Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 raidetankojen ja perän takakiinnikekumien vaihtaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shotguni
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 70

    e39 raidetankojen ja perän takakiinnikekumien vaihtaminen

    terve!.

    Kävin eilen autokorjaamolla aikomuksenani tehdä pyörien suuntaus. Suuntausta ei kuitenkaa tehty, koska pyöriä liikuteltaessa väljää oli liikaa. Ja nyt sitte pitäis vaihtaa molemmat raidetangon sisemmät päät ja taakse perän takakiinnike kumit.

    Kysyisinki, että oisko kuinka suuri homma vaihtaa nuo ite vai kannaattaako teettää korjaamolla? Vaatiiko erikois työkaluja?

    Samainen korjaamo ottais osien vaihtamisesta 330e sisältäen työt, varaosat ja sen suuntauksen. Mikäli itse vaihtaisin osat, niin ei jäis itelle maksettavaks ku nuo osat ja suuntaus(65e). Pikaisesti katsottuani noi osat tulisi maksamaan yhteensä hieman alle 100e.

    Ja auto oli -96 523
  • aapok
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 807
    • Liperi

    #2
    Ei noiden raidetangonpäiden vaihto ole ainakaan mitenkään ihmeellinen homma, tavan työkaluilla saa tehtyä. Samalla vaihtaa senkin ulomman pään niin ei tarvitse ihan heti niitä uudelleen korjata! Ulommasta pallosta vaan pultti auki ja murtoraudalla kartio irti, sisempi pää nyt onkin ihan mutterihommia.
    -Aapo-

    520da touring Lci M-sport -07
    1600-2 -68 (kaveriprojekti)
    Chevrolet Avalanche LTZ -09
    Sea Ray 230 sundancer -94

    Comment

    • shotguni
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 70

      #3
      Originally posted by aapok View Post
      Ei noiden raidetangonpäiden vaihto ole ainakaan mitenkään ihmeellinen homma, tavan työkaluilla saa tehtyä. Samalla vaihtaa senkin ulomman pään niin ei tarvitse ihan heti niitä uudelleen korjata! Ulommasta pallosta vaan pultti auki ja murtoraudalla kartio irti, sisempi pää nyt onkin ihan mutterihommia.

      Ahas..OK. Kiitän. Aion sitte ainakin noi raidentangon sisemmät päät vaihtaa ite. Ulompia en viittis vaihtaa, koska edellinen omistaja on vaihattanut ne kuittien mukaan kahden vuoden sisällä.

      Mutta oisko kellää kokemusta noista perän takakiinnike kumeista, onko työläät vaihtaa ja onnistuuko ihan perus työkaluilla?

      Comment

      • shotguni
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 70

        #4
        Tosiaan ku ite katteli tota takapäätä lähemmin, ni ei toi väljä osa olekaan mikää perän takakiinnikekumi(oishan toi pitäny jo osan nimestä päätellä)..

        Mut en o saanu selvitettyä, että mikä toi kumi/pusla on nimeltään...joten vähän vaikee on tätä asiaa viedä eteenpäin.

        Otin kuvan siitä osasta, jossa on väljää...joten kertokaas viisaat, että millä nimellä tota puslaa vois alkaa kysellä varaosaliikkeestä. Ja kiinnoistais myös vieläkin tietää, että onko paha homma vaihtaa tuo ja vaatiiko erikoistyökaluja.
        Attached Files

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by shotguni View Post
          Tosiaan ku ite katteli tota takapäätä lähemmin, ni ei toi väljä osa olekaan mikää perän takakiinnikekumi(oishan toi pitäny jo osan nimestä päätellä)..

          Mut en o saanu selvitettyä, että mikä toi kumi/pusla on nimeltään...joten vähän vaikee on tätä asiaa viedä eteenpäin.

          Otin kuvan siitä osasta, jossa on väljää...joten kertokaas viisaat, että millä nimellä tota puslaa vois alkaa kysellä varaosaliikkeestä. Ja kiinnoistais myös vieläkin tietää, että onko paha homma vaihtaa tuo ja vaatiiko erikoistyökaluja.
          Narinahela.
          En osaa sanoa vaihtamisesta, vaatii varmaan kekseliäisyyttä perustyökaluilla.

          Comment

          • shotguni
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 70

            #6
            Tosiaan laskeskelin noita kustannuksia ja päätin teettää koko homman kyseisellä autokorjaamolla. En siis vaihattanut itse edes noita raidetankojen sisempiä päitä(koska säästöä ei olisi tullu ku pari kymppiä).

            Vein auton viime viikon torstaina heti aamusta laitettavaksi(he lupasi laittaa autoni heti ensimmäisenä työnä). Kun neljältä töiden jälkeen menin autoa hakemaa, ni ne ilmeisesti oli vasta alottanu homman ja jouduin odottelemaan 1½tuntia...prkl. Eli sekään ei mennyt ihan nappiin.

            No kuitekin homma tuli tehtyä jne...mutta sitte ajellessani maanantaina töihin, ihmettelin, että miten ratti voi täristä satasen vauhissa, vaikka pyörät on vasta suunnattu(ennen ko. suuntausta ratti oli hieman vinossa, mutta ei tärissy lainkaa). Aattelin sitte hieman tutkia asiaa ja tunkkasin auton etupään ilmaa ja huomasin, että kuskin puoleista eturengasta liikuttelemalla väljää oli todella reilusti(muutama sentti) pituus suunnassa...ja huomasin, että ne olivat siellä korjaamolla jättäneet nuo raidetankojen ulompien päiden nivelet täysin kiristämättä(ne mutterit lähti melkein sormilla auki....sama homma oli molemmilla puolilla).

            No kiristelin sitte noi ruuvit tiukemmalle(en mihkään oikeeseen momenttiin). Mielestäni noille korjaamon pojille oli sattunu aika paha virhe...sil vois olla aika vaarallista jos raidetanko ois irronu tuol satasen nopeudes.

            Huomenna aion soittaa tonne korjaamolle heti aamusta ja sopia ajankohdan, jolloin he kiristää noi nivelet oikeeseen momenttiin ja tekee sen pyörä suuntauksen uudestaan(sillä eihän toi suuntaus ole voinut onnistua kunnolla, kun tota välystä on ollu noin reilusti).

            Mutta mietin vaa, että oisko toi virhe voinut mahdollisesti aiheuttaa jotain tuhoa noille raidetankojen ulompien päiden nivelille tai muille osille, ku kuiteki kerkesin ajaa tolla autolla ~200km ennen ku kiristin niitä.??? Eli pitäiskö mun vaatia jotain muutakin hyvitystä tosta virheestä(esim. uudet raidetangot)? Vai tyydynkö vaan tohon kiristykseen+suuntaukseen?

            ...tietää ainaki jatkossa, ettei pidä viedä toista kertaa autoa samalle pajalle..

            Comment

            • Jesper
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1448

              #7
              Miten ne on voinut tehdä suuntausta, kun siellä on helvetisti väljää muttereiden aukiolon takia?? Vähän outoa...:think

              Comment

              • shotguni
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 70

                #8
                Originally posted by Jesper View Post
                Miten ne on voinut tehdä suuntausta, kun siellä on helvetisti väljää muttereiden aukiolon takia?? Vähän outoa...:think
                No kyllähän ne suuntas ne pyörät(ite kattelin vierestä)...mut tosiaan eihän ne nyt kohillaan voi olla, ku ne mutterit oli ihan löysällä(ja sitä välystä oli reilusti). Noita välyksiä ne ei kokeillu ennen suuntauksen aloittamista(ilmeisesti ne oletti pyörien olevan välyksettömiä, ku niihin oli juuri vaihettu ne väljät osat)...prkl

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎