Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530da -99 EI PUHU MITÄÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarTan
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 94

    e39 530da -99 EI PUHU MITÄÄ

    Eilen teki eka kerran. Aamulla ajoin tankille, ja tankattua yritin startata niin ei yrittänytkään. Vähän aikaa siinä ihmeteltyä otin avaimen virtalukosta ja yritin uudelleen niin lähti kuin palmun alta.

    Tänä aamuna sama juttu, virrat päälle normaalisti ja starttaisin niin EI PIHAUSTAKAAN?!

    Virtalukon pohja? Ajonesto? Akku ?

    Akussa on ns. tarkastus-silmä(musta,vihreä,valkoinen), jonka mukaan akku on sökö(musta).
    Lisävirta ei auttanut.

    Miten saa ongelman tiedostettua?
    Pitäskö lisävirran avulla EDES YRITTÄÄ PYÖRÄHTÄÄ ? Vai onko järjestelmä sellainen että jos akussa on virta vähissä niin ei yritäkään?

    Muutamina aamuina webasto on automaattisesti käynnistyny ja parina aamuna ihan ajastuksen kera, joten akku voi olla finaalissa.

    Maanantaina pitäs päästä jo töihin
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #2
    Hieman tarkennusta...

    Kun laitat virrat päälle, toimivatko sähkölaitteet muuten normaalisti? Akun napajännite? Jos akku olisi finaalissa, pitäisi startatessa kyllä naksuttaa. Apuvirralla käynnistyksen pitäisi onnistua, ellei oma akku ole täysin oikkarissa. Tuonkin voi tietysti testata antamalla pelkästään lisävirtaa vaikka konehuoneen puolelta ja irrottamalla oman akun.

    Kertomasi perusteella lähtisin tutkimaan starttimoottoria. Solenoidi simahtanut? Kokeile avustajan kanssa koputella siihen startin kylkeen käynnistäessä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • MarTan
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 94

      #3
      Joo, mittariston valot aivan oikeen, puhaltimet, valot, radiot ok.
      Akusta otettiin kaapelitkin irti ja suoraan virta niihin,ettei akun kautta.
      Vaikuttaa menevän tuohon ajoneston puolelle?
      Starttimoottori toki yks vaihtoehto.

      Onko merkitystä ajoneston toimivuudelle, avaako ovet kaukosäädöstä vai avaimella ovesta? (nyt en pääse enää kokeilee ku olen töissä 8:aa asti, mutta kaikki tarvittava tieto otetaan vastaan ja rapataa autoa illalla.

      Kiitti.


      Originally posted by Clavurion View Post
      Hieman tarkennusta...

      Kun laitat virrat päälle, toimivatko sähkölaitteet muuten normaalisti? Akun napajännite? Jos akku olisi finaalissa, pitäisi startatessa kyllä naksuttaa. Apuvirralla käynnistyksen pitäisi onnistua, ellei oma akku ole täysin oikkarissa. Tuonkin voi tietysti testata antamalla pelkästään lisävirtaa vaikka konehuoneen puolelta ja irrottamalla oman akun.

      Kertomasi perusteella lähtisin tutkimaan starttimoottoria. Solenoidi simahtanut? Kokeile avustajan kanssa koputella siihen startin kylkeen käynnistäessä.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #4
        Originally posted by MarTan View Post
        Joo, mittariston valot aivan oikeen, puhaltimet, valot, radiot ok.
        Akusta otettiin kaapelitkin irti ja suoraan virta niihin,ettei akun kautta.
        Vaikuttaa menevän tuohon ajoneston puolelle?
        Starttimoottori toki yks vaihtoehto.

        Onko merkitystä ajoneston toimivuudelle, avaako ovet kaukosäädöstä vai avaimella ovesta?
        Ajonesto voi toki aiheuttaa ongelman. E39:ssä starttimoottori on kuitenkin kertaluokkaa todennäköisempi vian aiheuttaja.

        Ovien avaamisella kauko vs. mekaaninen ei pitäisi olla merkitystä. Virtalukossa oleva kela(antenni) keskustelee avaimen ajonestosirun kanssa (etäisyys max 2 cm), kun virrat käännetään 2-asentoon. Virtalukolta tieto lähtee ajoneston boksille (EWS). Ei tietysti haittaa kokeilla toisellakin avaimella.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • MarTan
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 94

          #5
          Vika löytyi..

          Startin solenoidiin muutama terävä kopaus ja käyntiin lähti.

          Kiitos vinkistä!

          -M



          Originally posted by Clavurion View Post
          Ajonesto voi toki aiheuttaa ongelman. E39:ssä starttimoottori on kuitenkin kertaluokkaa todennäköisempi vian aiheuttaja.

          Ovien avaamisella kauko vs. mekaaninen ei pitäisi olla merkitystä. Virtalukossa oleva kela(antenni) keskustelee avaimen ajonestosirun kanssa (etäisyys max 2 cm), kun virrat käännetään 2-asentoon. Virtalukolta tieto lähtee ajoneston boksille (EWS). Ei tietysti haittaa kokeilla toisellakin avaimella.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Originally posted by MarTan View Post
            Startin solenoidiin muutama terävä kopaus ja käyntiin lähti.

            Kiitos vinkistä!

            -M
            Hyvä kun selvisi! Nyt sitten starttimoottori(solenoidi) työn alle, ettei jatkuvasti tarvi paukutella marketin parkkikselta lähtiessä.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎