Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d-98 siirtopaineet/nykiminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #16
    Originally posted by Lallevihtinen View Post
    Mitäs jos Tapi tuan tän omani sulle kans tutkittavaks?
    Vain jos siinä on osia joiden vaihdolla saan kokeiltua vaikutusta omaani Voitaisiin esim kansi irrottaa harjoitusmielessä ja tutkailla onko kanavissa tarpeita työstölle..

    Siirtopumppu ei surise niin että sitä huomaisi. Kyseessä on KL-Varaosista ostettu tarvikepumppu ja nyt epäilykset kohdistuvat vahvasti siihen. Auto on taas omistajalla ajossa ja pumppu vaihtuu takaisin originaaliin huomenissa.
    ---

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #17
      Auto toimi kuulemma ihan OK, siis kiersi yli 3 tonninkin mutta tehoa uupuu. Pyysin kylään ja tökkäsin piuhan kiinni. Siirtopaine noin 2,5 bar ja laskee kun kiihdyttää noin 2,1 bar:iin ja nykiminen alkoi taas. Otettiin paineensäätöventtiililtä letku irti ja siihen vähän jatkoa ja T-haara. Paine oli virrat päällä noin 2,7 bar tai alle (eri mittari, eikä ihan niin tarkka). Sitten litistin pihdeillä paineenalentimelle menevää letkua ja kappas, paine nousi heti ainakin 4 bar:iin ja ylikin mutta liitokset alkoivat vuotaa ja piti lopettaa.

      Pikadiagnoosi oli että uusi paineenalennin paikalleen ja kovaa ajoa mutta sitten tutkailin TIS:iä. Siellä sanotaan että tyhjäkäynnillä siirtolinjan paineen tulee olla 2000-3500 mbar ja paluulinjan paineen 500 mbar. Eli tuon mukaan 2,5 bar riittäisikin ja jopa 2 bar olisi OK.. No, se venttiili vaihdetaan kuitenkin.. Sen paineen saisi tietysti korkeammalle kuristimella tuossa venttiilin kohdalla tai jopa paluulinjan painetta nostamalla mutta eipä sitten ryhdytty kaivamaan verta nenästä.
      ---

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #18
        Kun ei mokomaa painerajaventtiiliä löytynyt hyllystä, niin odotellessa siihen linjaan syntyi kuristin klemmarista: Klemmaria kiristämällä ja kokeilemalla sai tilanteen jossa kierosalue ei lopukaan enää kesken. Hieman kerrallaan kiristämällä kierrosalue laajeni koko ajan hieman korkeammalle ja lopulta sinne 4,5 krpm tasoon asti.

        Tehoa uupuu, epäilen edelleen turbon pakosiipien kuntoa. Hyllyssä on ehjä turbo ja saatan siitä luopua tuon hyväksi.
        ---

        Comment

        • jonip
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 37
          • Turku

          #19
          painerajaventtiili?? siis mihin laitoit klemmarin?

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Originally posted by jonip View Post
            painerajaventtiili?? siis mihin laitoit klemmarin?
            Siirtopaine syntyy painarajassa, joka laskee noin 4 bar:ssa löpöä tankkiin paluulinjan kautta. Tämän avulla paine pysyy missä pysyy. Kyseinen venttiili on tässä kuvassa osa 11, osana letkuja sellainen vastusvastaventtiili:


            Mutta se harmauttaa hiuksia että miksi ihmeessä korkeapainepumppu vaatii 3-4 bar toimiakseen kunnolla?? Eikö 0,5 bar:kin olisi OK, koska sekin on ylipaine ja merkkaa sitä että tulopuolella on enemmän ainetta tarjolla kuin mitä pumppu käyttää. Jotain ihmeellistä näin hydrauliikan ja servopumpun kannalta tuossa systeemissä on. Olisi mukava nähdä kaavio pumpusta.
            ---

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #21
              530d-98 siirtopaine

              Moniongelmainen yksilö kyseessä:

              -Keväällä vaihdettu siirtopumppu, kun meno hyytyi jotenkin.
              -Kesällä viety korjaamolle, kun ei kierrä yli 3 tonnin vaan jää siihen kantturoille nykimään. (Korjaamolla ei oikein mitään hajua näistä vehkeistä, hyvä etteivät sytytystä lähteneet säätämään..). Tuhosivat pari suutinta ja muoviosia sekä kannen kierteitä remontissa kunnes auto saatiin sieltä pois..
              -Seuraavaksi kotioloissa turbon imuputki irti ja heiluttelua akselista, kahisee pesään, eli sökö. Turboa ei kuitenkaan vielä vaihdeta.
              -Carsoft näyttää siirtopaineeksi alle 2 bar, joten pumppua taas epäilemään vaikka onkin uusi. Paluuletkua litistämällä paineen saa kuitenkin nousemaan 4 bar:iin Carsoftin mukaan, joten vika olikin kai paineenrajoitusventtiilissä ohivirtauspuolella -->se vaihtoon. Nyt carsoft näyttää paineeksi 4 bar ja auto kiertää taas yli 4 tonnin. Kulkua puuttuu paljon mutta johtunee ahtimesta.
              -Seuraavaksi auto toimii mitenkuten muutaman viikon, kunnes taas lopettaa kiertämisen yli kolmen tonnin, tällä kertaa tosin hillitymmin, eli ei nykimistä sillä kohtaa vaan kone ei vaan kierrä, ei edes paikallaan.
              -Siiropaineen tarkastus: 1,67 bar Carsoftin mukaan! Ei nouse yhtään vaikka paluuletkun litistää. Toinen painemittari painelinjaan ja paluulinjaan, tulos: paine 3,5 bar, paluu n. 0,1 bar. Paineanturi näyttää siis väärin. Tässä vanhemmassa mallissa paineanturi ei ole irrotettava vaan mukana pitää ostaa suodatin ja sen runko. Se vaihtoon ja kokeilemaan: Ei muuttunut miksikään, eli Carsoft näyttää edelleen 1,67 bar ja kone ei kierrä yli 3 krpm.

              Koneen saa kiertämään rajoittimelle käynnistämällä ja polkaisemalla lapun lattiaan heti. Jos odottaa sekunninkaan pidempään, kone ei kierrä yli 3000 rpm.

              Tyhjäkäynnillä välillä kone "tärähtää" voimakkaasti, niinkuin potkaisisi takaisin tai ruiskutuksia jäisi välistä.

              Vikakoodeina:
              -siirtopaineen ohjaus
              -ahtopaineen ohjaus
              -yksi selityksetön

              WDS:ää tutkittuani en löytänyt muuta siirtopaineanturia kuin tuon suodattimen yhteydessä olevan. Ei kai korkeapainepumpussa ole sellaista? Minkä anturin näyttämä tuo Carsoftin raise pressure on?
              Last edited by -Tapi; 12-10-2007, 11:32.
              ---

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #22
                Paljonko railpressure on auton käydessä jos pre supply on 1.6 luokkaa ja kuin korkealle rail paine nousee kiihdyttäessä?

                High pressure pumpun takaa löytyy myös yksi anturi joka on rail-pressure regulating valve mikä kyllä oireilee yleensä toisella tavalla(sammuu kiihdyttäessä)kun paine ei nouse tarpeeksi.

                Mitä nuo vikakoodit on englanniksi, ei oikein tuo suomi taivu näissä asioissa?
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6324
                  • P-Pohjanmaa

                  #23
                  Sanoisin että turbo..viallinen turbo kun ahtaa välillä ja välillä ei .
                  Ohjelmisto sitten menee vikatilaan ja meno on mitä on.
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3449
                    • Janakkala

                    #24
                    Itse asiassa oli tuossa käsittelyssä ihan vastaava tapaus tänä kesänä.
                    Lopulliseksi syyksi siitä löytyi viallinen moottorin ohjaus yksikkö.
                    Tuossa autossa oli juuri vastaavaa esipaine herjaa vaikka paineet todellisuudessa oli kunnossa noin 3.0-3.5bar.
                    Mutta selvitä kytkentäkaaviosta ohjausyksikön ne pinnit joihin polttonesteen esi paineanturi on kytketty ja mittaa / tarkista niiden linjat että on kunnossa. Yhteen karvaan DDE syöttää 5 volttia, yksi on signaali maa, kolmas on signaali.
                    Mikäli nuo linjat ovat kunnossa ja paineanturi on kunnossa niin saattaa mahdollisesti olla ohjausyksikkö häiriö.

                    Niin oletkos muuten kokeillut uutta esipaineanturia???

                    PS: Rahu on muuten todella kokenut specialisti näissä löpö hommissa
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Rahu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 6464
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by Spetke View Post
                      PS: Rahu on muuten todella kokenut specialisti näissä löpö hommissa
                      Haiskahtaa vittuilulta..
                      BMW Service
                      P.o4oo925441
                      [email protected]
                      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9139
                        • Oulu

                        #26
                        Kuten Spetke jo totesi, ei siinä oikein muuta voi enää olla kuin vika johdotuksessa DDE:n ja anturin välillä tai DDE:n sisäinen vika.

                        Code:
                        Siirtopaineanturi      DDE              Väri          Funktio
                        Liitin (X2355) pin     Liitin (X2412)
                                               (24-pin musta)
                        1                      9                kelt.          +5V 
                        2                      17               must./valk.    signaali
                        4                      10               valk./rusk.    maa
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #27
                          Juu, DDE minullakin on viime aikoina ollut mielessä. Tuo esipaineanturi on uusi, joten väärä info voi johtua vain johdotuksesta (epätodennäköistä) tai DDE:n sekoilusta. Onko DDE:tä mahdollista "resetoida ja ladata uudestaan"?

                          Sopiiko pre-faceliftin moottorinohjaus suoraan tuohon ja pitääkö se "alustaa" MoDicilla?
                          ---

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3449
                            • Janakkala

                            #28
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Juu, DDE minullakin on viime aikoina ollut mielessä. Tuo esipaineanturi on uusi, joten väärä info voi johtua vain johdotuksesta (epätodennäköistä) tai DDE:n sekoilusta. Onko DDE:tä mahdollista "resetoida ja ladata uudestaan"?

                            Sopiiko pre-faceliftin moottorinohjaus suoraan tuohon ja pitääkö se "alustaa" MoDicilla?
                            -Toki DDE:en voi ohjelmoida uudelleen mutta ei välttämättä korjaa itse vikaa. Ilmanmuuta kannattaa kuitenkin kokeilla ennen uuden yksikön ostoa.
                            -Ja yleensä näissä ohjainyksikkö hommissa ja varsinkin näin "uudempiin" vehkeisiin ei voi naittaa boxeja ristiin rastiin keskenään, vaan vaatii virallisesti uuden yksikön jota saa basiccina, tai valmiiksi ohjelmoituna, ja siihen sitten perään EWS sovitus/mukautus.
                            -Ja modidikkia ei taida enään missään valtuutetussa korjaamossa edes olla kun kyseinen laite on korvattu GT1 testerillä. Ja nykyään ojhelmoinnit ja koodaukset tehdään omalla ohjelmointi Progman asemalla

                            RAHU ai miten niin vittuilua (ja tuoppas sitä)
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • ANA@J
                              Newbiemmer
                              • Oct 2005
                              • 6

                              #29
                              Originally posted by Spetke View Post
                              -Toki DDE:en voi ohjelmoida uudelleen mutta ei välttämättä korjaa itse vikaa. Ilmanmuuta kannattaa kuitenkin kokeilla ennen uuden yksikön ostoa.
                              -Ja yleensä näissä ohjainyksikkö hommissa ja varsinkin näin "uudempiin" vehkeisiin ei voi naittaa boxeja ristiin rastiin keskenään, vaan vaatii virallisesti uuden yksikön jota saa basiccina, tai valmiiksi ohjelmoituna, ja siihen sitten perään EWS sovitus/mukautus.
                              -Ja modidikkia ei taida enään missään valtuutetussa korjaamossa edes olla kun kyseinen laite on korvattu GT1 testerillä. Ja nykyään ojhelmoinnit ja koodaukset tehdään omalla ohjelmointi Progman asemalla

                              RAHU ai miten niin vittuilua (ja tuoppas sitä)

                              Kyseinen auto on tällä hetkellä Laakkosella huollossa, jossa myös diagnosoitiin ohjausyksikkö vika. Sanoivat että pystyvät modaamaan käytetyn boxin toimimaan autossani, mutta tietenkin ilman takuuta. Tilasin Fustilta juuri kolariautosta irrotetun boxin tietenkin rahat takaisin mentaliteetilla, koska epäilyttää että joku kurahtaa ja joudutaan vaihtamaan basicci tilalle. Saa nähdä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎