Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540i sammuu yllättäen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osaeero
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 56

    E39 540i sammuu yllättäen

    Eli tuollainen 540i -99 tuli tuossa hommattua, nyt on ilmennyt sellaista ongelmaa, että kun tulen moottorijarruttamalla esim risteykseen, liikenneympyrään yms, ja painan kytkimen pohjaan niin kierrokset vaeltavat pari kertaa ylös alas ja sit auto sammuu. Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsiä?

    Tätä tapahtuu yleensä n. kerran päivässä ja yleensä aina oikealle käännyttäessä. Auto kumminkin käynnistyy heti kun kytkimen nostaa ylös ja vaihde on päällä. Ja tämä tapahtuu siis aina auton liikkuessa.

    On vaan aika vaarallinen juttu toisaalta, kun tänään just ajelin liikenneympyrään rennosti yks käsi ratissa kiinni, yhtäkkiä sammu taas ja tietty ohjaustehostin lopetti toiminnan, oli lähellä et sain käännettyä ettei menny tolppaan.

    Ei vaan uskalla emännän käsiin autoa antaa kun on kumminkin aika raskas kääntää ilman tehostinta.

    Kiitoksia jo etukäteen vastauksistanne.

    -Sami Eerola
  • kake
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 590
    • Kerava

    #2
    Vikakoodit kannattaa lukea ihan ensin. Sen jälkeen on vähän helpompi arvailla.
    Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Tosiaan vikakoodien lukemisella syy erittäin todennäköisesti löytyy heti. Viallinen osa voi olla ilmamassamittari, nokan- tai kampuran asentotunnistin jne.

      Ed: Missäs osaeero vaikuttaa, noita vikakoodien luku laitteita löytyy kyllä melkein joka kylästä..
      Last edited by Stone; 26-07-2007, 10:35.
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • -Mage-
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 295
        • Vantaa

        #4
        Kuulostaa nokan asentotunnistimelta, ainakin oireet varsin samanlaiset kuin omassa kulkineessa oli. Vikaakoodien "tutkintaan" vaan

        Comment

        • osaeero
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 56

          #5
          Seinäjoella mä vaikutan, olisinkin tosi kiitollinen jos täältä jostai löytyis joltain tuo lukulaite. Nimittäin paikallinen BMW huolto kyl pyytää siitä varmaan aika mukavan summan.

          -Sami

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by osaeero View Post
            Seinäjoella mä vaikutan, olisinkin tosi kiitollinen jos täältä jostai löytyis joltain tuo lukulaite. Nimittäin paikallinen BMW huolto kyl pyytää siitä varmaan aika mukavan summan.

            -Sami
            Yritin etsiskellä, mutta ei heti löytynyt. Kokeile eri hakusanoilla niin eiköhän tärppää..
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • osaeero
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 56

              #7
              Kävin paikallisessa BMW huollossa tuota laittamassa vähä johdon päähän. Vikakoodeja ei ollut mitää, eli kyse ei luultavasti ole siitä asentotunnistimesta sitten. Eli onko muita ideoita?

              Huoltomies sanoi että kannattaa tarkistaa tulppien kolot, että niissä ei ole öljyä, sanoi että sellasta vikaa noissa olisi ollut. Vielä en ole sitä ehtinyt avata, mutta saas nähdä sitten.

              Huollossa myös todettiin että tyhjäkäynti vähä "pätkii", eli käy välillä 7 pytyllä. Tulpat ajattelin kans uusia ku ei tiedä yhtää minkälaiset tuol on ja koska vaihdettu. Mittarissa kun on kumminkin jo 254tkm.

              -Sami

              Comment

              • Vehkis
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 1441
                • Turku

                #8
                Originally posted by osaeero View Post
                Kävin paikallisessa BMW huollossa tuota laittamassa vähä johdon päähän. Vikakoodeja ei ollut mitää, eli kyse ei luultavasti ole siitä asentotunnistimesta sitten. Eli onko muita ideoita?

                Huoltomies sanoi että kannattaa tarkistaa tulppien kolot, että niissä ei ole öljyä, sanoi että sellasta vikaa noissa olisi ollut. Vielä en ole sitä ehtinyt avata, mutta saas nähdä sitten.

                Huollossa myös todettiin että tyhjäkäynti vähä "pätkii", eli käy välillä 7 pytyllä. Tulpat ajattelin kans uusia ku ei tiedä yhtää minkälaiset tuol on ja koska vaihdettu. Mittarissa kun on kumminkin jo 254tkm.

                -Sami
                Joo tosiaan näissä m62 koneissa on tyyppivikana tuo, että venttiilikopan tiiviste valskaa öljyä tuonne tulppien koloihin.

                Itsellä on kans sama juttu,että tuo tyhjäkäynti välillä pätkii,muttta pyttyjä ei ole pois pelistä,mikähän siinä mahtaa olla syynä:think

                Voiskohan tuo sammumis ilmiö jothtua kenties bensan saanti ongelmista, jos se kerran aina oikealle päin kääntäessä sammuu, eikä vikakoodeja löydy..:think
                Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                ex E39 535iA -97
                sekä x määrä riisikippoja


                Kesäautona toimii vw kupla -65

                Comment

                • jarkkil
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 264

                  #9
                  Mulla rupes auto sammuilee miltei joka liikennevaloihin ja muihin hidastuksiin ja syynä oli ilmamassamäärämittari (maf).

                  Comment

                  • osaeero
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 56

                    #10
                    Nyt tuli tarkistettua tulppien kolot ja samalla tulpat vaihdettua. Öljyä ei koloissa ollut. Tulppien vaihdolla ei vika korjaantunut. Tuon nykimisen huomaa parhaiten kun ajaa rauhallista ajoa n. 1200 - 1500 kierroksilla tasaisesti.

                    Voisiko se asentotunnistin olla silti viallinen, vaikka ei vikakoodia annakkaan?

                    Miten tuon ilmamassamittarin toiminnan pystyy tarkistamaan? Vai pitääkö koittaa joltain saada se mittari lainaksi ja kokeilla?

                    Tuntuu myös että bensankulutus olisi kasvanut, en kyllä varmaksi pysty sanomaan että johtuuko tuosta, vai onko kaasujalka tullut painavammaksi

                    Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille. Lisävinkkejä silti kaivataan.

                    -Sami

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by osaeero View Post
                      Voisiko se asentotunnistin olla silti viallinen, vaikka ei vikakoodia annakkaan?
                      Kierrä ilmamassamittarin johto irti. Jos oireet vähenee vika on luultavasti löytynyt.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • heijani
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 220
                        • Turku

                        #12
                        Nyt on toi omakin 540iA -99 sammunut pariin otteeseen. Joskus aikoja sitten sammui käynnistyksen jälkeen kuin seinään, mutta lähti normaalisti käyntiin sen jälkeen ja kaikki on toiminut normaalisti. Nyt sammui eilen ensimmäiseen risteykseen ja taas tänään, juuri kun olin kääntymässä parkkihallissa ruutuun. Eli käytännössä oli aivan tyhjäkäynnillä sammuessaan. Meinasi tulla jännät paikat, kun ohjaus muuttuikin kohtuu jäykäksi juuri ratkaisevalla hetkellä.

                        Ajossa en ole huomannut mitään ongelmia. Vaikka paha näin talvella sanoa onko kaikki potku tallella, mutta ainakin ihan normaalisti tuntuisi vetävän. Tyhjäkäynti on tasainen, mitä nyt erittäin harvoin on hivenen notkahtanut risteykseen tultaessa. Vikakoodit on luettu huollon yhteydessä kuukausi sitten ja silloin ei ollut vikakoodeja muistissa, mutta taitaa olla taas se piuhanpää osoitteena. Jos jollain on laitteet Turun lähistöllä niin saa ilmoitella.
                        BMW e61 525dA 2006
                        ex BMW e39 530dT 2000
                        ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                        ex BMW e39 540iA sedan 1999
                        ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                        ex BMW e46 316i sedan 2000

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #13
                          Kaasuläpäm asennontunnistin heilunu pois paikoiltaan. Siinä on ihan ruuvimeisselisäätö/kiinnitys helppoon vianhakuun. Lähtisin sen tarkistuksesta, vikaa vois myös sillai arpoa, että jos ei ajon aikana kaasulta päästettäessä aina tipahda kulutus nollille.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • heijani
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 220
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Morkai View Post
                            Kaasuläpäm asennontunnistin heilunu pois paikoiltaan. Siinä on ihan ruuvimeisselisäätö/kiinnitys helppoon vianhakuun. Lähtisin sen tarkistuksesta, vikaa vois myös sillai arpoa, että jos ei ajon aikana kaasulta päästettäessä aina tipahda kulutus nollille.
                            Itseasiassa toi kulutusmittari näyttää tyhjäkäynnillä n.2l/100km kulutusta, jonka syytä on konsanaan arvailtu, mutta ei selvinnyt. Noin tuo on näyttänyt kokoajan kun auto on minulla ollut eli yli vuoden. Ajotietokoneella jos näyttää kulutukseksi vakkarilla esim. 10l/100km niin tuo mittari tuntuisi näyttävän lähemmäksi 12l/100km, joten olen ollut siinä uskossa, että se viisari on jotenkin väärin paikallaan.
                            BMW e61 525dA 2006
                            ex BMW e39 530dT 2000
                            ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                            ex BMW e39 540iA sedan 1999
                            ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                            ex BMW e46 316i sedan 2000

                            Comment

                            • Geijjo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 406
                              • Hell Sinki

                              #15
                              mulla löytyy tohon vehkeeseen ehjät kampuran ja nokan anturit,jos pistät pitäjän missä vaikutat tietoon ni niitä voi kokeilla todennäköisesti kampura mut luoja tietää.
                              Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
                              e39 ///M5 ZzZ
                              e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
                              F11 530da M-Sport
                              Hurley-Durley x2
                              Koliseva connection
                              Itä-helsingin koiraverkko connection

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎