Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i 1996 heti kansremonttiin...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulukka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 51
    • Joensuu

    E39 523i 1996 heti kansremonttiin...

    ...eli auto kerkesi olla alla n. 2 viikkoa ja niinhän siinä sitten kävi että meni kannen availuksi koko touhu. Hävitti jäähdytysnesteitä ja nosti lämpöjä. Huonoon käyntiin vaihdettiin ilmamassamittari ja yksi lambda -anturi mutta huono tyhjäkäynti palasi kuvioihin kaksi viikko remontin jälkeen. Kun nosti lämmöt punaiselle niin vietiin auto myyjäliikkeeseen tutkittavaksi. Nyt kuulemma katsovat mitä löytyy kannen alta - ilmeisesti ovat jotain mittauksia tehneet ja vikaa havaittu. Emme siis turhaan kontanneet pakoputkessa kiinni pakokaasuja haistelemassa... Nesteissä ei kyllä itsessään ollut mitään sekoittumisen merkkejä eikä tuota valkoista pakokaasua tullut mitenkään höyryveturimeiningillä kuten edellisen autoni kansirempan kohdalla (Alfa Romeo 164 TS).

    Melkoista kustannusarviota pukkaa mutta joku diili ollaan liikkeen kanssa tekemässä tuosta rempasta jahka remontti valmistuu...

    Mitäköhän kaikkea tuolla nyt on menny vituralleen; onko omakohtaisia kokemuksia kellään? Kannessa halkeamia tai kokonaan kiero; pelkkä pahvi päreinä tai venttiilivikaa tms?

    Voiko tuosta olla jotain jälkiseuraamuksia vaikka tuo vika saataisiinkin fiksattua kuten esim. vuoden päästä joku alakertaremontti jos on nesteet pahastikin sekaisin tai tukkeutuneet männänrenkaat tms tms? Saa heittää jotain (myötätuntoisia pliis) kommentteja.

    Ei alkanut tämän uuden bemaristin taival kovin ruusuisesti... Voi perkele.
    vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    No mites ne vakiot eli termostaatti+kotelo, vesipumppu, jäähdytin, järjestelmän ilmaus jne?
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • Ileee
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 1027
      • Espoo

      #3
      Onko auto Saksasta tuotu?
      Ensin kun ajetaan bahnalla täysiä ja perään sammutetaan kerralla auto parkkipaikalle, se voi rikkoa justiinsa kansipahveja. Parhaassa tapauksessa asia on korjaantunut kokonaan pelkällä pahvin vaihdolla.
      __________
      E92 BMW 335i M-Sport -12

      "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 938
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Ileee View Post
        Onko auto Saksasta tuotu?
        Ensin kun ajetaan bahnalla täysiä ja perään sammutetaan kerralla auto parkkipaikalle, se voi rikkoa justiinsa kansipahveja. Parhaassa tapauksessa asia on korjaantunut kokonaan pelkällä pahvin vaihdolla.
        Kutosen pitkä kansihan voi mennä kieroksi tai halki, jos noin stumpataan. Itse annan normiajonkin jälkeen käydä joku puoli minuuttia ennen sammutusta.

        Jos kerran on liikkeestä ostettu, niin niillähän on 6kk virhevastuu koneen ja voimansiirron osalta. Pitääkö tuossa muka itse maksaa jotain?
        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • herja
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1649

          #5
          Mä en maksaisi penniäkään jos on liikkeestä ostettu ja heti hajoaa.
          Retard Member

          Comment

          • Pulukka
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 51
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by _nixu_ View Post
            No mites ne vakiot eli termostaatti+kotelo, vesipumppu, jäähdytin, järjestelmän ilmaus jne?
            Tuohon on siis vaihdetty edellisen omistajan toimesta koko jäähdytysjärjestelmä ja nestemäärät & pakkasenkesto tarkastettu luovutushuollossa pari viikkoa sitten. Auton myyjäliike on tosiaan paikallinen valtuutettu bemarin jälleenmyyjä/huoltaja joten olettaisin etteivät ala aukomaan kantta ilman että olisivat havainneet jotain ohivuotoa tms. häikkää. Itse tuota vielä yritin ilmata viikonloppuna kokispullolla huonoin tuloksin eli ilmaa tuli loputtomiin (n 1,5 h) - olisiko ollut tuota "ohivuotoilmaa"...

            huoh...
            vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              No ei se sitä tarkoita etteikö ne semmosta tekisi, olihan tuossa tovi sitten yhdellä kaverilla rakennettu melkein kaikki pellin alta uusiksi kun oli merkkiliikkeessä sössitty, ja alle tuhannen kilometrin päästä oli mennyt se "korjattu" kone kokonaan vaihtoon.

              Mutta liikkeestä pari viikkoa sitten ostettuna sinun ei tosiaan pitäisi menettää muuta kuin fillarin kumeista pari milliä jos semmosella joudut sompailemaan korjauksen ajan

              On se kumma miten vahvassa elää tuo stereotypia, että saksassa ajetaan aina autobahnilla lana lattiassa eikä autoista pidetä mitään huolta. Sitä rajoittamatonta pätkää alkaa olla siellä _VÄHÄN_ ihan aikuisten oikeasti eikä sielläkään pääse ajamaan, puhumattakaan siitä että siellä näillä mopoilla vedeltäisiin vasenta kaistaa vilkku päällä...
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Pulukka
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 51
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Ileee View Post
                Onko auto Saksasta tuotu?
                Ensin kun ajetaan bahnalla täysiä ja perään sammutetaan kerralla auto parkkipaikalle, se voi rikkoa justiinsa kansipahveja. Parhaassa tapauksessa asia on korjaantunut kokonaan pelkällä pahvin vaihdolla.
                Joo saksasta on tuotu vuosi sitten yksityishenkilölle kokeneen yrityksen toimesta - kunto on muuten kyllä erittäin hyvä eli tuo mittarilukema 180 tkm saattaisi jopa pitää paikkansa jota tukemassa oli vielä lisäksi huoltokirja bemarin omissa huolloissa. Autotohtorikin kyllä piti sitä hintansa arvoisena ja siistinä ikäisekseen. Omastakin mielestäni tuo yksilö oli lukuisista koeajetuista yksilöistä ehdottomasti paras hinta/kunto & varustelutason suhteen (ei kolinoita, kaikki herkut + ehjiä). Tuommoisia "piileviä" vikoja ei näköjään huomata...

                Harmittaa kyllä silti aika pirusti. Tiedossa on kyllä että tuollaisia dieselmäisiä tyhjäkäyttöjä ennen sammutusta olisi ihan hyvä harrastaa varsinkin kovemman ajoreissun jälkeen mutta eipä tuo enää tässä vaiheessa ole asiaa korjannut.
                vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  On muuten semmonen mittarilukema että onkohan pistetty auto kiertoon sen jälkeen kun on vesipumppu jysähtänyt, lämmöt punaiselle ja keittänyt. :think
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • suffeli
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 559
                    • JKL

                    #10
                    Kuukausi sitten kyselit, että kannattaako tuota ostaa. Kommentoin silloin:
                    "Suomesta löytyy heti n.100 kpl vastaavia bemareita. Pakkohan niiden joukossa on olla sellaisia yksilöitä jotka on oikeasti kunnossa. Ei missään nimessä kannata ostaa tuollaista..."
                    BMW Master kommentoi:"Kansi vika, jätä kaupaan ja etsi parempi yksilö."

                    Ei ole tarkoitus kääntää puukkoa haavassa, mutta miks helvetissä ostit sen? Noita E39-malleja on suomessa niiiiiin paljon, että paskaa ei kannata ostaa.

                    Niin ja kyllähän myyjäliike maksaa tuon korjauksen 100%. Siitä lähdetään.
                    ------
                    G31 530d

                    Comment

                    • Pulukka
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 51
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by suffeli View Post
                      Kuukausi sitten kyselit, että kannattaako tuota ostaa. Kommentoin silloin:
                      "Suomesta löytyy heti n.100 kpl vastaavia bemareita. Pakkohan niiden joukossa on olla sellaisia yksilöitä jotka on oikeasti kunnossa. Ei missään nimessä kannata ostaa tuollaista..."
                      BMW Master kommentoi:"Kansi vika, jätä kaupaan ja etsi parempi yksilö."

                      Ei ole tarkoitus kääntää puukkoa haavassa, mutta miks helvetissä ostit sen? Noita E39-malleja on suomessa niiiiiin paljon, että paskaa ei kannata ostaa.

                      Niin ja kyllähän myyjäliike maksaa tuon korjauksen 100%. Siitä lähdetään.
                      Kyllähän noita on tarjolla ollut pirusti ja lukuisia yksilöitä tuli koeajettua n 2 kk aikana. Päivittäistä nettiautossa roikkumista ja paskallakin autopörssin lukemista tuo prosessi piti sisällään. Tuo oli ehdottomasti paras yksilö mitä vastaan tuli ja on tullut senkään jälkeen hintaansa nähden. En edelleenkään osaisi tehdä mitään sen paremmin vaikka onkin helppo olla jälkiviisas.

                      Autossahan ei ollut lopulta kaupantekohetkellä mitään oireita kun siihen oli uusittu sekin ilmamassamittari - hanskis täynnä kuitteja todisteena myös edellisen omistajan jäljiltä usemmalla tonnilla (visko, vesipumppu, syyläri, termari, tulpat, ilmamassamittari, lambda-anturi, letkut, takajarrut, etusikarit etc.). Kone kävi niinkuin piti, päästötkin kohdallaan ja jäähdytysnestetestin perusteella ei kansivikaa + alusta kunnossa. Eipä tuosta noilla tiedoilla voinut enää yksilö parantua kun hintakin oli kohdallaan. Mistä syystä tuon nyt sitten olisin lopulta arvannut jättää ostamatta???

                      Autohan siis kävi ennen ostoa kolmannella osapuolella eli autotohtorilla tutkimuksissa ja siihen on uusittu liikkeen & edellisen omistajan toimista periaatteessa kaikki "kuluviin osiin kuuluvat" viat ja niihin upotettu rahaa rutkasti. Ei tuosta nyt ensimmäisen tullut "paska" mieleen vaikka vikojakin oli... ikää kuitenkin 11 vuotta ja budjetti 10 t€ + viat korjattiin myyjääliikkeen piikkiin.

                      Toisaalta voisi ajatella että ompahan nyt sekin "pois alta" - sitä tässä kuitenkin koko ajan paska jäykkänä olisi odotellut että onko siellä kannessa vikaa. Pitänee nyt tuumata vähän asiaa ja osallistua edes parilla sataa tuohon kansiremppaan niin pysyy paikallisen diilerin kanssa väleissä - saattaapihan se olla tuonne on asiaa jatkossakin kun olisi tuota autoa meininki kuitenkin useampi vuosi pitää varsinkin kun tietää nyt että siihen on satsattu usemmaltakin taholta melkoisesti rahaa & työtä. Siinä mielessä luulisi olevan huolettomia kilometrejä edessä jos sen sieltä pajalta ensi keskiviikkona ulos ehjänä saan kuten lupasivat...

                      Loputon paska tuuri näiden vehkeiden kanssa. Kaksi autoa peräkkäin joissa kansiremppa - pitänee jatkossa varata jo saman tien budjettiin kaksi tonnia lisää kun se sieltä kuitenkin on tuloillaan
                      vm. 1996 E39 523i - hankittu 8/2007

                      Comment

                      • suffeli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 559
                        • JKL

                        #12
                        No joo, nähtävästi autoon oli tehty kunnon korjaukset, joten olisin saattanut itsekin tuon ostaa. Sulla taisi vaan käydä paska mäihä... Näissä auto hommissa on vaan sellanen homma, että jos pitää ostaa käytettyjä ja paljon ajettuja, niin riskit kasvaa. Mut jos auton hajoaminen on maailman suurin asia, niin sitten pitää ostaa uusi jossa on takuu. Näin on moni tuttu tehnyt. Noh, he ajavatkin nyt jollain pienellä peltipurkilla
                        ------
                        G31 530d

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          #13
                          Voi voi. Oisin minäkin varmaan valinnut tuon yksilön, koska korjauksia on tehty melkoisesti. Onkin hyvä kysymys miten todeta kannen ehjyys 15-30min koeajolla??

                          Comment

                          • Max
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 994
                            • Kotona

                            #14
                            Originally posted by Pulukka View Post
                            Milläs pirulla tuon kannen kunnon saisi varmistettua ettei vain olisi kiero/haljennut? Onko tuo nesteen laadun mittaus ainoa konsti? Ajossa auto tuntui oikein mainiolta eikä koneen käytöksessä ollut mitään kummallista; ei vaeltanut tyhjäkäynti, ei nykinyt missään vaiheessa eikä savuttanut ja kulki kuin hirvi!

                            Originally posted by Max View Post
                            Mittasitteko siellä autotohtorilla sylintereiden ohivuodot? Tällä menetelmällähän pitäisi saada melko hyvin tietoon et onko kone missä kunnossa. Tässä linkki ohivuotomittauksesta.
                            Tuossa aikaisemmin mainitsemani keino, millä olisit saanut selville koneen kunnon...

                            Jos tuo nykyinen kone laitetaan kuntoon, niin hinta tulee olemaan 2000 euron luokkaa. Siihen sisältyy kannen koneistus (jos kiero), kannentiiviste, -pultit, termostaatti, vesipumppu, työt jne. jne. Mut jos liikkeestä olet ostanut, niin en kyllä itse alkaisi mitään maksamaan... Pari vaihtoehtoa on vielä lisää et ostat vaihtokoneen purkamolta hinta alkaen n. 2000 euroa (huono puoli et ei tiedä millaisella käytöllä yms. ollut) tai sitten tehdas uusi kone, jonka hinta pompsahtaakin n. 5500 euroon...

                            Mut toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7438
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Pulukka View Post
                              Autossahan ei ollut lopulta kaupantekohetkellä mitään oireita...

                              ...

                              Mistä syystä tuon nyt sitten olisin lopulta arvannut jättää ostamatta???
                              Tuo eka "diagnoosi" kai perustui siihen että jäähdytysjärjestelmässä oli painetta. Onkohan vieläkään selvinnyt onko se vika vai ominaisuus? Ite en oo tuota korkkia koskaan kuumana availlut, joten ei ole tullut todettua paineen määrää omasta autosta.

                              Originally posted by E39-530A View Post
                              Itse annan normiajonkin jälkeen käydä joku puoli minuuttia ennen sammutusta.
                              Jos nää vehkeet tuota vaatii niin mulla vaihtuu kyllä merkki autossa... Hyvähän se varmaan ois noin tehä, mutta ei vaan ole sellanen asia jota alkaisin tavan matalaviritteisellä käyttöautolla koskaan tekeen.

                              Originally posted by Cell View Post
                              Sitä rajoittamatonta pätkää alkaa olla siellä _VÄHÄN_ ihan aikuisten oikeasti eikä sielläkään pääse ajamaan, puhumattakaan siitä että siellä näillä mopoilla vedeltäisiin vasenta kaistaa vilkku päällä...
                              OT: Onhan sitä rajoittamatonta, mutta ruuhkaa ja tietyötä myös riittävästi. Aina kun vaan pystyi ajoin kuitenkin juuri noin kun sanot ja hyvin vaan käy ja kukkuu. Tulikohan koko reissulla ehkä kerran tai kaks ees mieleen että enpä sammutakaan konetta heti kun rastplatzille veti kahville.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 27-09-2007, 21:47.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎