Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39-02tasonsäätö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puuha_pete
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 16

    E39-02tasonsäätö?

    Auto on 530DA Touring -02, Xenonit on.

    Mulla on autossa palanut n.viikon tasonsäätövalo.
    Välillä se poistuu hetkeksi.
    Tutkein eilen paikkoja niin kaikki liittimet on kiinni eikä letkut vuoda.
    Auton oikea takapää on ollut n.1cm alempana kuin vasen mutta kerran oikea puoli oli tosi korkealla.

    Viittaako anturivikaan, sitä itse epäilisin tässä vaiheessa?
    Ilmapussit ei todennäköisesti ole rikki..

    Eikös taka-akselin molemmilla puolilla olevat anturit ohjaa tasonsäätöä?

    Huollossahan vika nopeasti selviäisi mutta kun luonto ei anna periksi viedä noihin "ammatti"korjaamoihin..

    Pitäiskö mun ekaksi laittaa uudet anturit molemmille puolille vaan ja onko autossa vielä jokun muu anturi joka ohjaa tasonsäätöä (xenon)

    Kiitos jos joku haluaa/viitsii neuvoa tai antaa vinkkejä miten etenen.
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Kyllähän tuo viittaa anturivikaan. Eipä siinä yleensäkään muita vaihtoehtoja ole kuin anturi(t), kompura tai ilmavuoto. Itse hiljattain vaihdoin ilmapalkeet sedaniin mutta oireet tietty oli aivan erilaiset = pussi tyhjänä ja kompura yrittää.

    Kyllä minä veisin tuon merkki-testerille. Itsellä on tällanen "viri-viri pirates of caribean" diagnostiikkalaitteisto mutta silläkään ei tuohon koriohjaukseen paljon yhteyksiä saa, josta ilmeisesti tulee ulos tuon tasonsäädön vikakoodit.

    Anturithan siellä on molemmilla puolilla taka-akselistossa jossa tanko kääntää anturin "kelloa" korkeuden mukaan, nuo voi tietenkin irroittaa ja ropata ja rasvata toivoen että sillä elpyy.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • puuha_pete
      Newbiemmer
      • Jan 2006
      • 16

      #3
      ok kiitos, laitan sinne nyt eka nuo anturit niin katsotaan.
      Merkkihuollon mukaan (rintajouppi) hekään eivät näe tasonsäädön vikoja.
      ilmoittelen..

      Comment

      • Muuli
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 115

        #4
        Originally posted by puuha_pete View Post
        ok kiitos, laitan sinne nyt eka nuo anturit niin katsotaan.
        Merkkihuollon mukaan (rintajouppi) hekään eivät näe tasonsäädön vikoja.
        ilmoittelen..
        Ootkos nyt ihan varma että noin sanoivat?Kyllä ne näkyy testerillä.
        Antureiden volttimäärästä pystyy päättelemään jo voisiko jompikumpi anturi olla rikki.

        Comment

        • puuha_pete
          Newbiemmer
          • Jan 2006
          • 16

          #5
          niin he sanoivat,ihmettelin itsekin.
          No jokatapauksessa vaihdoin nuo anturit...merkkivalo palaa edelleen vaikka takapää on normaalilla tasolla ja normaalin tuntuinen..

          Osaako joku neuvoa lisää kun valo palaa vielä?

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by puuha_pete View Post
            Osaako joku neuvoa lisää kun valo palaa vielä?
            Kai sieltä pitää nollata vikakoodit, jonka jälkeen valo sammuu..:think
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by puuha_pete View Post
              Osaako joku neuvoa lisää kun valo palaa vielä?
              Voihan se tosiaan vaatia nollauksen... Olet varmaankin jo epätoivoissasi akun irroittamista kokeillut? Mikäli asustelet LPR:n lähettyvillä niin voidaan tarvittaessa kokeilla allekirjoittaneen osilla sammuttaa vikavaloa...

              Edit: Muuten, itselläni oli melko vastaavat oireet ja ne johtuivat palkeen vuodosta. Vuotoa tapahtui aluksi melko satunnaisen oloisesti mutta sittemmin toinen nurkka petti kokonaan.
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by Stone View Post
                Kai sieltä pitää nollata vikakoodit, jonka jälkeen valo sammuu..:think
                Ainakaan palkeen ollessa sökö ei mulla tarttenut nollata vikaa. Se meni näin että kompura pumppasi, huomasi että toinen puoli ei nouse, sammutti kompuran ja sytytti vikavalon. Ainakin auton seisottua, uuden käynnistyksen yhteydessä teki saman, eli vikavalo oli pimeänä siihen asti kunnes totesi että homma ei toimi.
                Paha mennä sanoo jääkö anturivika sitten muistiin. Palaako se valo puuha petellä koko ajan eli aina myös ennen kuin auton käynnistää? Tuosta voi tietenkin jotain päätellä...

                Onpa tuossa tietty vähän tuoreempi autokin ja Touring kyseessä joten en tiedä onko systeemit hiukka erilaiset kuin esim. mulla. Palkeiden vaihto tuossa ei ainakaan kustanna yhtä pahasti kuin sedanissa.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • puuha_pete
                  Newbiemmer
                  • Jan 2006
                  • 16

                  #9
                  Kiitos vastanneille.
                  Koitin akunjohdon irroittamista mutta ei poistunut valo.
                  Valo palaa kokoajan.
                  Auto käyttäytyy kuitenkin nyt "vielä" ihan normaalisti eikä perä laahaa ja on tasainen. Täytyy kattella.

                  Comment

                  • puuha_pete
                    Newbiemmer
                    • Jan 2006
                    • 16

                    #10
                    Onko tietoa pitäisikö tasonsäätö varoitusvalon kuittaantua itsekseen vai vaatiiko reissun korjaamolle testeriin.
                    Valo palaa edelleen mutta auto on normaali ajettava/näköinen.
                    Sellasta hommaa vähän ihmettelen kun en ole palkeiden kompuran kuullut enää aikoihin käyvän kun laittaa virrat päälle mutta silti perä jossain välissä nousee kuitenkin norm tasoon.
                    Entiä voi olla että kiinnitän nyt vaan enenmän huomioita kuin ennen.

                    Jos jollekulle tulee jotain ideaa aiheeseen liittyen niin kiitos.

                    Comment

                    • patu
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 542
                      • Porvoo

                      #11
                      Vikamuistiin jää max kolme vikaa EHC tasonsäätöjärjestelmästä ja EHC control modulissa on monipuolinen diagnostiikka. Piuhan päässä pystytään analysoimaan viat. Akun irroittamisen jälkeen moduli suorittaa itsetestauksen ja jos havaitsee vian niin valo syttyy ja järjestelmä ei toimi.

                      Initialization/Reset Performance
                      When the control unit is powered up after a reset (such as an undervoltage < 4.5 V or by a load cutoff), different tests and initializations are performed. This system is only enabled
                      after the tests have been successfully completed and starts to execute the control programs on a cyclical basis. Occurring faults are stored and displayed.


                      Lisätietoa tasonsäätöjärjestelmän toiminnasta löytyy: http://www.e38.org/selflevel.pdf
                      BMW F30 330e LCI
                      Buick Riviera 455cid -71


                      Volvo V70 mk III - Ex
                      Jaguar F-Pace - Ex
                      Camaro 3gen - Ex
                      Subaru Levorg - Ex
                      Volvo V60 - Ex
                      Porsche 924 - Ex
                      BMW 1502 -76 - Ex
                      The Best or Something - Ex
                      BMW e39 540iA touring - Ex
                      BMW e34 525iA touring - Ex
                      BMW e34 520i -Ex
                      etc.....

                      Comment

                      • puuha_pete
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 16

                        #12
                        niinpä niin.
                        Johtosarjasta oli johto poikki ja jokin (kompuran)rele vinoili.
                        Merkkihuollossa selvisi vika hetkessä kun testeri kertoi vian.
                        Huollon pojat epäili silti että toisessa anturissa olisi ollut myös vikaa joten en vaihtanut niitä turhaan.
                        Ei se auta kun ei itsellä kerran ole testeriä muutakuin viedä vaan nöyrästi piuhan päähän tällaisissa epäselvissä tapauksissa.
                        Mutta periksi en anna helpolla.

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by Kentsu View Post
                          .... Eipä siinä yleensäkään muita vaihtoehtoja ole kuin anturi(t), kompura tai ilmavuoto.
                          Originally posted by puuha_pete View Post
                          niinpä niin.
                          Johtosarjasta oli johto poikki ja jokin (kompuran)rele vinoili.
                          Niinpä tietenkin
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎