Announcement

Collapse
No announcement yet.

525tds e39 tekniikan ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1964
    • Seinäjoki

    525tds e39 tekniikan ihmettelyä

    Tuollainen laite tuli hommailtua käyttöautoksi viikko sitten. Pientä tekniikan päivitystä pitäis talven aikana tehdä mukaanlukien ahdin.
    Eli mikä tuossa laitteessa on vakio ahdin ja minkälaisia ahtimia sinne on vaihdeltu pienllä työllä? Superturboa tästä ei tule, mutta maltillinen parantelu ja huoltaminen on aina paikallaan. Jos ei muuta niin sitten ainakin ilmeisesti alkuperäinen 290tkm ajettu ahdin vois käväistä huollossa.
    Lisäksi kaipaa varmaankin lastun ja sen myötä ainakin uuden vakiokytkimen?(vai onko saatavilla parempaa massakytkintä joka heittämällä paikalleen?).

    Viikonloppuna hiukan jo ihmettelin tuota ja imusarja vaikuttais ainakin siltä että vois käväistä pesulla. Samaten vakio cooleri oli aika kuppaisen oloinen. Keulalla tuntuu aika ahdasta olevan että onkos sinne joku saanut mahtumaan isompaa cooleria ilman radikaalia puskurin modausta?
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14
  • beemer dreemer
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 53
    • Haapavesi rock city

    #2
    Originally posted by joko View Post
    Tuollainen laite tuli hommailtua käyttöautoksi viikko sitten. Pientä tekniikan päivitystä pitäis talven aikana tehdä mukaanlukien ahdin.
    Eli mikä tuossa laitteessa on vakio ahdin ja minkälaisia ahtimia sinne on vaihdeltu pienllä työllä? Superturboa tästä ei tule, mutta maltillinen parantelu ja huoltaminen on aina paikallaan. Jos ei muuta niin sitten ainakin ilmeisesti alkuperäinen 290tkm ajettu ahdin vois käväistä huollossa.
    Lisäksi kaipaa varmaankin lastun ja sen myötä ainakin uuden vakiokytkimen?(vai onko saatavilla parempaa massakytkintä joka heittämällä paikalleen?).

    Viikonloppuna hiukan jo ihmettelin tuota ja imusarja vaikuttais ainakin siltä että vois käväistä pesulla. Samaten vakio cooleri oli aika kuppaisen oloinen. Keulalla tuntuu aika ahdasta olevan että onkos sinne joku saanut mahtumaan isompaa cooleria ilman radikaalia puskurin modausta?
    E39 525d ja 530d muuttuvasiipiset ahtimet passaavat pakosarjaan ja pakoputkeen sellaisenaan paikoilleen, ainoa mitä pitää muuttaa on öljyn paluuputki/letku. Ja tietty joutuu tekeen ohjauksen siiville.

    Pitäviä kytkinlevyjä ja asetelmiahan saa mutta kaksoismassavauhtipyörä on todennäköisesti heikoin lenkki.
    Itse tein kytkimen varmanpäälle: m3 kova aftermarket vauhtis, jousitettu levy ja jäykkä asetelma... Ei ole plug and play asentaa.

    Tulppaa egr ja laita huohotinöljyn keruusäiliö niin ei imusarja paskotu. Imusarjan saa parhaiten pestyä kunnon kuumahöyrypesurilla, ainakin mun mielestä.

    Isoa cooleria ei saa pienellä työllä tödsin keulalle.

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1964
      • Seinäjoki

      #3
      No tuossahan tuota jo tulikin, mites tuo siipien ohjaus, millainen homma väkertää? Aika paljon on tullut noitten föönien kanssa pelailtua mutta muuttuvasiipisistä ei oo kyl mitään kokemuksia.
      Tuon vakiocoolerinkin vois tarkistaa ja pestä niin vois auttaa sekin jo, varmaan kiitettävästi on kaikkea kuraa ja elukoita kennossa jo vaikka se siellä aika hyvin suojassa onkin... Mites muuten meniskö 530d:n cooleri+ahtoputket edes sinnepäin?
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • marotsi
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 113
        • Karijoki

        #4
        Tietääkseni E39:ssä 525TDS ja 530D:ssä on coolerit ihan eri luokkaa TDS:än cooleri jopa pienempi kuin E34:ssa vastaavalla koneella. Mut ainakin 530D nokalle saa coolerin asennettua suhkoht helposti kunhan ottaa vaan ilmstoinnin flektin pois. TDS:än keulaan en ole päässyt katsomaan mutta ainakin E34:ssa on tila tiukalla mutta ainakin ite sain coolerin sinne mahtumaan, mutta ahtoputkien vienti on sit vähä hankalampaa.
        Käki connection

        E34 525 TDS Touring, tuleva lintta
        E34 525 TDS Touring, talvipirssi
        E30 320 Touring, ??????

        Emännällä E46 318d lintta

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by marotsi View Post
          Tietääkseni E39:ssä 525TDS ja 530D:ssä on coolerit ihan eri luokkaa TDS:än cooleri jopa pienempi kuin E34:ssa vastaavalla koneella. Mut ainakin 530D nokalle saa coolerin asennettua suhkoht helposti kunhan ottaa vaan ilmstoinnin flektin pois. TDS:än keulaan en ole päässyt katsomaan mutta ainakin E34:ssa on tila tiukalla mutta ainakin ite sain coolerin sinne mahtumaan, mutta ahtoputkien vienti on sit vähä hankalampaa.


          Joo no tietysti sinne sais varmaan lisää tilaa hieman tuolla m-sport puskimella... Mutta toisaalta taas kohtuus kaikessa, jos ei järkevällä vaivalla sinne mene niin laittaa nekin rahat sit sivuun ja sijoittaa vaikka sellaiseen oikeaan 530d:hen... Mitään ilmastointiin liittyvää en kyllä ala siirtämään coolerin tieltä. Onko se vakiopaikka miten ahtaasti rakaennettu että saisko sinne teetettyä hieman isomman ja paremmin virtaavan coolerin? Tuollaisen teettäminen ei kuitenkaan ihan älyttömiä maksa ~300e niin sen nyt vois vielä sijoittaa tohon...
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • marotsi
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 113
            • Karijoki

            #6
            Ite ostin 200 egellä vaasasta Itpower nimisestä firmasta coolerin taisi olla noin 550x300x70mm mut kokemuksia itellä ei vielä oo ku pitäis ahtoputket hitsailla vielä. Mut kaverin 530D:ssä eron huomasi selvästi ja autolla ei olla tehty muuta kuin laitettu toi cooleri ihan samanlainen kuin mulla. Ja sen ilmastoinnin flektin voi ihan surutta ottaa pois ei sillä tee mitään ilmastointi kuitenkin pelaa ihan normaalisti...ja useimmiten se flekti on jo valmiiksi jumissa. Ja se vakiopaikka on kuulemma aivan huono varsinkin jos laittaa M-sport puskurin niin se cooleri jää sinne muovien taakse eikä varsinaista läpivirtausta synny.
            Käki connection

            E34 525 TDS Touring, tuleva lintta
            E34 525 TDS Touring, talvipirssi
            E30 320 Touring, ??????

            Emännällä E46 318d lintta

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #7
              Näytti olevan toi vakiohyrrä mitsun td04-13t eli noitahan löytyy hiukan isompiakin samoilla laipoilla käsittääkseni. Esim. td04-16 vois olla jo parempi ja mennä ehkä jopa sellaisenaan paikalle....
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1964
                • Seinäjoki

                #8
                Näytti olevan toi vakiohyrrä mitsun td04-13t eli noitahan löytyy hiukan isompiakin samoilla laipoilla käsittääkseni. Esim. td04-16 vois olla jo parempi ja mennä ehkä jopa sellaisenaan paikalle....
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • janihannula
                  BTCF Member
                  • Jun 2006
                  • 740
                  • https://t.me/pump_upp

                  #9
                  tuolla vähän kuvia tuosta marotsin mainitsemasta coolerin asennuksesta e39 530d keulalle. projekti vielä kesken.



                  Sen ilmastoinnin flektin saa ottaa todellakin pois. ei vaikuta mitenkään ilmastoinin toimintaan. tai ainakaan mulla se ei ole vaikuttanut.
                  https://t.me/pump_upp

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Toi kyseinen 530d tuli tossa jokuaika sitten vastaan ajellessa, oli aika härskin näköinen=)
                    Täytyy kattoa et millaisen coolerin tuonne nyt laittaa, varmaan teetän niin ison kun tonne sopii vakiopuskurin kanssa. Hiukan siitä puskurista voi ottaa pois mut ihan tollasta keulaa en käyttöautoon aatellu tehdä. Harrastepelissä sit onkin melki samanlainen asennus.
                    Nyt alkuunsa jos isomman coolerin laittais, lastu ja hiukan isompi ahdin niin eiköhän niillä selvitä. Helpointa vaihtaa sit jossainvaiheessa koko auto 530d:hen niin on potentiaalia enempi.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1964
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Nyt löytyi vähän käytetty mitsun td04-15 ahdin joka alunperin saabista, tollanen sitä kai pitää tohon ostaa. Laipat on ainakin samat, toivottavasti myös vesi/öljykanavien liitokset.
                      Sitten ton kaveriksi lastu ja hieman isompi cooleri keulalle niin eiköhän tollakin jo ehtisi...
                      Mitäs tuohon vekottimeen kustantaa merkkiliikkeessä pakosarjan tiiviste, ahtimen ja pakosarjan välinen tiivari? Tarttis sellaiset varmaan hakea jo valmiiksi.
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Noissa tds koneissa kun on ollut garretin ja mitsun ahtimia, niin mites kiinnitys? Kun näyttäis olevan 3 pultilla kiinni tuo ahdin ja tuossa uudessa mitsussa on kyllä 4 pulttinen garretin t25 tyyppinen laippa...
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • ][_äski
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2007
                          • 80
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by joko View Post
                          Nyt löytyi vähän käytetty mitsun td04-15 ahdin joka alunperin saabista, tollanen sitä kai pitää tohon ostaa. Laipat on ainakin samat, toivottavasti myös vesi/öljykanavien liitokset.
                          Sitten ton kaveriksi lastu ja hieman isompi cooleri keulalle niin eiköhän tollakin jo ehtisi...
                          Mitäs tuohon vekottimeen kustantaa merkkiliikkeessä pakosarjan tiiviste, ahtimen ja pakosarjan välinen tiivari? Tarttis sellaiset varmaan hakea jo valmiiksi.
                          No ite hain juuri laakkoselta tohon mun E36 325tds pakosarjan, lämpöpellin ja ahtimen laipan tiivisteet ja venakopan tiivarin niin ne oli 62€ yhteensä.
                          e36 328i invidual cabriolet M-Sport -98
                          ex. e46 320d Touring -00
                          ex.e36 325 TDS Touring

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1964
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Joo ei ne tiivisteet kalliita olleet, tilailin ne tuossa joku aika sitten jo. Kallein oli toi pakosarjan ja turbon välinen tiiviste ~20e. Muut oli jotain pari euroa kappaleelta...
                            Tosiaan nyt menee hiukan rakenteluksi kun tuo ahdin ei menekkään heittämällä tuonne, eli joutuu vaihtamaan vakio ahtimesta pakopesän tuohon uuteen ahtimeen. Toivottavasti sopivat keskenään... Todennäköisesti tuota vakio pakopesää joutuu hiukka työstämään kun tuossa uudessa ahtimessa on isommat kompura/turbiini siivet eli tuskin nyt samoihin koteloihin sentäs mahtuvat.
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎