Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring takaosan äänieristys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • scheisse
    BTCF Honorary Member
    • Apr 2007
    • 2798
    • Kauhajoki

    e39 touring takaosan äänieristys?

    Eli onko kukaan kokeillu eristää tota takaosaa kun tuntuu tuo ajomelu tulevan sieltä suurimmaksi osaksi? Elikkäs millä eristetty, mistä paikoista ja mitä tuloksia? Eihän tuo meteli nyt suuri oo mut jos sitä sais vielä vähän pois...
    - f30 330e M-Sport , -16
    - e36 3.2 M3 cabrio individual
  • V-Power
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1333
    • Varsinais-Suomi

    #2
    Originally posted by playboy View Post
    Eli onko kukaan kokeillu eristää tota takaosaa kun tuntuu tuo ajomelu tulevan sieltä suurimmaksi osaksi? Elikkäs millä eristetty, mistä paikoista ja mitä tuloksia? Eihän tuo meteli nyt suuri oo mut jos sitä sais vielä vähän pois...
    kannattais varmaan katella sitä rengastusta ensin,meinaan et mulla kuuluu sisälle niin pientä ajomelua,että ihmettelen jos tuollainen jotain häiritsee :think
    E36 95 316i Sedan
    E39 97 540i Touring
    E46 99 320Ci Coupe
    E53 01 X5 4,4 V8
    E65 05 730d
    F10 11 523i Sedan
    F90 08 320i Sedan

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      #3
      Ei mullakaan kyllä mitään meteliä perältä kuulu. Mitkäs renkulat siinä on alla?
      Onko ne pahastikin "hakuilla"?

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #4
        Joo eipä munkaan autossa 225/50 17 misukan kitkoilla kuuluu kauheesti ääntä (e38 ei ollu hiljasempi 225/55 17 kitkoilla) mut nyt ku alla on 265/35 18 uniroyal rainsportit niin ääntä on ja paljon. Kaverin autossa vastaavan kokoset nankangit on paljo hiljasemmat.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Mitä huonompi kuulo, sitä paremmaltahan se tuntuu.

          Fakta kun vaan on se että E39 touring meluaa takapäästä sisään huomattavasti enemmän kuin sedan. olkoon renkaat mitkä tahansa.

          Lasipinnoista tuo kumina taitaa pääosin heijastella, joten voi olla tekemätön paikka.
          ---

          Comment

          • scheisse
            BTCF Honorary Member
            • Apr 2007
            • 2798
            • Kauhajoki

            #6
            Eihän tuo melu mikään valtava oo mut ajattelin vain mielenkiinosta kokeilla jos vielä sais pikkusen pois:think Renkaat on ihan hyvä kuntoiset kumhot 235/35/19 ajettu noin 2000km. eihän tietenkään noilla renkailla saa ihan hiljaiseksi mut jos edes vähän sais pois... niin ja muilla rengas merkeillä ihan sama homma kun kokeiltu. Kaippa sitä täytyy vain alottaa vaikka tuolta varapyörä kotelosta kun siellä ei näytä olevan mitään kummempia eristeitä (ja helppo paikka alottaa).
            - f30 330e M-Sport , -16
            - e36 3.2 M3 cabrio individual

            Comment

            • Stone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 4074
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by -Tapi View Post
              Fakta kun vaan on se että E39 touring meluaa takapäästä sisään huomattavasti enemmän kuin sedan. olkoon renkaat mitkä tahansa.

              Juuri näin! Itse ostin motonetista n.25mm paksua vaahtomuovi äänieristelevyä, jossa liimapinta. Leikkasin ja liimasin sopivan kokoisia paloja joilla sitten verhoilin "varapyöräkotelon". Äänet kyllä pehmenivät jonkin verran, mutta paremmalla materiaalilla uskoisin lopputuloksen olevan vieläkin hiljaisempi. Tietenkin jos olisi purkanut laatikollisen elektroniikkaa niin olisi saanut liimattua myös takalokasuojan seinämiin ym., mutta liian iso homma noin äkkiseltään.. Mielessä kävi, että käsittelisi sisälokasuojien pinnat myös jollain, mutta millä? Jollain bitumilevyillä, vai mitä ne nyt sitten onkaan(sitä mustaa ohutta jossa myös joka paikkaan tarttuva liima pinta)?

              ED: Ei taida vaan muovissa mikään pysyä..:think
              Last edited by Stone; 10-08-2007, 19:25.
              E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
              VW Pornstarter (työjuhta)
              Dodge RAM Cummins (venejuhta)
              Finnmaster T8







              Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Stone View Post
                Mielessä kävi, että käsittelisi sisälokasuojien pinnat myös jollain, mutta millä? Jollain bitumilevyillä, vai mitä ne nyt sitten onkaan(sitä mustaa ohutta jossa myös joka paikkaan tarttuva liima pinta)?
                Pelkkä ohut bitumilevy ei vielä paljon auta. Ohut bitumilevy ja siihen päälle alustamassaa paksu kerros pensselillä auttaa jos kyse on pellin läpi tulevasta äänestä. Sitten samalla alustamassalla myös pyöräkotelon peltipintaan paksu kerros. Paksu siis = 5-10mm. Noilla tempuilla rengasmelu vähenee. Eri juttu sitten on kannattaako bemarin rengaskoteloita tuolla törhiä, minulla on kokemusta Mazda 323:n hiljentämisestä ja se kyllä hiljeni reippaasti, mutta kyllä siihen monenlaista ainetta ja mattoa tulikin laitettua... Finikorilla on suihkutettava massa joka voisi olla parempi/siistimpi tuohon käyttöön, onhan niitä toki muitakin merkkejä, Noxudol olisi toinen.

                Pelkkä vaahtomuovieriste ei toimi kunnolla, pitää olla sellaista yhdistelmäeristettä jossa on vaahtomuovi ja raskasmatto, ja se laitetaan niiin päin, että vaahtomuoviosa on koria vasten. Tuo pudotti Mazdassa alustan ääniä merkittävästi jalkatilassa lattiamaton alle laitettuna. Tuolta niitä saa: http://www.noisetek.fi/fi_compo.htm
                Biltemallakin on jotain tuollaista myynnissä, tiedä sitten toimiiko se vai ei. Tosin minä en noita ostanut vaan tein ne itse, siis 2cm polyeetterivaahtomuovi ja 3mm raskasmatto yhteen.

                Eikä tuossa vielä kaikki, toki vaimensin katon, konepellin, takaluukun, ovet ja pilarit. Onneksi ei BMW:ssä ole tuollaista tarvinnut tehdä, kaatuvan takapenkin taakse tehty vaimennuslevy ja vararenkaan päällä oleva yhdistelmälevy on riittänyt. Tosin kyllähän tuon tietysti saisi vielä paljon hiljaisemmaksi jos alkaisi vaimentamaan... Minua on huvittanut miksi BMW:n ovien pelti on vaimentamatta alareunasta, siis sitä kylkilistan alapuolelle olevaa osaa kun naputtaa niin jopa on surkea ääni, listan yläpuolella kyllä on bitumia.
                E39 528iA

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #9
                  takapyörän laakerit kannattanee kans tarkistaa... E39:ssä alkaa monesti suht ajoissa jo ääntämään.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7438
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Onneksi ei BMW:ssä ole tuollaista tarvinnut tehdä, kaatuvan takapenkin taakse tehty vaimennuslevy ja vararenkaan päällä oleva yhdistelmälevy on riittänyt.
                    Nyt alkoi kiinnostaa... Kerrotko lisää näitten rakenteesta ja vaikutuksesta? Kaatuva takapenkki kun mullakin on niin se varmasti päästää enemmän ääntä lävitseen kuin tavallinen.

                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    takapyörän laakerit kannattanee kans tarkistaa... E39:ssä alkaa monesti suht ajoissa jo ääntämään.
                    Tätä meinasin itsekin ehdottaa, mulla oli ääni sellainen että ei sitä aluksi olisi miksikään laakeriääneksi arvannut.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 11-08-2007, 07:57.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Nyt alkoi kiinnostaa... Kerrotko lisää näitten rakenteesta ja vaikutuksesta? Kaatuva takapenkki kun mullakin on niin se varmasti päästää enemmän ääntä lävitseen kuin tavallinen.
                      Renkaan päällä on rengaskotelon kokoinen pala muistaakseni 4cm polyeetterivaahtomuovia jonka päälle on liimattu tuo 3mm raskasmatto. Sen vaikutuksia en kyllä enää muista, voi olla ettei eroa huomaa kun tuo takapenkin takana oleva vaimennin on paikallaan. Takapenkin takana minulla oli 3-kerroslevy eli 2cm polyeetterivaahtomuovia takapenkin taustaa vasten, sitten raskasmatto ja sitten vielä 5cm tavallista vaahtomuovia. Tuo oli sellainen juuri sopivaksi mitoitettu pala jotta se meni reunoista ja ylhäältä tiiviisti paikalleen. Nyt siinä tosin on eri systeemi kun suksipussin aukossa on subbarin kotelo. No kuitenkin, ainakin minulla tuollainen vaimennuslevy pudotti selvästi takaa kuuluvaa rengasmelua, ei siis mitään karkean pinnan jyrinää vaan renkaan pintaääntä. Kaatuvat penkit (ja suksipussi) ei ole saumoista kovinkaan tiiviit ja ilman niitä oleva auto olisi paljon hiljaisempi. Tuota on helppo testata jos sinulla on joku sopiva patja tai muu pehmuste, minä tein ensin kokeiluja puutarhakeinun istuinosan pehmusteilla.

                      Varmaan tuon saisi vielä paremmaksi jos alkaisi vaimentamaan varsinaista melun syytä eli pyöräkoteloita ja kontin pohjaa sillä takaa kuuluu silti rengasäänet kovempaa kuin edestä. Ääniä tulee läpi myös hattuhyllystä, mutta auton ilmanvaihto menee sekaisin, jos niitä reikiä alkaa tukkimaan.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7438
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Takapenkin takana minulla oli 3-kerroslevy eli 2cm polyeetterivaahtomuovia takapenkin taustaa vasten, sitten raskasmatto ja sitten vielä 5cm tavallista vaahtomuovia. Tuo oli sellainen juuri sopivaksi mitoitettu pala jotta se meni reunoista ja ylhäältä tiiviisti paikalleen.
                        Kiitos, tällaista täytyy varmaan joskus ehtiessä alkaa testaileen.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #13
                          Onko TJJ tai joku muu kokeillut sisälokareiden lisäeristystä? Ajatuksena 2-4 mm bitumimattoa muovisen sisälokarin piiloon jäävälle pinnalle. Samanlaisella systeemillä Lokari tekee nuo "vaimennetut" sisälokarinsa. Mitään kosteutta kerääväähän sinne ei kannata laittaa. 4 mm saattaa olla painon suhteen jo kintaalla, kestävätkö orggis-kiinnikkeet lisääntyneen painon röykytyksessä.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • scheisse
                            BTCF Honorary Member
                            • Apr 2007
                            • 2798
                            • Kauhajoki

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Ajatuksena 2-4 mm bitumimattoa muovisen sisälokarin piiloon jäävälle pinnalle. .
                            Justiinsa tuota oon kans miettiny että toimiskohan tommonen. Mb käyttää jotain huovan tyylistä juttua ainakin uudempi c-sarja
                            - f30 330e M-Sport , -16
                            - e36 3.2 M3 cabrio individual

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Onko TJJ tai joku muu kokeillut sisälokareiden lisäeristystä? Ajatuksena 2-4 mm bitumimattoa muovisen sisälokarin piiloon jäävälle pinnalle. Samanlaisella systeemillä Lokari tekee nuo "vaimennetut" sisälokarinsa. Mitään kosteutta kerääväähän sinne ei kannata laittaa. 4 mm saattaa olla painon suhteen jo kintaalla, kestävätkö orggis-kiinnikkeet lisääntyneen painon röykytyksessä.
                              Mazdaan ostin taakse Lokarit eikä ne vakiona juuri vakuuttaneet. Pieni pala 2mm bitumia oli liimattu siihen keskikohtaan ja se lähinnä muutti irtokivien rapinan äänen, ei mitään muuta. Niistä tuli todella paljon paremmat kun bitumia lisäsi ja päälle laittoi reilusti alustamassaa ja massasi myös pyöräkotelot. Jotain muuta kuin bitumimattoa sinne pitäisi laittaa, siis kun löytyisi joku hiukan huokoisa aine joka ei imisi kosteutta. Ehkä tuollainen Noxudol tai vastaava ja sitten vielä maalaisi sen. Noxudolin tosin kerrotaan kestävän kosteuttakin, mutta tiedä sitten mikä on totuus. http://www.duoproduct.com/noxudol.html

                              Miten muuten BMW:ssä (sedan lähinnä kiinnostaa) on tilaa tuolla takalokareiden takana? Ei ole asiasta muistikuvaa vaikka ne irti olikin.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎