Announcement

Collapse
No announcement yet.

540 vesipumpun vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • taikuri
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 37
    • Oulu

    540 vesipumpun vaihto?

    Olen tuossa vaihtamassa 540 -99 vesipumppua ja termaria, osat on saatu irti mutta sitä flektin juuressa olevaa 32mm mutteria en saanu auki, joten jouduin ottamaan vesipumpun irti se moniurahihnan pyörä paikallaan. Mietin että miten saan siihen uuteen vesipumppuun kiristettyä sen flektin särkemättä mitään? Tiedän että siinä on vääränkätiset kierteet.
    Onko tuossa hommassa juuri tuon koneen kanssa jotain juttuja joita pitää ottaa huomioon? Miten esimerkiksi se ilmaus puoli, onko se se Hemin pullo taktiikka tässäkin paras keino?
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Kyllä se visko aukeaa, vaihde tupaan, avain paikolleen ja lyöt olan takaa siihen avaimeen. Vaikka niin että puukalikka on avainta vasten ja lyömävälineenä riittävän iso leka. Ei oo viskot ollu tiukassa kun tarpeeksi napakan iskun saa. Kiristys ihan vaan vaikka pelkillä sormilla, pyörimissuunta varmistaa sen että se ei itekseen tipu matkalle!
    Ilmaus normaaliin tapaan, ei tarvinnu kikkailla kutoskoneen tapaan, kun 4,4 kasin ilmasin.
    ...

    Comment

    • taikuri
      Bimmer Rookie
      • Jan 2007
      • 37
      • Oulu

      #3
      Aivan totta sehän tietenkin kirii ite ittensä
      Eli ilmauksessa ei mitään erikoista, hyvä homma.
      Kiitos kiitos

      Comment

      • -KK-
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 265

        #4
        Itellä meni 540iA -99 :ssä vesipumppu juuri kesällä. Vaihto sujui pajalla mukavasti. Korjaamon kaveri mainitsi kuitenkin erikoisesta vuodosta, eli pumpun takana on kaksi putkiliitäntää, joista toisessa oli pieniä vuotojälkiä. Tuo on sikäli erikoinen paikka, että se on pumpun takana. Jos tuosta vuotaa, niin sitä ei helpolla ota selville. On tosi vaikea jäljittää vuotoa. Kannattanee siis vaihtaa nuo tiivisteet samalla kun kerran pumppu on irti.

        Pumpun takaa kuva. Se puoli mikä on konetta vasten:



        Tästä kuvasta näkee, että noista pumpun takana olevista liitännöistä ei ole pienintäkään vihjettä varaosakuvassa:



        Niin ilmaus sujui kohtuu helposti. Tosin siinäkin kannattaa olla tarkkana, eli kun täyttää lopuksi korkkia myöten ja lähtee ajamaan niin tuo voi tupata vajuumaan aluksi kun loput ilmat poistuu. Itsellä herjasi heti pajalta lähdön jälkeen alhaisesta nestetasosta vaikka korjaamolla sanoi laittaneensa ihan täyteen ja käyttäneensä vielä kunnolla lämpimäksi.
        Last edited by -KK-; 14-09-2007, 20:29.

        Comment

        • ipii79
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 107
          • ylöjärvi

          #5
          Originally posted by taikuri View Post
          Olen tuossa vaihtamassa 540 -99 vesipumppua ja termaria, osat on saatu irti mutta sitä flektin juuressa olevaa 32mm mutteria en saanu auki, joten jouduin ottamaan vesipumpun irti se moniurahihnan pyörä paikallaan. Mietin että miten saan siihen uuteen vesipumppuun kiristettyä sen flektin särkemättä mitään? Tiedän että siinä on vääränkätiset kierteet.
          Onko tuossa hommassa juuri tuon koneen kanssa jotain juttuja joita pitää ottaa huomioon? Miten esimerkiksi se ilmaus puoli, onko se se Hemin pullo taktiikka tässäkin paras keino?

          minkälainen oli pumpun vaihtohomma? nyt olis mulla sama edesssä

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎