Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 39 hajosi,apua kaivattaisiin!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nikoo77
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 69
    • Espoo

    E 39 hajosi,apua kaivattaisiin!

    Hellou!
    Kävipä tuossa niin että mun -98 523iA otti ja hajos.

    Eli ajelin yks päivä töistä kotiin kun kuulin konehuoneesta päin pienen ikään kuin napsauksen johonka en kiinnittänyt siinä vaiheessa huomiota.
    Kotipihaan kun pääsin niin huomasin että kone meinaa hyytyä ja lämmöt punasella.
    No ei muuta kuin kone sammuksiin konepelti ylös jäähdyttelemään.

    Sammutin auton D-vaihde päällä ja kuinka ollakaan nyt auto luulee kokoajan että D-vaihde on päällä koska mittaristossa palaa D.
    Vaihteet kuitenkin pelaa mekaaniseti täysin normaalisti.

    Tästä syystä auto ei starttaa ollenkaan joten tuon lämpöjen nousuun johtaneen vian paikallistaminen on vaikeaa.

    Auto on tällä hetkellä Bemulla Tuusulassa jossa ollaan aivan sormi suussa tämän asian kanssa.
    Asentaja oli ottanut vesipumpun irti ja epäili ettei vesipumpussa olisi vikaa.

    Mitähän h-vettiä mun autolle on oikein tapahtunut?

    Vikakoodeissa oli ollu jotain herjaa laatikon väylä häiriöstä.

    Auton joutuu ilmeisesti taluttamaan merkkikorjaamon letkunpäähän?
    Last edited by nikoo77; 08-08-2007, 16:44.
    E39 523iA touring

    In memoriam:
    E34 525i 24v
    E30 320
    E30 318
  • okko
    BTCF Honorary Member
    • Apr 2005
    • 1764
    • Honkajoki

    #2
    Akunkenkä irti n.30 min ja se laatikko nollautuu, yleensä oon antanu olla parikin tuntia kerralla. Vesipumppuvian löytää jos pumppu on kädessä ja osaa ottaa silmän käteen. Resepti olisi seuraava: Vesipumppu, termostaatti, termostaattikotelo ja paisuntasäiliön korkki. Tämän jälkeen kunnon ilmaus ja vesipuolen huolet on kauas pois pyyhitty. Kaikki pystyy laittaan ite, jos yhtään pysyy kaluset kädessä.
    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

    Comment

    • nikoo77
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 69
      • Espoo

      #3
      Originally posted by okko View Post
      Akunkenkä irti n.30 min ja se laatikko nollautuu, yleensä oon antanu olla parikin tuntia kerralla. Vesipumppuvian löytää jos pumppu on kädessä ja osaa ottaa silmän käteen. Resepti olisi seuraava: Vesipumppu, termostaatti, termostaattikotelo ja paisuntasäiliön korkki. Tämän jälkeen kunnon ilmaus ja vesipuolen huolet on kauas pois pyyhitty. Kaikki pystyy laittaan ite, jos yhtään pysyy kaluset kädessä.
      Juu,ei onnistunut laatikon nollaus akunkengät iroittamalla.
      Auto hinataan ilmeisesti nyt sitten Autosalpaan BMW:n oman koneen päähän,jospa asia rupeaisi siitä sitten selviämään.
      E39 523iA touring

      In memoriam:
      E34 525i 24v
      E30 320
      E30 318

      Comment

      • nikoo77
        Bimmer Rookie
        • Sep 2003
        • 69
        • Espoo

        #4
        Nyt tarttis jonkun bemun sähköt tuntevan hyviä neuvoja,nimittäin auto on nyt seisonut jo 3viikkoa pajalla,koska kukaan ei tunnu sitä osaavan korjata.

        Auto on tällä hetkellä merkkihuollossa ja sieltä ei saatu edes vikakoodeja otettua kun testerillä ei kuulemma pääse minnekään.
        Ja D on yhä näyttötaulussa jumissa.

        Mietin vain että voiko tuo ylikuumentuminen johtua jonkun "tietokoneen" tmv pimenemisestä koska erittäin oudolta tuntuis että nämä kaksi vikaa olisi tullut yht äkkiä samaan aikaan.

        Vesipumppu oli siis näyttänyt ehjältä,termostaatti vikakin tuntuu erikoiselta varsinkin kesken matkan ja vielä kesällä.
        Nesteetkin oli pysynyt jotakuinkin sisällä.
        Ja auto on ollut priima kunnossa ja huollettu hyvin merkkihuolloissa ja mittarissakin ainoastaan reilu 140tkm.

        Ei tässä muuta mutta kun alkaa v***ttaa tää jalkamiehenä olo...
        E39 523iA touring

        In memoriam:
        E34 525i 24v
        E30 320
        E30 318

        Comment

        • beemer dreemer
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 53
          • Haapavesi rock city

          #5
          Keittikö se sitten selvästi? Tuliko nesteet pihalle? Jos ei niin voisko olla että ecussa meni bitti poikittain ja luuli että keittää ja laittoi varaohjelmalle ja jotenkin sen takia myös vaihteiston boksi renklaa...

          Comment

          • nikoo77
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 69
            • Espoo

            #6
            Originally posted by beemer dreemer View Post
            Keittikö se sitten selvästi? Tuliko nesteet pihalle? Jos ei niin voisko olla että ecussa meni bitti poikittain ja luuli että keittää ja laittoi varaohjelmalle ja jotenkin sen takia myös vaihteiston boksi renklaa...
            Juu,kyllähän se selvästi kuumana kävi,ei kuitenkaan niin sanotusti heittänyt mehuja pihalle vaan paisuntasäiliössä pulputteli ja höyrys.

            Ajattelin vaan että pystyykö tuo moottorin ohjausyksikkö säätelemään lämpötiloja kun törmäsin tähän sivustoon:


            Ja tuo teksti pomppas silmille:
            "The temp is controlled by the engine computer so there may be another fault"

            Tuntuis ehkä jopa loogiselta tämä koko tapahtumaketju jos se moottorinohjaus yksikkö kerran voi säädellä lämpöjä?...
            E39 523iA touring

            In memoriam:
            E34 525i 24v
            E30 320
            E30 318

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ei voi säädellä lämpöjä, ainoastaan flektin toimintaa. Ei se keitä ellei siellä ole ilmalukkoa jostain syystä ja termari ja pumppu toimii.

              Muistaakseni vanhojen juttujen perusteella, mittariston kautta kommunikoidaan kaikkialle, jos se on sökö, ei saa testerillä yhteyttä. Pitää selvitellä nyt ainakin ensiksi mistä mittaristo saa vaihdetiedon. Täältä löytyy enemmän e39 sähköjen kanssa ropanneita kyllä, mutta voin kaivella arkistoja.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                jos lämpöjen nousu on tapahtunut hitaassa kaupunkiajossa / ruuhkassa niin voipihan se johtua pelkästään flektin toimimattomuudestakin ilman että siellä on muuta vikaa. pelasivatko muut auton sähköt, mittarit jne normaalisti?
                dlc liittyy suoraan ecm:lle, ei mittaristomoduulin kautta. moduulit itsessään saa luettua kytkemällä lukija suoraan can väylälle, jos ei dlc:n kautta onnistu, teettää kyllä töitä... ecm tuskin itsessään on vialla (toki mahdollista) mutta itse ainakin alkaisin metsästää vikaa tutkimalla ecm:n pin dataa. ect anturi kannattanee mitata...
                tcm:n eli vaihteistonohjausmoduulin ja asennontunnistimen kunnon voi muuten tarkistaa virrat päällä kytkemällä p asento, tällöin parkkilukon solenoidi kytkee lukon (=auto ei liiku) ja p asennosta pois ->solenoidi vapauttaa lukon ja autoa voi liikuttaa ( jos näin ei tapahdu ei vika ole välttämättä tcmllä vaan oheisvirtapiireissä, jos esim. f15 on poikki ei asennontunnistin anna mitään tietoa tcm:lle jne...) tcm:ltä tieto menee sitten can väylää ecm:lle eli moottorinohajusmoduulille jolta sitten taas can väylää mittaristolle.
                Last edited by WSE1; 22-08-2007, 03:10.

                Comment

                • nikoo77
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2003
                  • 69
                  • Espoo

                  #9
                  Ei se kyllä missään ruuhka-ajossa ruvennut keittämään.
                  Auton mittarit toimivat täysin normaalisti.

                  Bemuosassa Tuusulassa olivat saaneet siis vikakoodin tuosta vaihteiston can-väylästä,mutta Autosalvassa BMW:n omalla testerillä ei ollut päässyt mihinkään.
                  Noh,toivottavasti tänään kerkeis autosähkömies tsekkaamaan autoa,alkaa olee pinna kireellä jo...
                  E39 523iA touring

                  In memoriam:
                  E34 525i 24v
                  E30 320
                  E30 318

                  Comment

                  • nikoo77
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2003
                    • 69
                    • Espoo

                    #10
                    Löytyipä vika vihdoinkin.
                    Ylikuumentuminen johtui vuotavasta termarin kotelosta.

                    D-vaihteen "jumittaminen" johtui oikoseen vetäneestä öljynpaine anturista joka poltti sitten jostain sulaketta.

                    Joo,kalliiksihan tuo tuli.
                    Vian etsintää 8h/81€ tunti...
                    Siihen sitten varsinaiset korjaukset päälle...
                    E39 523iA touring

                    In memoriam:
                    E34 525i 24v
                    E30 320
                    E30 318

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎