Tervehdys!
Tosiaan, olisi aikomus ruveta bemariukkeliksi (nykyinen alfisti) ja kiikarissa onkin vuoden 1996 523i eli E39 katiska jolla on mittarissa 180 tkm - myyjänä on merkkiliike. Auto on tuotu saksasta viime vuonna ja suomessa siinä on ollut lämpöongelmia (soittelin edelliselle omistajalle). Autoon on uusittu käytännössä koko jäähdytysjärjestelmä syyläriä & vesipumppua myöden ja huollettu saksassa aina merkkiliikkeessä.
Koeajolla auto Ei nykinyt eikä kolissut ja voimaa tuntui olevan. Tänään sitten käytettiin sitä vaimokkeen kera paikallisella autotohtorilla ja löytyihän siitä jotain vikaa vaikka olikin muuten yllättävän hyvässä kunnossa:
1. Tyhjäkäynnillä pakokaasuarvoissa oli jotain häikkää eli kävi liian rikkaalla ja kaasuissa liikaa palamatonta pensaa - en muista mitkä arvot mutta joku minkä pitäisi olla alle 100 oli 280 ja toinen minkä piti olla alle 0,5 oli 5. Kierroksilla kaikki kuulemma kohdillaan mutta tyhjäkäynnillä arvot kipusivat lähelle ajokieltorajaa. Mitäs osaisitte epäillä diagnoosiksi ja onko kallista remonttia?
2. Käsijarru oli ihan paska eli vissiin pitäisi uusia ne jarrukilvet - ei liene kallis nakki?
3. Jäähdytysnesteen pakkasenkesto oli -33 astetta C vaikka pitäisi olla -35. Jäähdytysjärjestelmässä oli painetta ja tuotti hankaluuksia mitata paisarista korkki auki auton käydessä kannen ohivuotoa semmoisella sinisellä nesteindikaattorilla ilman palaneita näppejä. Ei kuulemma ollut mitään pakokaasuja seassa mutta vähän jäi tuo paineen määrä mietityttämään. Tohtori tuumasi että kuulunee asiaan. Nyt vaan toivotaan ettei saatu ilmaa järjestelmään kun sieltä kuitenkin sitä nestettä valui jokunen desi poikkeen? Paisuntasäiliö ei kuitenkaan tyhjentynyt kokonaan joten ei liene mitenkään hörpännyt ilmaa? Joku tiesi vielä sanoa että näissä pitää muka käyttää jotain erikoisjäähdytysnestettä (nyt sisällä oranssia nestettä) mikä maksaa tavallista enemmän - onko noin?
4. Vaihteiston perässä oli ihan pientä öljykosteutta - ei kuulemma vakavaa mutta voiko pahentua ja onko kallista korjata?
Mitäs tuumaatte noista vioista; muuten kyllä tuli pelkkää ykköstä tohtorin listaan joten ei nyt vissiin ihan paska ruuvailtu kusetus ole kyseessä. Palautin auton liikkeeseen ja lupasivat selvitellä noita em. vikoja. Jään jännityksellä odottelemaan mitä sieltä kuuluu. Tuumatkaapa ihmessä viisaammat jotain noista vioista niin saisi nukuttua yönsä kunnolla ja tehtyä hyvät kaupat - kenties kohta olisi tässä massa taas yksi bemaristi lisää(/liikaa)
Tosiaan, olisi aikomus ruveta bemariukkeliksi (nykyinen alfisti) ja kiikarissa onkin vuoden 1996 523i eli E39 katiska jolla on mittarissa 180 tkm - myyjänä on merkkiliike. Auto on tuotu saksasta viime vuonna ja suomessa siinä on ollut lämpöongelmia (soittelin edelliselle omistajalle). Autoon on uusittu käytännössä koko jäähdytysjärjestelmä syyläriä & vesipumppua myöden ja huollettu saksassa aina merkkiliikkeessä.
Koeajolla auto Ei nykinyt eikä kolissut ja voimaa tuntui olevan. Tänään sitten käytettiin sitä vaimokkeen kera paikallisella autotohtorilla ja löytyihän siitä jotain vikaa vaikka olikin muuten yllättävän hyvässä kunnossa:
1. Tyhjäkäynnillä pakokaasuarvoissa oli jotain häikkää eli kävi liian rikkaalla ja kaasuissa liikaa palamatonta pensaa - en muista mitkä arvot mutta joku minkä pitäisi olla alle 100 oli 280 ja toinen minkä piti olla alle 0,5 oli 5. Kierroksilla kaikki kuulemma kohdillaan mutta tyhjäkäynnillä arvot kipusivat lähelle ajokieltorajaa. Mitäs osaisitte epäillä diagnoosiksi ja onko kallista remonttia?
2. Käsijarru oli ihan paska eli vissiin pitäisi uusia ne jarrukilvet - ei liene kallis nakki?
3. Jäähdytysnesteen pakkasenkesto oli -33 astetta C vaikka pitäisi olla -35. Jäähdytysjärjestelmässä oli painetta ja tuotti hankaluuksia mitata paisarista korkki auki auton käydessä kannen ohivuotoa semmoisella sinisellä nesteindikaattorilla ilman palaneita näppejä. Ei kuulemma ollut mitään pakokaasuja seassa mutta vähän jäi tuo paineen määrä mietityttämään. Tohtori tuumasi että kuulunee asiaan. Nyt vaan toivotaan ettei saatu ilmaa järjestelmään kun sieltä kuitenkin sitä nestettä valui jokunen desi poikkeen? Paisuntasäiliö ei kuitenkaan tyhjentynyt kokonaan joten ei liene mitenkään hörpännyt ilmaa? Joku tiesi vielä sanoa että näissä pitää muka käyttää jotain erikoisjäähdytysnestettä (nyt sisällä oranssia nestettä) mikä maksaa tavallista enemmän - onko noin?
4. Vaihteiston perässä oli ihan pientä öljykosteutta - ei kuulemma vakavaa mutta voiko pahentua ja onko kallista korjata?
Mitäs tuumaatte noista vioista; muuten kyllä tuli pelkkää ykköstä tohtorin listaan joten ei nyt vissiin ihan paska ruuvailtu kusetus ole kyseessä. Palautin auton liikkeeseen ja lupasivat selvitellä noita em. vikoja. Jään jännityksellä odottelemaan mitä sieltä kuuluu. Tuumatkaapa ihmessä viisaammat jotain noista vioista niin saisi nukuttua yönsä kunnolla ja tehtyä hyvät kaupat - kenties kohta olisi tässä massa taas yksi bemaristi lisää(/liikaa)
Comment