Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manuaali-ilmastointi, flektijohto irti - rutinoita (E39, 2001)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiukka Temekki
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 54
    • Espoo

    Manuaali-ilmastointi, flektijohto irti - rutinoita (E39, 2001)

    Terve,

    autoni on mallia sigun yksilö, e39.

    Olen asentanut uudelleen keulaan ajovalot, puskurit yms. kiinni, ja tiedän että ilmastoinnin flektin johto jäi irti, tämän sanoi muusta yhteydessä tarvittu vikakoodi Laakkosella. Kolarikunnostusprojektissa kun kasatessa jotain unohtuu. (Käsittääkseni) puskuri pitää irrottaa jotta tuon johdon saa taas kiinnitettyä, joten homma siksi houkuttanut (, ainaisten työhoppujen vuoksi).

    Tänään kun ajelin kaupungilla, ja oli helv kuuma, tietty pidin ilmastointia päällä. Olin pitänyt vielä lopussa sisäilmankierrätystä päällä. Löysin pysäköintiruudun vapaana ja sammutin moottorin. Samassa kuului kauheaa rohinaa konetilan suunnalta, varma juttu että se oli jokin poiskytkeytyvä ilmastoinnin apulaite tms. Paha ääni, kuin jokin flekti olisi vedellyt viimeisiään, tai sellainen outo rutinaääni. Kesti ehkä vajaa 5sek. ja sitten hiljeni. Jäin miettimään mitä tapahtui. Enpä tullut katsoneeksi paikkaa johon auton jätin, koska en joutanut sillä hetkellä tekemään sitä. Olisi ollut hyvä katsoa jäikö jotain nesteläikkää moottoritilan alle. Kun taas jatkoin matkaa, mietin että tulikohan jotain ilmastointinesteitä pihalle: joko kuvittelin, tai oikeasti tunsin että ilmastointi ei enää puskenut kylmää, vaan viileys oli haalean vilpoista, joka tapauksessa lämpimämpää kuin aiemmin - ei silti mitään sellaista kuin ilmastointi olisi ollut ihan poissa pelistä...

    Niinpä nyt sitten näillä perusteilla, mitä kannattaisi tehdä? Voiko ilmastoinnin nestepintaa itse tarkistaa, vai onko se merkkihuollon tehtävä? Jos voi itse nesteitä lisätä, miten se tapahtuu, ja pitääkö tehdä putkien ilmauksia tm.? En ole ilmastointijuttuihin YHTÄÄN perehtynyt, olen aivan ihmeissäni niiden kanssa.
    Niin, tiedän että kyllä se flektin virtajohto olisi kannattanut pistää ajoissa kiinni - teenkin sen nyt ensitilassa...
    Last edited by tiukka Temekki; 07-08-2007, 19:36. Reason: Huono otsikko, parannettu
    - VW LT varastettu
    - Fiat Ducato kolaroitu
    - Hyundai H-1 haisee koiralle
    - Alfa 159 kolariprojekti kesken
    - MB ML, se on sentään ehjä!
    *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

    Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
    Teemu, 050-4413222
  • kosmik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 167
    • Tampere

    #2
    Olisko kerännyt liikaa painetta ilmaistointijärjestelmässä ja päässyt jostain kohtaa vuotamaan ja siitä kuulunut rutinaa? Mielestäni ilmastoinnin nesteitä ei tarvitse erikseen tarkistaa. Jos sitä on liian vähän niin ilmastointi ei vaan sitten enää toimi. Jos vielä tulee kylmää niin en näkisi asiasta vaivaa ainakaan ilmastoinnin suhteen. Vuodot voi tietty käydä tarkistuttamassa jossain liikkeessä. Väriainetta järjestelmään ja sitten katsotaan jollain infrapunavalolla, että näkyykö vuotoja. Niin kait se menee :think
    ---------------
    e39 528iA
    ex: e36 325TDS

    Comment

    • jad
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 279
      • Helsinki

      #3
      Ilmastoinnin kylmäainemäärän voi tarkistaa vain "ilmastointi huolto" laitteella. Jolla imetään kylmäaine (R134) koneeseen ja katsotaan vaalla paljonko ainetta saatiin talteen. Sitten syötetään autoon oikea määrä takaisin. Huoltolaitteen painemittareista voi myös arvioida mikäli ainetta on huomattavan väärä määrä.
      Ilmastointi järjestelmä on siis suljettu noin 5 barin paineella oleva järjestelmä.
      www.carbonracingteam.fi

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎