Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39: Termarin kotelo tiiviiksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kosmik
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 167
    • Tampere

    e39: Termarin kotelo tiiviiksi

    Eli auto on -97- 528. Vaihdoin termarin kotelon pari kuukautta sitten samalla vesipumpun ja termarin kanssa. Kotelon ja koneen välistä vuosi vettä heti aluksi ja korjasin sen laittamalla sen punaisen tiivisteen lisäksi jotain silikonimassaa. Sillä pärjäili pari kuukautta ja taas vuotaa.

    Ennen kuin avaan taas sitä koteloa niin kysytäänkin, että saako tuota tiiviiksi ilman mitään lisätiivistystä? Edellinenkin asentaja oli siihen vanhaan termarinkoteloon lisännyt jotain massaa.
    ---------------
    e39 528iA
    ex: e36 325TDS
  • Ivl
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 216
    • Oulunsalo

    #2
    Minulla vaihdettiin kans termarinkoppa+termostaatti Vaasan Käyttö-autossa(Bmw-merkkihuolto) ja kyllä se siihen väliin jotain jankkia laittoi,vaikka oli uus tiiviste ja koppa.

    Mulla termarinkopan vuoto rikkoi kampiakselin asentotunnistimen,kun tippas just siihen päälle(asentajan mukaan)!

    Autona 528iat-97

    Terv Jukka
    Bmw X5 2011
    Vw caddy 2019

    Comment

    • Lallevihtinen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 690
      • Tampere

      #3
      Jotain kunnon tiivistysliimaa joka kestää jäähdytysnestettä väliin vaan.
      sigpic
      BMW E93 335i & BMW M550Dx
      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

      Comment

      • okko
        BTCF Honorary Member
        • Apr 2005
        • 1766
        • Honkajoki

        #4
        Ei pitäisi tarvita mitään väliin, jos uusi koppa uusilla tiivisteillä laitetaan PUHDISTETTUUN pintaan. Mutta voihan sinne punaista wyrttiä laitittaa väliin, jos epäilee. Asentotunnistinta ei tippuva vesi hajota, se on varma! Tuon tyyppisen valetun anturin saa upottaa paineastiaan..
        When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

        Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          #5
          Tuliskohan sulla jostain(ilmaus, korkki, termari, kansi...) likaa painetta tuonne järjestelmään, sillä jos sen kotelon asentaa oikein, niin kyllä se pitää vedet sisällä ilman mitään silikonejakin!?
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Kyllä se pitää ihan ilman liimojakin jos tiivisteet on kunnossa ja pinnat puhtaat. On ainakin kolmessa tähänastisessa tuolla kotelolla varustetuissa autoissa pitäny, ja jokaiseen on vieläpä termostaatti tullut itse vaihdettua.

            Se mikä tuossa kotelossa on perseestä on se että se on tehty jostain bekeliitista ja halkeilee helposti, joskus paukahtaa ajossa joskus kiristettäessä paikalleen...

            Sama bakeliittipaska löytyy kaikista m50/m52-kutoskoneista ainakin 6/98 asti mukaanlukien 3-litrainen ämmäläinen! Koteloa saa ebaystä alumiinisena, kukahan järjestäisi kimppatilauksen??
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • kosmik
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 167
              • Tampere

              #7
              Taidan hakea uudet tiivisteet ja laittaa vielä varuiksi tollasta Pro Sealin RTV:tä, jossa sanotaan, että kestää jäähdytinnestetta. Voi olla, että edellinen aine oli väärää, kun se tais olla jotain saniteettisilikonia Pakkauksessa kyllä mainittiin, että lämpöä kestää yli 200 astetta, mutta ehkei sitten jäähdytinnestettä

              Jotenkin tuntuu huonolta tuo kotelo ja onhan sitä sitten ole muutettukin vuoden 98 parannuksissa. Uudemmasta mallista ei varmaan sovi päikseen se termari-kotelo-yhdistelmä?
              ---------------
              e39 528iA
              ex: e36 325TDS

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                #8
                Kyllähän tuon kotelon pitäisi olla tiivis uudella tiivisteellä. Itsellä kävi aivan sama homma aikoinaan kun vesipumppu uusittiin. Vanhalla tiivisteellä kesti muutaman päivän, mutta kun tiiviste uusittiin niin siitä asti huoletonta ajoa. Ei kai tuonne nyt mitään tiivistemassoja kannata mennä sotkemaan..:think
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • kosmik
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 167
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Stone View Post
                  Kyllähän tuon kotelon pitäisi olla tiivis uudella tiivisteellä. Itsellä kävi aivan sama homma aikoinaan kun vesipumppu uusittiin. Vanhalla tiivisteellä kesti muutaman päivän, mutta kun tiiviste uusittiin niin siitä asti huoletonta ajoa. Ei kai tuonne nyt mitään tiivistemassoja kannata mennä sotkemaan..:think
                  Siinäpä se kun mulla ei pitänyt tiiviinä viimeksi se uusi tiiviste. Siis vaihdoin uuden kotelon ja siinä tuli uusi tiiviste mukana. Olisko sitten ollut kyseessä huono tiiviste. En kyllä pahemmin sitä tutkinut ennen asennusta.
                  ---------------
                  e39 528iA
                  ex: e36 325TDS

                  Comment

                  • kosmik
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 167
                    • Tampere

                    #10
                    Noniin, nyt on vaihdettu uusi kotelon tiiviste. Termarin tiivistekin tuli vaihdettua varuiksi. Muutin sitten mieleni enkä laittanut silikonia.
                    Tutkin vähän tarkemmin sitä koneen kiinnityspintaa ja tulin siihen tulokseen, että taisi tulla vähän huolimattomasti putsattua viimeksi ja putsailin nyt kunnolla.

                    Ilmaillessa katkesi taas yksi ilmausruuvi. Joka kerta menee vähintään yks
                    Tulin siihen tulokseen, että jos ei nyt pysy vetet sisällä niin saa joku muu tehdä tuon homman. Vettäkin alkoi sataa kesken ilmauksen...
                    ---------------
                    e39 528iA
                    ex: e36 325TDS

                    Comment

                    • Lallevihtinen
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 690
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by kosmik View Post
                      Ilmaillessa katkesi taas yksi ilmausruuvi. Joka kerta menee vähintään yks
                      Tulin siihen tulokseen, että jos ei nyt pysy vetet sisällä niin saa joku muu tehdä tuon homman. Vettäkin alkoi sataa kesken ilmauksen...
                      Mulla taas mossahti yks ruuvi ajossa, onneks en ollu kaukana kotoa, mutta melkein 3 litraa nestettä hukku konehuoneeseen/tielle.
                      sigpic
                      BMW E93 335i & BMW M550Dx
                      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                      Comment

                      • Hartza´s garage
                        Bimmer Rookie
                        • May 2005
                        • 137

                        #12
                        Viime talvella sain tapella ko. vesivuodon kanssa. Vaihtelin tiivisteitä ja sähläsin liimojen kanssa. Tulin siihen tulokseen, että vaihdan kotelon aina kun otan termarin irti. Vanha kotelo muuttaa jotenkin muotoonsa eikä pidä vaikka kuinka uusii tiivisteitä ja laittelee liimoja. Eikä uusi koppa maksa kuin n. 20 € ja uusi tivari tulee messissä.
                        E39 528i vm. -96

                        Comment

                        • koz-528
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 339
                          • Ylivieska

                          #13
                          no joo rupeaa ottaan otsasta tuon mossen takia!! (-97 528i) vesipumppu korkkasi ja tuli vaihdettua termostaatti, vesipumppu, moniurahihna ja näkyi vuotavan jäähdytin nestettä vielä tuolta termostaatin kotelosta joten vaihdoin senkin mutta sama homma tiputtaa nestettä sieltä termostaatin puoleisesta kanavasta alhaalta... auttaako aika tuohon jos se termarin tiiviste turpoaa vai mitä tuon kanssa kannattaa tehdä?? koitin pöytää vasten molempia koteloita ja näytti kummatkin olevan hieman kuperia eli keskikohdalta korkeammalta... ja kiristin kiinnityspultitkin ristiin...
                          f11 520 da m-sport
                          ex e61 530 da
                          ex e39 530 da
                          ex e38 725 tdsa
                          ex e39 528i m5-look

                          Comment

                          • koz-528
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 339
                            • Ylivieska

                            #14
                            pitää huomenna kokeilla löysätä ylävesiletkun puoleisia ruuveja ja kiristää tuota vuotavaa puolta niin perkeleesti! ja sitte totean että vuotaa vieläkin ja tilaan kolmannen kotelon ja aukasen tuon viskon ja kotelon sen sadannen kerran
                            f11 520 da m-sport
                            ex e61 530 da
                            ex e39 530 da
                            ex e38 725 tdsa
                            ex e39 528i m5-look

                            Comment

                            • ApriliaMan
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2006
                              • 235
                              • Lohja

                              #15
                              Eipä tuo kotelo minunkaan autossa kestäny ku n. 6kk...onneks vaihdettiin takuuseen. Toivottavasti tää uus kestää vähän pidempään!

                              Hävettää ku vähän väliä on tallissa lattialla läikkä, ei ainakaan herätä luottoa Bimmeriä kohtaan muiden tallissa autoaan pitävien joukossa
                              e39 530iA ///M Sport -02
                              Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                              ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎