Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring takarenkaat sileiksi ~5000km

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeppis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 165
    • Laihia

    e39 touring takarenkaat sileiksi ~5000km

    elikkä sellaisen "ongelman" huomasin että takarenkaat ovat kuluneet ihan tasaisesti loppuun heinäkuun alun jälkeen. kyseessä siis toukokuussa ostettu uusi kumho 265/35 r18 sarja. heinäkuuhun asti meni ihan normaali kulumisella, mutta alustaa madallettaessa ja sen jälkeen kävi nelipyörä suuntauksessa, oli säädetty kulmat ainakin paperilla hyviksi. no kuitenkin noin 3 kuukauden ja n.5000km ajamisen jälkeen molemmat takarenkaat ihan sliksit. soittelin kyseiselle korjaamolle ja kerroin asiasta. ihmettelivät että miten on mahdollista että ovat kuluneet ihan suoraan, ei siis sisä eikä ulkoreuna enempään, vain ihan suoraan. ja kuulemma takapäästä ei pysty kuin camperia säätää? ei siis aurausta/haritusta? pitääkö paikkansa? uskoisin että jos camperit viturallaan niin syö jotain reunaa renkaasta. voisiko johtua jostain nivelistä yms? no nyt kuitenkin ensiviikon perjantaina auto menee seinäjoen autokaareen missä tarkastetaan pyörän kulmat ja tsekataan että onko kaikki nivelet ehjänä. saa vertailu kohdan edellisen korjaamon papereille. ja huom. renkaita ei siis sudittu sileiksi vai voisiko noi kumhot olla noin huonot että kuluu tolleen. edessä samaan aikaan ostettu 235/40 sarja ja se on ihan normaalissa määrin kulunut. muilla vastaavia ongelmia?
    BMW M535i 1986
  • juu-das
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2007
    • 756
    • Kuopio

    #2
    tien pinnan laatuhan tuohon vaikuttaa todella paljon, täältäkin monta kertaa lukenut että renkaista kulunut monta mm. parissa viikossa..

    Comment

    • jeppis
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 165
      • Laihia

      #3
      mut kai eturenkaatkin kuluis
      BMW M535i 1986

      Comment

      • Hannu_H
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 410
        • Paskakaupunni

        #4
        E39 on kyllä säädöt takana auraukselle ja pystykallistumalle.

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6327
          • P-Pohjanmaa

          #5
          kokemuksia..

          Täällä on 255\35-18 ja 235\40 hankookit alla joilla ajettu nyt n.6000-7000 km mittasin että pintaa on 6.5 mm molemmissa takasissa ja edessä on 7.5 mm

          Alusta 50\25 (eli pirun matala) kulmat säädetty kahdesti noiden renkaiden\alustan aikana viimeksi eilen tarkistus sekä korjaus koska lievä kuluminen etu sisäreunoissa.
          Aika kovalta tuo sun kuluminen kuulostaa..
          Mulla meni kanssa viime kesän plus tämän keväänaikana taka Kumhot sileeksi ja noin 10tkm olivat alla ,edessä oli vielä pintaa 6 mm tuon jälkeen..

          Oisko niin että oikeassa jalassa on suonenvetoa useammin
          Last edited by veku; 11-10-2007, 19:33.
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • ongelmalapsi
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1062
            • Hämeenlinna

            #6
            itellä edessä 225/45-17 continentalit ja takana 255/40-17 gt radial tassut olleet e34 alla noin 5000km ja e39:n alla noin 8000km muutaman kerran ruopastu eikä vielä ole pahemmin kuluneet edessä 5mm takana 5,5mm pintaa
            -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
            -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
            -Voimaa.com Ohjelmoinnit
            -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
            -Ilmastointi huolto alkaen 69€
            Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
            GMC Topkick C6500 rollback -95
            Ford F-350 4X4 Wrecker -97
            E46 330xiA -02
            Chrysler neon -99

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 926
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Kyllähäm se taitaa painavassa autossa vetävät pyörät kulua paljon nopeemmin kuin toiset. Itelläkin E34 farkussa takanakit (continental) näyttää kuluvan reilusti etusia nopeammin. No ei kuitenkaan kauheen nopeesti.
              Mutta toi kuluminen voi mielestäni johtua myös noista Kumhon renkaista, koska veljen 850 volvossa 205/50R17 Kumhot, jotka ostettu keväälllä. Kilometrejä tullut kesän aikana ehkä 10tkm ja eturenkaat käytännössä vaihtokunnossa. Mutta ei siinä vielä mitään, sillä samanlaiset takarenkaat eivät ole kuluneet liioin nimeksikään(pintaa jäljellä varmasti ainakin 6mm). Autolla on sitäpaitsi ajeltu normaalia maaseutu ajelua eli enimmäkseen matkaa. Eli ilmeisesti kumhot vain kuluu vetävällä akselilla nopsasti.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Kaverin mv6 omegassa kului kumhot muistaakseni 3000km ajolla loppuun. Ilman ihmeempiä revittelyjä.
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Kyllä se nyt vaan on niin että siellä on kulmat vituillaan, toisinsanoen aurausta/haritusta. Ei mikään kumi mene sileäksi 5tkm matkalla jos sitä ei polta pois. Niin ja muistetaan sitten ettei korjata seurausta ja unohdeta syytä, kulmat menee pieleen kun johonkin ilmestyy löysää.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Jaakeri
                    BTCF Member
                    • Aug 2005
                    • 364
                    • Kurikka

                    #10
                    ettei vaan johtuisi pelkästään kumhon renkaista? itsellä juuri ostetut 265/35 18 ja ajeltu n. 1300km. jotenki tuntuis että nyt jo kulunu reilusti. edessä taas on pirellit ja vähän reunasta kulunu aurauksen takia. mutta näilläkin jo ajeltu reilusti. ja ei ole kuoviteltu vielä yhtään

                    Comment

                    • Speedboys
                      BTCF Member
                      • Oct 2005
                      • 544
                      • Kurikka

                      #11
                      Mielestäni kun on kyseessä noin matala/leveä rengas niin siinä ei enää riitä että on "toleransseissa", vaan on säädettävä ensinnäkin alustan madalluksen huomioiden.Uskoisin että saavat Autokaaressa kulmat kuntoon kun kerrot paljonko pudottava alusta on kyseessä.
                      "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                      BMW 530da
                      BMW 530i v8
                      BMW 330da
                      BMW 320d
                      BMW 316

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Samalla tavalla se kapea ja korkeaprofiilinen kuluu. Se on ihan selvä juttu. Ja jos rengas menee nätillä ajolla sileäksi 5tkm minä ainakin vaatisin selvitystä rengasvalmistajalta olettaen että ne kulmat on aivan varmasti kunnossa.

                        Kulmat kuntoon ja tuollainen arvailu sikseen.

                        Niin joo, ja kumhoilla takana reilu 15tkm ja pintaa on, on suditeltukin. Merkeillä on tottakai eroa kulumisessa, mutta joku roti.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          ...ja Kumho valmistanee n.50 eri mallin/nopeusluokan rengasta joiden rakenteet, materiaalit sekä ominaisuudet ovat tyystin erilaiset.
                          Eli mikähän malli Kumhon tuotteesta on mahdollisesti kyseessä?
                          e39:ssä on todellakin takapäässä täydelliset säätömahdollisuudet KAIKILLE kulmille, joten jos mittausta tekevä "ammattiliike" on todennut että säätöjä ei ole, suhtautuisin kulmien paikallaanoloonkin erittäin kriittisesti.
                          Tietyllä pielessä olevalla auraus/haritus/camberkombinaatiolla saadaan varsinkin tuon leveysluokan+nopeusluokan rengas "sulamaan" alle erittäinkin nopeasti ja niin että pinta kuluu kutakuinkin tasaisesti.
                          Ongelmia veikkaan tällä suunnalla, koska e39:ssä tehdastoleransseissa olevat camberit ovat niin reilusti negatiivisella että ko.renkaiden KUULUU takapäässä kulua sisäkanteiltaan AINA hieman nopeammin. Jos näin ei tapahdu, on jotain pielessä.

                          Comment

                          • Komu
                            BTCF Member
                            • Sep 2004
                            • 1040
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ongelmia veikkaan tällä suunnalla, koska e39:ssä tehdastoleransseissa olevat camberit ovat niin reilusti negatiivisella että ko.renkaiden KUULUU takapäässä kulua sisäkanteiltaan AINA hieman nopeammin. Jos näin ei tapahdu, on jotain pielessä.
                            OT
                            Minkälaisiin arvoihin takapäätä pitäisi korjata, jotta sisäreunan kuluminen loppuu/vähenisi siedettäväksi? On kyllä nelipyöräsäätö teetetty madallussetin jälkeen, mutta varmaan sitten tehdasarvoihin ovat rukanneet?

                            Tällähetkellä uusista takakumeista kesässä katoaa sisäreunat.

                            20" 9.5 leveät vanteet ja renkaat 285/25

                            Madallus jouset Eibach Pro-Kit
                            edestä 30mm
                            takaa 25mm
                            Nyt ix m60 2024

                            ex:E70 X5 40d + F31 330d
                            Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                            Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                            Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                            Comment

                            • jeppis
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 165
                              • Laihia

                              #15
                              no viikon päästä se tiedetään oliko kulmat perseellään vai renkaat huonot. jos kulmat säädetty päin peetä, niinkuin voisi olettaa kun korjaamolla ei tiedätä tuon taivaallista e39 säädöistä. jos kulmissa vika, niin saa kyllä säätäjä kuulla kunniansa
                              BMW M535i 1986

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎