Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ilmamassa anturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jnok
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 24
    • Tuusula

    E39 ilmamassa anturi

    Auto E39 520iA (2.2) -01

    Tietääkö kukaan miten voisi mitata toimiiko ilmamassa anturi oikein?

    Luin jostain palstalta, että pitäisi antaa n. 0,9 - 5V jännitetasoja riippuen moottorin kierrosluvasta (eli siis siitä paljonko moottori saa ilmaa ja tuo ilmavirta siis jäädyttää anturin "kuumalankaa" jonka vastus muuttuu ja tuolloin jännite muuttuu vastaavasti). Näin siis normaalitoiminnassa.

    Jännitettä ei vain pääse mittaamaan kun liitin on kiinni. Pitäisi tehdä jokin viritin, että nastoihin pääsisi kiinni.

    Voisiko mitata napojen välistä vastusta? Liitin irti, auto käyntiin ja napojen välistä vastusta mittaamaan? Mitä noiden vastustasojen tulisi olla?



    Pieni ongelmakuvaus:

    - kylmänä lähtiessä saattaa toimia ok ensimmäiset 10-20km
    - tyypillisesti uudelleen käynnistettäessä vikatilanne menee päälle eli käynnistyy huonosti ja veto tämän lähes täysin poissa
    - aivan tasamaalla kulkee ok, mutta vastaa erittäin huonosti kaasuun, tuntuu itse asiassa että hyytyy täysin

    Vikamuistista ei löytynyt kuin pari viitettä ilmamassa anturiin (toiaalta ei kyllä mitään muita virheitä). Diagnostiikkalaite ei kyllä ollut viimeistä mallia. Asentaja epäili vahvasti, että ilmamassa anturi olisi rikki. Hän ei mittaillut mitenkään toimiiko (tokihan tuo pitäisi voida mitata toimiiko vai ei!!??). Ei myöskään irroittanut ja puhdistanut anturia (palstoilla tuntuu muuten olevan ristiriitaista tietoa voiko puhdistaa vai ei). Tässä mallissa ilmeisesti "kuumalanka" anturi (vai onko jollain parempaa tietoa?).

    Katso:





    Näissä kuvissa olevien liittimen (osa nro 1) muodon perusteella olisiko kuitenkin "kuumafilmi" anturi ???
  • Matula
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1706

    #2
    Kysele, josko joku voisi Carsoft ohjelmalla sinua auttaa. Ohjelman Live Data näyttää maf:in arvot, samalla pääset katsomaan vaikka lambdan arvot ja vikakoodit.

    Comment

    • jnok
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 24
      • Tuusula

      #3
      Halvalla Saksasta?

      Saisi näköjään edullisesemmin Saksasta...

      http://cgi.ebay.de/LUFTMASSENMESSER-...QQcmdZViewItem

      Comment

      • jnok
        Newbiemmer
        • Aug 2006
        • 24
        • Tuusula

        #4
        toimintaperiaate

        Hyvä kuvaus eri antureiden toimintaperiaatteista

        Factory direct K&N replacement air filters, air intakes, oil filters & cabin filters. KNFilters.com - the official site for performance filtration products.

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          #5
          Originally posted by jnok View Post
          Saisi näköjään edullisesemmin Saksasta...

          http://cgi.ebay.de/LUFTMASSENMESSER-...QQcmdZViewItem
          Kiitos, n. tuplahinnan taitavat suomessa noista ottaa. 523:eenkin 215 euroa tuolla.
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #6
            Jos ei pääse käsiksi sopiviin kontaktipintoihin niin yksi tapa on aina se vanha perus, eli ohut nuppineula läpi sen mitattavan johdon eristekuoresta, niin että osuu siihen metalliytimeen. Yleismittarilla tästä sitten mittaamaan jännitettä.

            Lopuksi neula pois ja yksi pieni kierros teippiä päälle niin on reikä varmistettu, tosin yleensä menee itsestäänkin umpeen jos on yhtään joustavaa se eriste.

            Ihan ohuessa johdossa ei tietty oikeen toimi.
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Sinullaon jo uudempi m52TU tai m54 moottori joista ei kyllä massamittarit enään korkkaa millään(siis mikäli joku "älypää" ole mennyt sinne laittamaan öljyttävää vaparisuodatinta). Oireet kuitenkin viittaa imuvuotoon joko alipainejakotukissa imusarjan päällä tai massamittarin ja imusarjan välisessä isossa imuputkessa. Toki hyvä olisi tutkia CRC:n brake cleaneria ruiskuttelemalla kaikki muutkin mahdolliset liitokset. Jos ne on ok, niin huohotin ja jarrutehostajan takaiskut tarkistukseen.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎