Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520i/523i/525i/528i/530i välitykset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7398
    • Oulu

    E39 520i/523i/525i/528i/530i välitykset?

    Mistä löytyy faktaa E39 520i/523i/525i/528i/530i välityksistä vaihteiston ja perän osalta, sekä manuaalille että automaatille?

    Tässä mainitaan että 528iA kiertää noin 1600 rpm 100 km/h nopeudessa:


    Ja täällä joku kertoo että 528iA kiertää 2200 rpm 130 km/h vauhdissa (joka vastaa suunnilleen samaa välitystä kuin yllä):


    Onko 528i manuaalin viitonen todella yhtä pitkä? Mun 523i manuaali kiertää noin 2500 rpm 100 km/h vauhdissa, mutta 528i on tietysti eri auto.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 10-08-2007, 10:11.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7398
    • Oulu

    #2
    Faceliftin osalta löytyikin jo tietoa:



    Eli tuosta voidaan laskea viitosen kokonaisvälityssuhteet, joille saadaan:

    520i 3,38
    520iA 2,56

    525i 3,15
    525iA 2,50

    530i 2,93
    530iA 2,56

    Eli automaateissa on ainakin faceliftin osalta todellakin pidemmät viitosen kokonaisvälitykset, kuten aiemmin kirjoitinkin. Mielenkiintoista sen sijaan on että 530iA:ssa on lyhyempi viitonen kuin 525iA:ssa. Nyt vielä tarttis löytää samat tiedot ennen faceliftiä.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 10-08-2007, 09:10.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Risto113
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 1204
      • GrassLake

      #3
      taulukkoa ei ole antaa, mutta voin vahvistaa tuon 1600rpm/100kmh ja 2200rpm/130kmh oman -96 528iA:n osalta.
      Tiedän myös, että manuaali kiertää samoissa nopeuksissa enemmän, mutta miten paljon, en osaa sanoa.
      Toki kiihdytyksessä tomaatin kierroksetkin nousevat heti, kun lukitus aukeaa...

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #4
        On kyllä omituista että 530iA:ssa on tiheämpi perävälitys kuin 525iA:ssa. :think Samat autot manuaalina niin 530:ssa harvempi perä.
        Omalla 530iA:lla hiukan "harmittaa" tuo vitosen aika tiheä välitys kun ei tee hyvää maantie kulutuksellle. Käytännössä ei pääse mitenkään 528iA:n kulutuslukemiin. Tiheämpi välitys tuo mukanaan myös sen että huippunopeus saavutetaan selkeästi 5 vaihteella. Tietysti suorituskyky voi hiúkan parantua kun käytössä on 5 "ajovaihdetta" 4+loikkari sijaan.

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7398
          • Oulu

          #5
          Originally posted by S.P.R View Post
          Omalla 530iA:lla hiukan "harmittaa" tuo vitosen aika tiheä välitys kun ei tee hyvää maantie kulutuksellle. Käytännössä ei pääse mitenkään 528iA:n kulutuslukemiin.
          Tätä tosiaan ihmettelin ja mietin jopa että onkohan taulukossa tuossa virhe, mutta jos sinäpä sitten tiedät tuon käytännössä.

          Originally posted by S.P.R View Post
          Tiheämpi välitys tuo mukanaan myös sen että huippunopeus saavutetaan selkeästi 5 vaihteella. Tietysti suorituskyky voi hiúkan parantua kun käytössä on 5 "ajovaihdetta" 4+loikkari sijaan.
          Minusta ainakin olisi parempi näin. Eihän mun manuaalikaan kulje kuin vajaa 200 km/h nelosella.

          Tuon taulukon perusteella alkoin heti haaveilla 530i manuaalista johon vaihtais hiukan tiheämmän 525i/520i perän. Silloin ois varmaan kiihtyvyys melko mukavaa suomalaisissa nopeuksissa ja pääsis silti reilu 200 km/h. Kulutuksen kannalta tietysti huono juttu.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • suffeli
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 559
            • JKL

            #6
            Kaverilla oli lähes identtinen auto kun minulla paitsi että hänellä automaatti ja minulla manuaali. Eräs ilta käytiin ajelemassa toistemme autoilla ja erikseen tsekattiin kierrokset satasen vauhdissa. Tarkkoja lukuja en muista, mutta automaatissa oli todellakin 200-300 rpm alemmat kierrokset. Täytyykin kysäistä kaverilta, jos hän muistaisi tarkat arvot.
            ------
            G31 530d

            Comment

            • Vilikki
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 6309
              • Raahe

              #7
              Mites minkä kokoiset renkaat kelläkin on? Pitää ottaa huomioon sekin kun vertaa nopeutta ja kierroksia. Isommalla renkaalla vähemmän kierroksia satasen vauhdissa...
              BMW e36 316i Turbo Compact

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7398
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Vilikki View Post
                Isommalla renkaalla vähemmän kierroksia satasen vauhdissa...
                Näin kuitenkin vain jos kattoon GPS:n tms. nopeutta. Nopeusmittarin ja kiekkamittarin näyttämien suhteeseen rengaskoko ei vaikuta mitään.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #9
                  Tuo taulukko todennäköisesti sisältää virheitä.
                  Välityksiä voi tiirailla myös tuolta realoem:stä, siiähän on myös aina mainittu perän välläri i= jotain tms.

                  Samalla joku voi tutkia paljonko eri renkaat vaikuttaa, vaikka olisi oikea rengaskoko (esim 225/55/16 vrs 205/65/15 jne), mutta toiset ovat kuluneet ja toiset uudet jne. Voisin kuvitella, että tuollainen parisataa kiekkaa tulee aika helposti. Samoin: näyttääkö kierroslukumittari tismallen oikein, entäs nopeusmittari?
                  GPS: käsittääkseni sekin heittää, tälläkin palstalla on saatu aika ihmeellisiä huippunopeuksia autoille, liekö vielä tasamaalla...vain Kasselin mäissä...
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Rengaskoko ei vaikuta kierrosluvun ja nopeusmittarin välisen näyttämän suhteeseen. Eli täysin riippumatta renkaista, kierrosluku on aina sama 100kmh mittarinäyttämällä.

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #11
                      Originally posted by jaki View Post
                      Tuo taulukko todennäköisesti sisältää virheitä.
                      Välityksiä voi tiirailla myös tuolta realoem:stä, siiähän on myös aina mainittu perän välläri i= jotain tms.

                      Samalla joku voi tutkia paljonko eri renkaat vaikuttaa, vaikka olisi oikea rengaskoko (esim 225/55/16 vrs 205/65/15 jne), mutta toiset ovat kuluneet ja toiset uudet jne. Voisin kuvitella, että tuollainen parisataa kiekkaa tulee aika helposti. Samoin: näyttääkö kierroslukumittari tismallen oikein, entäs nopeusmittari?
                      GPS: käsittääkseni sekin heittää, tälläkin palstalla on saatu aika ihmeellisiä huippunopeuksia autoille, liekö vielä tasamaalla...vain Kasselin mäissä...




                      Siinä on linkit koko tiedostoon, mistä nuo välityksiä koskevat tiedot on otettu. Vaikuttaa varsin luotettavalta. Mistä muuten johtuu asenne, että BTCF:lle kirjoitettu on ”samaa roskaa mitä tämäkin palsta pursuaa”? Tarkoitan että kyseenalaistat tänne kirjoitetun, mutta et vaivaudu korjaamaan sitä oikealla tiedolla?

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Eli automaateissa on ainakin faceliftin osalta todellakin pidemmät viitosen kokonaisvälitykset, kuten aiemmin kirjoitinkin. Mielenkiintoista sen sijaan on että 530iA:ssa on lyhyempi viitonen kuin 525iA:ssa. Nyt vielä tarttis löytää samat tiedot ennen faceliftiä.
                        Perävälitykset pre-facelift-sedan-malleissa ovat

                        520i 3,46
                        520iA 3,64
                        523i 3,15
                        523iA 3,15
                        528i 2,93
                        528iA 2,93

                        Ja touringeissa:

                        520i/iA 3,64
                        523i/iA 3,23
                        528i/iA 3,07

                        Vaihteiston välityksille en TISsistä löytänyt muita kun nuo jo mainitut 3,67; 2,00; 1,40; 1,00 ja 0,74. Onko sitten 523i ja 523iA samat kokonaisvälitykset? Tuntuu uskomattomalta, sillä esim. stepillinen -97 523iA kiertää 90 km/h vauhdissa sen n. 1700 1/min. Onko manuaaliversiossa tosiaaan yhtä pitkät välitykset? Jos on, niin jaksaako se maantiellä mennä mäkiä ylös vitosella?

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7398
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by jaki View Post
                          Tuo taulukko todennäköisesti sisältää virheitä.
                          Jos näin on, niin osaat varmaankin linkittää tähän perään sitten oikean tiedon luotettavammasta lähteestä kuin ko. taulukko.

                          Kaikenkaikkiaanhan tämä keskustelu lähti siitä, että kerroin 528iA:ssa olevan pidempi viitonen kuin vastaavassa manuaalissa. Sinä kiistit tämän, mutta esimerkiksi suffeli tuossa yllä (kuten myös juster aiemmin) vahvistaa tietoni oikeaksi.

                          Originally posted by jaki View Post
                          Samalla joku voi tutkia paljonko eri renkaat vaikuttaa, vaikka olisi oikea rengaskoko (esim 225/55/16 vrs 205/65/15 jne), mutta toiset ovat kuluneet ja toiset uudet jne. Voisin kuvitella, että tuollainen parisataa kiekkaa tulee aika helposti.
                          Kuten jo yllä totesin ei renkaan kuluminen vaikuta nopeusmittarin ja kiekkamittarin suhteeseen mitään.

                          Originally posted by jaki View Post
                          Samoin: näyttääkö kierroslukumittari tismallen oikein, entäs nopeusmittari?
                          Ei varmasti kumpikaan näytä absoluuttisen oikein, mutta niillä nyt ei ole merkitystä siihen onko automaatissa pidemmät välitykset vai ei.

                          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                          Vaihteiston välityksille en TISsistä löytänyt muita kun nuo jo mainitut 3,67; 2,00; 1,40; 1,00 ja 0,74. Onko sitten 523i ja 523iA samat kokonaisvälitykset? Tuntuu uskomattomalta, sillä esim. stepillinen -97 523iA kiertää 90 km/h vauhdissa sen n. 1700 1/min. Onko manuaaliversiossa tosiaaan yhtä pitkät välitykset? Jos on, niin jaksaako se maantiellä mennä mäkiä ylös vitosella?
                          Mun -00 523i manuaali kiertää 100 km/h mittarinopeudessa n. 2550 rpm. Eli 90 km/h nopeudessa tuosta tulee 2300 rpm. Kun lasketaan kierroslukujen suhde automaatilla ja manuaalille saadaan 1700 rpm / 2300 rpm = 0,74. Kun kerran tiedetään että perät on näissä samat, saadaan manuaalivaihteisen 523i:n viitosen välitykseksi 1,00. Kun tuosta BMW:n taulukosta nähdään että kaikkien facelift-mallien manuaalilootien viitosen välitys on myös 1,00, on tämä tulos melko helppo uskoa todeksi.

                          Näin on täysin aukottomasti todistettu että ainakin prefacelift 523i:n osalta automaatissa on jopa huomattavasti pidempi viitonen kuin manuaalissa. Sama pätee BMW:n taulukon mukaan kaikkiin facelift-malleihin ja suffelin kokemuksen mukaan myös (prefacelift) 528i-malliin.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 12-08-2007, 17:49.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #14
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Ei varmasti kumpikaan näytä absoluuttisen oikein, mutta niillä nyt ei ole merkitystä siihen onko automaatissa pidemmät välitykset vai ei.
                            Sinulla kun ilmeisesti 523i manuaali löytyy, niin miltä tuo 1700 1/min @ 90 km/h vaikuttaa?

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7398
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                              Sinulla kun ilmeisesti 523i manuaali löytyy, niin miltä tuo 1700 1/min @ 90 km/h vaikuttaa?
                              Kts. yllä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎