Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käsijarruvaijerin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eizzi
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 234
    • jeppis

    E39 käsijarruvaijerin vaihto

    Olisko jollain ohjetta E39 käsijarruvaijerin vaihtoon..? Jää hankaamaan hieman päälle. Taakse on vaihdettu uudet levyt, palat, käsijarrukengät ja asennussarjat.
  • Will_E39
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 920
    • Seinäjoki

    #2
    ookko kokeillu säätämistä:think
    e39 520ia-96

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Käsijarrussa on säätö sekä kengissä, että myös kahvan päässä. Väärin säädettynä voi tulla mm. näitä hankausongelmia.. Käsijarrun vaihdosta en osaa antaa tarkkoja ohjeita, mutta olen ymmärtänyt, että aivan viimeinen homma mitä kannattaa alkaa tekemään!
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • eizzi
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 234
        • jeppis

        #4
        Onhan tuota säädetty ja kaikki osat kenkiä myöden on uusia paitsi vaijeri. Eli olisiko jollain hyviä ohjeita vaijerin vaihdolle..??

        Comment

        • Stone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 4074
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by eizzi View Post
          Onhan tuota säädetty ja kaikki osat kenkiä myöden on uusia paitsi vaijeri. Eli olisiko jollain hyviä ohjeita vaijerin vaihdolle..??
          Jos en nyt aivan väärin ole ymmärtänyt niin putkiston alas repiminen olisi eka homma vaijerin vaihdossa..
          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
          VW Pornstarter (työjuhta)
          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
          Finnmaster T8







          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by eizzi View Post
            Onhan tuota säädetty ja kaikki osat kenkiä myöden on uusia paitsi vaijeri. Eli olisiko jollain hyviä ohjeita vaijerin vaihdolle..??
            Eli vaijeri(t) eivät liiku kunnolla, oletko varmistanut sen? Jos ei, niin melko varmasti tiedossa paskamainen homma. Lähes poikkeuksetta vaijeri "hitsaantunut" pyörännapa päähän kiinni, mistä se sukeltaa kengille. Tämä aiheuttaa älyttömästi lisää hommaa. Kokeile searchia, ko. aiheesta pitäis olla juttua. Omakohtaista kokemusta löytyy myös ko. operaatiosta..:(

            Sinänsä muuten kohtuu selkeä/helppo homma.

            Comment

            • JonasG
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 2160
              • Porvoo/Helsinki

              #7
              Originally posted by eizzi View Post
              Onhan tuota säädetty ja kaikki osat kenkiä myöden on uusia paitsi vaijeri. Eli olisiko jollain hyviä ohjeita vaijerin vaihdolle..??
              Irroitat käsijarrukahvan suojapussin. Vaijereista mutterit irti kokonaan. Nostat auton ylös ja auton pohjasta palopellit irti (ei tarvitse irroittaa pakoputkea). Kun olet saannut palopellit löysälle nykäiset vaijereista niin irtoavat ja vedät ne pois. Otat takapyörät irti ja jarrulevyt irti. Vapautat käsijarruvaijerin/t kääntämällä vaijerien lukitukset. Kun laitat uudet vaijerit paikalle muista että vasemman puoleinen vaijeri on lyhyempi kuin oikeanpuoleinen! Hienosäätö sit kun on levyt takaisin paikoillaan.
              Last edited by JonasG; 09-09-2007, 22:17.

              Comment

              • eizzi
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 234
                • jeppis

                #8
                Originally posted by Shadow-line View Post
                Eli vaijeri(t) eivät liiku kunnolla, oletko varmistanut sen? Jos ei, niin melko varmasti tiedossa paskamainen homma. Lähes poikkeuksetta vaijeri "hitsaantunut" pyörännapa päähän kiinni, mistä se sukeltaa kengille. Tämä aiheuttaa älyttömästi lisää hommaa. Kokeile searchia, ko. aiheesta pitäis olla juttua. Omakohtaista kokemusta löytyy myös ko. operaatiosta..:(

                Sinänsä muuten kohtuu selkeä/helppo homma.
                Vasen takertaa hieman. Jarru kyllä ottaa hienosti kun on kaikki uutta vaijeria lukuunottamatta. Pyörän ollessa ilmassa ja jarrun vapauttaessa on raskas pyörittää rengasta, mutta kun vaijeria nykii niin rengas alkaa pyörimään helpommin.
                Mikä tässä vaijerissa "hitsautuu" kiinni ja mihin kohtaan??? Tänään kun purin ja herkistin vielä sen joka levittää kenkiä mihin vaijeri tulee kiinni niin siinä ainakin vaijerin pää liikkui.

                Comment

                • intfreak
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 2966
                  • Uusikaupunni

                  #9
                  Originally posted by JonasG View Post
                  Irroitat käsijarrukahvan suojapussin. Vaijereista mutterit irti kokonaan. Nostat auton ylös ja auton pohjasta palopellit irti (ei tarvitse irroittaa pakoputkea). Kun olet saannut palopellit löysälle nykäiset vaijereista niin irtoavat ja vedät ne pois. Otat takapyörät irti ja jarrulevyt irti. Vapautat käsijarruvaijerin/t kääntämällä vaijerien lukitukset. Kun laitat uudet vaijerit paikalle muista että vasemman puoleinen vaijeri on lyhyempi kuin oikeanpuoleinen! Hienosäätö sit kun on levyt takaisin paikoillaan.
                  Nostetaas ajankohtaisena. Vanha vaijeri irti (oikeapuoli) ja uutta kun koittaa työntää sisään, niin tämä kierre/säätöosa tökkää about heti eikä saa pienelläkään väkivallalla työntymään sisään. Onko tähän joku kikka3 vai enkö vaan osaa? Työtä (yritetään) tehdään pukeilla ja kardaani+putkisto paikallaan ja potilaana e39 touring.
                  N62 Money Spender Club

                  Comment

                  • koma
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 55
                    • Juupajoki/Tampere

                    #10
                    Helpoin tapa on ottaa vain kuori pois vanhasta vaijerista,kiinnittää uuden vaijerin sen päähän jollain tavalla ja vetää sen avulla uuden sisään.Jos vanha vaijeri on jo kokonaan pois niin kokeile työntää kahvan päästä jotain ohutta vaijeria/letkua/johtoa läpi ja vedä sen avulla uusi paikalleen.Itse kiinnitin uuden vaijerin vanhaan kutistesukalla ja tuli sisään heti

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by koma View Post
                      Helpoin tapa on ottaa vain kuori pois vanhasta vaijerista,kiinnittää uuden vaijerin sen päähän jollain tavalla ja vetää sen avulla uuden sisään.Jos vanha vaijeri on jo kokonaan pois niin kokeile työntää kahvan päästä jotain ohutta vaijeria/letkua/johtoa läpi ja vedä sen avulla uusi paikalleen.Itse kiinnitin uuden vaijerin vanhaan kutistesukalla ja tuli sisään heti
                      Just meinasin ehdottaa että ennenkö vetää vaijerin pois, niin laittaa päähän jonkun narun millä sais uuden sitte vedettyä paikoilleen.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • intfreak
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 2966
                        • Uusikaupunni

                        #12
                        Joku aivopieru siinä kävi, että nykäsin vanhan pois ennenaikojaan. No mutta kuitenkin, tänään pääs sen verran eteenpäin, että tuli todettua uuden vaijerin kierreosuuden olevan n. sentin pitempi kuin vanhassa, siksi tökkää heti alkuunsa. No, pätkäsin sen sitten saman mittaiseksi ja rupes menemään paremmin sisälle. Nyt kuitenki jäi ahdistamaan kierteiden jälkeisestä pyöreästä osuudesta. Vanhassa tässä kohtaa siis neliskanttinen osuus, vaijerin pyörimisen estämiseksi kun muttereita kirrataan. Rälläkällä hiukan hiomista ja tadaa, vaijeri tulee perille asti ilman ongelmia. Nokkelin voikin jo sitten arvata mistä se ylimääräinen sentti on tullu sinne alkupäähän. Kyllä, nyt ei ole mitään mahdollisuutta saada käsijarrulinkkua renkaan päässä paikalleen, koska vaijeri jää liian lyhyeksi
                        Kyllä tarvikeosat on ihania
                        N62 Money Spender Club

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by intfreak View Post
                          .... Nokkelin voikin jo sitten arvata mistä se ylimääräinen sentti on tullu sinne alkupäähän. Kyllä, nyt ei ole mitään mahdollisuutta saada käsijarrulinkkua renkaan päässä paikalleen, koska vaijeri jää liian lyhyeksi
                          Kyllä tarvikeosat on ihania
                          Eikait se nyt sentistä kiinni ole, mulla ainakin tulee jonkun verran vaijerit käsijarrun säädössä muttereista yli?
                          Tai tietyst jos kaikki on uutta, voi olla aika naftilla?
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • intfreak
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 2966
                            • Uusikaupunni

                            #14
                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Eikait se nyt sentistä kiinni ole, mulla ainakin tulee jonkun verran vaijerit käsijarrun säädössä muttereista yli?
                            Tai tietyst jos kaikki on uutta, voi olla aika naftilla?
                            Paketissa lukee E39 all models RH. Noh, koitin nyt tosiaan kasata linkun ja kun katseli kahvan päästä, pituudesta puuttuu about toista senttiä, että tulis ees kierre näkyviin. Italiaano tuote
                            N62 Money Spender Club

                            Comment

                            • Akide
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 24
                              • kiiminki

                              #15
                              ...

                              Tämmöstä tännää vänkärinpuolen käsijarru vaijerin vaihto. Pitkän ajan päästä pääsin yhdistämään katkenneen ja uuden vaijerin päät että vedän uuden vaijerin hyttiin. Siinä vähän jo tuli hymy huulille että tämähän oli iha pala kakkua juttu kunnes 20cm enne uutta vaijeria liitokset irtos ja käteen jäi vain vanha vaijeri... Usko loppu ja kamat kasaaan. Oisko jollain hihassa nyt jotaki niksiä miten sais uuden ujutettua ilman mitään isompia purkutöitä. Kiitos jo etukäteen!
                              Ku tulee nii puut heiluu

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎