Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Polttoainemittari sekä tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taksari84
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 88
    • Loviisa

    E39 Polttoainemittari sekä tyhjäkäynti

    Taas on aika avautua vanhan rouvan vioista ja kysellä ohjeita.

    Eli kyseessä siis E39 523iA -97 Suomi-auto 256tkm. Ongelmana se, että polttoainemittari ei näytä oikeaa polttoainemäärää, varsinkaan jos litkua on alle 15 litraa tankissa. Tänään viimeksi kun käytin autoa mittari näytti aika tasan 15 litraa, mitä se omien laksujeni mukaan pitäisi olla. Auto oli seissyt tasaisella alustalla. Ajelin n 10km ja pysähdyin tienposkeen juttelemaan tutun kanssa ja auto jäi käyntiin. Parin minuutin päästä jatkoin matkaa ja yhtäkkiä mittari näytti polttoaineen olevan loppu (merkkivalokin paloi). Ajoin sen 8 km lähimmälle pa-asemalle ja tankkasin n 10 litraa. Mittari ei hievahtanutkaan. Vasta jonkun kilometrin päästä alkoi ajotietokone näyttää kilometrejä, mutta niitäkin vain n 45km, eikä mittarin nuoli juuri noussut yli nollan. Pysäytin auton ja kävin syömässä jonka jälkeen starttasin auton ja mittari näyttikin n. 25 litraa, eli oletettua oikeaa määrää. Missä vika? Samanlaisia kokemuksia?

    Toinen ongelma liittyy tyhjäkäyntiin. Varsinkin ilmastoinnin ollessa käynnissä, tyhjäkäynti kuulostaa varsin raa'alta. En tarkoita kompressorin huminaa, vaan sellaista säkättävää ääntä, aivan kuin öljyä olisi liian vähän. Ääni paranee huomattavasti kun ilmastoinnin sammuttaa. Mikä aiheuttaa äänen, miten korjattavissa? Kiitän etukäteen vastauksista!
    F07 530dA -10, E38 735iA -97
    Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Itsellä kanssa tuo polttoainemittari tekee samaa tuolla 15L alapuolella.
    N. 2kk sitten jäin tien päälle tuon takia 2 kertaa. Lähdin aamulla töihin, auto käynnistyi normaalisti, lähdin matkaan,
    bensavalo syttyi, pysähdyin valoihin noin 1min päästä ja yhtäkkiä auto alkoi hakea kierroksia ja sammui. Siihen jäätii.

    Ensin Lahden VaraosaExpert (Lahden Rinta-Joupin takuukorjaamo) totesi ilman vikakoodeja (kone ei antanut..) että vika olisi ollut bensapumpussa ja se vaihdettiin
    (tietysti Joupin piikkiin meni ) mutta siellä se ei ollut koska se tapahtui uudestaan.
    Varaosaexpert pyöritteli autoa 4 päivää pihassaan ja tutki (?) asiaa uudestaan. Lopulta he päätyivät siihen tulokseen että bensamittari huijaa sen verran,
    että se pääsee ottamaan ilmakuplan ja alkaa tärrää. Kehoittivat ajamaan enemmällä bensamäärällä, eivätkä tehneet asialle mitään.

    Tietääkö kukaan onko asialle tehtävissä mitään? ehkä joku anturi uusiksi? :think
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • Taksari84
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 88
      • Loviisa

      #3
      Jatkuu...

      Tänään käytin autoa lyhyessä kaupunkiajossa ja käynnistäessä mittari näytti polttoainetta olevan 50 litraa, vaikka sitä ei pitäisi 15 litraa enempää olla. Putosi kyllä ajon aikana n. 45 litraan. Uudelleenkäynnistys ei auttanut. Mistä lähtisi vikaa etsimään? Kannattaako vikakoodien luku?
      F07 530dA -10, E38 735iA -97
      Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Anturi voi teoriassa jumittaa jolloinka mittari saattaa näyttää mitä sattuu. Silloin kun vika on päällä niin pitäisi välittömästi katsoa mittariston "salavalikosta" tankissa olevan polttonesteen määrää mistä paljastuisi se että kumpi anturi valehtelee.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Taksari84
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 88
          • Loviisa

          #5
          Epäilin itsekin...

          Joo, anturia epäilin ja täällä taisi olla joku threadi koskien e32:sta jossa samantyyppinen vika. Mistä se löytyikään se tietokoneen näyttämä polttoainemäärä?
          F07 530dA -10, E38 735iA -97
          Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Jostain syystä aika usein vikakoodien yhteydessä on tullut vastaan herja pumpun (apukuskin) puoleisesta tankin määräanturista, vaikka omistaja ei ole havainnut mittarin toiminnassa mitään erityistä. Sen tutkinnalla ainakin itse aloittaisin ihmettelyn.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Taksari84
              Bimmer Rookie
              • Sep 2006
              • 88
              • Loviisa

              #7
              anteeksi epätietoisuuteni...

              .... mutta löytääkö perusmekaanikko sen ja osaa korjata sen? Muistin juuri, että polttoainesuodatin vaihdettiin juuri ja sen jälkeen tämä on ilmennyt. Voiko olla jtn yhteistä?
              F07 530dA -10, E38 735iA -97
              Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Clavurion: Tuo vikakoodi jää aina esim. kun ottaa mittariston irti, eli ei välttämättä mikään vika ja samalla jää myös temperature sensor ja jotain muuta..

                Taksari84:Sitähän ei koskaan tiedä. Ei pitäisi olla mitään yhteistä.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9158
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Rahu View Post
                  Clavurion: Tuo vikakoodi jää aina esim. kun ottaa mittariston irti, eli ei välttämättä mikään vika ja samalla jää myös temperature sensor ja jotain muuta..
                  OT:
                  Minkähän takia sinne jää herja nimenomaan siitä pumpun puoleisesta?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • jannnu78
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2013
                    • 150
                    • Tampere

                    #10
                    on sitten niin samanlainen tilanne ollut muutaman kk päälle kun ketjun aloittajalla Taksarilla .

                    auto etupäässä mamman käytössä lyhyellä pätkäajolla ja tankissa se 15l ainetta , ja auto makaa tasaisella alustalla . kun auton käynnistää tekee "välillä " ei aina sen että kun neulan pitäisi olla 15 l kohdalla se tipahtaa käynnistyksen yhteydessä sinne asti että bensan loppumisen keltainen valo syttyy palamaan ,ja ajotietokone näyttää 40km toimintasäteeksi , kun autolla sitten lähtee ajaaan mittari hiljalleen nousee takaisin näyttäään se 15 l ja keltanen bensavalo häviää myös .

                    kun tankissa esim 30l tavaraa niin näitä vaihteluita ei tule ollenkaan . missä voisi olla vikaa .

                    samoin täällä kun ilmastointi päällä alkaa jurnutus pellin alta ja kun a/c:n kytkee poijes jurnutus häviää .

                    Comment

                    • Amex10
                      Bimmer Rookie
                      • May 2012
                      • 62
                      • Turku

                      #11
                      Tankissa olevassa polttoainepumppuasetelmassa on se polttoainepinnan anturi. Se voi ihan hyvin jumittaa / jos joskus on pumppu vaihdettu, niin vääntyy helposti asennettaessa.

                      Sen anturin toimintaa on aika helppo katsoa, kun ajaa tankin aika tyhjiin ja avaa tankin huoltoluukun siitä takapenkin alta.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎