Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 dieselpumppu vuotaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sorppi
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 29
    • Ruuhka-Suomi

    e39 dieselpumppu vuotaa

    Hiljan huomasin, että jää läikkä dieseliä tonttiin aina käynnistyksen ja/tai sammutuksen yhteydessä.

    Vian kuvaus: Dieselpumpun alta kostuu. Laitettaessa virrat päälle, alkaa pumpun alapuolelta tiputtaa ainetta nopeaa tahtia. Auton käynnissä ollessa ei vuotoa ilmene ollenkaan. Auto sammutettaessa, tiputtaa muutamia tippoja.
    Hypoteesiksi pohdinnan jälkeen, että joko putkiliitäntä tai useita on löysällä tai muuten viallisia tai itse pumppu vuotaa. No paikallisella Pärnäsen molla molla tuumattiin että ei voi olla itse pumppu, mutta kun aloin kysellä asiaa tarkemmin n.s. spesialisteilta, selvisi, että kyllä se pumppukin voi vuotaa, jos on jotain tiivistettä tms. kuollut.

    Kyselin ensin Vantaalta Bosch Car service-paikasta, en nyt muista mikä oli, mutta arvioitiin pumpun poisotto ja laitto takasin 4h á 68€, pumpun korjaustyöt 6h á 75€, testipenkkikäyttö ~60€ = (4x68)+(6x75)+60 = 782€ + osat. Matti Myyjän ylevä arvio: "Vähintään tonni".
    Kuulostihan se pahalta mutta arvelin että eihän tässä muukaan auta.
    Soitin sitten kuitenkin toiseen Bosch Car Service paikkaan, josta olin kuullut positiivista sanottavaa, Riihimäelle. No ei siellä osattu tällasta tehä, mutta annettiin yhteystiedoksi "Riihimäen Dieselhuolto". Luuriin vastasi heti jotenkin asiantuntevamman olonen kaveri ja hintaa kysyttäessä tuli kun apteekin hyllyltä: 450€ + osat. Ei tarvinnu kahesti miettiä kumpaan paikkaan autoni vien. Viikon päästä on aika.

    Molemmissa paikoissa oltiin samaa mieltä, että vika voi olla myös löystyneessä/viallisessa putkiliitoksessa, jolloinka huoltotyön hinta on ihan jotain muuta, positiivisessa mielessä.

    Pistän rapsaa kun selviää, mitä tehtiin ja miten huolto onnistui kaikkinensa.
    525tdsa Touring -97
    A4 2,6 V6 A -95
    Avensis Wagon D4D -08
  • Rosstheboss
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 35
    • Pori

    #2
    Pistää aina näissä korjaamishommissa mietityttämään, että pääsiskö sitä helpommalla, kun suoraan vaihtaisi uuden tilalle. Onhan se varmasti kalliimmpi, mutta tuolla on muutamia threadeja korjauksista joissa kaikki ei ole mennyt ihan niin kuin piti.

    Mitähän tuo uusi pumppu maksaa?
    Toyota Corolla FX 1.3 vm-86 ... 300tkm
    BMW 523 vm-99 ... 100tkm

    Se parhaiten nauraa, ketä toiselle kuoppaa kaivaa...

    Comment

    • kole
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 506
      • Joensuu

      #3
      Vähän samaan tulokseen olen itsekkin tullut, tuohon omaan autoon on tehty tuo tonnin remontti n. 80000km sitten ja nyt se on alkanut nykiä ja sammuilla. Saishan tuo nyt vähän pidempään kestää.

      Comment

      • Luotsi
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 47

        #4
        Omaan pirssiin on kanssa tehty tuo pumpun tiivistys. Hintaa tuli Oulussa Diesel Turusella reilut 400 euroa. Kuulemma oli ennakkopesä kulunut ja vikakoodikin moisesta oli muistissa. Meinasivat, että joko kestää pitkän aikaa tai sitten ei. Sillon vaan ei vasta autoa vaihtaneena kiinnostanut 1500 euron vaihtopumppu.

        Joskus liikkennevaloissa huomaa kone kuormitettuna, että jonku verran kone käy epätasasesti. Sen huomas kans, kun vaihtu kesälaatu asemille on käynyt tasasemmin, mistä lie sitten johtuu.

        En tiedä johtuuko tuosta kuluneesta ennakkopesästä, mutta välillä pöläyttää kylmää konetta köynnistäessä melko komeat diisel savut vai kenties pumpun ajoitus hieman pielessä? Lämpimänä kaynnistäessä ei ongelmia.

        525 tdsa -97

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Luotsi View Post
          En tiedä johtuuko tuosta kuluneesta ennakkopesästä, mutta välillä pöläyttää kylmää konetta köynnistäessä melko komeat diisel savut vai kenties pumpun ajoitus hieman pielessä? Lämpimänä kaynnistäessä ei ongelmia.
          Voisko tuo kylmänä pölläyttäminen johtua myös pimeistä hehkuista?
          e61 535d

          Comment

          • Luotsi
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 47

            #6
            Hehkut tarkistettu ja kaikki ok. Hehkujen rele voi tietysti olla yks vikapaikka, mutta mittasin, että jännite laskee hehkutusaikana alle 10 voltin, joten johonki sitä virtaa menee melko lailla.

            Comment

            • sorppi
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 29
              • Ruuhka-Suomi

              #7
              lisäoireita

              Nyt sitten starttaaminen on mennyt vaikeammaksi. Lähes joka kerta kun kylmän koneen käynnistää, eka yrityksellä ei tapahdu pal mittää. Startti henkäsee ja lyö pois melkeen saman tien. Toisella startilla on toistaseksi lähtenyt aina hyvin.

              Tuo käynnistysten kanssa rytkäminenkö sitten vai mikä, mutta laturin hihnan kiristäjä (ilmeisesti), joka on kaiketi jonkun jousen varassa, lyö tavallaan pois päältä, jolloinka hihna on heti tosi löysällä. Osko tuo joku turvarefleksi vai mikä?

              Näyttäisi siltä, että siihen tarvitaan tosi iso kuuskulma-avain, että sen saa käännettyä takasin kiristysasentoon. Kerran sain käännettyä sen 13-millisellä lenkillä kiristimen keskiön pultista, mutta kun toisen kerran yritin, niin aukes vaan se pultti. Minkäköhän kokonen avain siihen kävis? En viihtis huvikseen ostaa monia kokoja, kun ei niitä missään muualla tarvi.
              525tdsa Touring -97
              A4 2,6 V6 A -95
              Avensis Wagon D4D -08

              Comment

              • sorppi
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 29
                • Ruuhka-Suomi

                #8
                Auto on nyt haettu pajalta. Tiivisteet ja stefa vaihdettiin. Arvio joka puhelimessa annettiin työn osuudesta oli 450€. Lasku osineen oli 433€, joka tiskillä pyöristettiin pyytämättä 400€:oon. Tämä käynti jätti hyvän kuvan Riihimäen dieselhuollosta.
                525tdsa Touring -97
                A4 2,6 V6 A -95
                Avensis Wagon D4D -08

                Comment

                • sorppi
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2005
                  • 29
                  • Ruuhka-Suomi

                  #9
                  Nyt on starttikin vaihdettu kunnostettuun. Hinta n. 280€ töineen. Samalla laitettiin laturin hihnan kiristäjän iskari ja ohjainrulla + ilmastoinnin kompuran hihna + kiristäjä + rulla. Koko toimitus karvan alle 600€.

                  Heti kun oli tuo pumpn kunnostus tehty, havaitsin, että käynnistyminen vei pidempään, eli siis hinkata piti kauemmin. Tuota ei tietysti päässyt toteamaan kovin hyvin, koska startti alko melkeen heti temppuilla. Nyt kun se on vaihdettu, sen huomaa erityisen hyvin. Kylmäkäynnistys vaatii aina muutaman sekunnin sahaamisen ja kun käynnistyy, seurauksena on valtava nokipilvi. Lämpösenä käynnistyy hyvin. Aikasemmin, siis ennen pumpun vuotoa, lähti aina hyvin ja heti käyntiin.

                  Voiko olla, että pumppua on säädetty jotenkin heikommalle, vai voisko nyt olla menossa jotain muuta tai kenties mennyt jo? Jos hehkut olis jotenkin huonot... niin no...
                  525tdsa Touring -97
                  A4 2,6 V6 A -95
                  Avensis Wagon D4D -08

                  Comment

                  • ekko
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 18
                    • Kempele

                    #10
                    " Sillon vaan ei vasta autoa vaihtaneena kiinnostanut 1500 euron vaihtopumppu."

                    Toissapäivänä tuli tulva (ylipaine puolen letku oli haljennut) - Wetterillä "todellinen" vika paikallistettiin dieselpumpun sisäiseksi vuodoksi.
                    Eilen tilautin sitten wetteriltä meidän muuliin vaihtopumpun 2v takuulla. Osan hinta ~850 plus pienempää sälää parilla kympillä.
                    Vaihtotyö taksan mukaan 3.5h. Jos vanhat wetterin säännöt pitää, työstä peritään tuo 3.5h vaíkka siihen menisi puolet enemmän tai vähemmän. Fair enough minun mielestä. Vaikkakin tuntihinta taitaa huidella sielä 80-100eur/h..
                    Osa tulee tiistaina ja korjaus seuraavana päivänä (toivottavasti aikataulu pitää). Jos wetteri tämän keissin pitää alan kääntyä takaisin heidän vakioasiakkaaksi. On nimittäin viime aikoina tullut aika tavalla paskaa käteen pienemmistä huoltopuljuista, joiden nimeen aikaisemmin vannoin,, No ei siitä nyt enempää tällä erää.

                    Ei ehkä noilla hinnoilla enää paljon kannata huollattaa pumppua. Kävi myös mielessä viedä diesel Turuselle, ehkä tulisi muutaman satasen halvemmaksi mutta uusihan on aina uusi.

                    Niin "muuli" on 530dat facelift 142kW(joskus ollut) nyt mittarissa 232tkm. Olin odottanut, että tuo pumppu olisi kestänyt reilusti pidempään.. Huollot tehty säntillisesti. Seruraava remppa lienee turbo tai laatikko.
                    Last edited by ekko; 17-11-2007, 14:50.
                    X5 E70 3.0d
                    ex-530 DAT

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Originally posted by ekko View Post
                      142kW(joskus ollut)
                      Tarkoitatko että ohjelmaa on muokattu tehokkaammaksi? Jos on, niin olisiko rail-painetta nostettu ja pumppu siksi rikki?
                      ---

                      Comment

                      • ekko
                        Newbiemmer
                        • Sep 2006
                        • 18
                        • Kempele

                        #12
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Tarkoitatko että ohjelmaa on muokattu tehokkaammaksi? Jos on, niin olisiko rail-painetta nostettu ja pumppu siksi rikki?


                        Ei tietääkseni, arvelin että noiden kilometrien jälkeen ei ole kaikki pollet enää tallessa..

                        Mitä tämän koneen pumput "yleensä" kestävät - onko teidän mielestä 230tkm liian vähän ? Minusta on..

                        Yksi asia joka askarruttaa on todellinen syy miksi pumppu on hajonnut "ennen aikojaan".

                        Mainitsin tuossa, että on tullut sotkettua kädet ei-merkkihuoltoliikkeiden kanssa. Viimeisin tunarointi oli, että kun (noin 900km sitten, eli äskettäin) vaihtoivat termostaatin, olivat rikkoneet EGR takaisin kytkennän putkiliitoksen kiinnikkeen josta johtuen ko. putkiliitos vuoti tovin aikaa "vähän" ja lopulta liitos levisi kokonaan. Josta seurauksena moottoriäänet ja -paineet pääsivät suoraan ulos pakosarjasta.. Kun tuon putkiliitoksen sitten itse korjasin (uusi ura-klemmari), huomasin samalla, että sieltä täältä oli ruuveja jäänyt termostaattivaihdon jälkeen kiristämättä- ja raitisilmakanavan (apukuskin puoli) "putki" oli väärin asennettu - 2-3 cm rako tulipellin kohdalla, josta sitten kaikki moottorin pöpöt tuli suoraan hytiin.. Siitä se ilo irtosi kakararemmin kanssa kun oltiin liikkeellä - hyvä etteivät saaneet häkämyrkytystä..

                        En tiedä onko tuolla pumpun hajoamisella ja tuolla "vuosihuollolla" plus seurauksella mitään tekemistä keskenään,,
                        Arvioikaa jos joku teistä tietää - itselläni ei ole oikein mitään tietoa miten tuo dieselpumppu -syteemi toimii ko. koneessa ja miksi ja miten ne "yleensä" hajoavat.

                        Vuosihuolto oli siis normi II-huolto ja termostaatin vaihto ~400eur (öljyt+työ. Loput osat hankin itse), Oulun Nikusella vai mikä se nimi nykyään lieneekään.. Rasvaisen kuskin penkin lisäksi huoltovalot oli tyylikkäästi jätetty nollaamatta. Pikkujuttuja,, mutta ei oikein hyvää asiakaspalvelu meininkiä..
                        Last edited by ekko; 30-09-2007, 22:26.
                        X5 E70 3.0d
                        ex-530 DAT

                        Comment

                        • ekko
                          Newbiemmer
                          • Sep 2006
                          • 18
                          • Kempele

                          #13
                          tilanne

                          [QUOTE=ekko;1047798][I]" Tulos 17.11.2007 Wetterin toiminnasta

                          04.10.2007
                          - vian etsintä ja diesel syöttöletkun uudelleen asennus 103,44
                          - Pumpun hinta 824,18
                          - pumpun vaihtotyö 230,85
                          - lisätyö (suojapultin irroitus, jäähdyttimen irroitus, nesteet) työ 114,94 + 56,42 + neste 15,78
                          - lisäksi löydettiin vika kiskopainetunnistin on rikki työhinta 85,49 (tunnistinta ei vielä vaihdettu)
                          + sälät
                          yht. 1486,26

                          Puhelimessa olimme sopineet työnjohtajan kanssa että korjaus sisältää pumpun ja pumpun vaihdon. Nämä muut kohdat tehtiin ilman, että asiakkaalta kysyttiin siihen lupa
                          --> 272,63eur

                          Auton kävi noutamassa avovaimo, koska olin itse työmatkoilla. Auto olisi jäänyt odottamaan tilattua anturia, mutta vaimo tarvitsi kulkupelin ko. viikoksi.
                          Huollosta sanottiin, että auto on nyt "samassa" kunnossa kuin mitä se oli ennen diesel-letkun halkeamista... No ei todellakaan ollut - ennen letkun halkemista auto toimi moitteettomasti, 0-100km/h ~9sek huollon jälkeen ~60sek.. Samalla häneltä kysyttiin lupa anturin tilaamiseen, mikäpä se siinä sama kuin kysyisi minulta tilataanko hilavitkutin ompelukoneeseen jotta voisit sitä käyttää..

                          Autossa ei ollut siis vääntöä alakierroksilla ollenkaan, koska olivat irroittaneet "viallisen" kiskopainetunnistimen liittimen. Liitin oli irroitettu koska polttoaineen syöttö pätki diesel-pumpun vaihdon jälkeen..

                          Kiskopainetunnistin saapui ja uusi huolto 17.10.
                          - Kiskopainetunnistimen uusinta työ 28,21
                          - Kiskopainetunnistin 207,37
                          - Kiskopainetunnistimen johtojen korjaus 85,49
                          yht. ~320eur


                          Olin tässä jäljemmässä huollossa itse paikalla ja havaitsin, että kun tunnistin vaihdettiin auto ei edelleenkään toiminut ihan ok. Huoltokaveri löysin vian vielä ilmeisesti edellisellä kerralla korjatusta liittimestä (joka maksoi 85,49) ja murtuneesta johtimesta.

                          **

                          Eli mielestäni maksoimme turhaan koko tunnistimen kaikkine liitin- ja johdonkorjaustöineen yht. 406,56. Miksi näin ajattelen, no auton polttoaineensyötössä ei ollut mitään vikaa tuosta tunnistimesta johtuen.. vaan liitin ja johto ovat vioittuneet siinä yhteydessä kun vikaa on etsitty tai kun dieselpumppu on vaihdettu.

                          Kyseenalaistin korjaamolla tuon kiskopainetunnistimen johtimen/liittimen/anturin vian - mutta koska työ tehtiin jo - ja en voi suoraan osoittaa, että vikaa ei olisi ollut kun auto on tuotu huoltoon niin jätin tällä kertaa väliin isomman kädenväännön..

                          **

                          Auto on nyt hyvässä kunnossa, dieselpumpulla ja tunnistimella 2 vuoden takuu - kuin myös asennustöillä. Koko lysti ~1807euroa.

                          Mutta,, mutta -tässä tuli taas selkeä muistutus siitä, että kaikki mitä tilataan tulee ottaa kirjallisena, jos työtä lisätään matkan varrella tulee vikaselostukset kirjata ylös. Ja olla itse mielellään paikalla, tai muutoin hyvin ajantasalla mitä huollossa tehdään.

                          Siis tämä silloin jos haluaa, että huolto ei maksa ihan järkyttäviä summia..

                          **

                          On tässä käynyt mielessä sekin, että liekkö siinä pumpussa oli mitään oikeaa vuotovikaa - sitä me emme koskaan saa tietää. Eli vika olisi ollut tuossa kiskopainetunnistimen vioittuneessa/irrallisessa liittimessä tai johtimessa.. joka vioittui kun vikaa koneesta etsittiin.

                          Tyhjää spekulointia.

                          **

                          Sinänsä ymmärtää asentajien paineen, ihan yksinkertaisia vempeleitä nämä nyky vehkeet eivät ole ja joskus tulee tehtyä kiireessä ja painessa virheellisiä päätöksiä jne..

                          Mutta - silti asiakkaan paras tulee aina pitää kirkkaana mielessä - tässäkin tapauksessa säästämällä asiakkaalta mahdollisesti turhan kiskopainetunnistimen ja johdon korjauksen olisi asiakas säästänyt ~400euroa.

                          No toisaalta jos asiakas ei olisi ollut mitenkään asiasta kiinnostunut ei tällaista spekulointia harrastettaisi ja huoltoliike laskuttaa kaiken työn ja osat kyselemättä. Tätä tapahtuu ihan varmasti paljon joka päivä.

                          ***

                          Summarum - ei ihan kiitettävää arvosanaa pysty wetterille antamaan ja tämän vuoksi harkinnassa on missä autoa jatkossa huolletaan.

                          Todella asiantuntevaa asiakaspalvelua lienee mahdotonta saada autohuoltoasioissa.

                          BMW530DAT
                          X5 E70 3.0d
                          ex-530 DAT

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by ekko View Post
                            Autossa ei ollut siis vääntöä alakierroksilla ollenkaan, koska olivat irroittaneet "viallisen" kiskopainetunnistimen liittimen. Liitin oli irroitettu koska polttoaineen syöttö pätki diesel-pumpun vaihdon jälkeen..

                            Kiskopainetunnistin saapui ja uusi huolto 17.10.
                            - Kiskopainetunnistimen uusinta työ 28,21
                            - Kiskopainetunnistin 207,37
                            - Kiskopainetunnistimen johtojen korjaus 85,49
                            yht. ~320eur


                            Olin tässä jäljemmässä huollossa itse paikalla ja havaitsin, että kun tunnistin vaihdettiin auto ei edelleenkään toiminut ihan ok. Huoltokaveri löysin vian vielä ilmeisesti edellisellä kerralla korjatusta liittimestä (joka maksoi 85,49) ja murtuneesta johtimesta.

                            **

                            Eli mielestäni maksoimme turhaan koko tunnistimen kaikkine liitin- ja johdonkorjaustöineen yht. 406,56. Miksi näin ajattelen, no auton polttoaineensyötössä ei ollut mitään vikaa tuosta tunnistimesta johtuen.. vaan liitin ja johto ovat vioittuneet siinä yhteydessä kun vikaa on etsitty tai kun dieselpumppu on vaihdettu.

                            Kyseenalaistin korjaamolla tuon kiskopainetunnistimen johtimen/liittimen/anturin vian - mutta koska työ tehtiin jo - ja en voi suoraan osoittaa, että vikaa ei olisi ollut kun auto on tuotu huoltoon niin jätin tällä kertaa väliin isomman kädenväännön..
                            Sitä, missä vaiheessa painetunnistimen johtimen vika on syntynyt, on täysin mahdoton todistaa. Joka tapauksessa suurella todennäköisyydellä itse anturi on vaihettu turhaan. Noita liittimen johdinvikoja on palstallakin tullut ilmi, itse anturivikoja ei juurikaan.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Luotsi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 47

                              #15
                              En ymmärrä miten bemuissa voi olla näin heikkoja nuo ruiskutuspumput. En oo kuullut esim vollkareista, että niissä olis mitään ongelmaa pumppujen kanssa ja niitähän on liikenteessä paljon. Mut niissähän on ollut ilmeisesti tätä "uudempaa" tdi tekniikkaa jo pitempään?

                              Kun itse huollatin pumpun vuotoa Diesel Turusella, asentaja kyseli kilometrimäärää ja meinas, että kyllä noilla kilometreillä alkaa oleen pumppuremontin aika, siis 250tkm! Eikait nuo pumput voi olla noin susia?
                              Käytetäänkö esim mersussa samaa pumppua, onko niissä ongelmia, ken tietää?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎