Announcement

Collapse
No announcement yet.

hehkujen mittaus E39 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • humala
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 739
    • Kemi

    hehkujen mittaus E39 530d

    Lukasimpa tuossa vikakoodeja ja pisti jatkuvana vikana hehkujen esilämmitystä sekä herjasi EGR-venttiiliä myös.

    Hehkutuksen valo ei ole kertaakaan vielä palanut mittaritaulussa jota olenkin ihmetellyt.

    Mistäs tota hehkutus vikaa olisi syytä lähteä etsimään? Mitata hehkut? Mistä tässä koneessa pystyy mittaamaan nuo? pitääkö imusarja repiä irti vai löytyykö mitään jakoboxia helpommalta paikalta?

    Entäs tuo EGR? Haittaako tuo edes mitään vaikkei pelaakaan? pitänee varmaan tosta ekana katsoa onko se edellisen omistajan toimesta tulpattu umpeen. Mutta tuo hehkutus ois hyvä saada pelittämään ennenku alkaa ilmat kylmenemään. Muuten kyllä auto on lähtenyt pirun hyvin käyntiin.
    E70 X5 3.0d -07
    E39 530da touring -99
    ex: E36 325i sedan -93
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #2
    Jos hehkutus ei toimi lainkaan, vaikka lämpötilan suhteen pitäisikin, todennäköinen aiheuttaja on hehkujen rele. Viallisen releen pitäisi kuitenkin antaa oman vikakoodinsa. Releen liittimen kautta pystyy todennäköisesti myös mittaamaan hehkujen vastuksen maata vasten. TIS:in mukaan vastus (20 C) 0,5-2,0 ohm. Valitettavasti WDS ei kertonut releen liittimen (X2283) pinnikaaviota. Sen pystyy varmasti päättelemään johtojen paksuuksien ja seuraavien pinnitietojen mukaan.
    Code:
    Hehkutulppa (sylinteri)   Liitin X2283 (pin)
    1                          9
    2                          8
    3                          7
    4                          3
    5                          2
    6                          1
    "Pappa-foorumin" puolella suositeltiin hehkutulpaksi NGK DP32 (Y-507J), joka läpenee hieman vakiota nopeammin ja kuumemmaksi sekä pitäisi olla erittäin kestävä.
    Attached Files
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Tontsa
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 201
      • Uusimaa

      #3
      Eipä tuo rupea hehkuttamaankaan, ennenkun pakkasta on reilummin. Ja omassa ei valoa ole, vaan tulee joku teksti. Ennen kielenvaihtoa Lontooksi, luulin että herjaa jotain vikaa, kun ilmotteli hehkuttavansa Saksan kielellä
      Audi S3 -07

      Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
      Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
      Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
      BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
      BMW 530dA -00, Audi S3 -07

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Tontsa View Post
        Eipä tuo rupea hehkuttamaankaan, ennenkun pakkasta on reilummin.
        +5 C alapuolella.

        Sen verran taisin tuossa edellä puhua läpiä päähäni, että hehkujärjestelmälle onkin käytössä vain yksi yhteinen vikakoodi.

        WDS:
        The DDE control unit itself detects a short/break in relay activation (type of fault "activation short-circuit ..." or "activation break ..."). The DDE control unit receives a fault signal from the preheater relay in the form of the S_GRS signal if there is a fault in the preheater plugs, preheater relay or in the voltage supply of the relay (type of fault "preheater system fault"). Fault code 3505 "Preheating system" is stored in both cases.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #5
          edellisessä aanelkussa testasin hehkut ottamalla ne irti ja yhdistämällä - hehkun runkoon ja + siihen mihin johtokin.menee hetkessä punaiseksi mikäli pelaa. Ei tosin juuri käsitystä bmw;n systeemistä kun on vielä ainakin toiminut.
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Originally posted by exautisti View Post
            edellisessä aanelkussa testasin hehkut ottamalla ne irti ja yhdistämällä - hehkun runkoon ja + siihen mihin johtokin.menee hetkessä punaiseksi mikäli pelaa. Ei tosin juuri käsitystä bmw;n systeemistä kun on vielä ainakin toiminut.
            Samalla tavalla nämäkin hehkut voi testata, kun ne on kädessä. Pointtina olikin hehkujen mittaus ilman ilman suurempaa (=imusarjan) purkamista.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • humala
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 739
              • Kemi

              #7
              Originally posted by Tontsa View Post
              Eipä tuo rupea hehkuttamaankaan, ennenkun pakkasta on reilummin. Ja omassa ei valoa ole, vaan tulee joku teksti. Ennen kielenvaihtoa Lontooksi, luulin että herjaa jotain vikaa, kun ilmotteli hehkuttavansa Saksan kielellä
              Joo kyllähän se näin pitäis toimii mutta tuskin se vika koodia antaa jos nyt sattuu olemaan 15 astetta lämpimän puolella.

              Mistäs toi esilämmityksen rele löytynee ettei tarvis kaivaa joka koloa auki?
              E70 X5 3.0d -07
              E39 530da touring -99
              ex: E36 325i sedan -93

              Comment

              • KATKU
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 230
                • Vaasa

                #8
                Originally posted by humala View Post
                Joo kyllähän se näin pitäis toimii mutta tuskin se vika koodia antaa jos nyt sattuu olemaan 15 astetta lämpimän puolella.

                Mistäs toi esilämmityksen rele löytynee ettei tarvis kaivaa joka koloa auki?

                Eikös diisseli hehkuta aina käynnistettäessä. Nykyiset pikahehkun omaavat diisselit pyytävät hehkuttamaan pitempään ainoastaan, kun lämpötila kylmenee. Eli sillon vasta tulee tua hehkutuspyyntö näkyviin kojetaukuun.
                Taitaapa tehdä vielä jälkihehkutuksenkin koneen jo käydessä.
                Eli jos hehkut ei toimi kunnolla pitäisii niistä löytä vikakoodi kesälläkin.
                Korjtkaa, jos olen väärässä.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9158
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by humala View Post
                  Mistäs toi esilämmityksen rele löytynee ettei tarvis kaivaa joka koloa auki?
                  Tuon edellä olevan kuvan mukaisesti, apukuskin puolelta raitisilmakotelon alla olevasta laatikosta.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #10
                    Originally posted by KATKU View Post
                    Eikös diisseli hehkuta aina käynnistettäessä. Nykyiset pikahehkun omaavat diisselit pyytävät hehkuttamaan pitempään ainoastaan, kun lämpötila kylmenee. Eli sillon vasta tulee tua hehkutuspyyntö näkyviin kojetaukuun.
                    Taitaapa tehdä vielä jälkihehkutuksenkin koneen jo käydessä.
                    Eli jos hehkut ei toimi kunnolla pitäisii niistä löytä vikakoodi kesälläkin.
                    Korjtkaa, jos olen väärässä.
                    ei kyllä olet oikeassa sen suhteen että monet nyky dieselit hehkuttavat vielä auton käydessä mutta tästä BMW stä minäkin haluaisin lisätietoja koska tämä ei räpsytä valoja / tee muuta ajon aikaiseen hehkutukseen liittyviä juttuja.

                    530dat -00
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by exautisti View Post
                      ei kyllä olet oikeassa sen suhteen että monet nyky dieselit hehkuttavat vielä auton käydessä mutta tästä BMW stä minäkin haluaisin lisätietoja koska tämä ei räpsytä valoja / tee muuta ajon aikaiseen hehkutukseen liittyviä juttuja.
                      Toisessa topikissa WDS:stä poimittu tarina hehkutuksesta. KLIK
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • humala
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 739
                        • Kemi

                        #12
                        no niin mittasinpa ohmendaalit tuosta liittimestä.

                        1 syl 0,8 ohm
                        2 syl 1 ohm
                        3 syl 7,4 M ohm!!!!
                        4 syl 1,3 ohm
                        5 syl 0,9 ohm
                        6 syl 0,9 ohm

                        näköjään 3 sylinterin hehkussa vikaa.. Taitaa olla kuitenki järkevintä vaihtaa kaikki samantien ku kerran joutuu ilmeisesti ton imusatsin irroittamaan. Hyviä vinkkejä hehkujen vaihtoon?

                        ja clavurionille paljon kiitosta, pirun hyvistä ohjeista! Äijä on kone!!!
                        E70 X5 3.0d -07
                        E39 530da touring -99
                        ex: E36 325i sedan -93

                        Comment

                        • MakeJ
                          BTCF Member
                          • Jun 2005
                          • 324
                          • Hml

                          #13
                          Pitääpä mittailla kanssa mikä hehku on rikki omassa autossa. Hehkusta on tullut vikakoodi jo kauan. Vikakoodista huolimatta näyttää hehkuttavan ja on lähtenyt pakkasillakin hyvin käyntiin. Pitää kuitenkin korjata hehkut ennen talven pakkasia.

                          Mistäs näitä hehkuja sais edukkaasti ja minkälaisia kannattaa laittaa? Biltemastakin näyttäis saavan 330D:hen hehkuja 9,90 egee kappale :think Mitähän kuraa nää bilteman hehkut on?
                          E60 535dA LCI -07 M-sport
                          E39 530dAT -99 "M-sport"

                          Comment

                          • Bemujehu
                            Newbiemmer
                            • Aug 2005
                            • 22

                            #14
                            E39 hehkureleen sijanti?

                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Jos hehkutus ei toimi lainkaan, vaikka lämpötilan suhteen pitäisikin, todennäköinen aiheuttaja on hehkujen rele. Viallisen releen pitäisi kuitenkin antaa oman vikakoodinsa. Releen liittimen kautta pystyy todennäköisesti myös mittaamaan hehkujen vastuksen maata vasten. TIS:in mukaan vastus (20 C) 0,5-2,0 ohm. Valitettavasti WDS ei kertonut releen liittimen (X2283) pinnikaaviota. Sen pystyy varmasti päättelemään johtojen paksuuksien ja seuraavien pinnitietojen mukaan.
                            Code:
                            Hehkutulppa (sylinteri)   Liitin X2283 (pin)
                            1                          9
                            2                          8
                            3                          7
                            4                          3
                            5                          2
                            6                          1
                            "Pappa-foorumin" puolella suositeltiin hehkutulpaksi NGK DP32 (Y-507J), joka läpenee hieman vakiota nopeammin ja kuumemmaksi sekä pitäisi olla erittäin kestävä.
                            Arvon raati, voisitteko auttaa: Missä ko rele on, oikea puolen laatikossa vai koneen muovien alla? Kyseess E39 525dA -02.

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by Bemujehu View Post
                              Arvon raati, voisitteko auttaa: Missä ko rele on, oikea puolen laatikossa vai koneen muovien alla? Kyseess E39 525dA -02.
                              Oikean puolen laatikossa ,raitisilma suodattimen alla.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎