Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 liikkelle lähdettäessä hypyttää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shotguni
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 70

    E39 liikkelle lähdettäessä hypyttää..

    Yritin searchilla ettiä, mutta en löytänyt keskustelua jossa ois ollut vastaus ongelmaani.

    Eli liikkeelle lähdön kanssa on hankaluuksia. Auto hypyttää todella herkästi, jos kytkintä ei luistata tarpeeksi. Auto myös sammuu melko herkästi jos ei osaa lähteä riittävällä luistatuksella(en tiedä liittyykö tämä mitenkään tuohon hypytykseen).Erityisesti emännälle tuntuu olevan toi liikkelle lähteminen ko.autolla ylivoimasta. Ite olen tottunut jo siihen, että kytkintä pitää luistattaa normia enemmän, jotta kiihdytys pysyisi tasaisena - eikä asia sen vuoksi itseäni liiemmin häiritse.

    Tuntuu, että väljää on jossain voimansiirrossa. Kardaania kun liikuttelee kädellä tuntee, että välystä on jonkin verran ja pieni kolahtelu kuuluu kun kardaania pyörittelee - sama kolahdus kuuluu myös "hypytyksen" aikana. Onko tuo välys normaalia? Silmämääräisesti kaikki kardaanin liitokset näyttäisi olevan ainakin ehjiä. Myös kaikki alustan puslat on käyty läpi. Moottorin tukikumitki näyttäis ehjiltä, eikä moottori ihmeemmin liikahtele paikallaan kierräteltäessä.
    Missä vois olla vika? vai onko tää normaalia ko. autolle? kaksoismassa vauhtipyörä finaalis?...itseä kuitenkaan asia ei niin hirveesti häiritse, että alkaisin maksamaan maltaita tosta "hypytyksen" loppumisesta...Mutta jos jotain ois tehtävissä, ni oishan toi kiva saada semmoseks, että muutkin osais tolla ajaa.
    Ja auto on -96 523 manuaali, aj.178tkm.
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7456
    • Oulu

    #2
    Originally posted by shotguni View Post
    Kardaania kun liikuttelee kädellä tuntee, että välystä on jonkin verran ja pieni kolahtelu kuuluu kun kardaania pyörittelee - sama kolahdus kuuluu myös "hypytyksen" aikana. Onko tuo välys normaalia?
    Ei ainakaan tuo herkkyys hypytykseen ja kohlahtelu liikkeellelähdössä kuulosta ollenkaan normaalilta. Oman auton kardaania ei ole kyllä tullut tutkittua, joten enempää en osaakaan sitten sanoa. Mutta mulla on tapahtunut tuollaista hypytystä ehkä 1-2 kertaa vuodessa.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 06-08-2007, 14:33.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Peetrus
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 219

      #3
      MITEN olet käynyt kaikki alustan puslat läpi?
      Ei toki mihkään nypytykseen vaikuta alustan puslat.

      Onko moottorin tukikumien ympäristössä öljyä?
      Vaihde päälle ja kaveri katsomaan konehuoneeseen ja nostelet kytkintä niin näkee varmemmin että elääkö kone liikaa, tai sitten ottaa kahdella kädellä imusarjasta kiinni ja rytkäsee voimalla, näin huomasin omassa että kone on toiseltapuoleta IRTI, pienellä rykimisellä ei huomannut mitään.

      Kulunut kytkin on varmasti yleisin syy
      Kolahdus taas viittaisi johonkin tukikumiin, jos nypytyksen aikana kerran kolisee, koska silloin kuitenkin on veto päällä niin ei välykset pääse liikkumaan laidasta laitaan jolloin kolisisi niiden takia.
      Last edited by Peetrus; 06-08-2007, 15:58.
      -00 530D
      -GT2260V
      -Kunnon cooleri
      -Putkisto alusta 3" loppu 2.5"
      230,9hv
      512,9nm

      Comment

      • shotguni
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 70

        #4
        Originally posted by Peetrus View Post
        MITEN olet käynyt kaikki alustan puslat läpi?
        Ei toki mihkään nypytykseen vaikuta alustan puslat.

        Onko moottorin tukikumien ympäristössä öljyä?
        Vaihde päälle ja kaveri katsomaan konehuoneeseen ja nostelet kytkintä niin näkee varmemmin että elääkö kone liikaa, tai sitten ottaa kahdella kädellä imusarjasta kiinni ja rytkäsee voimalla, näin huomasin omassa että kone on toiseltapuoleta IRTI, pienellä rykimisellä ei huomannut mitään.

        Kulunut kytkin on varmasti yleisin syy
        Kolahdus taas viittaisi johonkin tukikumiin, jos nypytyksen aikana kerran kolisee, koska silloin kuitenkin on veto päällä niin ei välykset pääse liikkumaan laidasta laitaan jolloin kolisisi niiden takia.
        auto oli juuri kulmien säädätyksessä ja sitä ennen siihen vaihettii nuo narinahelat ja eteen raidetankojen sisäpäät - sanoivat niissä olevan väljää ja tuon tehtyä sanoivat ja samalla näyttivät että välykset pyöristä heiluttelemalla oli poissa. Eli siis noilta osin ainakaa suurempia välyksiä ei enää ole. Ja mitä tulee tohon puslien vaikutukseen hypytykseen, ni mielestäni tuo hypytysvaiva pieneni jonkun verran kun nuo narinahelat vaihettiin uusiin.

        Herkimmin tuo alkaa hypyttää semmoisessa tilanteessa, että lähdetään ajamaan ykkösvaihteella ihan ryömitysvauhtia ja jos vielä sattuu nostamaan tuon kytkimen liian nopeasti ylös, ni toi hyppiminen on ihan älytöntä(muija ku ajaa, ni siin käy just noin hyvin usein...kun ei ole tottunut tuohon pitkää kytkimen liikkeeseen).

        Ja mitä tulee tuohon kolinaan, ni se ei tosiaan mitää hirmuista kolinaa ole ja sekin esiintyy vaan silloin ku hyppiminen on todella kovaa. Ja uskoisin, että se ääni voisi tulla vaikka tuosta kardaanin välyksestä - samanlainen ääni kuuluu kun kardaania pyörittelee käsin.

        Mitään kytkinremonttia en kyllä ala tekemää vaan ajan tolla niin kauan ku pysyy kasassa, sillä itselläni tuo auto ei hypi, kun olen tottunut sillä ajamaan(pitää vaan pyrkiä nostamaan tuo kytkin tasaisesti, siten että veto pysyy jatkuvasti tasaisena). Ja voiko toi yleensäkään johtua kytkimestä kun tuo hypytys esiintyy myös ryömittäessä ykkösellä kytkimen ollessa ylhäällä? ...vai oireileeko tuo väsynyt kaksoismassa vauhtipyörä juuri noin?

        en o tarkemmin katellu noita tukikumeja, mutta ainakaan vapaalla kierräteltäessä kone ei liieemin heilu....ja mitä jos öljyä on kumeissa? onko ne öljy täytteisiä? ...enkä tosiaan ole mitenkään tosisaan tota mottia rykiny...pitää ilmeisesti tarkistaa noi tukikumit huolella. Onko noita tukikumeja yleensäki kuinka monta?

        Ja kiitoksia vaan kovasti kommenteista.

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          ...vauhtipyörä vetelee viimeisiään...

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7456
            • Oulu

            #6
            Originally posted by shotguni View Post
            Herkimmin tuo alkaa hypyttää semmoisessa tilanteessa, että lähdetään ajamaan ykkösvaihteella ihan ryömitysvauhtia ja jos vielä sattuu nostamaan tuon kytkimen liian nopeasti ylös, ni toi hyppiminen on ihan älytöntä(muija ku ajaa, ni siin käy just noin hyvin usein...kun ei ole tottunut tuohon pitkää kytkimen liikkeeseen).
            Tämä on juuri se tilanne missä itellä pari kertaa 1,5 vuoden aikana tullut hyppimistä. Enkä kyllä usko että vika on ainakaan kytkimessä.

            Sun tarttis ajaa jotain toista E39:iä niin voisit vertailla helposti onko vikaa vai ei. Ite en osaa verrata kuin "uuteen" 130i esittelyautoon joka oli vielä paljon omaani hankalampi lähtemään hyppimättä ryömimään ykkösellä.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • VilleW
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 469
              • Turku

              #7
              Oisko tässäkin yhtenä lisäkiusana tuo CDV-venttiili?
              Ex Bemut:
              i3 REx -14
              F15 xDrive40e -16
              E71 X6 3.0 Sport -11
              F10 525d x-Drive M-Sport -12
              E70 X5 3.0sd -08
              F36 418d Gran Coupe
              F30 316d -12
              E93 320i -08
              E70 X5 3.0d Sport -07
              E53 X5 3.0d Sport -04
              E61 530dA M-Sport individual -06
              E39 530dA touring -02 M-Sport 2
              E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
              E46 330i touring -01
              E36 328i Coupe -97
              E30 325i cabriolet -87
              E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
              E21 318i -81

              Comment

              • shotguni
                Bimmer Rookie
                • Mar 2007
                • 70

                #8
                Originally posted by VilleW View Post
                Oisko tässäkin yhtenä lisäkiusana tuo CDV-venttiili?
                Poistin tuon CDV-venttiilin muutama kuukausi takaperin siinä toivossa että toi hypytys ois vähentyny, mutta se ei kyllä auttanut. Muuten kyllä kytkimestä tuli selkeästi aikaisempaa parempi ja suosittelen kyllä ehdottomasti ottamaan tuon venttiilin pois.

                Aion kyllä tarkistaa noi moottorin tukikumit heti ku kerkiän...pitää vaa toivoa, että vika ei ois kytkimessä tai vauhtipyörässä, sitä remonttia en kyllä ala tekemään/teettämään ennen ku toi tilanne muuttuu ihan sietämättömäks.

                Onko toi välys tossa kardaanissa normaalia? vai kuuluisko sen olla täysin välyksetön?

                Ja kiitos kommentoinneista kovasti.

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Originally posted by shotguni View Post
                  muija ku ajaa, ni siin käy just noin hyvin usein...kun ei ole tottunut tuohon pitkää kytkimen liikkeeseen
                  No jaa...kokeilepa joskus VAG-konsernin tuotteita ja mieti uudelleen, onko kytkinpolkimen liike pitkä...

                  Comment

                  • shotguni
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 70

                    #10
                    Originally posted by Lanttu View Post
                    No jaa...kokeilepa joskus VAG-konsernin tuotteita ja mieti uudelleen, onko kytkinpolkimen liike pitkä...
                    joo tiedän, että kytkimen liike on pitkä ja erilainen kuin useimmissa muissa autoissa. Mutta siitä huolimatta ei toi ihan normaalia ole, vaikka ei juurikaan häiritse, kun vaan tiedostaa ton "hypytys-herkkyyden". Eli haluaisin ton hypytysherkkyyden toki autostani pois, mutta jos sen korjaus tulee maksamaan paljon, ni sitte ajan tolla tollaisenaan(ellei tilanne tosta vielä pahene).

                    Comment

                    • JonasG
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 2160
                      • Porvoo/Helsinki

                      #11
                      Originally posted by shotguni View Post
                      joo tiedän, että kytkimen liike on pitkä ja erilainen kuin useimmissa muissa autoissa. Mutta siitä huolimatta ei toi ihan normaalia ole, vaikka ei juurikaan häiritse, kun vaan tiedostaa ton "hypytys-herkkyyden". Eli haluaisin ton hypytysherkkyyden toki autostani pois, mutta jos sen korjaus tulee maksamaan paljon, ni sitte ajan tolla tollaisenaan(ellei tilanne tosta vielä pahene).
                      Kokeile laittaa kytkinpolkimen alle pidempi stoppari jolla saat polkimen tyhjää liikerataa pois. Omaan e39:iin tehtiin näin ja poistettiin se venttiili ja silloin "hypytys" poistui ja kytkin tuntui paljon paremmalta.

                      Comment

                      • shotguni
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2007
                        • 70

                        #12
                        Originally posted by jonasg View Post
                        Kokeile laittaa kytkinpolkimen alle pidempi stoppari jolla saat polkimen tyhjää liikerataa pois. Omaan e39:iin tehtiin näin ja poistettiin se venttiili ja silloin "hypytys" poistui ja kytkin tuntui paljon paremmalta.
                        joo...tuo on käynyt mielessä. Olisihan se kytkimen käyttö sitten tavanomaisempaa, vaikka itse tuohon pitkään liikerataan olenkin jo tottunut. Eli voipi olla, että tuollaisella stopparilla sitä liikerataa lyhennänkin.

                        Kuitenkaan tuo kytkimen liikeradan pituus ei ole nyt se ongelma... Toi hypytys saattaa esiintyä myös ihan ykkösellä ryömittäessä(kytkimeen ei tartte koskea lainkaan). Toki se yleisin tilanne tohon hyppimiseen on juuri se, että lähtee ykkösellä ryömittämään autoa ja nostaa kytkimen liian nopeasti ylös...

                        Paljon on tullut hyviä ehdotuksia - kiitos niistä. Asiaa lähen viemää eteenpäin nyt ensimmäiseksi sillä, että tarkistan huolella nuo tukikumit.

                        Comment

                        • Diipa
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 41

                          #13
                          Venttiili?

                          siis mikä venttiili pitää poistaa ja mistä?? Itellä 520 -01 manuska valitettavasti, ja liikkeelle lähdössä ei kuulu ylimääräisiä ääniä mutta sellaista kenguru menoa on nyt 1,5v ollu että ahdistaa oikein!! Automaattia olen tässä etsiskellyt.... kori pysyy samana, e39

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Diipa View Post
                            siis mikä venttiili pitää poistaa ja mistä??
                            Poijjaat meinaa varmaan tuota Clutch delay valve:a. CDV removal
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • shotguni
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 70

                              #15
                              Originally posted by Diipa View Post
                              siis mikä venttiili pitää poistaa ja mistä?? Itellä 520 -01 manuska valitettavasti, ja liikkeelle lähdössä ei kuulu ylimääräisiä ääniä mutta sellaista kenguru menoa on nyt 1,5v ollu että ahdistaa oikein!! Automaattia olen tässä etsiskellyt.... kori pysyy samana, e39
                              CDV-venttiili on kytkimentyösylinterin ja kytkinputken välissä. Eli liitokset vaan auki, CDV pois, kytkinputki tilalle(kierre on sama) ja sitte ilmaus.

                              Kytkimen käyttö parani selkeästi, mutta tuota hypytystä se ei autostani poistanut. Eikä mullakaan ylimääräisiä ääniä tule normi liikkeelle lähdössä, vaan ainoastaan silloin pientä kolahtelua kuuluu jos antaa tuon hyppiä voimakkaasti(mut silloin myös tuo rytkyttää jo niin hurjasti, että tervejärkinen tajuaa painaa kytkimen pohjaan, jolloin tuo hyppiminen loppuu).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎