. Mikä vois olla vikana?
    Onkos siinä perän ja kardaanin välissä se "vakionopeusnivel"?

    Mulla siitä oli rasvat kuivanut niin vedättäessä vapisi.
    Uudet rasvat niin vapinat loppui.

    Comment

    • tumppis
      Newbiemmer
      • Jan 2004
      • 20

      #3
      Mielenkiintoista, itsellä juurikin sama ongelma (auto tosin E39 528). Nosturilla vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan kiertämään kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin keskikannake vaan antaa periksi. Tasaisella ajolla menee ihan ok, mutta vähänkin reilumpi kaasunpoljenta saa kardaanin jyrisemään todella kovasti.

      Keskikannatin on vaihdettu ja sen jälkeen muuttui hieman erilaiseksi, muttei kuitenkaan ongelmaa poistanut. Voisikohan vika olla juurikin tossa kardaanin takapäässä olevassa "vakionopeusnivelessä" = constant velocity joint


      osa numero 16

      Mitään sen suurempia rutinoita taikka muitakaan ääniä se ei kyllä pidä. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että se tavallaan jumittaa ja saa kardaanin tollaisen outoon kiertoliikkeeseen. Onko ton osan kuntoa mahdollisuus tarkastaa mitenkään?

      Onko kellään mitään ideoita, että mikä muu ton kiertoliikkeen kardaanissa voisi aiheuttaa?
      E39 528i -96

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by tumppis View Post
        Mielenkiintoista, itsellä juurikin sama ongelma (auto tosin E39 528). Nosturilla vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan kiertämään kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin keskikannake vaan antaa periksi. Tasaisella ajolla menee ihan ok, mutta vähänkin reilumpi kaasunpoljenta saa kardaanin jyrisemään todella kovasti.

        Keskikannatin on vaihdettu ja sen jälkeen muuttui hieman erilaiseksi, muttei kuitenkaan ongelmaa poistanut. Voisikohan vika olla juurikin tossa kardaanin takapäässä olevassa "vakionopeusnivelessä" = constant velocity joint


        osa numero 16

        Mitään sen suurempia rutinoita taikka muitakaan ääniä se ei kyllä pidä. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että se tavallaan jumittaa ja saa kardaanin tollaisen outoon kiertoliikkeeseen. Onko ton osan kuntoa mahdollisuus tarkastaa mitenkään?

        Onko kellään mitään ideoita, että mikä muu ton kiertoliikkeen kardaanissa voisi aiheuttaa?
        Sen kiertoliikkeen aiheuttaa saletissa se vakionopeusnivelen jumiminen.
        Mulla venkuili talvella ihan huolella.

        Nim. Venkutus loppui rasvalla...

        Comment

        • tumppis
          Newbiemmer
          • Jan 2004
          • 20

          #5
          Originally posted by Rubu View Post
          Sen kiertoliikkeen aiheuttaa saletissa se vakionopeusnivelen jumiminen.
          Mulla venkuili talvella ihan huolella.

          Nim. Venkutus loppui rasvalla...
          No tuota täytyykin kokeilla, mitenkäs sen saa helpoiten rasvattua ja käykö sinne ihan tavallinen vetonivelrasva?
          E39 528i -96

          Comment

          • Jusaus
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1122
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by gransbi View Post
            e39 523 täristää 40-50km\h välillä kiihdyttäessä. Tärisi vähän joten Kardaanin tukilaakeri vaihdettiin ja alkoi täristämään paljon enemmän ja erillälailla. Rauta rautaa vasten kuulostais et tärisee. Tosi sievästi kiihdyttäessä ei tärise. Mikä vois olla vikana?
            Topicissa esitetyn vakionopeusnivelen lisäksi syynä voi olla rikkinäinen tai kulunut rättinivel kardaanin ja laatikon välissä. Omaan E34:seen se vaihdettiin juuri, ja vanha oli jäykkyydeltään pullataikina uuten verrattuna, ja pieniä repeämiä oli myös pultinreikien lähettyvillä.
            Nyk: GSX1300R -00
            Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
            ---------------------------------------------
            -Official member of BTCF-Sauna Team-
            ---------------------------------------------

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              #7
              Ei siellä oikeestaan muuta voi olla kun rättinivel, tuo tasanopeusnivel tai ristikko.
              Ristikko on jo kaukaa haettu.

              Pistin ite sinne "vetarirasvaa" mustaa mönjää.
              Siitä kardaanin "ohuemmasta" päästä jos jollain ruutalla sais sitä tursoteltua sinne reilusti ja sitten vaan ajelemaan.

              Comment

              • tumppis
                Newbiemmer
                • Jan 2004
                • 20

                #8
                Eipä auttanut rasvauskaan. Eli nyt se nivel ei ainakaan ole jumissa. Väljää siitä tosin löytyy, mutta vaikuttaisikohan se nyt tuohon kardaanin kiertämisongelmaan. Eipä taida olla mikään yleinen vika tollaisessa autossa, mutta apuja tarvittais.

                Eli ongelmana siis, että vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan normaalin pyörimisensä lisäksi "kiertämään" kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin vaan keskilaakeri antaa periksi. Siitä johtuen tärinä on melkoinen ja autolla ei siis käytännössä voi kiihdyttää kunnolla. Tarkistettu on kuminen eturätti, vaihdettu kannatinkumi+laakeri, rasvattu kunnolla takapään "vakionopeusnivel". Mikä siis avuksi?
                E39 528i -96

                Comment

                • Jusaus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1122
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by tumppis View Post
                  Eipä auttanut rasvauskaan. Eli nyt se nivel ei ainakaan ole jumissa. Väljää siitä tosin löytyy, mutta vaikuttaisikohan se nyt tuohon kardaanin kiertämisongelmaan. Eipä taida olla mikään yleinen vika tollaisessa autossa, mutta apuja tarvittais.

                  Eli ongelmana siis, että vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan normaalin pyörimisensä lisäksi "kiertämään" kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin vaan keskilaakeri antaa periksi. Siitä johtuen tärinä on melkoinen ja autolla ei siis käytännössä voi kiihdyttää kunnolla. Tarkistettu on kuminen eturätti, vaihdettu kannatinkumi+laakeri, rasvattu kunnolla takapään "vakionopeusnivel". Mikä siis avuksi?
                  Uusi vakionopeusnivel, jos sieltä väljää löytyi.
                  Nyk: GSX1300R -00
                  Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                  ---------------------------------------------
                  -Official member of BTCF-Sauna Team-
                  ---------------------------------------------

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by tumppis View Post
                    Eli ongelmana siis, että vedätettäessä kardaani lähtee tavallaan normaalin pyörimisensä lisäksi "kiertämään" kardaanitunnelia pitkin, niin paljon kuin vaan keskilaakeri antaa periksi. Siitä johtuen tärinä on melkoinen ja autolla ei siis käytännössä voi kiihdyttää kunnolla. Tarkistettu on kuminen eturätti, vaihdettu kannatinkumi+laakeri, rasvattu kunnolla takapään "vakionopeusnivel". Mikä siis avuksi?
                    Väljä/jumittava ristikkonivel - eli nivel heti tukilaakerin takapuolella. Eli jos ristikko oireilee niin uusi tai käytetty tilalle tai nykyinen korjaukseen. Jotkut näitä kuulemma osaa korjata oikein, esim Sunila Tampereella
                    e61 535d

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Onko moottorin kumityynyt varmasti ehjät/öljyt tallella? Tukkippa huolellisesti kuskinpuolen kumityyny hieman nostamalla varovasti moottoria öljypohjan alta tunkilla. Katso samalla että moottorin kiinnikevarret ovat ehjät.

                      Comment

                      • Rubu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2006
                        • 809
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Jusaus View Post
                        Uusi vakionopeusnivel, jos sieltä väljää löytyi.
                        Mulla on pieni väljä ja sen huomaa kun pyörät ilmassa antaa happea ja löysää kaasun. Kardaani pitää sellaisen kilkatuksen ja näkee miten se värähtää. Pitäisi vaihtaa ennen kun kilahtaa...
                        Koneen kumityynyt kannattaa tarkistaa ja se ristikko.
                        Ei siellä enää paljon muita vaihtoehtoja ole.

                        Comment

                        • gransbi
                          Newbiemmer
                          • Jun 2007
                          • 8

                          #13
                          Käytin tuon kiihdytyksessä 40-50 välilä tuntuvan tärinän takia auton korjaamola. Tampereella sillä saksalaisela bmw korjaajalla. Vaihto sen kardaanin tukilaakerin ja paheni tärinä vain. Sit vein uudestaan niin tutki ja meinas että kardaani kierossa ja pitää vaihtaa. No sen kardaanin vaihdon jälkeen tärinät loppu.

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1998
                            • Tampere

                            #14
                            Vähän arvokas tuollainen tehdasuusi kardaani.

                            Comment

                            • soldia
                              Banned
                              • Feb 2006
                              • 725
                              • Planet X

                              #15
                              Hupsista...

                              Rättinivel paskana jos kerran kovalla vedolla jurnuttaa kardaani runkoon.

                              Tai pakoputken kiinnikkeet osittain rikki ja putki alkaa koskemaan runkoon veto päällä...

                              Mutta sekoitetaan vielä soppaa sillä jos ravistus tms. ongelma toistuu vain tietyssä nopeudessa niin poikkeuksetta vika renkaissa, yleensä kudosvyö vaurioitunut.

                              Vispaa niin kuin Elvis tietyissä biiseissä.
                              Last edited by soldia; 20-06-2007, 21:23.

                              Comment

                              Working...
                              X