Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käynnistyksenesto päällä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T_He
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 97
    • Nurmijärvi

    E39 käynnistyksenesto päällä?

    Eli kyseessä on 2001 vuoden 530i, jossa seuraavanlainen ongelma:

    Avaimesta käännettäessä tulee virrat päälle, mutta startilla ei tapahdu yhtikäs mitään, ei naksahdustakaan, eli startti ei lähde pyörimään.

    Kyseiseen autoon on juuri vaihdettu ajonestomoduuli, joka on synkattu DME:n kanssa onnistuneesti ja samalla kaikki vikakoodit on nollattu. Vanha moduuli oli EWS III ja uusi tilattiin Laakkoselta auton alustanumeron mukaan. Uudessa moduulissa lukee EWS 4.3.

    Nyt kaipailisin vinkkejä että mistä vikaa kannattaisi lähteä tutkimaan ja miten.

    - THe -
    Nykyiset: BMW X5 E70 LCI ///M-sport | BMW 525dA xDrive F10 ///M sport

    Ex:
    BMW ///M6 "carbon edition" | BMW M5 E39
    BMW 535dA E61 M-sport "VOLL" | BMW 530iA E60 M5 look | BMW 530i E39 M-sport | BMW 520iA Touring E39 | BMW 528i E39 M-sport | BMW 750iA E38
    BMW 320iAx F30 ///M performance | BMW 320d E91 ///M-sport | BMW 330ciA E46 M-sport | BMW 330cdA E46 M-sport | BMW 316i E36 | BMW 316i E30 M3 look
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Siis tehtiinkö vaihto-operaatiokin liikkeessä? Onko auto kuitenkin käynnistynyt ajonesto-yksikön vaihdon jälkeen? Jostain syystä sinulle on myyty uudempi EWS 4.3, vaikka pitäisi olla 3.2/3. En tosin tiedä, saadaanko DME tuollekin synkattua.

    Ote WDS:stä:

    Replacement of EWS3 control unit

    The basic procedure is the same as with EWS 2 systems:
    The following procedure should be adhered to when replacing the EWS 3.3 control unit:
    • Before replacing the EWS 3 control unit: Leave defective control unit installed in vehicle and in the coding program (Encoding ZCS) select point "1 New coding - 1 Replace control unit - 1 Read out data from defective control unit". Coding data and vehicle-specific data are read out of the EWS control unit with this part of the program and buffered in the MoDiC or DIS tester.
    • Now install new EWS 3 control unit.
    • After replacing the control unit: Encode new EWS 3 control unit with coding program selection point "1 New coding - 1 Replace control unit - 2 Transfer data to new control unit and encode control unit". The buffered data are now transferred and EWS - DME/DDE matching is carried out.

    Note

    The procedure described above must be adhered to as all the data necessary for vehicle identification are also stored in the EWS control unit. It will be necessary to do without the data readout from the old control unit only if the EWS 3 control unit no longer has diagnostic capabilities.
    Proceed as follows in this case:
    • Install new EWS control unit in the vehicle and encode with the encoding program and selection point "1 New coding - 2 Re-encode control unit".
    • Then carry out matching with selection point "EWS - DME/DDE matching".
    • In this procedure, the vehicle data necessary for automatic vehicle identification cannot be written to the EWS control unit.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • T_He
      Bimmer Rookie
      • Jun 2005
      • 97
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Siis tehtiinkö vaihto-operaatiokin liikkeessä? Onko auto kuitenkin käynnistynyt ajonesto-yksikön vaihdon jälkeen? Jostain syystä sinulle on myyty uudempi EWS 4.3, vaikka pitäisi olla 3.2/3. En tosin tiedä, saadaanko DME tuollekin synkattua.
      Vaihto suoritettiin omassa tallissa. Auto ei ole myöskään kertaakaan inahtanut tuon moduulin vaihdon jälkeen, enkä osaa sanoa, mitä sitä ennen on tapahtunut, koska ko. auto on AVK:lta ostettu palaneena. Olen uusinut kaikki sähköt autoon, koska sisusta oli erittäin pahasti palanut kojelaudan alta. Kaikki muut sähköt pelaa nyt täysin, valot, ikkunat, ilmastointi, radio, ajotietokone jne jne.

      Laakkonen tosiaan myi tuon uudemman 4.3 version ja kertoi että tämä malli korvaa aiemman EWS3 mallin ja pitäisi sopia EWS-DME yksikön synkkauksella.


      Originally posted by Clavurion View Post
      Ote WDS:stä:

      Replacement of EWS3 control unit

      The basic procedure is the same as with EWS 2 systems:
      The following procedure should be adhered to when replacing the EWS 3.3 control unit:
      • Before replacing the EWS 3 control unit: Leave defective control unit installed in vehicle and in the coding program (Encoding ZCS) select point "1 New coding - 1 Replace control unit - 1 Read out data from defective control unit". Coding data and vehicle-specific data are read out of the EWS control unit with this part of the program and buffered in the MoDiC or DIS tester.
      • Now install new EWS 3 control unit.
      • After replacing the control unit: Encode new EWS 3 control unit with coding program selection point "1 New coding - 1 Replace control unit - 2 Transfer data to new control unit and encode control unit". The buffered data are now transferred and EWS - DME/DDE matching is carried out.

      Note

      The procedure described above must be adhered to as all the data necessary for vehicle identification are also stored in the EWS control unit. It will be necessary to do without the data readout from the old control unit only if the EWS 3 control unit no longer has diagnostic capabilities.
      Proceed as follows in this case:
      • Install new EWS control unit in the vehicle and encode with the encoding program and selection point "1 New coding - 2 Re-encode control unit".
      • Then carry out matching with selection point "EWS - DME/DDE matching".
      • In this procedure, the vehicle data necessary for automatic vehicle identification cannot be written to the EWS control unit.
      Ensimmäinen proseduuri ei ollut mahdollista tehdä, koska entinen EWS yksikkö on täysin tuhoutunut (palanut) ja näin ollen edes liitintä ei saa siihen enää kiinni, saatikka että siitä saisi jotain dataa ulos. Mitähän tuo viimeinen lause tarkoittaa käytännössä?

      "In this procedure, the vehicle data necessary for automatic vehicle identification cannot be written to the EWS control unit."

      - THe -
      Last edited by T_He; 01-10-2007, 10:43.
      Nykyiset: BMW X5 E70 LCI ///M-sport | BMW 525dA xDrive F10 ///M sport

      Ex:
      BMW ///M6 "carbon edition" | BMW M5 E39
      BMW 535dA E61 M-sport "VOLL" | BMW 530iA E60 M5 look | BMW 530i E39 M-sport | BMW 520iA Touring E39 | BMW 528i E39 M-sport | BMW 750iA E38
      BMW 320iAx F30 ///M performance | BMW 320d E91 ///M-sport | BMW 330ciA E46 M-sport | BMW 330cdA E46 M-sport | BMW 316i E36 | BMW 316i E30 M3 look

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Oliko EWS-boksi valmiiksi tehtaalla koodattu/ohjelmoitu auton yksilötietojen mukaan? Jokaiselle EWS-boksille on ohjelmoituna 10 avainta, jotka ainoastaan käyvät sille. Jos yksilöintitietoja ei saada vanhalta boksilta, tiedot täytyy syöttää "käsin" ohjelmointilaitteella.

        Ainakin merkkiliikkeen testerillä vikaa pystyy jotenkin haarukoimaan. Sen pitäisi kertoa onko avainta ylipäätään tunnistettu (virtalukon kela-antenni), onko se EWS:n tunnistama (koodaus) tai ns. poistettu (disabled) avain. Myös EWS:n ja DME:n välisen data-liikenteen toimivuus voidaan testata DIS:llä tai skoopilla (kanttiaalto).

        Näytti muuten RealOEM:inkin mukaan tulevan nykyään tuo EWS 4.3.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • T_He
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 97
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Oliko EWS-boksi valmiiksi tehtaalla koodattu/ohjelmoitu auton yksilötietojen mukaan? Jokaiselle EWS-boksille on ohjelmoituna 10 avainta, jotka ainoastaan käyvät sille. Jos yksilöintitietoja ei saada vanhalta boksilta, tiedot täytyy syöttää "käsin" ohjelmointilaitteella.

          Ainakin merkkiliikkeen testerillä vikaa pystyy jotenkin haarukoimaan. Sen pitäisi kertoa onko avainta ylipäätään tunnistettu (virtalukon kela-antenni), onko se EWS:n tunnistama (koodaus) tai ns. poistettu (disabled) avain. Myös EWS:n ja DME:n välisen data-liikenteen toimivuus voidaan testata DIS:llä tai skoopilla (kanttiaalto).

          Näytti muuten RealOEM:inkin mukaan tulevan nykyään tuo EWS 4.3.

          EWS boksi tilattiin tosiaan alustanumeron mukaan tehtaalta valmiiksi koodattuna. Kun hain boksin, kysyin samalla että tarvitaanko vielä jotain muuta koodausta ja Laakkosen sähkärin mukaan ei tarvita muuta kuin uusi boksi kiinni ja EWS-DME synkkaus.

          Ilmeisesti siis merkkihuolto on ainoa ratkaisu tässä tapauksessa saada nuo purkit puhumaan samaa kieltä? Elättelin toivoa että tämän pystyisi tekemään läppärin ja oikean softan avulla "kotikonstein".

          - THe -
          Nykyiset: BMW X5 E70 LCI ///M-sport | BMW 525dA xDrive F10 ///M sport

          Ex:
          BMW ///M6 "carbon edition" | BMW M5 E39
          BMW 535dA E61 M-sport "VOLL" | BMW 530iA E60 M5 look | BMW 530i E39 M-sport | BMW 520iA Touring E39 | BMW 528i E39 M-sport | BMW 750iA E38
          BMW 320iAx F30 ///M performance | BMW 320d E91 ///M-sport | BMW 330ciA E46 M-sport | BMW 330cdA E46 M-sport | BMW 316i E36 | BMW 316i E30 M3 look

          Comment

          • T_He
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 97
            • Nurmijärvi

            #6
            Mikä on kuvasta puuttuva rele?

            Moottoritilasta näyttäisi puuttuvan yksi rele tai ainakin siellä on tyhjä releen kanta ja siihen tulee nippu johtoja.

            Eli osaako joku kertoa mikä rele kuvasta puuttuu vai onko se jonkin lisävarusteen rele?

            Tosin en tiedä onko sillä mitään tekemistä itse tämän topicin ongelman kanssa...

            - THe -
            Last edited by T_He; 14-11-2007, 15:42.
            Nykyiset: BMW X5 E70 LCI ///M-sport | BMW 525dA xDrive F10 ///M sport

            Ex:
            BMW ///M6 "carbon edition" | BMW M5 E39
            BMW 535dA E61 M-sport "VOLL" | BMW 530iA E60 M5 look | BMW 530i E39 M-sport | BMW 520iA Touring E39 | BMW 528i E39 M-sport | BMW 750iA E38
            BMW 320iAx F30 ///M performance | BMW 320d E91 ///M-sport | BMW 330ciA E46 M-sport | BMW 330cdA E46 M-sport | BMW 316i E36 | BMW 316i E30 M3 look

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by T_He View Post
              Moottoritilasta näyttäisi puuttuvan yksi rele tai ainakin siellä on tyhjä releen kanta ja siihen tulee nippu johtoja.

              Eli osaako joku kertoa mikä rele kuvasta puuttuu vai onko se jonkin lisävarusteen rele?

              Tosin en tiedä onko sillä mitään tekemistä itse tämän topicin ongelman kanssa...
              Kyseessä on todennäköisesti saasteheebeleihin liittyvän lisäilmapumpun rele (K6304). Eikä sillä ole mitään tekemistä EWS-ongelman kanssa. WDS:stä löytyy muuten nettiversiokin, jos sinulla ei sitä muuten ole käytettävissä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • T_He
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 97
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Kyseessä on todennäköisesti saasteheebeleihin liittyvän lisäilmapumpun rele (K6304). Eikä sillä ole mitään tekemistä EWS-ongelman kanssa. WDS:stä löytyy muuten nettiversiokin, jos sinulla ei sitä muuten ole käytettävissä.
                Kiitos nopeasta vastauksesta. Tuolta netti WDS:tä sitä etsinkin, mutta en ollut ihan varma mistä releestä on kyse, joten ajattelin varmistaa täällä.

                Sitten seuraava kysymys; mikä on lisäilmapumppu ja tarvitsenko hommata tuohon sopivan releen tähän autoon?

                - THe -
                Nykyiset: BMW X5 E70 LCI ///M-sport | BMW 525dA xDrive F10 ///M sport

                Ex:
                BMW ///M6 "carbon edition" | BMW M5 E39
                BMW 535dA E61 M-sport "VOLL" | BMW 530iA E60 M5 look | BMW 530i E39 M-sport | BMW 520iA Touring E39 | BMW 528i E39 M-sport | BMW 750iA E38
                BMW 320iAx F30 ///M performance | BMW 320d E91 ///M-sport | BMW 330ciA E46 M-sport | BMW 330cdA E46 M-sport | BMW 316i E36 | BMW 316i E30 M3 look

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by T_He View Post
                  Kiitos nopeasta vastauksesta. Tuolta netti WDS:tä sitä etsinkin, mutta en ollut ihan varma mistä releestä on kyse, joten ajattelin varmistaa täällä.

                  Sitten seuraava kysymys; mikä on lisäilmapumppu ja tarvitsenko hommata tuohon sopivan releen tähän autoon?

                  - THe -
                  Käsipelillä yrityksen ja erehdyksen kautta noita komponentteja saa metsästää WDS:stä. Tuosta releen kannastakaan ei voi mennä 100% takuuseen, kun eri moottoriversioissa samalla paikalla saattaakin olla joku toinen rele tai joku onkin siirtänyt releen kannan paikan alkuperäisestä. Tarkista relekannalta lähtevien johtojen määrä ja väritys ja vastaako se tuon edellä mainitun lisäilmapumpun relettä kaavion mukaan. Tarkista, löytyykö sinulta koko ilmapumppua (M63).
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • T_He
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2005
                    • 97
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Selvisi tämäkin probleema ja auto toimii taas normaalisti, eli kyseessä oli käynnistyksenesto, joka oli päällä. Laakkosen huoltokaveri ajoi EWS-DME synkkauksen ja sen jälkeen moottori lähti käyntiin.

                    Huoltokaverikaan ei osannut kertoa tarkemmin miten tuo EWS 4.3 eroaa entisestä EWS 3:sta, mutta se on kuulemma ainoa versio, jota enää saa ja on yhteensopiva vanhempien järjestelmien purkkien kanssa.

                    - THe -
                    Nykyiset: BMW X5 E70 LCI ///M-sport | BMW 525dA xDrive F10 ///M sport

                    Ex:
                    BMW ///M6 "carbon edition" | BMW M5 E39
                    BMW 535dA E61 M-sport "VOLL" | BMW 530iA E60 M5 look | BMW 530i E39 M-sport | BMW 520iA Touring E39 | BMW 528i E39 M-sport | BMW 750iA E38
                    BMW 320iAx F30 ///M performance | BMW 320d E91 ///M-sport | BMW 330ciA E46 M-sport | BMW 330cdA E46 M-sport | BMW 316i E36 | BMW 316i E30 M3 look

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by T_He View Post
                      Selvisi tämäkin probleema ja auto toimii taas normaalisti, eli kyseessä oli käynnistyksenesto, joka oli päällä. Laakkosen huoltokaveri ajoi EWS-DME synkkauksen ja sen jälkeen moottori lähti käyntiin.
                      Mikäs siinä ensimmäisessä synkkauksessa oli mennyt pieleen, jos se ei kerran vörkkinyt?
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Mikäs siinä ensimmäisessä synkkauksessa oli mennyt pieleen, jos se ei kerran vörkkinyt?
                        Ei siinä mitään pieleen mennyt kaikki onnistui kyllä mutta ei vaan suostunut käynnistymään edelleenkään, cs:lla ei vaan näytä onnistuvan tuo sittenkään.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Rahu View Post
                          Ei siinä mitään pieleen mennyt kaikki onnistui kyllä mutta ei vaan suostunut käynnistymään edelleenkään, cs:lla ei vaan näytä onnistuvan tuo sittenkään.
                          OK! Tietääpä sitten tuonkin, että ei aseta turhan suuria toiveita CS:in lisäominaisuuksille.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            OK! Tietääpä sitten tuonkin, että ei aseta turhan suuria toiveita CS:in lisäominaisuuksille.
                            Juu ei, tuotakaan kun ei tule joka päivä kokeiltua niin vaikea on tuosta ominaisuudesta saada kokemustakaan, herjasi kyllä että kaikki onnistui mutta paskat.
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • valtti81
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 394
                              • karvia

                              #15
                              perkele!

                              tämä sama auto kyseessä ja sama ongelma . virrat päälle normaalisti mutta ei pyöritä. pkele mistähän toi johtuu että taas saman vian löi päälle??
                              Piru... oli jääny sisävalo päällä ja akku finaalis... niin noloo....
                              Last edited by valtti81; 10-03-2008, 17:43.
                              Bemarien vikakoodien luvut ja pikkurempat 0407027620
                              ex: 1x 324d 1x e36 325 sedan 2x e36 325 coupe e39 530i m-sport 01 E34 m5 91 330da 06 e90 530dat e61 535d e60 -05 m-sport nyk x5 e70 35d 08
                              Älä lue historiaa, tee sitä !!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎