Announcement

Collapse
No announcement yet.

523i E39 Vanos?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mttm
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 19

    523i E39 Vanos?

    Mitä tarkoittaa kun tuolla nettiautossa yhden vuoden -98 bmw 523i tiedoissa lukee seuraavaa; "10/1998 eli uudemmalla 'tupla vanos' koneella". Todennäköisesti siis moottoriin joku "päivitys", mitä parannuksia vs. edelliseen? Milloin toi vanos on tullu? Onko se sit ihan paska se edellinen, vai?

    Mitäs muuta pitäis tollasesta kohta kymmenen vuotta vanhasta 523:sta tietää, jos kiinnostas? Oon käyny nyt ajaan muutaman tollasen, ja tuntus ihan mukavalle pelille.....entisessä 318 E46:ssa samanikäisessä oli aika paljon eri antureiden kanssa hässäkkää, todennäköisesti tossa 500-sarjalaisessa sama homma, vai?

    ps. jos jollakin löytyis käytettynä muuten E39 Sedan malliin käypää irrotettavaa vetokoukkua, niin oon kiinnostunu!
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #2
    Mikset samalla 528 ottaisi... polttoainekulutus ainakaan ole esteenä, koska "suurentunut" kulutus kompensoituu kaasujalalla. Muuten tästä asiasta on varmaan miljoona eri topiikkia, mutta lyhyesti ja ytimekkäästi 9/98 tuli iso parannus teknillisesti, jolloin esim tuohon mainitsemaasi autoon laitettiin imu- ja pakonokalle oma Vanos kun aikasemmin niitä oli vain yksi. Muutenkin kaikkea muutakin muuttui, jotka oli havaittu heikoksi lenkiksi näissä vanhemmissa, mutta ei näissä vanhoissa todellakaan ole mitään niin surkeata, ettäkö sen kannattaisi heti unohtaa. Toki jos rahaa on mitä laittaa, niin uudempi versio kai on parempi sijoitus.

    Sähköt on aina sähköjä, mutta eipä tuossa omassa 528:ssa paljon ole moittimista ollut. Yhden nokka-anturin jouduin vaihtamaan, mutta siinäpä se. Todennäköisesti sama anturi ollut kautta aikojen siinä kiinni.

    Comment

    • biiemdabljuu
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 156

      #3
      Hyvä se on

      Eli olen ollut reilun kuukauden e39 523 vm.96 omistaja, ja olen edelleen onnellinen ja jopa onnellisempi kuin entisen, e36 325 coupen omistajana. Minäkin vaihdoin heti alkuun kampiakselin asennontunnistimen, vika ilmeni nykimisenä koeajolla.

      200 tkm on näissä sellainen kilometrimäärä, jolloin alkuperäisien, kuluvien osien tilalle kannattaa vaihtaa jo ennen vikojen ilmenemistä uusia palikoita. Omallani on ajettu nyt tasan 200 tkm, ja vaihdoin juuri vesipumpun ja termarin sekä em. tunnistimen. Auto on ominaisuuksiltaan todella hieno, parempaa saa hakea. Itselläni on yhdellä vanoksella oleva kone, mutta hyvä se on varmaan kahdellakin.

      Niin ja se vielä, että tehtaan tiedoista poiketen 523 ja 528 väliset erot ovat todellisuudessa esim. tehojen suhteen ilmoitettua pienemmät. Eli kannattaa mielestäni täysin yksilön mukaan valita kumman ottaa, normaali ajossa näiden välillä ei mitään suurta eroa huomaa, korkeintaa varustelussa.
      "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #4
        Niijoo, oli uudemman mallin 523 lähes samoissa tehoissa vanhemman mallin 528 koneeseen verrattuna.. juuri tuon päivityksen myötä.

        Comment

        • mttm
          Newbiemmer
          • May 2007
          • 19

          #5
          523 kulutus

          Onks noissa sitte mitään perää noissa 523:sen teknisissä arvoissa, mitä on esim autotallin sivuilla tai muuallakin, kun ne antaa -98 523i manuaalille esim. kaupunkikulutus lukemiks vaan 11.7 ja 528 manuaalille 14.2 ?? Mun mielestä tossa on aika paljon eroo...

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            ...ja tuossa 9/98-uudemmassa m52TU moottorissa ei ole enään ulkopuolista vikaantuvaa kampiakselin asentotunnistinta.
            Lisäksi tuo 9/98-uudempi 2.5L moottori antaa e39 kopassa kutakuinkin samat suoritusarvot hieman taloudellisemmin, kuin 9/98-vanhemmat 2.8L koneet.

            Comment

            • mttm
              Newbiemmer
              • May 2007
              • 19

              #7
              kymysys

              Vielä niinkin hölmö kysymys, kun että mistäs sen tietää noista -98 malleista, kumpi on kyseessä. Onko moottori siis vanhempi vai uudempi kun 9/98...

              Comment

              • zaci
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 459
                • Kuopio

                #8
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=104938
                BMW F20 120xDa 2016 140kW

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Tuossa 9/98-uudempi m52TU/m54 moottori(huomaa mm.venttiilikoppa+imusarja):



                  Tuossa vanhempi singelvanos m52 moottori(eli jos singlevanospahka koneen etupäässä=9/98-vanhempi):

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎