Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tunkkaaminen pukeille, miten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 936
    • Espoo

    E39:n tunkkaaminen pukeille, miten?

    Eli miten tunkkaan turvallisesti ja onnistuneesti (asfaltilla) pukeille 500:sen? Pukkeina on ne Bilteman oranssit peruspukit sekä samaisesta paikasta hankittu 2,25t hallitunkki.

    Ongelma on se, että tunkki ei yletä keulan nostopisteen alle eikä takaa perämurikan alle.


    Edit: Heittäkää tämä ongelmaosioon, jos se sinne paremmin sopii. Arvoin tämän tänne tekniikkapuolelle.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
  • Matula
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1706

    #2
    Voisiko sen nostaa nurkka kerrallaan?

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4646
      • Tuusula

      #3
      Ylettääkö tunkki edestä etupalkin alle? Siitä ainakin tuota omaa olen nostellut, luulisi sen E39:ssäkin kestävän.
      Takapäästä takapalkista / perästä kannattanee nostella, jos ei tunkki yllä niin sitten sulla onkin ongelma
      Kulma kerrallaan on vähän villiä alkaa nostelemaan, en suosittele.. helmoista / muista tukipalkeista sitten vaan nostelemaan kunhan varmistat eka että ne kestävät..
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • Tomppa111
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 92

        #4
        Originally posted by E39-530A View Post
        Eli miten tunkkaan turvallisesti ja onnistuneesti (asfaltilla) pukeille 500:sen? Pukkeina on ne Bilteman oranssit peruspukit sekä samaisesta paikasta hankittu 2,25t hallitunkki.

        Ongelma on se, että tunkki ei yletä keulan nostopisteen alle eikä takaa perämurikan alle.
        Siis miten niin ei yletä ? Vai eikö mahdu käyttämään tunkkia siellä alla ? Aja auto ensin joidenkien lautojen/lankkujen päälle ja sitten tunkki alle jolla nostat.

        Comment

        • E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 936
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Tomppa111 View Post
          Siis miten niin ei yletä ? Vai eikö mahdu käyttämään tunkkia siellä alla ? Aja auto ensin joidenkien lautojen/lankkujen päälle ja sitten tunkki alle jolla nostat.
          Joo, siis tunkki ottaa kiinni helmoihin ennen kuin se ylettää perän tai etupään palkin alle, jossa myös se pehmustettu nostopiste on. Olin ajatellut jotain korokepaloja, joiden päälle autoa voisi ajaa. Ajattelin vain kysellä neuvoja ja kokemuksia aiheesta; esim. kuinka huoletta voi ajaa renkaat laudanpätkien/palikoiden päälle ja lähteä tunkkaamaan.
          E92 335iA -08

          ---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis
          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            Sellaset metalliset ajosillat on kyllä ensimmäiseksi paras pihahommia ajatellen. Noiden pukkien kanssa kikkailu on vähän riskaapelia touhua.
            Nm. Pukki tuli pohjasta läpi

            Comment

            • E39-530A
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 936
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Rubu View Post
              Sellaset metalliset ajosillat on kyllä ensimmäiseksi paras pihahommia ajatellen. Noiden pukkien kanssa kikkailu on vähän riskaapelia touhua.
              Nm. Pukki tuli pohjasta läpi
              Toki hankkisin kunnon vehkeet, jos olisi paikka missä pitää. Nyt kaiken pitää olla "siirrettävää", kun hommat menen tekemään porukoiden rivarin parkkipaikalle. Vai tarkoitatko jotain jokaisen renkaan alle tulevia luiskia? Nehän tosin eivät voi kovin korkeita olla. E39:sin helmoissa on kyllä pehmustetut nostopisteet, joihin pukit saisi helposti. Mutta kyllä itseänikin arveluttaa mennä pukeilla tuetun auton alle. Toki voihan varmistukseksi laittaa hallitunkin vielä tukemaan esim etupään nostopistettä tai konetta.
              E92 335iA -08

              ---
              ex E34 540iA -93
              ex E90 325iA -05
              ex E39 530iA -00
              ex Toyota Avensis
              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

              Comment

              • honkkeli
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 947
                • Kaarina

                #8
                Originally posted by Rubu View Post
                Sellaset metalliset ajosillat on kyllä ensimmäiseksi paras pihahommia ajatellen. Noiden pukkien kanssa kikkailu on vähän riskaapelia touhua.
                Nm. Pukki tuli pohjasta läpi
                Niin kylhän auto hyvin pukkein päällä pysyy kun katsoo mihkä kohtiin pukin laittaa. Olikos sulla pohja pehkaantunu vai kuin pukki meni läpitte:think Tosiaan niin kun on jo sanottukkin niin ajat vaikka joka renkaan lankkujen päälle ja tunkaat yllös ja pukki paikoilleen. Luonnollisestikkin ottat lankut pois ennen pukkin laittoa

                Unettomuuskin on rikos, jos se on väkisin makaamista


                E46 320i -99

                "Prokkis" Schnitzer 635csi E.T.S -85

                ex:
                E34 535iA -91
                E30 316i -89
                E30 320i -90

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by honkkeli View Post
                  Niin kylhän auto hyvin pukkein päällä pysyy kun katsoo mihkä kohtiin pukin laittaa. Olikos sulla pohja pehkaantunu vai kuin pukki meni läpitte:think Tosiaan niin kun on jo sanottukkin niin ajat vaikka joka renkaan lankkujen päälle ja tunkaat yllös ja pukki paikoilleen. Luonnollisestikkin ottat lankut pois ennen pukkin laittoa
                  Tykkäs kaatua se pukki kyljelleen ja pukin jalka sujahti pohjan läpi. Onneks tämä tapahtuis joskus vajaa 10 vuotta sitten niin on traumat jo parantunu...

                  Comment

                  • HarzaTheMan
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 458
                    • Sawo

                    #10
                    Minä olen joko ajanut auton lankuista tehtyyn ramppiin tai tunkannut nurkka kerrallaan ilmaan ja laittanut jonkun Nissanin peltivanteet pyörien alle. Kumpikin on turvallinen vaihtoehto auton ja oman turvallisuuden kannalta.

                    Amiskalla ja tee-se-itse -pajoilla voi usein käyttää nosturia pienellä korvauksella.
                    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      #11
                      Kyllä mun msport e39 alle menee bilteman 2.25t tunkki sekä edestä että takaa, melko hitaasti vaan alkaa nouseen ku kahvaa ei kauheita pysty alkuun liikuttaa. Jos helmojen alla olevat pukit pelottaa niin miten ois sellaset et hitsaa 2 peltivannetta päällekkäin ja sellaset 2 vanteen pinot aina pyörien alle, tulee sopivan korkeelle ja ku jarrut /vaihde on päällä ei lähe mihinkään. Toki jos tarvii irrrottaa pyörät ei tää toimi.
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        #12
                        Siis mikä tässä on nyt se vaikeus?

                        Leveetä lankkua pyörien eteen ja auto niiden päälle, sitten tunkilla ylös ja pukkia alle..Ei voi helpompaa olla.
                        Levee lankku sen takia että rengas pyrkii ulospäin laskettaessa ja täten kapealla saa helposti tippuun alas siitä lankulta..

                        Oma e36:nen on sen verta matala että on turha kuvitella että nousisi minkään rampin tms päälle, parien lautojen kanssa aina ajettu "ylös" ja siitä sitten varovasti tunkkailtu korkeelle pukkien päälle, helppoo ku heinänteko.

                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • E39-530A
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 936
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Janzki View Post
                          Siis mikä tässä on nyt se vaikeus?

                          Leveetä lankkua pyörien eteen ja auto niiden päälle, sitten tunkilla ylös ja pukkia alle..Ei voi helpompaa olla.
                          Levee lankku sen takia että rengas pyrkii ulospäin laskettaessa ja täten kapealla saa helposti tippuun alas siitä lankulta..

                          Oma e36:nen on sen verta matala että on turha kuvitella että nousisi minkään rampin tms päälle, parien lautojen kanssa aina ajettu "ylös" ja siitä sitten varovasti tunkkailtu korkeelle pukkien päälle, helppoo ku heinänteko.

                          Jotain lautaa nyt ajattelin itsekin sahata. Vähän silti ahistaa laittaa kiesi kiikkumaan niistä helman nostopaloista pukeille, kun menisin laatikkoöljyn kanssa pelaamaan. Ehkä sen tunkin voisi jättää esim. öljypohjaa tukemaan? Tiedän ettei autoa saa tunkata öljypohjasta, mutta olisi tässä vain varmistamassa.
                          E92 335iA -08

                          ---
                          ex E34 540iA -93
                          ex E90 325iA -05
                          ex E39 530iA -00
                          ex Toyota Avensis
                          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by E39-530A View Post
                            .... Ehkä sen tunkin voisi jättää esim. öljypohjaa tukemaan? Tiedän ettei autoa saa tunkata öljypohjasta, mutta olisi tässä vain varmistamassa.
                            e39:ssä on murtuvat moottorin sekä vaihdelaatikon kiinnikkeet(+öljytäytteiset moottorinkumit), joten tuo öljypohjan alta "varmistus" ei ole varmistamista, vaan itsepetos.
                            Eli nuo eivät missään tapauksessa kestä ko.auton keulan painoa, vaan jos jotain lipsahtaa niin se kyllä tulee ryminällä alas.
                            Keula siis kelkan alla olevasta tallasta ylös ja pukit helmatallojen alle. Hieman autoa alas ja se on siinä.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by E39-530A View Post
                              Jotain lautaa nyt ajattelin itsekin sahata. Vähän silti ahistaa laittaa kiesi kiikkumaan niistä helman nostopaloista pukeille, kun menisin laatikkoöljyn kanssa pelaamaan. Ehkä sen tunkin voisi jättää esim. öljypohjaa tukemaan? Tiedän ettei autoa saa tunkata öljypohjasta, mutta olisi tässä vain varmistamassa.
                              Kyllä on syytäkin ahdistaa, nuo Bilteman oranssit pukit ei näytä sellaisilta, että vain niiden varaan kannattaa autoa jättää. Ne autossa olevat nostopalat on ihan tukevat jos niihin kohdistaa voimia suoraa alhaalta päin, nehän ei ole mitenkään kunnolla rungossa kiinni joten mitään niitä vinoon vääntäviä virityksiä ei kannata yrittää. Pukkien pitäisi olla tukevasti niissä nostopaloissa ja sellaisten pukkien löytäminen voi olla vaikeaa. Pitäisi siis olla sellaiset joissa pukin yläosa käy tuon nostopalan sisälle ja osa yläosasta menee myös nostopalan reunoille. Tunkin nostopintaan tein tuollaisen sovitteen MDF-levystä ja sillä on nyt helppo nostaa auton nurkkia ylös eikä tarvitse pelätä tunkin lipsumista tai vaurioita.

                              Bilteman autorampit näytti aika heppoisilta (ja kapeilta) joten eipä ole tullut niitä ostettua. Minä olen ajanut auton ensin lankuille, sitten keskeltä tunkilla ylös ja nostopalojen kohdalle olen laittanut isosta pyöreästä hirrestä sahatut pätkät. Sitten auto vielä osittain tunkin varaan ja/tai jotain muita varmistuksia (puuta tai renkaat).

                              Tuo kuitenkin on sen verran vaarallinen homma, ettei siinä kannata ottaa tyhmiä riskejä vaan ennemmin varmistaa vaikka kolminkertaisesti pukkien pettämisen varalta.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎