Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523 vm. 1996 tärinä/ ratin kilkatus tyhjäkäynnillä..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    E39 523 vm. 1996 tärinä/ ratin kilkatus tyhjäkäynnillä..?

    Heti uudessa bemarissa jotain "ominaisuutta" mikä pitäisi saada korjattua: Toisinaan tyhjäkäynnillä ratti alkaa hieman täristessään kilkattamaan/resonoimaan eli ääni kuuluu sisälle jostain mittariston takaa ja konepellin alta siitä vasemmalta puolelta autoa. Kun rattia kääntää johonkin suuntaan kilkatus yleensä loppuu. :think

    Saman äänen saa kuulumaan kun remputtaa rattia noin 10 cm matkan edestakaisin silleen nopsasti ja kääntelyn tahtiin kuuluu sellainen metallinen naksahdus. Mitään klappia ei varsinaisesti ohjauksessa tunnu. Voikos tuolla olla joku ohjausakseli väljänä vai mikäs perhana siellä kilkattelee?

    Mitenkäs kovasti tuon moottorin tulisi täristä tyhjäkäynnillä - oma kyllä kehrää kuin kissa mutta joskus liikennevaloissa tuntuu vähän täristävän koko autoa ja tuolloin tuo ratin kalkatus kuuluu.

    Osaisiko tuossa sitten olla joku moottorin tukikumi kulahtanut kun noin oireilee? Vauhdissa ei missään vaiheessa kyllä tutise/kalise yhtään paitsi joskus kun päästää liukumaan vapaalla ja kierrokset laskevat tyhjäkäynnille.

    Mitäs osaatte ehdottaa ja mitenkäs nuo tukikumit saa testattua? Entäs ohjausakselin?
    Last edited by Pulukka; 28-08-2007, 21:31. Reason: parempi otsikko...
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    #2
    No höh - eikö kellään täristele/ole täristänyt tyhjäkäynnillä..? Kumma kyllä tuo tuntuu mulla tapahtuvan kyllä todella satunnaisesti...

    Jos nyt ei kukaan osaa ehdotella mitään niin onko kenelläkään kokemusta noista moottorin tukikumien vaihdosta - nuohan nyt varmaan kannattaisi ihan varmuudeksi vaihtaa kun eivät motonetissäkään montaa kymppiä maksa - pääsisi vähän tutustumaan tuohon tekniikkaan samalla että mitä sieltä pellin alta /pohjapanssarin takaa löytyy?

    Hoituisiko tuo kumien vaihto pukeilta käsin niin että nostaa keulan ilmaan ja irrottelee pohjapanssarin. Tämän jälkeen löysyttelee tuo kiinnityspultit (vai ovatko jotenkin monimutkaiset) ja nostaa konetta varovasti tunkilla laudankappaleen avulla öljypohjasta ylöspäin niin että saisi ne kumit vaihdettua. Onko näin yksinkertaista vai ovatko ne kumit jotenkin perkeleen tiukassa/hankalassa paikassa?

    Nixejä?
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

    Comment

    • Pulukka
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 51
      • Joensuu

      #3
      Jatkan monologiani vielä - Aloin eilenillalla vaihtaa autoon tulppia tasaisemman tyhjäkäynnin toivossa ja jopa sieltä alkoikin löytymään oireille selitystä.

      Kolmas tulppa edestä käsin oli ollut löysällä ties mistä asti ja siellähän olikin tulpanreijän ympäristö oikein mielenkiintoisen näköinen - ruskeata öljynsekaista karstapaskaa koko tienoo täynnä jo tulpan kierteetkin aika tukkoiset. Näki selvästi ettei ole ollut tiivis kun tulpan tiivisteen kumallakin puolella oli paksut karstakerrokset.

      Että näin... jätin homman sikseen ja laitoin vielä illan mittaan mailia myyjäliikeelle että jos vaikka vaihtaisivat nuo tulpat kaupanpäällisiksi kun kaupanteosta ei ole vielä viikkoakaan ja auto rytkyää tyhjäkäynnillä nyttemmin melkeimpä koko ajan. Jotenkin tuntuisivat kuuluvan varsinkin merkkiliikkeelle tuollaiset perushuoltotoimenpiteet ennen auton myymistä...

      Toivottavasti keksivät miten saavat nuo sytystulppien ja itse kannen tiivistyskohdan putsattua ilman että karstakokkareet tippuvat reijästä männän päälle. Kivahan nuo olisi saada tiiviiksi kun tuo tyhjäkäntikin nyt alkoi seilata tuon edisodin takia ja muutenkin korahtalee pintakaasulla kummallisesti... toivottavasti siellä nyt ei ole mitään paskana. Pelkässä tärinässäkin kun oli ihan tarpeeksi sietämistä.

      Ohhoh kun meinaa vituttaa jo koko homma.
      vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎