Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d-98 siirtopaineet/nykiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    530d-98 siirtopaineet/nykiminen

    Lainasin viallisen auton muita testejäni varten ja tämä pelihän se nypyttääkin sitten toden teolla. Kolmen tonnin jälkeen alkaa nykiminen, puutuu, kiihtyy, puutuu, kiihtyy jne. Carsoft antaa vikakoodin "siirtopaineen ohjaus".

    Laitoin CS:n livedatan päälle ja otin ruutuvideokaappauksen paineista: Siirtopaine pysyy 2-3 bar ja korkeapaine nousee noin 1200 bar:iin. Livedata tosin tulee ruudulle niin hitaalla päivityksellä että on mahdollista että lukemat muuttuvat jotenkin huomaamattakin.

    Mitenkäs ne, joilla siirtopumppu on hajonnut, sopiiko oireisiin ja miten CS on ilmoittanut vian?

    Niin ja ahtopaine oli vain 0,6 bar! Turbossa tuntuu välystä ja kun akselia heiluttaa niin siivet kahisevat pesään..
    ---
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Pre supply pressure pitäisi olla siinä 3,5-4 bar toimivassa pumpussa.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      #3
      Oireet sopii melko täsmällisesti omaan siirtopumppukeissiin. Ei vaan vielä silloin ollut Carsoftia käytössä. Tyhjäkäynnillä siirtopaineen pitäisi keikkua siellä vajaassa 4 barissa. Kiihdytyksessä voi hetkellisesti laskea lähemmäs 3 baria, mutta selvästi sen alle kuulostaa patologiselta. Toki rail-painekaan ei välttämättä nouse pyydetylle tasolle, jos siirtopaine notkahtaa.

      Mainittakoon kuitenkin, että Rubu kirjoitteli hyvin vastaavista oireista, jotka korjaantuivat uudella turbolla.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Juu, tämä on vähän hankala tapaus kun turbo selvästi menossa, mutta vika ohjelmassa viittaa polttoainepuoleen. Sain ilmamassan äsken nousemaan vain 600 mg/hub ja meno loppui kolmen tonnin kohdalla ihan täysin, ahtopaine ei tosin noussut ennen sitäkään kuin noin 0,6 bar. Sitten jatkoin kaasu pohjassa piiitkään ja nopeus ei edes noussut kun meno nyki voimakkaasti, heti kun laskin kaasua reilusti ja kierrokset tippuivat alle 3 tonnin niin veto jatkui. Ahtopaineen puuttuminenkin voisi viitata pakosiipien vaurioihin mutta outoa ettei siitä tule vikakoodia vaikka ahtopainepyynti oli yli 200 mbar ja auto saavutti vain 1200 mbar.
        ---

        Comment

        • jonip
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 37
          • Turku

          #5
          kuulostaa samanlaiselta vialta kuin omassa autossa.vikaa ei vielä löydetty.

          Comment

          • jbu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 70

            #6
            Originally posted by -Tapi View Post
            Lainasin viallisen auton muita testejäni varten ja tämä pelihän se nypyttääkin sitten toden teolla. Kolmen tonnin jälkeen alkaa nykiminen, puutuu, kiihtyy, puutuu, kiihtyy jne. Carsoft antaa vikakoodin "siirtopaineen ohjaus".

            Laitoin CS:n livedatan päälle ja otin ruutuvideokaappauksen paineista: Siirtopaine pysyy 2-3 bar ja korkeapaine nousee noin 1200 bar:iin. Livedata tosin tulee ruudulle niin hitaalla päivityksellä että on mahdollista että lukemat muuttuvat jotenkin huomaamattakin.

            Mitenkäs ne, joilla siirtopumppu on hajonnut, sopiiko oireisiin ja miten CS on ilmoittanut vian?

            Niin ja ahtopaine oli vain 0,6 bar! Turbossa tuntuu välystä ja kun akselia heiluttaa niin siivet kahisevat pesään..
            Samat oireet kuin itselläni oli siirtopumpun kanssa. Hyytymis-/nykimisraja oli hieman kolmen tonnin päällä. Ihan tarkkaa CS-koodia en muista mutta polttoaineen paineeseen se liittyi.
            -jbu

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Juu, tämä on vähän hankala tapaus kun turbo selvästi menossa, mutta vika ohjelmassa viittaa polttoainepuoleen
              Siirtopumppuvika ilmenee loppuvaiheessa myös selvänä jurinana kun laittaa virrat päälle, myös tyhjäkäynnillä äänen erottaa kohtalaisesti
              e61 535d

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Jatkotutkimus vähän venähtää.. Yksi suutin nousi pari milliä ja jäi siihen. Ei mene alas eikä nouse ylös. Kyseinen suutin on ollut paikallaan vasta muutaman tuhannen km..

                Auto toimi aamulla kylmänä ihan OK. Ei nykinyt. Kun lämpeni niin alkoi nykiminen. Harmi kun ei ollut kylmänä ahtopainemittaus paikallaan niin en nähnyt nousiko yli 0,6 bar.
                ---

                Comment

                • sand
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 155
                  • palokka

                  #9
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Auto toimi aamulla kylmänä ihan OK. Ei nykinyt. Kun lämpeni niin alkoi nykiminen. Harmi kun ei ollut kylmänä ahtopainemittaus paikallaan niin en nähnyt nousiko yli 0,6 bar.
                  Minulla kun oli samanlainen ongelma, jolloin auto nyki ainoastaan lämpöisenä, niin ongelmana oli common-rail korkeapaine anturi. Paine heitteli miten sattuu.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Carsoftilla kun ei saa paineita logattua mitenkään, niin pitää tyytyä muutaman sekunnin välein päivittyvään näyttöön. Sen perusteella siirtopaine on startista alkaen 2,2 bar ja ei tipu siitä misään vaiheessa. Korkeapaine vaihtelee kuorman mukaan ollen kaasu pohjassa alle kolmen tonnin noin 1180 bar. Yli kolmen tonnin tippuu hieman.

                    Siirtopumppu on vaihdettu keväällä oireiden ilmaannuttua, tosin silloin auto hyytyi kuulemma pahemmin. Carsoft antaa nyt vikailmoitukseksi "1260 Delivery pump control system". Tutkin WDS:sta sähkökuvia ja sen perusteella pumppua (ja tankin pumppua) ohjaa yksi rele kahdella lähdöllä ja sen ohjaus tulee suoraan DDE:lta. Ohjauksessa jos olisi vikaa, niin kaipa tuo tippuisi nollille eikä mitään valimuotoja olisi olemassa. Kokeillaan vanhalla pumpulla vielä, jos paine on jotain muuta kuin 2 bar.

                    Mitenkäs jos Tankin pumppu reistaisi?
                    ---

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #11
                      Miten ihmeessä nämä mystiset tapaukset on aina -Tapi:n käsissä?
                      (Tapi's Mystic Vehicles Inc., ihmetellään yhdessä)

                      Ainakin edeltäviä keskusteluja joskus luettuani viallisen tankin pumpun kanssa näkyisi herkästi ilmaa PA-putkistossa. Oletko kurkannut sitä kirkasta putkea käydessä? Tuon rail paineanturin liitännät kannattaa toki varoiksi puhdistaa. Toki ennemmin tässä tapauksessa vika olisi PA-suodattimen päällä olevassa siirtopaineanturissa. Varmuudenhan tuosta saisi mittaamalla todellisen siirtopaineen ja vertaamalla DDE:n ilmoittamaan.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Tapi's mystic vehicles on saanut käsiinsä ajoneuvon, jonka huoltohistoria ei ihan vakuuta.. Ja kun edellinen firma on laittanut ilmeisesti suuttimetkin takaisin paikalleen vasaralla tms katkoen kiinnityspultitkin kanteen, hommaa riittää ihan siirtopaineen lisäksikin. Nyt auto taas liikkuu ja polttoaine pysyy suunnilleen putkien ja suutinten sisällä (vrt. ennen sitä valui auton alle noin desi minuutissa).

                        Kirkkaassa putkessa ei näkynyt kuplia. satuin katsomaan sitä myös heti suuttimien asennuksen jälkeen virrat päällä ja silloinkaan ei näkynyt, vaikka odotin kuplia näkeväni.

                        Onko arvausta, onko polttoainelinjassa ennen korkeapainepumppua paikkaa josta mitata painetta?

                        Sinänsä loogista että paineen näyttäessä liian vähän, tulisi hälytys siirtopaineen ohjauksesta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi se vaikuttaa käyntiin yli 3000 rpm:n. On tosi outo pumppu jos vaatii korkeilla kierroksilla enemmän syöttöpainetta tulolinjassa. En tosin ole koskaan näpelöinyt tuollaista +1000 bar pumppua, joten voihan se olla ihan luonnollistakin. Alpinan vastaava pumppuhan ei tarvitse käytännössä ollenkaan siirtopainetta. Pumppukin sieltä puuttuu kuulemma.

                        Niin ja se ahtopaine: Oikein kovasti pumppaamalla sain sen hetkeksi 0,8 bar:iin. Railpaine nousi melkein 1200 bar:iin, joten se ahtopaineen puutos saattaa johtua risasta ahtimestakin. Tuohon pitää laittaa erillinen ahtopaineanturi, jotta näkee ovatko paineet todella noin alhaalla. Kulku on kyllä sen mukaista alle 3000 rpm:kin ettei kaikki ole kotona.

                        Niin ja alla oleva pumppu on E46:sen varaosanumerolla! Miksiköhän E39 ja E46 siirtopumpuilla on eri numero M57-koneella??
                        Last edited by -Tapi; 13-08-2007, 17:56.
                        ---

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9138
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Onko arvausta, onko polttoainelinjassa ennen korkeapainepumppua paikkaa josta mitata painetta?
                          TIS kehoittaa ottamaan T-liitoksella heti suodattimen päältä lähtevän letkun kohdalta (Repair instructions, 13 31 028)
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Niin ja alla oleva pumppu on E46:sen varaosanumerolla! Miksiköhän E39 ja E46 siirtopumpuilla on eri numero M57-koneella??
                          Vanhempi pumppu on tosiaan eri numerolla ja uudempi malli sitten sama E46 vs. E39. Liekö tuossa vain kiinnityksessä jotain pientä eroa?
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • bayer 320
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 119
                            • itä-suomi

                            #14
                            Morjens,

                            Ittellä ei ole moista kärryä, mutta kuulostaa juuri samalta oireelta kuin kaimallani.
                            Erittäin vahva veikkaus siirtopumpulle. Kuuntele kun laitat virrat kärryyn päälle huriseeko kuskinpuolen takamatkustajan alla?. Oma veikkaus myös turbon paineisiin on myös sama siirtopumppu. Jos ei saa soppaa ei myös tule pakokaasuja siihen tahtiin kuin pitäisi, joten mistä niit paineita sitten kehittyy.
                            Tosin en hirveän tarkkaan lukenut topickia, mutta juurikin 3krpm alkoi nykiä kun antoi kenkää...pienemmällä kaasulla antoi mennä korkeammille kierroksille.
                            Vaihto jkl -laakkonen n.280e josta 250e oli pumppu.
                            Turbokin oli tohon koslaan vaihdettu aiemmin ja vika oli pakosiivestä irronnut pala, jolloin vislasi aivan pirun lujaa. kaiman tilanteessa ei ollut tarp. epäillä turboa.
                            kärry taitaa olla 01" ja n.170tkm(suomipeli) ja saanut tennaria.!
                            toivottavsti vika löytyy......

                            Comment

                            • Lallevihtinen
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 690
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Miten ihmeessä nämä mystiset tapaukset on aina -Tapi:n käsissä?
                              (Tapi's Mystic Vehicles Inc., ihmetellään yhdessä)
                              Mitäs jos Tapi tuan tän omani sulle kans tutkittavaks?
                              sigpic
                              BMW E93 335i & BMW M550Dx
                              EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                              XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎