Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring takarenkaat sileiksi ~5000km

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7459
    • Oulu

    #16
    Originally posted by ockelbo4500 View Post
    Mutta toi kuluminen voi mielestäni johtua myös noista Kumhon renkaista, koska veljen 850 volvossa 205/50R17 Kumhot, jotka ostettu keväälllä. Kilometrejä tullut kesän aikana ehkä 10tkm ja eturenkaat käytännössä vaihtokunnossa.
    Niinpä kai sitten. Verrokiksi 523i:ssä takana 255/40R17 Nankang NS-2 ja niillä ajettu tänä kesänä reilu 13 000 km. En ole mitannut pintaa, mutta reilusti on jäljellä ja kyllä noilla minusta vielä toisen kesän ajaisi ilman mitään ongelmaa.

    Ja sisäreunan kulumisista, ei mulla ole mitään ongelmaa vaikken ole koskaan säädättänyt pyöränkulmia. Negatiivisen camberin näkee kyllä silmälläkin, siis sen että sitä on. Mutta silti ei syö sisäreunoja mitenkään erityisen tehokkaasti, vaikka varmaan kuluukin hieman nopeammin kuten Hemi kertoi. Ehkä mun 17" takakumit antaa vielä anteeksi paljon suurempia kulmavirheitä kuin nuo 18"-20" renkaat.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 12-10-2007, 07:31.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #17
      Vanteen tuumakoko ei vaikuta siihen, renkaan leveys kylläkin. Renkaan pystykallistuma kulmana pysyy aina samana riippumatta vanteesta tai renkaasta, mutta mitä leveämpi rengas sitä suuremmaksi muodostuu sisä ja ulkokantin etäisyys korkeussuunnassa -> lisää painoa sisäkantille.

      jeppis: Kulmat ovat voineet olla kohdallaan säädössä, mutta mennä pieleen heti kun ajettu ulos hallista. Näin, jos siellä on löysää. Paljonkos kärryllä on rullattu?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7459
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Cell View Post
        Vanteen tuumakoko ei vaikuta siihen, renkaan leveys kylläkin. Renkaan pystykallistuma kulmana pysyy aina samana riippumatta vanteesta tai renkaasta, mutta mitä leveämpi rengas sitä suuremmaksi muodostuu sisä ja ulkokantin etäisyys korkeussuunnassa -> lisää painoa sisäkantille.
        Juu, tietysti näin, mutta onhan nuo renkaat isommilla vanteilla aina myös hiukan leveämpiä ja luultavasti myös kanteiltaan vähemmän pyöristettyjä kuin noi hyvin pyöräolkaiset Nankangit mitkä mulla on. Kaikki nämä vaikuttaa siihen että jo 255-renkaissakin voi olla hyvin erilevyinen se tiehen koskettava pinta, ja siksi toiseen pystykallistuma vaikuttaa enemmän kuin toiseen kulumisen suhteenkin.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • jeppis
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 165
          • Laihia

          #19
          joo, no sekin selviää sitten huollossa että onko jossain löysää. ajossa ei ainakaan mitenkään tunnu että olis löysää perässä. romulla rullattu nyt tasa 230tkm etupäässä toki tuntuu että olis jossain löysää, vetelee urissa aika kovasti yms. mutta vaikuttaisko taakse?:think
          BMW M535i 1986

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Takapään löysät aiheuttaa vetelyä kanssa, joutuu etupään kanssa ottamaan vaeltelevaa takapäätä kiinni. Mutta mistä näistä tietää ennenkuin on tutkittu...
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Originally posted by jeppis View Post
              joo, no sekin selviää sitten huollossa että onko jossain löysää. ajossa ei ainakaan mitenkään tunnu että olis löysää perässä. romulla rullattu nyt tasa 230tkm etupäässä toki tuntuu että olis jossain löysää, vetelee urissa aika kovasti yms. mutta vaikuttaisko taakse?:think
              Vetely/uraherkkyysalttiuteen vaikuttavilla välyksillä ei ole mitään merkitystä siihen onko ongelmat etu vai taka-akselistolla. Itse asiassa takapään ongelmat vaikuttavat uraherkkyyteen selvästi radikaalimmin kuin etupään pikkuvälykset. Eli etuakselisto ohjaa....taka-akselisto vie.
              Edelleenkään en tiedä renkaasi mallia, vaan ainoastaan konsernin nimen jonka osakkeenomistajien tilille osingot kilahtavat.
              Eli tässä kohtaa on aivan välttämätöntä tietää renkaasi malli ennen kuin voidaan lähteä arvuuttelemaan yhtään mitään itse ongelmasta.
              Toisaalta, mikäli e39:n saat 2/3 Kumhon ylikokotuotteilla vetelemään, ongelmia itse autossa on jossain 100% varmuudella.

              Comment

              • jeppis
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 165
                • Laihia

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Vetely/uraherkkyysalttiuteen vaikuttavilla välyksillä ei ole mitään merkitystä siihen onko ongelmat etu vai taka-akselistolla. Itse asiassa takapään ongelmat vaikuttavat uraherkkyyteen selvästi radikaalimmin kuin etupään pikkuvälykset. Eli etuakselisto ohjaa....taka-akselisto vie.
                Edelleenkään en tiedä renkaasi mallia, vaan ainoastaan konsernin nimen jonka osakkeenomistajien tilille osingot kilahtavat.
                Eli tässä kohtaa on aivan välttämätöntä tietää renkaasi malli ennen kuin voidaan lähteä arvuuttelemaan yhtään mitään itse ongelmasta.
                Toisaalta, mikäli e39:n saat 2/3 Kumhon ylikokotuotteilla vetelemään, ongelmia itse autossa on jossain 100% varmuudella.
                renkaan malli oli ku19. kuten jo sanottu, niin perjantaina selviää löytyykö alustasta miten paljon välyksiä. mutta sen tiedän että jossain uskon niitä olevan.
                BMW M535i 1986

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by jeppis View Post
                  renkaan malli oli ku19. kuten jo sanottu, niin perjantaina selviää löytyykö alustasta miten paljon välyksiä. mutta sen tiedän että jossain uskon niitä olevan.
                  Mutta....Tuo KU19 asymmetric on varmasti yksi nopeimmin kuluva rengas tuossa kokoluokassa. Eli viimeistään 10tkm:n rullauksella ne alkaa olemaan valmiit oikeillakin/shimmatuullakin alustakulmilla. Tosin, jos kaikki muuten on kohdillaan, niin e39:n alla ne ei kyllä vetele lainkaan.

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #24
                    Originally posted by Cell View Post
                    Vanteen tuumakoko ei vaikuta siihen, renkaan leveys kylläkin. Renkaan pystykallistuma kulmana pysyy aina samana riippumatta vanteesta tai renkaasta, mutta mitä leveämpi rengas sitä suuremmaksi muodostuu sisä ja ulkokantin etäisyys korkeussuunnassa -> lisää painoa sisäkantille.

                    jeppis: Kulmat ovat voineet olla kohdallaan säädössä, mutta mennä pieleen heti kun ajettu ulos hallista. Näin, jos siellä on löysää. Paljonkos kärryllä on rullattu?

                    periaattessa yksistään vanteen koolla ole merkitystä mutta vanteen kokoa suurentaessa renkaan profiili matalenee ja mitä matalempi profiili sitä herkempi se on kulumaan mikäli (ja kun)camber ei ole kohdallaan,toki leveys vain pahentaa asiaa entisestään.
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • jeppis
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 165
                      • Laihia

                      #25
                      elikkä olisikohan niin että renkaat yksinkertaisesti olis sit vaan kuluneet loppuun. kyllä niillä yhteensä pian melkein sen 10000km on rullattu. ihmetytti vaan että ennen säätöä ei ollut kulunut nimeksikään ja oli ajettu jo useampi tuhat silloinkin. säädön jälkeen noin 5000km ja renkaat sliksit. olisko sit ollut niin että aluksi olis ollu vähän kovempaa seosta. ja kun se "pinta" kulunut niin kuluu sit tosi nopeasti:think tosiaan edessä pintaa vielä reippaasti. mutta toisaalta runsas vääntö ja painava auto, niin syöhän se rengasta. ja kiihdytyksiäkin on tullut reippaalla kaasulla
                      BMW M535i 1986

                      Comment

                      • jeppis
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 165
                        • Laihia

                        #26
                        Originally posted by jeppis View Post
                        elikkä olisikohan niin että renkaat yksinkertaisesti olis sit vaan kuluneet loppuun. kyllä niillä yhteensä pian melkein sen 10000km on rullattu. ihmetytti vaan että ennen säätöä ei ollut kulunut nimeksikään ja oli ajettu jo useampi tuhat silloinkin. säädön jälkeen noin 5000km ja renkaat sliksit. olisko sit ollut niin että aluksi olis ollu vähän kovempaa seosta. ja kun se "pinta" kulunut niin kuluu sit tosi nopeasti:think tosiaan edessä pintaa vielä reippaasti. mutta toisaalta runsas vääntö ja painava auto, niin syöhän se rengasta. ja kiihdytyksiäkin on tullut reippaalla kaasulla
                        ja sitten kun apparin rengas on kulunut reippaasti enemmän kuin kuskinpuoli
                        BMW M535i 1986

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          Jos ne renkaat olis kuluneet sieltä ihan puhtaasti ominaisuutena niin kyllä ne olis edestäkin kuluneet. Jos lähdetään hakemaan sitä että kiihdytys syö enemmän takarenkaita niin toisaalta jarrutus syö enemmän eturenkaita. Tottakai ne takaset kuluu nopeammin takavetoisessa mutta järkevissä rajoissa kuitenkin. Vielä kun se on tontituksen jälkeen selvästi muuttunut tuo renkaan kuluminen, niin pitääkö päivänselvää asiaa edes miettiä?

                          exautisti: Joo, riippuu täysin siitä paljonko renkaan runko joustaa, ja joustohan tietysti vähenee kun profiili pienenee.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎