Announcement

Collapse
No announcement yet.

e 39 etupään kolina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • konejotti
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 45

    e 39 etupään kolina

    Auto 523i -98,ajettu 139000km.Ongelmana kolina edessä.Kaikki nivelet timmikunnossa,kokeiltu klo 6 ja 12 sekä klo 3 ja 9 otteilla puistella renkaita molemmilta puolin etupää ylhäällä.Ei tunnu mitään välystä.

    Kolina kuuluu soratiellä ajettaessa ja myös asfaltilla,jonka pinnalla on irtokiviä(jotain 2-3cm halkaisija).Ei ole mikään yksittäinen kolahdus,vaan sellainen kolinasarja,muutama kolahdus aina peräkkäin.Iskarit oli viikko sitten testissä kunnossa.

    Mistä tämä voi kuulua,onko kellään hajua? :P
  • Henry
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 744
    • Kannus

    #2
    Pohjapanssarin päällä oleva alumiini voi helistä.Mulla se oli päässy jostain syystä löystyy ja alko pitää ääntä.
    Mercedes-Benz cls 350
    530DA E60
    Ex:
    Audi A6 2.7 biturbo quattro
    523IA E39
    520 E34 2Kpl
    535 E34

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Edellisessä E39 vm.97 tuntui ratissa asti sama havainto niin silloin vika oli ohjaustangoissa :roll:
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • konejotti
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 45

        #4
        Moro taas

        Tutkin taas ja huomasin että kun ottaa ohjausakselin alaristinivelestä kiinni ja heiluttaa niin siinä on välys eli sieltä se kolisee.Kumpi tuossa pitää hommata,alaristinivel vai hammastanko?
        Buksin-1->miten sulla oli?

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Muistaakseni vaihdettiin se punaisella merkitty osa.
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • konejotti
            Bimmer Rookie
            • Aug 2004
            • 45

            #6
            Kiitoksia avusta.Pitää tsekata nuo.

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #7
              Moro

              Saitko selville mistä kolina lopulta johtui? Mulla on sama vika omassa koslassa. Laakkosen sedät kertoivat, että ongelma olisi väljässä "hammastangossa" tai jossain vastaavassa. Kyseinen osa on kuulemma ollut 97-vuosimallin autoissa hieman huonolaatuinen. Uudemmissa sitä ei kuulemma ilmene. Hammastanko oli muistaakseni niin huokean hintainen jo pelkkänä osana etten sitten ole viitsinyt asialle mitään tehdä. Ajossa tuota ei huomaa mutta hiljainen vauhti soratiellä kyllä kertoo ongelmasta.

              Kerrohan miten hoidit asian kondikseen

              HKM
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Pääsyy e39:n kolinoihin on kallistuksenvakaajan koiranluut. Toki yli 100tkm ajetuissa voi välystä löytyä muualtakin. Täysin kolinattomia e39:jä on aika vähän kuitenkin...

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #9
                  Originally posted by Hemi
                  Pääsyy e39:n kolinoihin on kallistuksenvakaajan koiranluut. Toki yli 100tkm ajetuissa voi välystä löytyä muualtakin. Täysin kolinattomia e39:jä on aika vähän kuitenkin...
                  Joo. Nuo kallistuksenvakaajan koiranluut autoon aikoinaan vaihdettiinkin, tais olla 150 tuhannen paikkeilla. Kolina hävisikin melkein kokonaan etupäästä. Tuo pieni ääni kuitenkin jäi ja ilmenee vain epätasaisella alustalla ja hiljaisesssa vauhdissa. Nyt kun tarkemmin rupesin asiaa miettimään niin Laakkosella laitettiin jotain rasvaa, olikohan nyt sitten tuonne hammastankoon, ja äänet lähtivät hetkeksi lähes kokonaan pois. Väliaikasratkaisuna siis toimii mutta ei poista ongelmaa.

                  Se on totta, että tuossa autossa huomaa pienimmänkin nitinän ja kolinan, koska auto on muuten aikalailla hiljainen ajossa. Nastarenkaiden alle laittaminenkaan ei juuri sisämelua lisännyt toisin kuin monissa muissa autoissa.


                  HKM
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Yksi sen "pienemmän" kolinan lähteistä e39:ssä on jarrut/satulat. Eli kun vanhemmiten jarrupalojen pesät, alumiinisissa satuloissa, kuluvat, alkaa palat kolisemaan vasten levyjä. Toinen ongelma on satuloiden liukureiden kuluminen jolloin toinen satulapuolisko pääsee "resonoimaan" väljien palojen kanssa juuri tiheässä hiekkatienypytyksessä. Ääni on pieni mutta luonnollisesti erityisen ärsyttävä e39:n laatuvaikutelmaympäristössä. Uusien palojen vaihdon yhteydessä kun vaihtaa liukuritkin, niin ongelma pienenee mutta ei 100%:sti täysin lopu ennen uusia tai alle 80tkm ajettuja jarrusatuloja. Omalla Suomikiesillä on ajettu nyt 47tkm ja oikeasta etunurkasta voi pahimmissa "nimismiehen kiharoissa" havaita jo pienen naputuksen.

                    Comment

                    • konejotti
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 45

                      #11
                      Oikean puolen reaktiotanko vaihdettiin ja kolina veks.

                      Comment

                      • HKM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 427
                        • Sipoo

                        #12
                        Originally posted by konejotti
                        Oikean puolen reaktiotanko vaihdettiin ja kolina veks.
                        Osaako kukaan kertoa mikä tuon reaktiotangon osanumero on bmw:llä?

                        HKM
                        Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                        BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                        Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                        Ex. E30 318is
                        Ex. Jaguar XJR
                        Ex. E39

                        Comment

                        • shift
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 113
                          • vantaa

                          #13
                          Originally posted by HKM
                          Originally posted by konejotti
                          Oikean puolen reaktiotanko vaihdettiin ja kolina veks.
                          Osaako kukaan kertoa mikä tuon reaktiotangon osanumero on bmw:llä?

                          HKM

                          Reaktiotanko oik.etu 31121141718 135,89€

                          Metro-autosta löytyy tuommoisella.



                          -ESKI-
                          -------------------
                          -530d -02 M-sport
                          -------------------

                          Comment

                          • HKM
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 427
                            • Sipoo

                            #14
                            Kiitoksia.
                            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                            Ex. E30 318is
                            Ex. Jaguar XJR
                            Ex. E39

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎