Auto E39 520iA (2.2) -01
Tietääkö kukaan miten voisi mitata toimiiko ilmamassa anturi oikein?
Luin jostain palstalta, että pitäisi antaa n. 0,9 - 5V jännitetasoja riippuen moottorin kierrosluvasta (eli siis siitä paljonko moottori saa ilmaa ja tuo ilmavirta siis jäädyttää anturin "kuumalankaa" jonka vastus muuttuu ja tuolloin jännite muuttuu vastaavasti). Näin siis normaalitoiminnassa.
Jännitettä ei vain pääse mittaamaan kun liitin on kiinni. Pitäisi tehdä jokin viritin, että nastoihin pääsisi kiinni.
Voisiko mitata napojen välistä vastusta? Liitin irti, auto käyntiin ja napojen välistä vastusta mittaamaan? Mitä noiden vastustasojen tulisi olla?
Pieni ongelmakuvaus:
- kylmänä lähtiessä saattaa toimia ok ensimmäiset 10-20km
- tyypillisesti uudelleen käynnistettäessä vikatilanne menee päälle eli käynnistyy huonosti ja veto tämän lähes täysin poissa
- aivan tasamaalla kulkee ok, mutta vastaa erittäin huonosti kaasuun, tuntuu itse asiassa että hyytyy täysin
Vikamuistista ei löytynyt kuin pari viitettä ilmamassa anturiin (toiaalta ei kyllä mitään muita virheitä). Diagnostiikkalaite ei kyllä ollut viimeistä mallia. Asentaja epäili vahvasti, että ilmamassa anturi olisi rikki. Hän ei mittaillut mitenkään toimiiko (tokihan tuo pitäisi voida mitata toimiiko vai ei!!??). Ei myöskään irroittanut ja puhdistanut anturia (palstoilla tuntuu muuten olevan ristiriitaista tietoa voiko puhdistaa vai ei). Tässä mallissa ilmeisesti "kuumalanka" anturi (vai onko jollain parempaa tietoa?).
Katso:
Näissä kuvissa olevien liittimen (osa nro 1) muodon perusteella olisiko kuitenkin "kuumafilmi" anturi ???
Tietääkö kukaan miten voisi mitata toimiiko ilmamassa anturi oikein?
Luin jostain palstalta, että pitäisi antaa n. 0,9 - 5V jännitetasoja riippuen moottorin kierrosluvasta (eli siis siitä paljonko moottori saa ilmaa ja tuo ilmavirta siis jäädyttää anturin "kuumalankaa" jonka vastus muuttuu ja tuolloin jännite muuttuu vastaavasti). Näin siis normaalitoiminnassa.
Jännitettä ei vain pääse mittaamaan kun liitin on kiinni. Pitäisi tehdä jokin viritin, että nastoihin pääsisi kiinni.
Voisiko mitata napojen välistä vastusta? Liitin irti, auto käyntiin ja napojen välistä vastusta mittaamaan? Mitä noiden vastustasojen tulisi olla?
Pieni ongelmakuvaus:
- kylmänä lähtiessä saattaa toimia ok ensimmäiset 10-20km
- tyypillisesti uudelleen käynnistettäessä vikatilanne menee päälle eli käynnistyy huonosti ja veto tämän lähes täysin poissa
- aivan tasamaalla kulkee ok, mutta vastaa erittäin huonosti kaasuun, tuntuu itse asiassa että hyytyy täysin
Vikamuistista ei löytynyt kuin pari viitettä ilmamassa anturiin (toiaalta ei kyllä mitään muita virheitä). Diagnostiikkalaite ei kyllä ollut viimeistä mallia. Asentaja epäili vahvasti, että ilmamassa anturi olisi rikki. Hän ei mittaillut mitenkään toimiiko (tokihan tuo pitäisi voida mitata toimiiko vai ei!!??). Ei myöskään irroittanut ja puhdistanut anturia (palstoilla tuntuu muuten olevan ristiriitaista tietoa voiko puhdistaa vai ei). Tässä mallissa ilmeisesti "kuumalanka" anturi (vai onko jollain parempaa tietoa?).
Katso:
Näissä kuvissa olevien liittimen (osa nro 1) muodon perusteella olisiko kuitenkin "kuumafilmi" anturi ???
Comment