Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i vm. 1996 ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    E39 523i vm. 1996 ostamassa

    Tervehdys!

    Tosiaan, olisi aikomus ruveta bemariukkeliksi (nykyinen alfisti) ja kiikarissa onkin vuoden 1996 523i eli E39 katiska jolla on mittarissa 180 tkm - myyjänä on merkkiliike. Auto on tuotu saksasta viime vuonna ja suomessa siinä on ollut lämpöongelmia (soittelin edelliselle omistajalle). Autoon on uusittu käytännössä koko jäähdytysjärjestelmä syyläriä & vesipumppua myöden ja huollettu saksassa aina merkkiliikkeessä.

    Koeajolla auto Ei nykinyt eikä kolissut ja voimaa tuntui olevan. Tänään sitten käytettiin sitä vaimokkeen kera paikallisella autotohtorilla ja löytyihän siitä jotain vikaa vaikka olikin muuten yllättävän hyvässä kunnossa:

    1. Tyhjäkäynnillä pakokaasuarvoissa oli jotain häikkää eli kävi liian rikkaalla ja kaasuissa liikaa palamatonta pensaa - en muista mitkä arvot mutta joku minkä pitäisi olla alle 100 oli 280 ja toinen minkä piti olla alle 0,5 oli 5. Kierroksilla kaikki kuulemma kohdillaan mutta tyhjäkäynnillä arvot kipusivat lähelle ajokieltorajaa. Mitäs osaisitte epäillä diagnoosiksi ja onko kallista remonttia?

    2. Käsijarru oli ihan paska eli vissiin pitäisi uusia ne jarrukilvet - ei liene kallis nakki?

    3. Jäähdytysnesteen pakkasenkesto oli -33 astetta C vaikka pitäisi olla -35. Jäähdytysjärjestelmässä oli painetta ja tuotti hankaluuksia mitata paisarista korkki auki auton käydessä kannen ohivuotoa semmoisella sinisellä nesteindikaattorilla ilman palaneita näppejä. Ei kuulemma ollut mitään pakokaasuja seassa mutta vähän jäi tuo paineen määrä mietityttämään. Tohtori tuumasi että kuulunee asiaan. Nyt vaan toivotaan ettei saatu ilmaa järjestelmään kun sieltä kuitenkin sitä nestettä valui jokunen desi poikkeen? Paisuntasäiliö ei kuitenkaan tyhjentynyt kokonaan joten ei liene mitenkään hörpännyt ilmaa? Joku tiesi vielä sanoa että näissä pitää muka käyttää jotain erikoisjäähdytysnestettä (nyt sisällä oranssia nestettä) mikä maksaa tavallista enemmän - onko noin?

    4. Vaihteiston perässä oli ihan pientä öljykosteutta - ei kuulemma vakavaa mutta voiko pahentua ja onko kallista korjata?

    Mitäs tuumaatte noista vioista; muuten kyllä tuli pelkkää ykköstä tohtorin listaan joten ei nyt vissiin ihan paska ruuvailtu kusetus ole kyseessä. Palautin auton liikkeeseen ja lupasivat selvitellä noita em. vikoja. Jään jännityksellä odottelemaan mitä sieltä kuuluu. Tuumatkaapa ihmessä viisaammat jotain noista vioista niin saisi nukuttua yönsä kunnolla ja tehtyä hyvät kaupat - kenties kohta olisi tässä massa taas yksi bemaristi lisää(/liikaa)
    Last edited by Pulukka; 22-08-2007, 23:06. Reason: typoja
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #2
    1. Ensimmäinen arvo on Hc pitoisuus. Searchilla löytyy syitä korkeaan pitoisuuteen.

    Jos liike korjaa noi viat niin sittenhän asia on ok.

    Paljonko oli muuten hintaa? Veikkailisin 10-12k€

    523i taitaa olla melkoisen hyvä valinta hintaluokassaan!

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Originally posted by Pulukka View Post
      suomessa siinä on ollut lämpöongelmia (soittelin edelliselle omistajalle). Autoon on uusittu käytännössä koko jäähdytysjärjestelmä syyläriä & vesipumppua myöden ja huollettu saksassa aina merkkiliikkeessä.

      Jäähdytysjärjestelmässä oli painetta ja tuotti hankaluuksia mitata paisarista korkki auki auton käydessä kannen ohivuotoa semmoisella sinisellä nesteindikaattorilla ilman palaneita näppejä.
      Kansi vika, jätä kaupaan ja etsi parempi yksilö.

      Comment

      • T.H.O.M.A.S
        Bimmer Rookie
        • Jun 2006
        • 92

        #4
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Kansi vika, jätä kaupaan ja etsi parempi yksilö.
        Tai ilmattu huonosti jäähdytysjärjestelmän osien vaihdon yhteydessä

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #5
          Suomesta löytyy heti n.100 kpl vastaavia bemareita. Pakkohan niiden joukossa on olla sellaisia yksilöitä jotka on oikeasti kunnossa. Ei missään nimessä kannata ostaa tuollaista...
          ------
          G31 530d

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by suffeli View Post
            Suomesta löytyy heti n.100 kpl vastaavia bemareita. Pakkohan niiden joukossa on olla sellaisia yksilöitä jotka on oikeasti kunnossa. Ei missään nimessä kannata ostaa tuollaista...
            Samaa mieltä, jätä ostamatta. Kyllä näitä löytyy täysin ehjiäkin varmasti samaan hintaan...
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • shotguni
              Bimmer Rookie
              • Mar 2007
              • 70

              #7
              2. Käsijarru oli ihan paska eli vissiin pitäisi uusia ne jarrukilvet - ei liene kallis nakki?

              En kyl keksi miten jarrukilvet vaikuttaa käsijarrun toimintaa....mutta tosiaa, en ainaka antais ton paskan käsijarrun vaikuttaa merkittävästi ostopäätökseen(itellä oli paska känkkä ku ostin ja n.10min säädöllä toimii nyt moitteettomasti).


              Ite ostin vastaavan tossa puol vuotta sitten ja oon ollu oikein tyytyväinen(vaikka joitain pikkuvikoja jäi ostohetkellä huomaamatta). Suosittelen, mutta kannattaa kyllä koeajaa useampi yksilö, ni löytyy varmaan se hyvä!

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Jep, äläkä tosiaan ota sitä ensimmäistä vaan käy koeajolla muillakin... esim. vaikka isommalla koneellakin olevalla 2.8:lla tai jopa 3.0 dieselillä, jos sellanenkin olisi mahdollista. Näitä kutoskoneita ei ainakaan kannata kulutusten perusteella lajitella toisiinsa, sillä käytännössä kaikki vie lähes saman verran polttoainetta...toiset vaan kulkee paremmin. Itselläkin on 528 myynnissä vielä jonkun aikaa ja hintakin on enemmän kuin kohdallaan jos sitten varmasti haluat hyvän yksilön... kerron lisää jos kiinnostaa

                Comment

                • Pulukka
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2007
                  • 51
                  • Joensuu

                  #9
                  Tattiksia kommenteista!

                  Mielestäni tämä on kyllä ollut ehdottomasti hienoin & siistein & yksilö mitä olen käynyt ajamassa tuossa hintaluokassa - viimeisin hinta on 9900 € ja kyseessä on joensuulainen BMW -liike (autotalo Hartikainen) joka on vaihtanut sen DieselBoraan. Olen ajanut noita nyt noin 5 kpl pitkin suomea - kahta yksilöä Kempeleessä ja kolmea Joensuussa joista pari on tainnut kylläkin olla 520:siä, kokonaisuudessaan hintahaarukassa 9900-14000 €

                  Autotohtorilla syynäsimme tuota autoa 1,5h eikä siinä mikään muu herättänyt epäilyksiä kuin nuo päästöarvot jotka olivat perseellään ainoastaan tyhjäkäynnillä. Kierroksilla olivat oikein hyvät. Tohtorilla testattiin tuon kansivika tosiaan sellaisella nesteputkilolla joka asetettiin tiiviisti tuohon paisarin reikään ja odoteltiin että muuttuuko putkilon sisällä oleva sininen neste keltaiseksi nesteessä mahdollisesti olevien pakokaasujen johdosta. Ei muuttunut. En sitten tiedä olisiko tuohon jotain parempia konsteja?

                  Kone oli siis täysin lämmin ja käynnissä kun tuota indikaattoria yritettiin ruveta sullomaan tuonne paisariin eli sieltä liritti nestettä ulos kun korkkia löysytti - tovin sitä raoteltuaan tohtori sai korkin irti ilman valumisia ja asetti putkulan reikään ja teki testin. Käsitteekseni tuolla järjestelmässä pitääkin olla jotain painetta kun eikös noissa korkeissakin ole joku tietty painelukema? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin..?

                  Milläs pirulla tuon kannen kunnon saisi varmistettua ettei vain olisi kiero/haljennut? Onko tuo nesteen laadun mittaus ainoa konsti? Ajossa auto tuntui oikein mainiolta eikä koneen käytöksessä ollut mitään kummallista; ei vaeltanut tyhjäkäynti, ei nykinyt missään vaiheessa eikä savuttanut ja kulki kuin hirvi!

                  Tuo 523 on sopiva kompromissi emännän kanssa – kyllä tuolla kerkeää ja syöhän se nyt kuitenkin piirun vähemmän kuin tuo 528. Toiveissa olisi että pääsisi alle 10 litran kulutuksiin kun työmatka on 20 km suuntaan josta 3 km kaupunkia, 12 km 80-100 km rajoitusta ja loput 60 km pikkutietä. Vuodessa kertyy noin 25 tkm ja suurin osa matkaa – jotenkin tuntuisi sopivalta vehkeeltä tuo e39 vaikkei ihan taloudellisin vaihtoehto ole. Pitäähän autossa olla kokoa ja näköä! Tässä yksilössä kun ei ollut juurikaan ruostetta, verraten siisti maalipinta, puhkikulumaton penkki ja ehjät & kulumattomat nahat ratissa & vaihdenupissa + siis kaikki mahdolliset lisävarusteen tiptopkunnossa.

                  Tarkoitus kyllä olisi saada liikkeen kanssa sovittua korjauksesta mutta olisi hyvä tietää päästöarvojen syy etteivät vaan tee jotain hätäratkaisua. Tuumailkaa ihmeessä lisää!
                  vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

                  Comment

                  • jartsa02
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 1131
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Pulukka View Post
                    1. Tyhjäkäynnillä pakokaasuarvoissa oli jotain häikkää eli kävi liian rikkaalla ja kaasuissa liikaa palamatonta pensaa - en muista mitkä arvot mutta joku minkä pitäisi olla alle 100 oli 280 ja toinen minkä piti olla alle 0,5 oli 5. Kierroksilla kaikki kuulemma kohdillaan mutta tyhjäkäynnillä arvot kipusivat lähelle ajokieltorajaa. Mitäs osaisitte epäillä diagnoosiksi ja onko kallista remonttia?
                    Mulla E39:ssä juuri tollaset arvot aiheutti viallinen Lambda (toinen niistä), juuri tollaset lähellä ajokieltorajaa oleva CO-arvot tyhjäkäynnillä. Remonttina toi Lambdan-vaihto nyt ei oo mikään mahoton: anturi 100 - 200€ riippuen ostopaikasta + vaihtotyö, ehkä tunti pari korjaamolla.
                    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7397
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Pulukka View Post
                      Toiveissa olisi että pääsisi alle 10 litran kulutuksiin kun työmatka on 20 km suuntaan josta 3 km kaupunkia, 12 km 80-100 km rajoitusta ja loput 60 km pikkutietä.
                      Luulis menevän ihan reilusti alta kympillä jos vain lämmittää konetta lohkolämmitimellä molemmissa päissä eikä tule muuten hirveästi lyhyttä pätkää tuon lisäksi. Ite oon ajellut nyt reilu puoli tankkia pelkkää taajamaa (nopeusrajoitukset 40-60 km/h + ehkä pari kilsaa motaria tyyliin 1-2 rampinväliä) ja kulutus (kalibroirun) ajotietokoneen mukaan 9,4 l/100 km. Näin kesällä tietysti kylmäkäynnistykset ei ole niin kylmiä. Lyhyessä ajossa suurin merkitys kulutukseen on sillä miten suuren osan ajosta ajaa kylmällä/puolilämpimällä koneella.

                      Originally posted by Pulukka View Post
                      Autotohtorilla syynäsimme tuota autoa 1,5h eikä siinä mikään muu herättänyt epäilyksiä ...
                      Miten tarkkaan tutkitte alustan osia? Tulee heti mieleen että omasta meni samantien "narinahelat" eli takapään alemmat navanpuoleiset isot pallonivelet vaihtoon ja myös edestä reaktiotankojen puslat sekä toinen alatukivarsi oli melko pian vaihtokunnossa. Eihän nuo nyt mitenkään mahdottomia ole vaihdattaa ja sinänsä normaalia kulumista näissä, mutta olisihan silti autoa ostaessa kiva tietää mikä näiden kunto on koska vaihtoihin menee tipoittain tehtynä melko paljon vaivaa ja rahaakin äkkiä lähemmäs 1000e.

                      Originally posted by Pulukka View Post
                      ... suurin osa matkaa – jotenkin tuntuisi sopivalta vehkeeltä tuo e39 vaikkei ihan taloudellisin vaihtoehto ole.
                      Ehdottomasti loistava vaihtoehto! Hiljainen melutaso tekee matkustamisesta hyvin levollista, eikä kyllä ohituksetkaan ole aiheuttaneet verenpaineen nousua kun vaan suosiolla vaihtaa sen kolmosen sisään ennen kuin painaa kaasua.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 23-08-2007, 12:02.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Wille83
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 98
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Pulukka View Post
                        Tattiksia kommenteista!


                        Autotohtorilla syynäsimme tuota autoa 1,5h eikä siinä mikään muu herättänyt epäilyksiä kuin nuo päästöarvot jotka olivat perseellään ainoastaan tyhjäkäynnillä. Kierroksilla olivat oikein hyvät. Tohtorilla testattiin tuon kansivika tosiaan sellaisella nesteputkilolla joka asetettiin tiiviisti tuohon paisarin reikään ja odoteltiin että muuttuuko putkilon sisällä oleva sininen neste keltaiseksi nesteessä mahdollisesti olevien pakokaasujen johdosta. Ei muuttunut. En sitten tiedä olisiko tuohon jotain parempia konsteja?
                        Eiköhän tuo testi riitä varmistamaan ettei ole kansivikainen...:think

                        Meikäläisellä on itsellä 523 -96 ja haetutin auton saksasta jolloin sillä oli ajettu 205tkm. Itse olen ajanut nyt n. 30tkm kuluneen vuoden aikana ja ihan ongelmaton ei ole ollut...

                        Hyvä että jäähdytysjärjestelmä on uusittu sillä meikäläiseltä se hajosi ensimmäisen 5tkm aikana.

                        Lisäksi myös katalysaattori on vaihdettu... ja paljon muuta.

                        Varoituksen sana: varaudu siihen että joudut tekemään paljon remppaa autoon... siis varaudu. En tarkoita että ongelmia välttämättä tulee...

                        Itse olen tehnyt paljon remppaa omaan autoon... onneksi osaan tehdä itte tai korjauslaskujen yhteenlaskettu hinta olisi 6000 € paikkeilla... karkeasti arvioiden.

                        On mahdollista että tämä meikäläisen auto on se pommi hyvien yksilöiden joukossa...

                        Jos päädyt ostamaan auton niin toivotan onnea, jotta vältyt niiltä rempoilta mitä meikäläinen on joutunut tekemään. Auto kyllä itsessään on todella mukava ajaa ja kulkee kuin hirvi...

                        Kunpa vain ei olisi niin paljon vikoja iän kasvaessa...

                        Comment

                        • Valkman
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 712
                          • Helsinki

                          #13
                          Ite ajelen kehäteitä töihin ja takaisin ja kalibroitu keskikulutus 8,8 l/100 km.. siis 528. Kulutukseen vaikuttaa moottorikokoa huomattavasti enemmän se, että käytätkö ilmastointia vai et.

                          Comment

                          • zaci
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 459
                            • Kuopio

                            #14
                            Kyllä alle kympillä menee, riippuu tietty kuskista aika paljon tällasessa autossa. Ex-523 -96 meni 7,8-8,5 per tankki, suurin osa matka-ajoa mutta myös taajama-ajoa. Nykynen 528 -96 menee pikkusen reippaammalla, mutta ero on niin mitätön että en sulkisi 528:a bensasyöppönä pois. Matkassa ilmastointi päällä keskinopeus vajaa 100, ohituksia ja muutama pysähdys niin 7,8 tälle 2.8 koneelle ei ole ollenkaan paha
                            BMW F20 120xDa 2016 140kW

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Valkman View Post
                              Kulutukseen vaikuttaa moottorikokoa huomattavasti enemmän se, että käytätkö ilmastointia vai et.
                              Unohtuikin mainita, että tuo tosiaan tuntuu vaikuttavan perstuntumalla ainakin 0,5 l/100 km mulle tyypillisessä taajama-ajossa.

                              Originally posted by zaci View Post
                              Matkassa ilmastointi päällä keskinopeus vajaa 100, ohituksia ja muutama pysähdys niin 7,8 tälle 2.8 koneelle ei ole ollenkaan paha
                              Aika samoihin menee 523i vastaavissa olosuhteissa, 7,6-7,7 yleensä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎